Tala om för någon att hen är tjock.

@lil-sis förklarade väldigt vad skillnaden tenderar att vara. Ngt som faktiskt inte är helt utrett än händer många GBP operade. De blir av med sitt sug och uppnår mättnadskänsla väldigt snabbt även på svältkost. Det kan inte bara förklaras med volymen på magsäcken. Min teori är att det händer ngt med hunger/mättnadshormonerna . Dessa är det bevisat att man kan påverka med fasta tex. Men fasta blir inte hållbart i ett längre perspektiv.
Man vet att omkopplingen av tarmen gör att maten åker raka vägen till den del som skickar mättnadssignaler till hjärnan så att man blir mätt snabbare.

Varför ska alla sträva efter att visa upp sin kropp? Jag vill då rakt inte sträva efter någonting sådant utan är fullt nöjd med att ha en kropp som fungerar för det mesta och som jag är nöjd med för mig själv utan att vilja visa upp den för fler än nödvändigt. Ser inte poängen med någonting annat (för min egen del då). Jag blir inte mer nöjd med något bara för att jag försöker köra upp det i ansiktet på folk.
Vill någon annan visa upp sin kropp så är jag helt ok med det men jag förutsätter då också att den personen då är ok med att jag kanske inte är intresserad av att titta.
Konstnärliga foton eller statements tycker jag kan vara intressant men inte sådant som görs enbart för att provocera och där det inte finns någon mer tanke bakom eller är snyggt utfört.
Och du skrev själv att du brukar isåfall bara titta bort. Vilket är ju helt okej! Jag har saker som jag helt enkelt inte gillar och då hoppar jag helt enkelt över de bitarna utan att kritisera andra som gillar dem. Men problemet är om man kritiserar en viss grupp personer för deras deltagande i en viss grej, samtidigt som man tillåter andra grupper få göra det. Oavsett anledning, de har fel kropp, fel hudfärg, fel religion osv... Jag säger inte att jag har läst någon göra det i den här tråden, utan att det sker ute i samhället när man tillåter bara sexiga (i samhällets och normens ögon) personer få ta sexiga bilder. Öppna bara närmsta tidning som är riktad mot kvinnor eller män för den delen(!), mode eller hälsa (oavsett hur hälsosamma de egentligen är). Det är problemet som de flesta pekar ut i den här tråden.

Så om någon, en helt främmande person, talar om för en tjock person att hen är tjock samt att hen är ohälsosam och att hen ska göra si och så för att gå ner i vikt, då behöver det inte vara fetthat?
Jag tror att man kanske behöver tydliggöra vad man menar med fetthat. Personligen så tänker jag lite mera på samhällets nivå, att det är en struktur i samhället och kulturen som gör att man värderar personer med mera fett lägre. Jag har lite svårt att hitta ord för att förklara. Men jag tänker att i ditt exempel ovan så är det inte så att den främmande personen hatar fettet i sig (alltså kolesterolet, det gula formlösa som sitter på vissa ställen av kroppen - det vore lika märkligt som att hata naglar) utan då pratar man om fetthat som ett fenomen i samhället. Att överviktiga inte passar in i samhället på grund av deras vikt, det är lite långt att förklara det och därför förkortar man det enkelt till fetthat.
Men det är ju vad jag tänker, du eller någon annan kanske håller inte med. Jag tänkte att man kanske behöver tydliggöra det, ordet finns inte direkt att slå upp i ordboken (tror jag?) lika lätt som eeeehhh rasism (nej jag jämför inte det med rasism utan det är bara ett exempel) eller något sånt.

Eller pekar jag ut något självklart? :o

Ett litet stickspår bara för att belysa hur lite vi egentligen vet om gbp.

Min sambo opererades januari 2018 pga övervikt och svårbehandlad diabetes typ 1. Svårbehandlad som i skyhöga värden som inte avhjälptes trots höga doser insulin, alltså insulinresistent.

Han har inte fått väntad effekt av sin operation. I stället för att få snabbare mättnadskänsla har han ingen mättnadskänsla ALLS längre. Konstant hungrig och aldrig mätt. Har från första stund kunnat klunka i sig vatten och ätit normalstora portioner.

Han äter ungefär som innan, ligger varje dag på kaloriöverskott för att försöka dämpa sin hunger. Trots det har han från operationen haft bra blodsockervärden och han har gått ner 50 kilo.

