Ok.Och då kommer vi tillbaka till frågeställningen i inlägg 631
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ok.Och då kommer vi tillbaka till frågeställningen i inlägg 631
Min mamma berättade för mig att jag var tjock, att jag såg tjock ut, att jag borde gå ner i vikt, att jag inte skulle äta det där, under hela min uppväxt. Jag bad henne sluta, förklarade hur ont det gjorde, hur lite det hjälpte men hon fortsatte.
Hon är ingen ond människa, hon ville väl, hon hatade mig inte, hon ville hjälpa. Hon var bara så övertygad om att det innebar att jag skulle bli smal att hon struntade i vad det gjorde med min självkänsla. Att mitt värde satt i min vikt.
Hon trodde nog att det var omtanke, men grunden är ju hur hon såg på övervikt. Som det värsta som kunde hända hennes dotter. Vi har haft fler diskussioner om min vikt än mina självmordstankar eller min depression.
Jag skulle utan problem kalla det fetthat.
Men vilka vänner i tråden har gjort så ang sin vän? Dvs föreslagit promenad för ”vännens bästa för att denne behöver gå ner i vikt”? Jag har helt missat det ?
Jag har inte skrivit om hur den som blivit föreslagen promenad alls/hur den tolkat det?
Och jag undrar fortfarande utifrån mina reflektioner på vilket sätt TS mfl tänkt sig att den här tråden skulle vara/vem som får/bör svara osv?
Jag valde att inte åka med på klassresor, klarade inte skammen.I gymnasiet skulle vi åka till fjällen och åka skidor och då satt anmälningslappen i uppehållsrummet och man skulle även skriva i sin vikt där inför alla, det var hemskt. Trots att jag ljög och drog bort sisådär 5 kg vägde jag säkert 10 kg mer än mina kompisar i klassen, antagligen 15 kg mer om jag hade varit ärlig. Gud vad jag skämdes.
Och varför sätter dom upp en sån lista där alla kollar? Jag var redan smärtsamt medveten om att jag var större än majoriteten.Jag valde att inte åka med på klassresor, klarade inte skammen.
De har antagligen dålig fantasi och dåligt utvecklad empati och kan inte sätta sin in i hur det känns att skriva sin vikt där.Och varför sätter dom upp en sån lista där alla kollar? Jag var redan smärtsamt medveten om att jag var större än majoriteten.
Pratade med mina föräldrar om det här idag, trots att jag hade ett bmi över normalvikt ett bra tag så vägrar mina föräldrar erkänna att jag var "tjock eller överviktig". Dom anser att det jag upplevde som tjock bara kommer från mig och ingen annan, men dom vet ju inte hur jag haft det i skolan och på andra situationer där dom inte varit med, hur jag hanterades vet dom ju inget om och att få höra att Jag måste släppa det och inte bry mig, att dom skulle valt annat att mobba mig för vilket dom gjorde i högsta grad men det tog ju inte slut på eländet.
Jag tackar för påminnelsen, det får nog bli kvällens lyssning vid sovdags.Jag lyssnade precis på senaste avsnittet av Postpatriarkatet och tänkte bara tipsa om det. Speciellt till er som säger att smala också är utsatta för hat och att kroppspositivitet uppmuntrar till övervikt och fetma.
https://poddtoppen.se/podcast/1276336845/postpatriarkatet
Jag valde att inte åka med på klassresor, klarade inte skammen.
Ja tänk att det ska vara så, att vi som barn redan skämdes för våra kroppar. Jag HATADE när det var simlektioner och dessutom var jag rädd för att dyka och simma neråt så jag kände mig bara som en val som flöt runt. Och att alla duschade tillsammans helt nakna...Är det fortfarande så mån tro eller har skolvärlden kommit längre än så? Någon som vet?Jag valde att inte åka med på klassresor, klarade inte skammen.
För tio år sen så duschade vi allihopa i samma duschrum i alla fall, har svårt att tro att det är ombyggtJa tänk att det ska vara så, att vi som barn redan skämdes för våra kroppar. Jag HATADE när det var simlektioner och dessutom var jag rädd för att dyka och simma neråt så jag kände mig bara som en val som flöt runt. Och att alla duschade tillsammans helt nakna...Är det fortfarande så mån tro eller har skolvärlden kommit längre än så? Någon som vet?
Det gjorde vi i sexårsgruppen Vi stod på kö utanför skolsköterskan och när man kom ut var man tvungen att berätta vikten och den som vägde minst vann. Vi jämförde även kroppsdelar, så till den grad att vi satt och jämförde handlederna.Vi fick första dagen i gymnasiet under gymnastiklektionen berätta vår vikt, tidigare idrottsbetyg och vad vi gjorde på fritiden i idrottsväg högt inför nya klassen.
Jag får mest höra det från främmande ute. Bemöter inte alls utan traskar vidare. Comebacks kommer jag på när det är försentNu är jag inte längre någon som får kommenterar för att jag är tjock så så jag undrar hur bemöter den som säger något dumt och förstörande?
Menar du att främmande människor säger det till dig eller att dom pratar bakom ryggen på dig? Jag får samma bemötande men försöker också ignorera dom.Jag får mest höra det från främmande ute. Bemöter inte alls utan traskar vidare. Comebacks kommer jag på när det är försent
Både och. Folk har ganska varierande grader av dum i huvudetMenar du att främmande människor säger det till dig eller att dom pratar bakom ryggen på dig? Jag får samma bemötande men försöker också ignorera dom.
Jag fick frågan varför jag plågade mina hundar med att dra vikter när det var jag som behövde motionera bort några kilo. Bemötte det inte alls förutom delen att jag plågar mina hundar.Nu är jag inte längre någon som får kommenterar för att jag är tjock så så jag undrar hur bemöter den som säger något dumt och förstörande?