Sv: Tankar om drivande säte
Magtryck vid mer power. Skänkeln vid bålformning, sidoförlyttning eller fortare.
För red jag med benen vid samling- vad hände när jag ville gå ur den nada. Fastnade.
Har väldigt svårt att se att höjning av halsen ger äkta samling- ryggen åker ner.
Jag använder sätet som en signal om att den ska fortsätta, öka/ minska takten, mer eller mindre höjd i steget- samling.Är inte du nåt slags instruktör? Även om man använder andra termer är det väl bra att känna till vad man kan mena med olika uttryck? Eller du kanske undrade vad just jacko menade?
Det blir fel att skriva "driva" med sätet, det ger fel associationer, precis som
"på tygeln" eller "rida igenom" hästen kan göra.
Jag skulle hellre säga styra och reglera en stor del av ridningen genom sin egen kropp där mellandelen är mycket viktig.
"Driva" låter som "putta på" och då kommer man lätt till tankar om "juckande".
Vill man begära mer energi kommer ju skänkeln in, medan takt, balans och tempo styrs av "sätet" dvs hela mellandelen, elller i varje fall är det så man strävar mot
Magtryck vid mer power. Skänkeln vid bålformning, sidoförlyttning eller fortare.
För red jag med benen vid samling- vad hände när jag ville gå ur den nada. Fastnade.
Har väldigt svårt att se att höjning av halsen ger äkta samling- ryggen åker ner.