Alltså. Inte förändrat kosten. Inte förändrat motionen. Men trots det gått ner 50 kilo och fått ett hba1c (långtidssocker) som en frisk människa.

Överviktsenheten kliar sig i huvudet.

Jag tror att man kanske behöver tydliggöra vad man menar med fetthat. Personligen så tänker jag lite mera på samhällets nivå, att det är en struktur i samhället och kulturen som gör att man värderar personer med mera fett lägre. Jag har lite svårt att hitta ord för att förklara. Men jag tänker att i ditt exempel ovan så är det inte så att den främmande personen hatar fettet i sig (alltså kolesterolet, det gula formlösa som sitter på vissa ställen av kroppen - det vore lika märkligt som att hata naglar) utan då pratar man om fetthat som ett fenomen i samhället. Att överviktiga inte passar in i samhället på grund av deras vikt, det är lite långt att förklara det och därför förkortar man det enkelt till fetthat.
Men det är ju vad jag tänker, du eller någon annan kanske håller inte med. Jag tänkte att man kanske behöver tydliggöra det, ordet finns inte direkt att slå upp i ordboken (tror jag?) lika lätt som eeeehhh rasism (nej jag jämför inte det med rasism utan det är bara ett exempel) eller något sånt.

Eller pekar jag ut något självklart? :o
Men är verkligen brist på samhällsanpassning ett uttryck för ”fetthat”. Det är väl bara så att det inte var mer än 160 år sen eller så massor med människor i Sverige dog av svält senast. Allting i samhället från storleken på säten i kollektivtrafiken till bredd på dörrar är ju anpassat efter ett medelvärde på hur stora folk var som inte är aktuellt längre. Det lär ha ökat markant bara senaste 40 åren. Är det verkligen hat det handlar om om det beror på att befolkningen utvecklas fortare än vad samhällsutvecklingen hunnit med eller ombyggnation kunnat finansieras.
Diskriminering av en grupp som inte får tillgång till samhällsfunktioner absolut men hat?
Eller är det människors attityd du syftar på?

Men är verkligen brist på samhällsanpassning ett uttryck för ”fetthat”. Det är väl bara så att det inte var mer än 160 år sen eller så massor med människor i Sverige dog av svält senast. Allting i samhället från storleken på säten i kollektivtrafiken till bredd på dörrar är ju anpassat efter ett medelvärde på hur stora folk var som inte är aktuellt längre. Det lär ha ökat markant bara senaste 40 åren. Är det verkligen hat det handlar om om det beror på att befolkningen utvecklas fortare än vad samhällsutvecklingen hunnit med eller ombyggnation kunnat finansieras.
Diskriminering av en grupp som inte får tillgång till samhällsfunktioner absolut men hat?
Eller är det människors attityd du syftar på?
Människors attityd syftar jag på, och reklam och tv shower och filmer m.m.
Just såna ombyggnationer du nämner har jag större förståelse för.

Min sambo opererades januari 2018 pga övervikt och svårbehandlad diabetes typ 1. Svårbehandlad som i skyhöga värden som inte avhjälptes trots höga doser insulin, alltså insulinresistent.

Han har inte fått väntad effekt av sin operation. I stället för att få snabbare mättnadskänsla har han ingen mättnadskänsla ALLS längre. Konstant hungrig och aldrig mätt. Har från första stund kunnat klunka i sig vatten och ätit normalstora portioner.

Han äter ungefär som innan, ligger varje dag på kaloriöverskott för att försöka dämpa sin hunger. Trots det har han från operationen haft bra blodsockervärden och han har gått ner 50 kilo.

Alltså. Inte förändrat kosten. Inte förändrat motionen. Men trots det gått ner 50 kilo och fått ett hba1c (långtidssocker) som en frisk människa.

Upptaget från maten blir väl även sämre vad jag har förstått så samma mängd mat borde då leda till mindre mängd upptagen energi om jag inte har missförstått hur det fungerar med GBP och näringsupptaget.

Upptaget från maten blir väl även sämre vad jag har förstått så samma mängd mat borde då leda till mindre mängd upptagen energi om jag inte har missförstått hur det fungerar med GBP och näringsupptaget.

Enligt hans kirurg och övriga teamet på överviktsenheten så fungerar det inte så.

Det förklarar heller inte hur blodsockret från och med ungefär 12 timmar efter operationen har stabiliserat sig. En test på c-peptider har också visat att en viss egen produktion av insulin har "kommit tillbaka" till samma nivå som strax efter insjuknandet i diabetes. Förmodligen har han alltså diabetes LADA och inte typ 1, men det ska inte kunna gå så fort som det gjort i mim sambos fall.

Som jag sa, överviktsenheten kliar sig i huvudet. Varken de eller kirurgen kan förklara det som har hänt och erkänner själva att det är mycket man inte vet om GBP.

Lägger till.

Enligt sambons överviktsteam så är näringsupptaget detsamma men i och med att de allra flesta som opereras inte kan äta ens normalstora portioner så drabbas många av näringsbrist.

Till exempel så rekommenderas man att fokusera portionerna runt främst protein och i andra hand kolhydrater. Grönsaker är (var, i och med att hans operation inte gav förväntat resultat) han rekommenderad att inte äta alls.

De vitamintillskott som opererade behöver ta hela livet ut skulle inte intas i samband med måltid för att man inte ska bli mätt på bara dom.

Min sambo som alltså kan äta normala portioner även efter operation behöver inte ta vitamintillskott alls eftersom han får i sig allt han behöver via kosten. Hade han som förväntat bara kunnat äta sina 200g per huvudmål och 150g per mellanmål så hade alltså tillskotten behövts. Inte för att näringsupptaget är sämre som opererad utan för att han rent fysiskt inte hade fått i sig tillräckligt med näring och vitaminer genom svältkosten som en GBP innebär.

Alltså jag blev arg nu.

Att ens tänka tanken att det är dålig motivation och lathet. Att det går bara man kämpar.

För fan. Om nån kämpat så är det @gul_zebra och @stjarnhimmel
Så jäkla sega, tuffa otroliga människor. Och dessutom är de empatiska och trevliga och kan hålla god ton. Och som dessutom delat med sig på ett så fint sätt att jag bara vill gråta.

Och så sitter folk i tråden och kastar dem i ansiktet att de bara borde kämpa?! Fy fan.

Enligt hans kirurg och övriga teamet på överviktsenheten så fungerar det inte så.

Det förklarar heller inte hur blodsockret från och med ungefär 12 timmar efter operationen har stabiliserat sig. En test på c-peptider har också visat att en viss egen produktion av insulin har "kommit tillbaka" till samma nivå som strax efter insjuknandet i diabetes. Förmodligen har han alltså diabetes LADA och inte typ 1, men det ska inte kunna gå så fort som det gjort i mim sambos fall.

Som jag sa, överviktsenheten kliar sig i huvudet. Varken de eller kirurgen kan förklara det som har hänt och erkänner själva att det är mycket man inte vet om GBP.
Lägger till.

Enligt sambons överviktsteam så är näringsupptaget detsamma men i och med att de allra flesta som opereras inte kan äta ens normalstora portioner så drabbas många av näringsbrist.

Till exempel så rekommenderas man att fokusera portionerna runt främst protein och i andra hand kolhydrater. Grönsaker är (var, i och med att hans operation inte gav förväntat resultat) han rekommenderad att inte äta alls.

De vitamintillskott som opererade behöver ta hela livet ut skulle inte intas i samband med måltid för att man inte ska bli mätt på bara dom.

Min sambo som alltså kan äta normala portioner även efter operation behöver inte ta vitamintillskott alls eftersom han får i sig allt han behöver via kosten. Hade han som förväntat bara kunnat äta sina 200g per huvudmål och 150g per mellanmål så hade alltså tillskotten behövts. Inte för att näringsupptaget är sämre som opererad utan för att han rent fysiskt inte hade fått i sig tillräckligt med näring och vitaminer genom svältkosten som en GBP innebär.
Mycket intressant! Tack för svar!

Man tar bort en del av tunntarmen och leder om så maten inte passerar lika lång sträcka och därmed blir upptaget lite mindre, minns inte procenten men det är ingen enorm skillnad.

Är det jobbigt för honom att känna sig så hungrig hela tiden?

Jag har följt tråden och blivit arg, ledsen och hoppfull (tack till er som kämpar mot fetthat). Jag har både varit smal och tjock. Det var när jag var smal som jag hörde mest föraktfulla kommentarer om tjocka, det var så jag överhörde kommentarer om tjocka på stranden, badhuset, kön på affären. 'Ska han verkligen äta den där hamburgaren?'

Som tjock fick jag mest sådana där uppmuntrande tillrop och säkert välmenta råd (dåligt idé) om kost, hälsa och motion. När jag gick ner i vikt var det ingen ände på kommentarerna hur snygg jag var eller hur bra mina kläder satt. Då var tydligen mitt utseende i fokus på ett sätt som det inte var när jag var tjock. Tjock=ohälsosam, smal=snygg?

Men att tro att tjocka människor 'inbillar sig' eller läser in föraktet mot tjocka är helt fel. Självklart blir man paranoid och lever med en rädsla för kommentarer, blickar, råd och kanske inbillar man sig det ibland. Men den rädslan bygger på samlad erfarenhet, fettföraktet är inget som tjocka människor hittar på! Hatet mot tjocka uttrycks INTE endast på nätet eller av enstaka puckon utan i det är en del av många tjocka människors vardag!

Lägger till.

Wait what, protein och kolhydrater? Skrev du rätt nu eller blev det felvänt?
Generellt rekommenderas man väl ändå att prioritera protein och i andra hand grönsaker, kolhydrater i sista hand om alls. Det är iaf vad vi rekommenderas här i Dalarna och vad jag sett är det likadant i andra landsting :confused:

Wait what, protein och kolhydrater? Skrev du rätt nu eller blev det felvänt?
Generellt rekommenderas man väl ändå att prioritera protein och i andra hand grönsaker, kolhydrater i sista hand om alls. Det är iaf vad vi rekommenderas här i Dalarna och vad jag sett är det likadant i andra landsting :confused:

Nej här är rekommendationen den ordning jag skrev. Absolut inte grönsaker, de tar onödig plats tydligen. Jag följer din tråd också och blev förvånad över att du inte fick börja med fast föda direkt, det är nämligen rekommendationen här. Så, väldigt olika!

Nej här är rekommendationen den ordning jag skrev. Absolut inte grönsaker, de tar onödig plats tydligen. Jag följer din tråd också och blev förvånad över att du inte fick börja med fast föda direkt, det är nämligen rekommendationen här. Så, väldigt olika!
Det var som sjutton! Sitter ju i en drös grupper med folk från hela landet men har aldrig hört såna råd. Tvärtom, grönsaker är näringsrika och det går att få i sig mer iom att magen stoppar bland annat av kalorimängd snarare än volym säger de här. Exempelvis pasta däremot är ju bara bukfylla :confused: Märker det så tydligt när jag äter också, att sallad får jag i mig mer av än tex potatisklyftor, och ju mer kalorier desto snabbare mättnad. Provade lite pizza nyligen och fick inte ens i mig en pytteslice :laugh:
Var på 3-månaders med dietist nyligen och där pratades det om att tom gurka är jättebra, att det är mer näring än man tror. Viktigast enligt min dietist är dock att lyssna på sin egen kropp och köra på det som funkar för en själv.

Ja det har jag också reagerat på, men har sällan sett att folk fått börja med fast föda direkt. Verkar vanligare med en längre period på flytande och extra noga med mosat. Här var det en vecka flyt och 3 veckor mos, och att sitta och mixa kött som många gör existerade inte - tack gode gud för det!

Det var som sjutton! Sitter ju i en drös grupper med folk från hela landet men har aldrig hört såna råd. Tvärtom, grönsaker är näringsrika och det går att få i sig mer iom att magen stoppar bland annat av kalorimängd snarare än volym säger de här. Exempelvis pasta däremot är ju bara bukfylla :confused: Märker det så tydligt när jag äter också, att sallad får jag i mig mer av än tex potatisklyftor, och ju mer kalorier desto snabbare mättnad. Provade lite pizza nyligen och fick inte ens i mig en pytteslice :laugh:
Var på 3-månaders med dietist nyligen och där pratades det om att tom gurka är jättebra, att det är mer näring än man tror. Viktigast enligt min dietist är dock att lyssna på sin egen kropp och köra på det som funkar för en själv.

Ja det har jag också reagerat på, men har sällan sett att folk fått börja med fast föda direkt. Verkar vanligare med en längre period på flytande och extra noga med mosat. Här var det en vecka flyt och 3 veckor mos, och att sitta och mixa kött som många gör existerade inte - tack gode gud för det!

Har också fått protein - kolhydrater - grönsaker (nu är ju inte de två motsatser men...). Och vanlig mat direkt. Men tillhör nog samma landsting som @Energi .

Jag behöver mer kolhydrater nu än före op för att må bra. Vilket är lite knepigt med mitt sötsug som triggas av kolhydrater i nästan alla former.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 116
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
14 022
Senast: manda
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar