M
Malinigbg
Sv: Tankar om drivande säte
Jag har inte sett dig så det kan säkert vara så att du höjer din häst och den ändå kommer över ryggen. MEN det vanligaste är att höjningen blir på bekostnad av en sänkt rygg. Då får bakknäna ta den största belastningen.
Det ser man tyvärr alltför ofta...
Alternativet är ju inte en framtung häst som belastar frambenen.
Läs gärna mitt svar till Axel. Nej, jag menar inte att man bara ska höja handen för att "ta upp" hästen, det är ett helt koncept där bla driv, aktivitet och lösgjordhet är lika stora delar. Tror inte att man riktigt förstår principen om man inte har provat själv eller sett detta med egna ögon. Men jag lovar att samlingen är precis lika ärlig som hos andra ekipage, vi gör bara lite annorlunda. Med skillnaden att min häst inte går lika lågt som en del andra ekipage. Jag red dock så tidigare, den hästen fungerade inte på den typen av ridning, fick förslitningar i framknäna och är död nu. Det är kanske därför jag uppskattar att rida i en lite högre form (och alla som iom detta tror att jag alltid rider i högre form, så nej, jag rider i låg form också, men inte lika länge och i framför allt så har jag hästen i mer framåtdriv när jag gör det)
PS, det är inte flera decimeter som det handlar om med handen, utan en antydan till höjning, kanske en centimeter, det syns knappt på en välutbildat häst.
Jag har inte sett dig så det kan säkert vara så att du höjer din häst och den ändå kommer över ryggen. MEN det vanligaste är att höjningen blir på bekostnad av en sänkt rygg. Då får bakknäna ta den största belastningen.
Det ser man tyvärr alltför ofta...
Alternativet är ju inte en framtung häst som belastar frambenen.