Ja, jag har den sidan också. Alltid märkt detaljer och gillar att jag gör det. Vet tex alltid vad alla i tex en klass eller bekantskapskrets har för skor/jacka, märke på jeans osv.
Samtidigt blev jag förvånad att någon som jobbar med osunda mat- och viktrelationer
@MiniLi är främmande inför att se små viktförändringar. Särs
Ja, och därför blev jag så konfunderad när frågan kom från just dig.
Det är ju en stor skillnad mellan att leva i (smal-)normen ifrågasättande eller följande, men att folk väljer att ifrågasätta och aktivt omforma sin egen betingning är inget märkligt alls ur mitt perspektiv.
Att det dessutom är välkänt hur olika detaljseende vi människor har, gör att det inte alls behöver grunda sig i den osunda viktnormen, utan i fallenhet att se detaljer.
Det var tex ganska nyligen jag insåg att inte alla vet vilka skor i vilken storlek alla i deras skolklass har. Det upptäckte jag (mycket förvånad) i vuxen ålder. Om en lägger märke till när någon går från 38 till 39 i skostorlek, varför inte lägga märke till motsvarande förändring någon annanstans på kroppen på ett värdeneutralt sätt?
Och jag vill gärna förtydliga att en människa som en gång skolats in i en destruktiv viktnorm (vilket jag tror de allra flesta vuxna har, olika hårt), inte nödvändigtvis måste ha kvar värderingsskalan, bara för att den uppmärksamheten består.