De flesta har nog vid det här laget greppat att man inte diskuterar mat, kommenterar kroppen och tjatar på någon som har anorexi. De flesta. Nästa steg är för folk som inte redan förstått det, att även överviktiga kan ha en ätstörning.
Min gissning är att få läkare skulle dra käcka anvisningar till någon med svår anorexi. Det provocerar mig att man gör det med överviktiga. Bara tanken på vad det kan trigga igång
Jag har jojobantat, hetsätit och varit mkt överviktig i omgångar. Haft ångest. Gjort en GBP. Innan op, av helt andra orsaker än vikt sökte jag mig till läkare och fick då vikten kommenterad. Varje gång det hände fick jag sådana ångestattacker att jag antingen kom in i en svältfas med kräkningar eller hetsåt och fick ångest. Hatar sjukhus. Hatade att gå till läkare. Undvek det så mkt jag kunde. Gör jag fortfarande. Det sitter verkligen i. Vad 17 tror de? ”Ta en morot istället för att dricka sprit”, skulle man väl inte tro botar en alkoholist?
—-
Jag blir, utöver det som diskuterats redan, beklämd när andra kommenterar andras viktnedgång med att de som går/gått ned är ”fina”, ”kommer bli så bra sen”, ”vad duktig och stark du är”, osv. Som att man inte var fin innan? Även de som går ner, och som lägger ut bilder och känner sig duktiga och fina, blir jag lite fundersam över hur jag förväntas kommentera. Jag brukar säga/skriva ngt om att de är fina oavsett. Jag vägrar skriva ngt peppigt. Samtidigt vet jag ju av egen erfarenhet att det krävs lika mkt pannben som att springa ett maraton att gå ner de där kilona.
Jag är oerhört tacksam för min GBP som möjliggjort att jag kan rida, åka skidor mm och umgås med vänner på det sättet. Jag är också oerhört tacksam och imponerad av förkämpar såsom ex lady Dahmer som orkar influera andra att förstå att man är del i en fat shame- kultur och att ens uppfattning om tjocka bygger på fördomar.
Klart det finns överviktiga som har normaliserat ett överätande och som tror att de lever tillräckligt hälsosamt. Jag har känt några sådana. Men de allra flesta, som jag känner, har mkt att tampas med och som fan inte blir hjälpta av käcka ”kalori in-kalori ut” eller ”vet du om att du är tjock? Du skulle kunna äta lite mer frukt”.