Tankar om drivande säte

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tankar om drivande säte

Det är därför som jag vill utbilda mig till tränare, för att kunna sprida kunskapen på ett korrekt sätt, så att det inte blir fel.

:bow: till dig, jag hoppas du lyckas bra med det!

När jag försökte mig på att träna klassiskt var jag lustigt nog MER inne på att samling inte hade något med tyglarna att göra.

Jaha, och jag tävlade en Msv idag och blev överraskad över SÅ mycket vacker och nästintill perfekt ridning!

Den ena ryttaren efter den andra red in och dansade runt på hästar som gick i bra form, uppe i manken, ryttare som satt i balans med handen framme och styrde sina hästar mest för sitsen.
Blev paff faktiskt.

Visst, ett och annat bottennapp finns (inkl jag själv idag:o) men jäklar vad folk i allmänhet rider bra och har fina hästar:bump:

Jag håller med dig! Var ju på samma tävling fast dagen innan och det var ju nästan samma ekipage. Såg faktiskt oxå bara BRA ridning och jättefina hästar.

Se gärna denna lilla videosnutt så kanske du bättre förstår vad jag strävar efter. Den som är uppmärksam ser ett eller två fina uppresande tygeltag, en väl placerad hand och en trevligt riden häst.

http://www.youtube.com/watch?v=g63g9r9_N3Q

Ja den har vi diskuterat förrut och man kan verkligen se olika saker på en film:cool: Hästen ser inte ut att dela din uppfattning ang hur trevligt det är om man ser på munnen på den:confused: Eller hur förklarar du gapandet?

Det trevligaste på filmen är hans gosande med hästen i början:bow:

Hästen ser inte ut att dela din uppfattning ang hur trevligt det är om man ser på munnen på den:confused: Eller hur förklarar du gapandet?

Det trevligaste på filmen är hans gosande med hästen i början:bow:

Visst, den gapar, den tuggar ju på bettet :grin:Svårt att göra det med helt stängd mun. Många hästar tuggar iofs på bettet med stängd mun pga spänd nedre nosgrimma. Utan nosgrimma får hästen frihet att tugga på bettet som den vill, utan övriga spänningar i käke eller ganasch.

Nej den hackar på bettet tycker jag det ser ut som, en helt annan sak.:cool:

Jag är inte nöjd om hästen skulle hacka på bettet och det med eller utan nosgrimma....Hästen brukar nämligen inte vara nöjd om den hackar, och det påverkar hela kroppen.

Men vi har nog olika syn där kanske.

Jag antar att detta också är PK.

http://www.youtube.com/watch?v=W2-VfCoXTF8&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=Kdv0IPdwRXI&feature=related

Vad tycker du om detta? Hackar eller tuggar:cool: ? Vad anser du om tygeltagen och ridningen öht?
Vill bara få en bild av vad vi menar när vi diskuterar.

Nej, det är inte PK, det är troligtvis en elev till honom, för det är PK-s röst i bakgrunden. Och eftersom jag inte kan Italienska vill jag inte ens försöka kommentera vad de håller på med på filmen, men jag hör på tonfallet att PK inte är riktigt nöjd med det han gör alla gånger. Vet inte om det är en trogen elev eller första lektionen. Så därför avstår jag från att kommentera ridningen alls.

Känns inte som att det blir riktigt rätt i den här debatten.

Om hästen har tillgång till sin mun och hals att visa missnöje så kan den göra det. Om ridningen är mjuk och hjälper hästen att mjuka upp blir till sist framdelen mjuk och stadig. En klok person sade något i stil med att munnen etc är som en termometer. Visar vad som händer.

MEN om man gör det bakvänt, dvs håller ihop hästen så betyder det inte att hästen är bättre gymnasticerad, bara att den inte får uttrycka sig - i värsta fall med hårt spänd nosgrimma.

FÖ är klassisk dressyr både fransk och tysk. OCH tävlingsdressyren - eller dressyrtävlingen - skapades för att värna den klassiska dressyren.

men det har ni väl hört mig säga förut./T_B :cool:

Även till Helan:

Det går faktiskt inte tycker jag att hålla ihop en häst så att den inte kan visa missnöje genom sin mun, varken med eller utan nosgrimmor. I dressyr har man oftast bara engelsk nosgrimma (på kandar i a f) och då har hästen ful frihet att hcka bäst den vill.

Att prata om nosgrimmor som hindrar är missvisande eftersom det alltid syns ändå om hästen är missnöjd med ridningen i alla fall på en känslig häst, och särskilt på dem.
Jag har i o f s aldrig spänt nosgrimmor hårt och rider mycket sällan med aachen men även om jag spända allt jag orkar så lovar jag att hästarna skulle kunna gnissla och hacka så det itne rådde nåt tvivel om synpunkterna :angel:

Det går heller inte att "dra ihop" en motvillig häst som inte har släppt i nacken., åtminstone inte på en stark häst, som har lite muskler i sin nacke.

Det är som att vissa saker får passera utan kommentarer medan man inte kan låta bli att hacka på det man själv råkar ha snöat in på.....:cool:

Jag tycker att ridningen på filmerna var väldigt trist vad handen beträffar, elev eller ej, man lär sej väl av sin lärare, han måste väl ändå sätta ramarna:confused:

Jag är väl för okvalificerad för att fatta :crazy: men skulle inte få sitta kvar på hästen om jag tog till såna häftiga tag åt sidor, och uppåt med de reaktioner som han får i hästen, under en träning.....

I så fall - varför drar man åt nosgrimmorna så hårt?

- Jag tycker inte heller att allt är toppen med PK - men det finns mycket att lära, och jag tycker att det är fel att spola en tränare med så mycket erfarenhet. Se filmen med Hess och Karl tex! Mycket intressant och lärorikt, både diskussion och film. Två stora som verkligen vågar säga vad de tycker. De som sett den har fått många tankar om "vanlig ridning" och känner att det finns mycket utveckling i att lära mer.

kram!:love:/T_B :cool:

kl

Ett snabbt inhopp från en som ej har internet hemma :(

Kanske ot men på tal om filmer på you tube...hittade någet som jag gillade skarpt.
Om man ser på relatade till hö så finns det part 1 - 4.

http://www.youtube.com/watch?v=bbk7HWtQWbM&feature=related

Vore intressant att höra vad ni alla anser om denna.

Av det lilla jag såg pga seg uppkoppling: Ganska mjuk ridning på trevlig häst som dessvärre går ganska mycket med näsan bakom lodplan.

Såg du alla parterna ? Man måste nog se alla då det handlar om en framridning.

Från djup rund - samling

Nej, bara den första, och även om det är en framridning så vill jag inte ha min häst gå bakom hand. Men finns det en logisk och bra förklaring till att man ska ha det så ska jag överväga saken igen.
Dåligt väder = seg uppkoppling
Bra väder = snabbare filmer....

Nej, bara den första, och även om det är en framridning så vill jag inte ha min häst gå bakom hand. Men finns det en logisk och bra förklaring till att man ska ha det så ska jag överväga saken igen.
Dåligt väder = seg uppkoppling
Bra väder = snabbare filmer....
Den går inte bakom hand= bakom hjälperna.
Han rider lätt o rund o ngt djupare form. Han visar hur én lösgjord häst sänker sig. Skillnaden är att han rider med en normalhög hand i vanligt jobb- rätt vinkel i armbågen för att få en rät linje från armbågen till bettet.

Ang. "din" film så visar den som vanligt- bara fin piaff- inget övrigt arbete- mode med piaff:grin:

Flashlights filmer visar på sånt som jag ser. De böjer halsen o sen puttar rumpan åt samma håll.

Tycker att de utsätter hästarna för svårigheter som varken ryttarna eller hästarna är redo för.

Var näsan är spelar ingen större roll när man medvetet lägger den där o sen kan rida korrekt stunden efter.

Senast ändrad:

Jag tycker att hans sits och inverkande hjälper var fina, har inte någon kritik angående detta.
Nu har jag även lyckats titta på de andra filmerna. Hästen ser väl gymnastiserad ut och verkar med på noterna.
Hur vi ser på näsans placering i den första filmen behöver vi inte tvista om, där har vi olika åsikt och jag respekterar din förklaring.

Jaså, nähä. Inte?
Oj, då har jag haft fel om detta hela livet.
Ska skärpa mig.

Det finns olika filosofier och teorier inom dressyren. Känner inte till dig och din ridning men det är bra att lyssna på olika tränare och sen bilda sig en egen uppfattning om vad man själv tycker verkar lämpligt och rätt. Nu vet jag inte om du var allvarlig eller ironisk i ditt inlägg, men som du kanske har förstått så har jag lite annorlunda åsikter än många andra här, så det vore kul att veta vad det är du har lärt dig sen tidigare om det där med formen, och varifrån du har lärt dig det i så fall?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
Ridning Jag måste ta tag i mina skänklar. I alla år, i alla typer av sadlar, har mina skänklar (och sedermera fötter) pekat utåt från hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 741
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 401
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar