Tankar om drivande säte

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tankar om drivande säte

Läs gärna mitt svar till Axel. Nej, jag menar inte att man bara ska höja handen för att "ta upp" hästen, det är ett helt koncept där bla driv, aktivitet och lösgjordhet är lika stora delar. Tror inte att man riktigt förstår principen om man inte har provat själv eller sett detta med egna ögon. Men jag lovar att samlingen är precis lika ärlig som hos andra ekipage, vi gör bara lite annorlunda. Med skillnaden att min häst inte går lika lågt som en del andra ekipage. Jag red dock så tidigare, den hästen fungerade inte på den typen av ridning, fick förslitningar i framknäna och är död nu. Det är kanske därför jag uppskattar att rida i en lite högre form (och alla som iom detta tror att jag alltid rider i högre form, så nej, jag rider i låg form också, men inte lika länge och i framför allt så har jag hästen i mer framåtdriv när jag gör det)
PS, det är inte flera decimeter som det handlar om med handen, utan en antydan till höjning, kanske en centimeter, det syns knappt på en välutbildat häst.

Jag har inte sett dig så det kan säkert vara så att du höjer din häst och den ändå kommer över ryggen.:bow: MEN det vanligaste är att höjningen blir på bekostnad av en sänkt rygg. Då får bakknäna ta den största belastningen.
Det ser man tyvärr alltför ofta...:devil:
Alternativet är ju inte en framtung häst som belastar frambenen.:confused:

Såg att ni pratat om detta men måse bara tillägga.

Fast halsens höjning e ju pga av bakdelens sänkning. I ökad trav måste ju hela ramen förlängas, alltså blir formen längre. Jämföra dessa ytterligheter känns jättekonstigt.

Den här metoden är ju lite att börja i andra änden. Som jag fattat dig?
Jag tror absolut att det e möjligt att lära hästen svara rätt med små uppresande förhållningar, men passar det verkligen de flesta hästar? Måste vara lätt att skyffla över för mkt vikt på bakdelen, innan den e redo för det?Eller att hästen börjar bredda bak? Har du erfarenhet av det? Skador på bakknän istället för framknän? Pratar ni om metodens nackdelar?

Hoppas det inte blir alltför OT för är jätteintresserad av ditt svar.

Jag erkänner, jämförelsen var inte den bästa, det förstår jag nu på alla era reaktioner. Jag menade på ett annat sätt, men det känns onödigt att förklara eftersom jag blir missförstådd hela tiden.

Jag tycker att den här metoden inom klassisk dressyr passar de flesta hästar. Och man bör som du skriver inte skyffla över vikten på bak bara för att man känner för det, utan för att hästen tids nog har mognat för det. Eftersom man bör vara ganska medveten som ryttare får man vara uppmärksam på dessa detaljer. Och som jag har skrivit tidigare så är det ju lika viktigt att rida hästen framåt nedåt, och inte bara uppåt och förlägga vikten bakåt. Man börjar alltså inte i andra änden, eftersom man även rider hästen bakifrån och framåt, med driv i steget och få hästen att länga steget (elasticitet), kliva på med undertramp osv. Man börjar i två ändar samtidigt kan jag nog påstå. Sitter man på en ovan häst ber man den om lite mindre och lite kortare stund, ju mer hästen lär sig och orkar desto högre och längre tid. Precis som vilken annan dressyr som helt, men skillnaden att vi använder ett uppresande tygletag för att hjälpa hästen att förstå att den inte bara ska trampa in bak utan även bli lättare fram.

Nej, jag har inte hört eller läst om några nackdelar eller andra skador. Däremot pratade jag med min klinikveterinär om detta förra veckan som verkligen blev eld och lågor. Han förkastar den form många rider sina hästar i idag, och blev otroligt positiv till det jag berättade om den klassiska dressyren jag tränar, och mindes själv hur de red förr då det var väldigt ovanligt med den typen av ledinflammationer vi har idag. HAn ska komma och titta på nästa träning:banana:

En stor nackdel dock som jag ser det idag är att de som tittat på enbart en enda träning eller kanske en DVD lätt misstolkar hur det ska utföras. Man vill "härma" och gör bara en av flera delar. Till exempel kan jämföras de ryttare som tror att de rider enligt Bents lära och skrittar sin häst i låg-låg form ett år eller mer, och bara 15 min per dag, för de har hört det på en träning. Sen går de hem och tränar för sig själva. :o

Jag tror att det är lätt att gå över till en helt kontrametod- om man som du skriver att den förra hästen fick förslitningar i frambenen- att det blir svart eller vitt. Man kan lika gärna få förslitningar i bakbenen på nästa- om man tänker så. Di förra häst hade säkert mått bra av att korrigeras- från för låg form- konstant.

Det svåra är att kunna rida i jämnvikt fast i lägre form- manken fortfarande högst.

[B]Så du har ridit 100 hästar:confused:- waow:bow:[/B]
KL

Känner mig lite hånad. Är det ett problem för dig att jag skrev så?

Jag hoppas i och med detta nya sätt att tänka och träna att jag har hittat en balans i ridningen med både låg och hög form som ska ge mig förhoppningsvis friskare hästar. Till och med mitt gamla 21-åriga stela sto visar att hon mår bättre.

Jag har inte sett dig så det kan säkert vara så att du höjer din häst och den ändå kommer över ryggen.:bow: MEN det vanligaste är att höjningen blir på bekostnad av en sänkt rygg. Då får bakknäna ta den största belastningen.
Det ser man tyvärr alltför ofta...:devil:
Alternativet är ju inte en framtung häst som belastar frambenen.:confused:

Svarar dig som jag svarat de andra. RIder inte med sänkt rygg på hästen, det går att utföra ändå. Jag förstår dock vad du menar, jag var på Strömsholmstävlingar i somras och såg höga nackar och sänkta ryggar och mycket bensprattel (samt en och annan nästintill rollkur) Blev bestört.

Jaha, och jag tävlade en Msv idag och blev överraskad över SÅ mycket vacker och nästintill perfekt ridning!

Den ena ryttaren efter den andra red in och dansade runt på hästar som gick i bra form, uppe i manken, ryttare som satt i balans med handen framme och styrde sina hästar mest för sitsen.
Blev paff faktiskt.

Visst, ett och annat bottennapp finns (inkl jag själv idag:o) men jäklar vad folk i allmänhet rider bra och har fina hästar:bump:

Får också göra små vispande rörelser med händerna, :crazy: istället för att lära sej rida hästen fram till handen:cool:

Ja, det har jag också sett en gång...Några slags cirkelrörelser - såg helt galet ut:eek:
Vad sjutton är det bra för?

Cirkelrörelserna har jag sett på en kurs i Centrerad ridning, men jag vet inte vad de är bra för. Troligen något, annars skulle man väl inte använda det.

Jag är hyfsat säker på att du kan uppnå en bra samling på -ditt- sätt (det du får lära dig om man säger så) eftersom jag vet att rid-disciplinen är noggrann med att det ska vara "ärligt" även om det är lite udda metoder. Men då gäller det ju att hästen verkligen är skolad inom den läran och att ryttaren är skicklig nog på hela konceptet. Så jag t ex tycker det är "säkrare" att följa "vanliga" "säkra" filosofier. En sån är enligt mig att helt enkelt försöka få hästen vinkla sig lite mer när den förstår kommandot för samling och ta det man får tills hästen är stark nog, utan att positionera huvudet men försöka bibehålla avslappningen/lång överlinje. Om hästen hamnar på bogarna känns det som att grunden behöver förbättras, inte något avsett för samlingen i sig.? Det känns på något vis säkrare att se nacken som ett kvitto snarare en del av det man ska påverka till/i samlingen.

Grunden är givetvis grunden, jag gör inget som min häst inte är mogen för. Det är därför som vi börjar att arbeta från den verkliga grunden, jag har behandlat mina hästar som oinridna i och med detta, har byggt upp dem från noll tills allt sitter på plats. ¨
Sen kan jag ju påpeka att hästen i sig kommer upp när baken kommer in, det är inte alltid man behöver hjälpa till, men ibland behövs det.
Filosofin är gammal, kanske inte så vanlig idag då den blivit bortglömd, men absolut inte osäker. Baucher, Rabe, L´Hotte och Nuno Oliveira beskriver mycket av det vi gör. Känns inte helt fel att använda gamla beprövade recept. Att det fungerar på Cadre Noir där Philippe kommer ifrån känns som en god grund att stå på. Sen måste vissa saker dock översättas till en modern ridning.

Jag kan på inga vis uttala mig med den kunskap Helan har, som går en utb för PK, men jag har via annan tränare fått testa några av PK:s grundövningar, på helt vanliga ("oskolade") hästar och sett/känt hur ryggen aktiveras av väldigt enkla övningar. Det franska systemet är annorlunda än det tyska exempelvis (som i sin tur är annorlunda än BB:s), men det behöver inte betyda att något av dem är mer rätt än det andra. Bara att de är olika.

Fast det blir ju lika dumt om man drar alla tävlingsryttare över en kam som om man drar alla akademiska ryttare över en...:devil:

Själv tränar jag för en tysk kvinna som tävlar på GP-nivå men som är utbildad i klassisk dressyr och själv undervisar klassiskt, är ridterapeut och meister (heter det så?).
Det är väldigt olika vilken linje man väljer och säkert också vilken del i landet man bor - vad finns det för tränarutbud osv?

Bara för att man tävlingsrider betyder inte det att man drar in sin häst i en oergonomisk form och sporrar den i magen...
Bara för att man är akademisk ryttare betyder det inte att man rider med sänkt rygg och hög nacke på stång i undertempo...

Bara för att man tävlingsrider betyder inte det att man drar in sin häst i en oergonomisk form och sporrar den i magen...
Bara för att man är akademisk ryttare betyder det inte att man rider med sänkt rygg och hög nacke på stång i undertempo...

:D

:bow:

Jag erkänner, jämförelsen var inte den bästa, det förstår jag nu på alla era reaktioner. Jag menade på ett annat sätt, men det känns onödigt att förklara eftersom jag blir missförstådd hela tiden.

Inte ute efter att "sätta dit" dig eller så, fattade inte jämförelsen bara.

Jag tycker att den här metoden inom klassisk dressyr passar de flesta hästar. Och man bör som du skriver inte skyffla över vikten på bak bara för att man känner för det, utan för att hästen tids nog har mognat för det. Eftersom man bör vara ganska medveten som ryttare får man vara uppmärksam på dessa detaljer.
Var lite ditåt jag menade när jag skrev om att jag tyckte metoden verkar svår.Dock kräver ju all god ridning medvetenhet så...visst det är svårt att rida oavsett
Och som jag har skrivit tidigare så är det ju lika viktigt att rida hästen framåt nedåt, och inte bara uppåt och förlägga vikten bakåt. Man börjar alltså inte i andra änden, eftersom man även rider hästen bakifrån och framåt, med driv i steget och få hästen att länga steget (elasticitet), kliva på med undertramp osv. Man börjar i två ändar samtidigt kan jag nog påstå. Sitter man på en ovan häst ber man den om lite mindre och lite kortare stund, ju mer hästen lär sig och orkar desto högre och längre tid. Precis som vilken annan dressyr som helt, men skillnaden att vi använder ett uppresande tygletag för att hjälpa hästen att förstå att den inte bara ska trampa in bak utan även bli lättare fram.
Två ändar samtidigt var bra förklarat. För mig blir det ytterligare en sak som jag tycker gör metoden svårbehärskad. Som du själv säger beror det ju helt på hur det görs. Utan korrekt ledning verkar det lätt att gå vilse. Dvs att få motsatsen till det man strävar efter. Nåja det jag nyss babblat om stämmer ju på all ridning, så jag ska bespaar er från mera :D upplägget ni rider efeter verkar dock seriöst så det ska bli intressant att följa. Hoppas du fortsätter dela med dig.

Nej, jag har inte hört eller läst om några nackdelar eller andra skador. Däremot pratade jag med min klinikveterinär om detta förra veckan som verkligen blev eld och lågor. Han förkastar den form många rider sina hästar i idag, och blev otroligt positiv till det jag berättade om den klassiska dressyren jag tränar, och mindes själv hur de red förr då det var väldigt ovanligt med den typen av ledinflammationer vi har idag. HAn ska komma och titta på nästa träning:banana:

Dela gärna me re om vad han tyckte och varför :)

En stor nackdel dock som jag ser det idag är att de som tittat på enbart en enda träning eller kanske en DVD lätt misstolkar hur det ska utföras. Man vill "härma" och gör bara en av flera delar. Till exempel kan jämföras de ryttare som tror att de rider enligt Bents lära och skrittar sin häst i låg-låg form ett år eller mer, och bara 15 min per dag, för de har hört det på en träning. Sen går de hem och tränar för sig själva. :o

Absolutely! Men man kan ju inte lasta någon filosofi/ teknik för att nån eller några sett en dvd eller dy och inte inser att det ligger fler års tankar/erfarenheter/nyanser bakom en ridlära och således inte e nått man lär sig på 2x45 min :cool:

Har svarat i fetstil.

Filosofin är gammal, kanske inte så vanlig idag då den blivit bortglömd, men absolut inte osäker. Baucher, Rabe, L´Hotte och Nuno Oliveira beskriver mycket av det vi gör. Känns inte helt fel att använda gamla beprövade recept. Att det fungerar på Cadre Noir där Philippe kommer ifrån känns som en god grund att stå på. Sen måste vissa saker dock översättas till en modern ridning.

Tänker närmast på Decarpentry jag. Är dock inte jätteinsatt, visserligen byggde väl även han på gubbarna ovan. Dock har jag fattat det som om att han var mer noga än tex Baucher av hur resten av kroppen svarade vid uppresning av framdelen under inlärningen. Jaja...sidospår :angel:

Cirkelrörelserna har jag sett på en kurs i Centrerad ridning, men jag vet inte vad de är bra för. Troligen något, annars skulle man väl inte använda det.

Nja det jag har fått förevisat var från en AR-instruktör som hon rider för:confused: Något sätt man använder om hästen vill hänga i någon eller båda tyglarna, som jag har förstått det:confused:

Jag kan på inga vis uttala mig med den kunskap Helan har, som går en utb för PK, men jag har via annan tränare fått testa några av PK:s grundövningar, på helt vanliga ("oskolade") hästar och sett/känt hur ryggen aktiveras av väldigt enkla övningar. Det franska systemet är annorlunda än det tyska exempelvis (som i sin tur är annorlunda än BB:s), men det behöver inte betyda att något av dem är mer rätt än det andra. Bara att de är olika.

Jag har ju också "provat på" klassiskt franskt, så som sagt - jag är helt med på att det går med dessa metoder också!
Nu var det kanske snarare frågan om - vilket är mest idiotsäkert/vilket är lättast att missbruka utan rätt övervakning/kunskap? :p

Jag har ju också "provat på" klassiskt franskt, så som sagt - jag är helt med på att det går med dessa metoder också!
Nu var det kanske snarare frågan om - vilket är mest idiotsäkert/vilket är lättast att missbruka utan rätt övervakning/kunskap? :p

Inget är idiotsäkert, allt har en framsida och en baksida. Jag skulle inte gärna vilja träna fälttävlan utan mycket duktig tränare, lika lite som jag ger mig på nåt nytt i dressyr utan att ha en mycket duktig utbildare som talar om för mig vad som är rätt och fel. Inom dressyren går det nog att missbruka mycket. Ta western till exempel. Om man bara ser stångbett, sporrar och slide-stops så blir det heller inte bra. Felaktigheter ger säkert ibland katastrofala följder. Däremot tror jag inte att den franska varianten är värst.

Som jag ser det så var den Akademiska dressyren (ja, jag var med och tränade precis i början när det blev populärt i Sverige) precis lika missförsådd och mystifierad när den kom. Nu är det den Franska dressyren som ska missförstås och vändas ut och in på. Och många ryttare kommer feltolka, missbruka och försöka uppnå nåt som de inte behärskar.

Det är därför som jag vill utbilda mig till tränare, för att kunna sprida kunskapen på ett korrekt sätt, så att det inte blir fel.

Jag fattari allafall inte varför det uppresande tygeltaget- eller den konstant skithöga handen ska vara bra för.:confused:
Du får nada feeling i handled/ armbåge o kan inte samverka mellan hand o skänkel o sitta kvar på stjärten.
Hästen kommer upp av sig själv när man samlar den- om man inte håller ner den eller rider i nerförsbacke.

Att rida den med hög nacke o inte ens på tygeln-bara för att få in bakbenen tycker jag är en kufisk väg att gå.

Alla vi grundar vi våran uppfattning av tidigare erfarenheter, men jag anser inte att man måste gå till ytterligheter för det. Rid i balans bara- det räcker långt.

Om man inte har förstått principen med ena metoden behöver man inte avfärda den som kass- bara för att man inte klarade av den. Ser att folk går först till AR o sedan KD- vad blir det sen? om inte det heller funkar:crazy:

Båda är för att få till snabb samling- shortcut.

Jag har inte sett ngn som gör halvhalter- lagom träning av bakkärran för successiv uppbyggnad.

Tack för att du är så snäll och inte hackar på mig:)
Kul att du tycker att det verkar intressant, för det är det. Jag har efter 25 år i sadeln äntligen fått saker och ting att falla på plats. Det är inte bara nya saker utan mycket som jag lärde mig som ung, som jag sen tappade bort, och som jag nu har hittat igen. Och som jag då inte förstod varför jag gjorde (mer än att den stränga läraren sa att man skulle göra så) men som jag nu verkligen förstår vikten av. Det har äntligen blivit en helhet och en logisk trappa att följa, där allt har en mening.

Jag lovar att jag ska fortsätta rapportera och ge er mina tankar om det hela, kanske kan jag väcka nån liten annan tanke nånstans om att det finns andra vägar att gå. Om inte så kan man väl plocka ut de berömda russinen ur bullen.

Jag fattari allafall inte varför det uppresande tygeltaget- eller den konstant skithöga handen ska vara bra för.:confused:
Du får nada feeling i handled/ armbåge o kan inte samverka mellan hand o skänkel o sitta kvar på stjärten.
Hästen kommer upp av sig själv när man samlar den- om man inte håller ner den eller rider i nerförsbacke.

Att rida den med hög nacke o inte ens på tygeln-bara för att få in bakbenen tycker jag är en kufisk väg att gå.

Alla vi grundar vi våran uppfattning av tidigare erfarenheter, men jag anser inte att man måste gå till ytterligheter för det. Rid i balans bara- det räcker långt.

Om man inte har förstått principen med ena metoden behöver man inte avfärda den som kass- bara för att man inte klarade av den. Ser att folk går först till AR o sedan KD- vad blir det sen? om inte det heller funkar:crazy:

Båda är för att få till snabb samling- shortcut.

Jag har inte sett ngn som gör halvhalter- lagom träning av bakkärran för successiv uppbyggnad.

Om man inte vill förstå något så är det helt okej. Men vi rider inte med KONSTANT hög hand, det är en missuppfattning från din sida. Vi strävar efter att rida med en hand i alldeles lagom nivå. För övrigt är det fler förutfattade och inte helt korrekta påståenden i ditt inlägg.
Undrar vad du har sett för träningar tidigare med PK? Skulle vara intressant att veta vad du uppfattade då, vad den lektionen gick ut på vad du grundar dina åsikter på?
Se gärna denna lilla videosnutt så kanske du bättre förstår vad jag strävar efter. Den som är uppmärksam ser ett eller två fina uppresande tygeltag, en väl placerad hand och en trevligt riden häst.

http://www.youtube.com/watch?v=g63g9r9_N3Q

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Ridning Jag måste ta tag i mina skänklar. I alla år, i alla typer av sadlar, har mina skänklar (och sedermera fötter) pekat utåt från hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 734
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 431
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 365
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel