Tala om för någon att hen är tjock.

Jag syftar på generell nivå, inte individuell.

Jag tänker att om man lägger ut en bild på en överviktig kropp på en blogg som handlar om att övervikt är bra, då uppmuntrar man till att normalisera övervikt.

Om man lägger upp en "normal" bild på sig själv på ett forum så är det mer neutralt.

Jag har inte instagram och liknande, och jag har ju - som de flesta andra - min "filterbubbla" på fb. I mitt fb dyker det normalt sett inte upp att folk lägger ut underklädesbilder i sitt flöde.
Om någon av mina vänner lade ut en underklädesbild på sig själv i en lite utmanande pose, skulle jag tycka att det var väldigt överraskande. Oavsett om det var någon av mina rundare eller smalare vänner.

Men jag ser det ju som rätt ovanligt att lägga ut den typ av bilder på sig själv, som @Saeta vågade bjuda på sig själv här.

Så ja, jag tycker nog att det är ett statement redan att lägga ut den typen av bild på sig själv faktiskt.

Jag tycker vi förbjuder bilder på mat. Om det inte är sallad. Eller vitkål. Mat är ju farligt.
Vi förbjuder även bilder på bilar. Bilar är farliga för miljön och farliga att köra om man krockar.
Vi förbjuder bilder på idrottsutövning. Man kan ju faktiskt skada sig. Och så kan man få orthorexi.
Och för allt i världen! Visa inga bilder på godis/snacks/läsk. Någon kan ju bli tjock!
Vi förbjuder även bilder på ledsna människor. Tänk om någon får för sig att bli ledsen.

Jag hoppas att du är ute efter att provocera och att du inte har så ledsam människosyn på riktigt.

Jag tänker att om man lägger ut en bild på en överviktig kropp på en blogg som handlar om att övervikt är bra, då uppmuntrar man till att normalisera övervikt.

Om man lägger upp en "normal" bild på sig själv på ett forum så är det mer neutralt.

Jag har inte instagram och liknande, och jag har ju - som de flesta andra - min "filterbubbla" på fb. I mitt fb dyker det normalt sett inte upp att folk lägger ut underklädesbilder i sitt flöde.
Om någon av mina vänner lade ut en underklädesbild på sig själv i en lite utmanande pose, skulle jag tycka att det var väldigt överraskande. Oavsett om det var någon av mina rundare eller smalare vänner.

Men jag ser det ju som rätt ovanligt att lägga ut den typ av bilder på sig själv, som @Saeta vågade bjuda på sig själv här.

Så ja, jag tycker nog att det är ett statement redan att lägga ut den typen av bild på sig själv faktiskt.

Och att det är ovanligt är ju bara ännu ett tecken på att det är något som behövs normaliseras ännu mer.
Min kropp ska få synas lika mycket som en smal kropp.

Är denna bild också ett statement?
Eller har det med posen att göra?

(jisses vad stor den blev... äsch! Jag bjussar på´t)

IMG_8407.webp

Nej, så har jag inte skrivit.
Du behöver inte lägga ord i min mun.

Vad synd att vi inte kan föra en saklig diskussion, det hade kunnat vara intressant.

Jag tyckte inte att jag gjorde det. Du skrev

"Så ja, jag tycker nog att det är ett statement redan att lägga ut den typen av bild på sig själv faktiskt"

Det va inga extrema bilder vi pratar om här. Men det är ändå enligt dig ett statement, hon har inte heller skrivit "kolla va tjock jag är, det borde du med vara" men enligt dig är det ändå ett statement. Det va inte i en blogg, en tidning eller en sida som uppmuntrar till fetma, men ändå ett statement. Så vad har jag tolkat fel?

Jag tyckte inte att jag gjorde det. Du skrev

"Så ja, jag tycker nog att det är ett statement redan att lägga ut den typen av bild på sig själv faktiskt"

Det va inga extrema bilder vi pratar om här. Men det är ändå enligt dig ett statement, hon har inte heller skrivit "kolla va tjock jag är, det borde du med vara" men enligt dig är det ändå ett statement. Det va inte i en blogg, en tidning eller en sida som uppmuntrar till fetma, men ändå ett statement. Så vad har jag tolkat fel?

Du har tolkat fel "överviktig och glad". Så har jag inte skrivit.
Glad har inget med "avklädd i halvt utmanande pose" att göra i min värld.

Och som sagt, underklädesbilder i de poser (och jag har redan skrivit att bilderna i sig är snygga!!!) som visades är inte normala i min "filterbubbla".
Så med "typ av bilder" menade jag alltså poserande underklädesbilder.

När det här spåret om normalisering av fetma påbörjades så var det ju utifrån "kroppspositivism".
Inte att en enskild individ lägger en normal bild på sig själv på fb.
Men det kan ju vara jag som missuppfattade situationen och själv tolkade in att det gällde någon bild som var avsedd som sådan.

Jag menar då att genom att lägga ut "normaliserande" eller "positiva" bilder på överviktiga och feta kroppar så talar man om att övervikt eller fetma är något normalt, kanske till och med lite positivt.

Jag menar att gråskalan är väldigt lång från att censurera - inte få lägga ut bild - till att lägga ut som ett statement.
Och försöker, helt misslyckat uppenbarligen, resonera kring att det finns negativa aspekter med att lägga ut positiva bilder och normalisera övervikt och fetma.

Där de negativa aspekterna då alltså är att normalisera en riskfaktor.
Så du tänker att en tjock människa, som lägger ut en bild på sig själv, får någon annan att tänka, "Oh nu ska jag äta upp mig!" ?

Du är medveten, som läkare, då att psykisk ohälsa är mycket större och mer utbredd än fetma? Att övervikt, inte fetma, på vissa personer tom kan vara positivt?
Du tror inte alls att genom att lägga upp bilder på sig själva får andra att tänka att de är helt okej som människor, att deras värde inte sitter i hur de ser ut? Frånberg & Wrethander (2011) menar att den kategorisering som görs baserat på individers vikt gör att den sociala konstruktionen gällande övervikt har resulterat i en uppfattning av överviktiga som ett socialt problem.

Forskningsfältet fat studies är relativt nytt, där man ser fetma och övervikt som en social konstruktion, det vill säga att den uppfattning vi har av människor och världen i stort är skapat av oss människor. Detta påverkar också hur vi ser på människor och vilka egenskaper som personer tillskrivs. Rent generellt kan förtryck av människor eller grupper av människor exempelvis göras genom något som kallas dubbelbindning. Dubbelbindning handlar om att oavsett hur den förtryckta gruppen väljer att agera, så kommer deras val att kritiseras. Detta kan då göra att man istället anpassar sig till normen, där man inte har frihet till att vara den man är (Eller, 2014)

Ingen har sagt att det är omöjligt 2-5% klarar det ju, det står flera gånger i tråden.
Återigen det jag kommenterade på var att inte samma principer för viktnedgång längre skulle gälla pga vad fetman har för påverkan på kroppen vilket inte stämmer. Det är samma principer som gäller bara att man kommer få det mycket svårare att genomföra det praktiskt.

Jag förstår inte, du skriver generellt men samtidigt om individer. Du skriver om att @Saeta gjorde ett statement som la ut bilder på sig, är hon inte en individ?

En sak jag inte förstår och det är väl lite halvt OT till tråden nu men om man nu vill göra gällande att fetman sätter kroppen i en sådan position att kcal in/ut inte gäller och allt i princip är hopplöst när det gäller hanterande av kosten varför försöker man sig då ens på riskabla operationer som GBP? Den kommer inte förändra hormonstatus eller fetman i sig utan ger väl vad jag vet bara bättre förutsättningar för att kunna etablera andra vanor? Vad är det jag missar med hur den påverkar hur fetman fungerar?
Man gör det för att den visst ändrar hormoner och fetman i sig. Det du skriver är direkt felaktigt.
Däremot återstår mycket forskning. Man ser bland annat att diabetiker ofta kan sätta ut sina mediciner ganska omgående efter operation oberoende av viktminskning. Riktigt varför det sker vet man inte, det är något man forskar på i detta nu. Är försökskanin i en av de studier som görs själv.

Själv hade jag inte haft mens på 7 år när jag opererades, delvis pga fetma och delvis pga pcos. Tidigare viktminskning har inte påverkat ett dugg. Med operation hoppade systemet igång rätt omgående långt innan jag gått ner speciellt mycket och är nu mer normalt än det någonsin varit, trots rejält högre vikt än jag haft när systemet var igång och fungerade dåligt innan. Nu är jag inte helt inläst på sånt här men jag antar att det är hormonellt det också.

Det inlägg du svarar på, försöker reflektera kring orsaker/förklaringar till varför läkare (som är den yrkesgrupp som har tagits upp, tillsammans med ett par dietister) tar upp frågan om övervikt även i situationer där patienten tycker att det saknar relevans.
Jag har inte skrivit om mig själv i min yrkesroll i något inlägg förutom mitt första där jag beskrev att i yrkesrollen tar jag upp det. Eftersom det många gånger är relevant. I det inlägget tänkte jag inte på att beskriva orsaken, det vill säga uppdraget från i sista hand socialdepartementet.
I övriga inlägg har jag som sagt inte syftat på min egen verksamhet. Ja, jag tar upp frågan som sagt. Men då utifrån specifika frågeställningar där vikten har en relevant och viktig betydelse. Inte i allmänt förebyggande syfte. Och genom att "erkänna" det så erkänner jag också att jag inte följer propåerna från myndigheterna.

Jag anser att vi för ett par parallella diskussioner i den här tråden.
Den ena diskussionen, som jag inte gett mig in i mer än genom att skriva att diskriminering inte är OK, och liknande korta kommentarer, handlar om att många upplever att andra människor kommer med nedlåtande blickar eller kommentarer.
Den sidan har jag - trots att jag varit mer eller mindre överviktig eller på gränsen hela livet - ingen egen erfarenhet av.

Den andra diskussionen, där jag svarar, handlar ju mer om "vårdens" del av överviktsdebatten.
Jag har tidigare skrivit att jag tycker att det är synd att ämnet blir så laddat.
Att ämnet blir så väldigt laddat innebär ju att det blir nästan omöjligt att mötas på neutral mark i en diskussion.
Laddningen innebär ju också att många människor känner sig kränkta av att övervikt tas upp inom vården. En orsak till reaktionen kan ju faktiskt vara att man anser det vara irrelevant - och inte känner till hälso- och sjukvårdens uppdrag att jobba förebyggande med riskfaktorer.
Jag tänker att det ibland kan göra att man ser på saker med lite mildare blick om man förstår orsaken. Jag tror inte att de läkare som åsyftats av skribenter, har tagit upp övervikt för att vara elaka. Men de har uppfattats så, vilket är synd.

Och jag kan inte riktigt komma på något mer att säga om elakheter från omgivningen än att det självklart inte är OK.
End of discussion, liksom. Vad mer tycker du att man ska skriva eller säga i just den frågan?

Och jag upplever att du - och några till - gör påhopp och drar slutsatser om min förmåga i mitt yrkesutövande och ifrågasätter min lämplighet.
Det känns lite konstigt att ni gör utifrån ett sådant här forum: i en allmän diskussion försöker jag avstå från emotionella sidospår.
I min yrkesvardag uttrycker jag mig inte lika som här. Är det konstigt?
Fast andra inom vården, som svarat i tråden skriver ju inte samma som du?

Du har tolkat fel "överviktig och glad". Så har jag inte skrivit.
Glad har inget med "avklädd i halvt utmanande pose" att göra i min värld.

Och som sagt, underklädesbilder i de poser (och jag har redan skrivit att bilderna i sig är snygga!!!) som visades är inte normala i min "filterbubbla".
Så med "typ av bilder" menade jag alltså poserande underklädesbilder.
Så du menar att även foton med "normalviktiga" eller smala personer i poser och underkläder är ett statement?

För det håller jag med om, speciellt de med smala personer - de har ett statement om att så ska man se ut. Och som det är så är världen full med såna bilder som inte ens går att uppnå, dvs de flesta är retuscherade och inte ens personen på bilden kan se ut så. Därför behövs det mera bilder av folk som visar hur vanliga personer ser ut och hur olika man kan vara.

Fast generellt så är det individer bakom fotona? Eller hur menar du med generellt? Anonyma modeller i annonser?

Jag menar att vi väl diskuterar generella strukturer?
Det vill säga, på generell nivå är det inte helt oproblematiskt att normalisera övervikt eller fetma.
Vi ska ju då tänka på (eller jag gör det åtminstone) att TS är aktiv med att visa upp något positivt med överviktiga kroppar.

Medan det på individuell nivå - om till exempel du eller jag lägger upp en bild på oss i bikini från semestern på Gran Canaria - inte är samma sak.

Samtidigt är ju inte en bild på dig eller mig i bikini på Gran Canaria att likställa med studioliknande porträtt poserande i snygga underkläder. Det är helt olika karaktär på de bilderna.

Jag har svårt för att formulera mig här för att du ska förstå hur jag menar.
Men hänger du med på de skillnader jag försöker belysa?

Eller, typ:
Att blogga om det viktiga i att visa att tjocka kroppar är vackra och bra, handlar ju om att till viss del normalisera övervikten.

Jag tror inte att någon tänker "aha, det måste vara jättebra att vara överviktig så det ska jag bli!" - så dum är jag inte.
Däremot tror jag att många människor - som kanske borde reagera annorlunda - tänker att "aha, jag behöver inte försöka gå ner i vikt för det är ju faktiskt bra att vara överviktig!" (inte så reflekterat, men jag tror du förstår vad jag menar?)

Man visar liksom upp det man vill: att det inte är så tokigt med övervikt.

Än en gång: självklart galet att vemsomhelst kommenterar en överviktig individ eller grimaserar, som någon har berättat.
Självklart viktigt att en person får må lika bra i en överviktig kropp som i en normalviktig kropp. Den delen är oproblematisk.
Bekymret är väl att det inte riktigt går att separera delarna.

Laddningen är så stark kring detta med övervikt och fetma att det är svårt att diskutera ämnet.
Därför att en del överviktiga personer upplever försök att påvisa problem med övervikt, tolkar det som fatshaming.
Och de meningar som skrivs om att diskriminering et c inte är acceptabelt, verkar missas i de inlägg som inte passar överens med den egna tolkningen tyvärr.

Jodå, jag uppfattas som en bulldozer.
Jodå, jag vet inte hur många gånger jag skrivit att diskriminering et c inte är OK, men man menar ändå att jag är en bulldozer eftersom jag inte håller med om att man ska blunda för att övervikt är en riskfaktor.

Så du menar att även foton med "normalviktiga" eller smala personer i poser och underkläder är ett statement?

För det håller jag med om, speciellt de med smala personer - de har ett statement om att så ska man se ut. Och som det är så är världen full med såna bilder som inte ens går att uppnå, dvs de flesta är retuscherade och inte ens personen på bilden kan se ut så. Därför behövs det mera bilder av folk som visar hur vanliga personer ser ut och hur olika man kan vara.

Ja, det tycker jag.
Att även normalviktiga och underviktiga människor i underklädesbilder i poser är "statements".

Det har jag förstås inte, men här går du på som elefanten i en porslinsaffär genom att på ett oerhört okänsligt sätt framföra dina åsikter.

Hur många fler gånger tycker du att jag borde skriva att diskriminering eller kommentarer från vemsomhelst självklart inte är OK?

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 424
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 121
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
14 022
Senast: manda
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar