Sv: Tankar om drivande säte
Ja men det är ju bara att ta filmerna på PK, hans elev (?)och Carl Hester och jämföra dom
Vilken häst ser mest tillfreds och välgymnastiserad ut
Say no more liksom
För att kunna förstå till 100 % varför det inte är så bra att rida med nosen bakom lodplan (ihopkrullad som en del kallar det) behöver man studera en del anatomi över hästens skelett och muskler bl.a. Det finns vissa nackdelar med att rida hästen bakom lod. Det påverkar till exempel hästens ben, ryggmuskler, hals och nacke. När man ber hästen att kröka lite för mycket på huvudet trycks också dess lymfkörtlar ihop som sitter bakom ganschen, och långvarig och upprepad ridning gör att de skadas kroniskt. Det kan också påverka hästens balanssinne då syn och balanssinne samarbetar och har hästen mycket bakom lodplan försämras synfältet som den använder för att hålla koll på var den går (kanske inte spelar så stor roll på en platt ridbana).
Helheten; som jag ser det handlar det om att rida hela hästen på ett sätt som gör att den gymnastiseras på rätt sätt, inte för tävling utan för dess välbefinnande. Eftersom jag nu vet att det inte är bra att rida hästen bakom lodplan, så ingår det iaf i mitt helhetstänkande.
Totola: tack för ett bra inlägg
Ja men det är ju bara att ta filmerna på PK, hans elev (?)och Carl Hester och jämföra dom
Vilken häst ser mest tillfreds och välgymnastiserad ut
Say no more liksom
Senast ändrad: