Tankar om drivande säte

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tankar om drivande säte

Är inte du nåt slags instruktör? Även om man använder andra termer är det väl bra att känna till vad man kan mena med olika uttryck? Eller du kanske undrade vad just jacko menade?

Det blir fel att skriva "driva" med sätet, det ger fel associationer, precis som
"på tygeln" eller "rida igenom" hästen kan göra.

Jag skulle hellre säga styra och reglera en stor del av ridningen genom sin egen kropp där mellandelen är mycket viktig.

"Driva" låter som "putta på" och då kommer man lätt till tankar om "juckande".

Vill man begära mer energi kommer ju skänkeln in, medan takt, balans och tempo styrs av "sätet" dvs hela mellandelen, elller i varje fall är det så man strävar mot:angel:
Jag använder sätet som en signal om att den ska fortsätta, öka/ minska takten, mer eller mindre höjd i steget- samling.
Magtryck vid mer power. Skänkeln vid bålformning, sidoförlyttning eller fortare.

För red jag med benen vid samling- vad hände när jag ville gå ur den:mad: nada. Fastnade.

Har väldigt svårt att se att höjning av halsen ger äkta samling- ryggen åker ner.

Är inte du nåt slags instruktör? Även om man använder andra termer är det väl bra att känna till vad man kan mena med olika uttryck? Eller du kanske undrade vad just jacko menade?

Det blir fel att skriva "driva" med sätet, det ger fel associationer, precis som
"på tygeln" eller "rida igenom" hästen kan göra.

Jag skulle hellre säga styra och reglera en stor del av ridningen genom sin egen kropp där mellandelen är mycket viktig.

"Driva" låter som "putta på" och då kommer man lätt till tankar om "juckande".

Vill man begära mer energi kommer ju skänkeln in, medan takt, balans och tempo styrs av "sätet" dvs hela mellandelen, elller i varje fall är det så man strävar mot:angel:

Jo, jag är "nån slags" instruktör OCH intresserad av hur andra ser på det hela med att ha hästen på hjälperna. JAG vet vad det betyder, MEN andra kanske ser det hela på ett annat sätt. Genom att fråga andra lär jag mig saker som jag kan ha nytta av som instruktör. Och mitt svar var direkt riktat till Jacko, sp, också har svarat på ett föredömligt sätt.

Jag använder sätet som en signal om att den ska fortsätta, öka/ minska takten, mer eller mindre höjd i steget- samling.
Magtryck vid mer power. Skänkeln vid bålformning, sidoförlyttning eller fortare.

För red jag med benen vid samling- vad hände när jag ville gå ur den:mad: nada. Fastnade.

Har väldigt svårt att se att höjning av halsen ger äkta samling- ryggen åker ner.

Fast kolla på en häst som går i piaff (samling), den har nacken högre än hästen som går i ökad trav, så visst måste man höja halsen. Men detta ska givetvis kombineras med andra saker, som driv, takt, balans och energi så att bakdelen arbetar och ryggen inte sänks. Det är när man bara höjer halsen som man tappar ryggen, då blir det inte bra. Sen kan man samla en häst i lägre form också, men vi alla strävar väl efter att få den ultimata samlingen, eller:angel:

Tack för ditt bra svar om hur du upplever att hästen är "på hjälperna". Alla ser olika på detta (hua, det finns dom som säger att hästen är på/mellan hjälperna när man driver som en tok och håller lika mycket i tyglarna, fast då är man nog inne på fel forum). Att rida hästen med tanken, det är väl det mest ultimata när det gäller att ha hästen på hjälperna. Fast de felsta av oss har nog en bit kvar till att tankeläsningen ska funka mer än ibland.

Jag har min häst "på hjälperna" när en reagerar för minsta lilla vinkling av handen, minsta lilla kittling med skänkeln, när den lyssnar till vikten genom att jag bara trampar ner hälen lite extra och när öronen spelar och hästen hela tiden frågar mig "vad ska vi göra nu".

Fast att hästen kommer upp vid hög grad av samling- beror inte/ ska inte vara för att ryttaren höjer handen. Den måste fortfarande vara rund över ryggen- vara eftergiven.

Att ta upp huvudet som en korrigering kan ge tramp, men det är fortfarande en korrigering. Ingen häst krullar ihop sig vid tramp- om den inte har vansinnig respekt för bettet- stångbett.

Kyra låter hästen gå i helt fri form när hon börjar trampa dem- hon TAR inte upp huvudet- stor skillnad.
Om hästen dyker i vanliga fall handlar det om styrka/ alt. felutbildning.

KL

För mig är sätet oerhört viktigt. Har blivit viktigare och viktigare i takt med att jag rider känsligare och känsligare hästar (läs ston, och gärna rödhåriga:o)

Mest handlar det om bålstabiliteten, magen, för mig. Men också att skänklarna mjukt ramar om hästen och visar vilken ram hästen ska gå i.
Dåliga dagar på min heta häst kommer jag inte riktigt ner i sadeln och skänkeln ligger inte intill riktigt. Då blir det piss och pannkaka och jag blir ridande för mycket för tygeln, bakbenen släpar och hästen blir framtung:devil:

Bra dagar kan jag styra henne för bara sitsen i stort sett. Jag samlar genom att släppa trycket i tygeln, krama mjukt med underskänkeln och spänna bålen. Direkt som hästen svarar så mjuknar jag helt igen, tappar hästen samling så upprepar jag, om och om igen om det behövs.
Detta anser jag dock att man måste lära hästen så att den förstår vad man menar och har inget alls att göra med dåtidens klämmande med skänklarna för att samla (ofta med ryttare halandes i tyglarna).

Min nya tyska tränare hävdade de första gångerna jag red för henne att jag kommer att kunna öka galopp med tryck i tygeln och sen släppa tygeln, krama med underskänkeln i två-tre språng, vara nere i samlad galopp och sen gå in i en piruett med slaka tyglar.
Jag tittade väldigt skeptiskt på henne när hon sa det (och alla andra också för min dam är HEEEEEET) MEN tro på fan, igår funkade det:love:
Mina ögon var nog :eek:, tänk vad det kan ge snabbt resultat om man jobbar målmedvetet med sitsen och faktiskt LÄR hästen vad man menar.

Lite svamligt kanske men en liten förklaring på hur jag ser det. "Dåtiden" är ryttare som har tryck i tygeln i ökningen och sen TAR ÅT SIG handen i minskningen...aja baja.;)

Man vill vara en "artistic rider" och inte en "working rider" ;-) (nu kommer SaraMara att skratta)

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det är precis så jag önskar att jag och min häst dansade fram hela tiden! :laugh: Men de där sekunderna då man verkligen gör det - det gör ju allt "tragglande" värt mödan. (Och med tragglande menar jag inte tragglande för hästen, mer för mig... Det är jag som tycker saker är svåra, hästen verkar mest fundera på vad jag sysslar med)

F ö kom jag på att jag visst laborerat med huvudhöjningar (mha tränare, inte på min egen kammare) och sett vad det kan leda till. Det är därför jag absolut inte tycker PK går att jämställa med exempelvis Bent Branderup. Rätt utfört, med en gudabenådad tajming kan man kommunicera väldigt bra framifrån! Men jag tyckte det var så svårt, och var inte själv på en hög grundnivå, så jag valde att fortsätta lära mig hantera min egen kropp och koordination först.

Senast ändrad:

Fast att hästen kommer upp vid hög grad av samling- beror inte/ ska inte vara för att ryttaren höjer handen. Den måste fortfarande vara rund över ryggen- vara eftergiven.

:bow:
Ovanligt att jag håller med dig, men bra skrivet!
Det finns många vägar till rom, men på det här viset känns det som att man kan vara mer säker på att få en ärlig samling jämfört med om man "tar upp" hästen i samband med samlingen. Nu vet jag iofs inte om det var så Helan menade.

Fast kolla på en häst som går i piaff (samling), den har nacken högre än hästen som går i ökad trav, så visst måste man höja halsen. Men detta ska givetvis kombineras med andra saker, som driv, takt, balans och energi så att bakdelen arbetar och ryggen inte sänks. Det är när man bara höjer halsen som man tappar ryggen, då blir det inte bra. Sen kan man samla en häst i lägre form också, men vi alla strävar väl efter att få den ultimata samlingen, eller:angel:
Man kan inte jämföra samlingen i ökad trav o piaff:confused:

Enda ggn som man bör ta upp handen är om hästen gör fel- korrigering- att den dyker i samband med piaffering- triangulering.

Jag har ju använt mig att med en kram- men framför allt trampa ner i inner o på så sätt få tillbaka hästen snabbt från ökad galopp. Publik har t o m kommit fram efteråt o sagt att de uppskattade att jag tordes öka på max.:bow:

Måste man hålla i i ökningen för att hästen inte har egen balans eller skulle slå sig fri eller så- förstår jag att ,man inte törs vara lätt i handen o då får fel effekt i upptagningen.

Jag har inte kommit så långt att jag direkt efter kan gå in en piruett direkt efter- har inte ens provat:grin:

Som jag känner igen det:idea: :o

Jag har i stort sett bara ridit fullblodshästar i mer än 20 år, snarast närmar det sej 25 (Då menar jag i första hand hästar som jag ägt och/eller ridit dagligen i flera år, inte suttit på enstaka gånger, eller kortare perioder) Det är mycket känsliga hästar.

Ja, det är verkligen ganska annorlunda på många sätt. Det har inte varit helt enkelt att hitta bra tränare med en ridstil som passat hästarna. Vissa har "klämt och dragit" ...... Det går inte. Jag har försökt rida så, eftersom jag litade på tränare:cool: Det blev inte bra! Men då red "man" så......
Men det där tror jag har blivit mycket bättre, numera.

Lilla rödhåriga häxan:love: är exakt som du beskriver, . Hon är svårare än nån av de andra, inte "bara" normalt fullblodskänslig, utan upphöjt till tre, minst! Dessutom supertark i kroppen och med en stark vilja och mycket synpunkter...(samt varit i galoppträning långa perioder av vår tid ihop - vilket inte precis gjort det lättare alltid). Vissa dagar kommer man, precis som du säger, inte ens ner i sadeln, bara en "explosiv" känsla, sprätter, ligger på, börjar korta steget och trippa i värsta fall. .....-irriterad över störningarna från ryggen...... pannnkaka, ja, så kan man beskriva det.....men när hon fokuserar på arbetet och väntar, är hon världens underbaraste:love:

Galoppökningar är aldrig svåra, man kan öka på max och få tillbaka enbart för sätet, jag har inte gått in i nån piruett precis, men upptagningar är aldrig ett problem på såna här! Det har gällt alla, inte bara henne.

En av "nycklarna" på henne är massor massor av övergångar, inte bara ofta, så som man brukar säga att man ska göra, utan i stort sett var femte meter bitvis......halt, skritt fem meter, trav-skritt- halt osv. Väldigt lite hand, det mesta sker i magen:idea: Man får aldrig låta hästen springa ifrån den inverkan, och i alla fall med min mage:o klarar jag inte att få tag på hästen om den ilar runt i övertempo. Där har jag fått tänka helt fel tidigare. Nu får jag inte börja rida innan hon verkligen lyssnar. Jag håller på att lära mej vara noga, och hålla reda på mej själv, hela tiden.... Övergångar, halter, i skolor, sk vikn, på volt eller rakt fram, och aldrig ila iväg, ner i skritt och göra halt i så fall, igångsättningar osv. (Och det handlar inte om att rida i undertempo, men övertempo är absolut bannlyst)
Att kräva fokus av hästen och att inte rida på om jag tappar henne utan envist gå tillbaka till övergångarna och halterna mm och få tillbaka lyhördheten, innan jag fortsätter.

Och aldrig tillåta att hon inte lyssnar på de små signalerna via mellandelen dvs främst magen men även aceptera att skänkeln ligger där som ett stöd. Hon är mjuk i kroppen och slinker iväg lätt som en plätt.... Det är väldigt svårt att inte slarva när man rider, förstår inte hur svårt det kan vara:eek:

Att ta upp huvudet som en korrigering kan ge tramp, men det är fortfarande en korrigering. Ingen häst krullar ihop sig vid tramp- om den inte har vansinnig respekt för bettet- stångbett.

Kyra låter hästen gå i helt fri form när hon börjar trampa dem- hon TAR inte upp huvudet- stor skillnad.
Om hästen dyker i vanliga fall handlar det om styrka/ alt. felutbildning.

Det handlar inte om att DRA upp huvudet på hästen, då blir det helt fel. Men man måste LÅTA hästen ta upp nacken, och fortfarande ha den aktiv i sina rörelser så att den inte tappar ryggen (om man vill ha en perfekt samling som jag tolkar samling, sen finns det ju olika varianter av samling förstås)
Jag vill att min häst följer handen nedåt när jag vill länga ut formen, och vill likväl att den följer min hand, arm, tygel uppåt när jag vill det. Jag TAR inte upp formen på det sättet som flera av er verkar tro, däremot så ger jag kommando med tyglarna i ett lätt uppresande tygeltag som talar om för hästen att nu är det dags att samla sig, eller inte bli för låg. Om hästen då minskar tempo och aktivitet så påminner jag den med ett skänkeltryck, och vips så får jag en samling med god ryggaktivitet.
Varför anser du att ett uppresande tygeltag är en FUL korrigering? Det är i så fall lika fult att ge ett ledande tygeltag. Och korrigeringar är ju det som dressyren bygger på. Vi kan inte be hästarna att tankeläsa vad vi vill, därför måste vi ju korrigera dem på ett eller anat sätt.
Angående att hästen måste fortsätta vara eftergiven, visst, till 100%, annars tycker jag inte ens att man ska börja samla hästen. Så det är inte något jag tappar bara för att jag tar ett uppresande tygeltag. Den är lika eftergiven ändå.
Hur gör ni andra när ni vill lära en häst att höja formen? Tankeläsning? ;) Eller går det automatiskt? Har hittils inte funkat på någon av alla de 100 hästar som jag ridit genom åren.

Senast ändrad av en moderator:

Fortsättning på ovanstående inlägg:
Gällande Kyra så har jag suttit och googlat på henne ikväll, och jag har sett ungefär vad du menar med att samla i låg form. Men jag hittar faktiskt fler klipp/bilder när hon TAR upp huvudet på hästen, HÅLLER i tyglarna stramt och driver som 17, så alla gör vi olika beroende på vad vi vill uppnå.
Det är en intressant tråd som visar att vi stävar efter samma sak, men gör olika för att komma till samma mål. Jag är imponerad av alla som lyckas rida sina hästar på ett lätt och harmoniskt sätt, även om det inte har varit rätt väg för mig att gå alla gånger. Jag har dock hittat en väg och teknik som passar mig och min häst, som tidigare strejkade så fort jag ville lite mera. Det gör hon inte längre, och därmed har jag hittat harmoni .

:bow:
Ovanligt att jag håller med dig, men bra skrivet!
Det finns många vägar till rom, men på det här viset känns det som att man kan vara mer säker på att få en ärlig samling jämfört med om man "tar upp" hästen i samband med samlingen. Nu vet jag iofs inte om det var så Helan menade.

Läs gärna mitt svar till Axel. Nej, jag menar inte att man bara ska höja handen för att "ta upp" hästen, det är ett helt koncept där bla driv, aktivitet och lösgjordhet är lika stora delar. Tror inte att man riktigt förstår principen om man inte har provat själv eller sett detta med egna ögon. Men jag lovar att samlingen är precis lika ärlig som hos andra ekipage, vi gör bara lite annorlunda. Med skillnaden att min häst inte går lika lågt som en del andra ekipage. Jag red dock så tidigare, den hästen fungerade inte på den typen av ridning, fick förslitningar i framknäna och är död nu. Det är kanske därför jag uppskattar att rida i en lite högre form (och alla som iom detta tror att jag alltid rider i högre form, så nej, jag rider i låg form också, men inte lika länge och i framför allt så har jag hästen i mer framåtdriv när jag gör det)
PS, det är inte flera decimeter som det handlar om med handen, utan en antydan till höjning, kanske en centimeter, det syns knappt på en välutbildat häst.

Ja, de lite mer heta måste börja med koncentration på ryttaren:o
"hallå - jag sitter här uppe och vill någonting, du kanske ska höra vad det är?";)

På min har jag dock märkt att om jag gör för mycket övergångar så kommer hon bakom hjälperna, hon blir liksom försiktig med att ta stöd. Så det är en balansgång mellan att göra övergångar för att få dem att lyssna och att bara rida vidare och få dem att lyssna.
Det funkar bra för mig att tänka passage-trav när hon inte lyssnar. I början på passet travar vi så med halvlånga tyglar. Inte passage men tänka "hallå - kom tillbaka och använd bärmuskulaturen istället för att springa på". Får man de heta i arbete så brukar det bli fantastiskt sen:love:

Någon frågade om hjälperna för att höja hästen i framdelen:
För mig sker det genom kombination av underskänkel, sittben och förhållning.
De människor man ser som lyfter upp hästen med handen gör ju ett korrrigerande tygeltag - det behöver man inte göra om man lärt hästen att svara för underskänkel och sits istället.
De bra dagarna är alltså handen låg och ryttarens kropp höjer fronten.

Allt handlar ju om att rida hästen i balans.

Jag har ju använt mig att med en kram- men framför allt trampa ner i inner o på så sätt få tillbaka hästen snabbt från ökad galopp. Publik har t o m kommit fram efteråt o sagt att de uppskattade att jag tordes öka på max.:bow:

Måste man hålla i i ökningen för att hästen inte har egen balans eller skulle slå sig fri eller så- förstår jag att ,man inte törs vara lätt i handen o då får fel effekt i upptagningen.

Jag har inte kommit så långt att jag direkt efter kan gå in en piruett direkt efter- har inte ens provat:grin:

Jag har lite öppnatänk i tillbakatagningen. Sänker hälarna och kramar med underskänkeln. Och nuförtiden: släpper trycket helt i tygeln:love:

Man måste ju ha stöd i tygeln i ökningen, annars kan man inte påverka balansen och storleken på sprången.

I fredags hade jag ett sånt grymt träningspass - det var då vi gick in i kvartspiruett efter ökning - sådana bra dagar får man ta tillvara på, händer inte så ofta:o
För övrigt tävlade jag igår och hade en makalös känsla på framridningen:bump:. Herregud, kändes som vi svävade och dansade. Fick en 9:a på en galoppvolt så piruettjobbet hade nog haft effekt:rofl:
9:or är man inte bortskämd med. Programmet för övrigt hade lite övrigt att önska (slog mot skänkeln i ett byte, måste nog börja rida med sporrar hemma ibland i alla fall:devil:) Hade drygt 66% i MsvB2...

Sorry för lite off-topic.

Såg att ni pratat om detta men måse bara tillägga.

Fast halsens höjning e ju pga av bakdelens sänkning. I ökad trav måste ju hela ramen förlängas, alltså blir formen längre. Jämföra dessa ytterligheter känns jättekonstigt.

Den här metoden är ju lite att börja i andra änden. Som jag fattat dig?
Jag tror absolut att det e möjligt att lära hästen svara rätt med små uppresande förhållningar, men passar det verkligen de flesta hästar? Måste vara lätt att skyffla över för mkt vikt på bakdelen, innan den e redo för det?Eller att hästen börjar bredda bak? Har du erfarenhet av det? Skador på bakknän istället för framknän? Pratar ni om metodens nackdelar?

Hoppas det inte blir alltför OT för är jätteintresserad av ditt svar.

Grattis:bow: Vad härligt. :banana: ja, jag tycker de är underbara om man som ryttare kan klara att rida dem och där ligger väl kruxet, oftast:crazy: (menar för mej själv)

Jag inser ändå i diskussionen att jag trots allt haft en fördel av de känsliga jag har ridit eftersom det aldrig har fungerat i en upptagning från ökad galopp med tygeln, jag måste erkänna att jag inte ens tänker det nu. OM det inte sker med hjälp av magen, sätet, så får jag inte upp dem alls, de hästarna:o Har inte ens reflekterat över det, märker jag nu:confused:.

Jag måste också erkänna att jag har tittat med intresse på ankys film (den första?) när hon pratar om och visar hur hon rider så spända hästar. Även om jag inte rider hästar av den klassen precis:rofl: så är det samma typ av heta hästar, och flera av de saker hon säger har jag haft nytta av. Bla övergångarna som inte behöver ens vara synliga, pyttesmå, bara hästen känner och svarar. Men det kräver koncentration och totalfokus även av ryttaren så ja, jag jobbar på det.......men det är svårt att ändra sej själv också.

Genom bla min nya tränare har jag blivit mera noga med att hästen direkt ska uppmärksamma att jag sitter däruppe, inte hoppas att den så småningom genom diverse övningar kanske råkar behaga lyssna.........
Kanske mindre tolerant mot de uttryck hästens personlighet tar, kan man säga. Mer konsekvent, men inte hård, tvärtom, hon måste få tro att det är hon som väljer att fokusera på jobbet:rofl:

Blev lite OT kanske, men det är något jag jobbar med mycket just nu, inte minst med mej själv:idea:

Jag inser ändå i diskussionen att jag trots allt haft en fördel av de känsliga jag har ridit eftersom det aldrig har fungerat i en upptagning från ökad galopp med tygeln, jag måste erkänna att jag inte ens tänker det nu. OM det inte sker med hjälp av magen, sätet, så får jag inte upp dem alls, de hästarna:o Har inte ens reflekterat över det, märker jag nu:confused:.

Så rätt. Tyvärr har jag inte ridit den typen av häst förut. Jag har ridit lite latare halvblod som visst, inte farit i luften för minsta lilla men som knappt märkt att jag varit nervös på en tävling:o
Har fått kämpa för varje steg.

Nu sitter jag på en med obegränsade tillgångar - bara hjärnan som bromsar henne lite. Men det ska jag nog lyckas få ordning på över vintern ..:angel:

Läs gärna mitt svar till Axel. Nej, jag menar inte att man bara ska höja handen för att "ta upp" hästen, det är ett helt koncept där bla driv, aktivitet och lösgjordhet är lika stora delar. Tror inte att man riktigt förstår principen om man inte har provat själv eller sett detta med egna ögon. Men jag lovar att samlingen är precis lika ärlig som hos andra ekipage, vi gör bara lite annorlunda. Med skillnaden att min häst inte går lika lågt som en del andra ekipage. Jag red dock så tidigare, den hästen fungerade inte på den typen av ridning, fick förslitningar i framknäna och är död nu. Det är kanske därför jag uppskattar att rida i en lite högre form (och alla som iom detta tror att jag alltid rider i högre form, så nej, jag rider i låg form också, men inte lika länge och i framför allt så har jag hästen i mer framåtdriv när jag gör det)
PS, det är inte flera decimeter som det handlar om med handen, utan en antydan till höjning, kanske en centimeter, det syns knappt på en välutbildat häst.

Det är nog beroende på typ av häst, tror jag, på vissa kan det säkert finnas anledning, som en väg att korrigera, hästar som av olika anledningar inte lika lätt låter sig styras av sätets o skänkelns inverkan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Ridning Jag måste ta tag i mina skänklar. I alla år, i alla typer av sadlar, har mina skänklar (och sedermera fötter) pekat utåt från hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 734
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 431
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 365
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel