Jag tycker du tolkar det så märkligt. Bilderna handlar inte om att övervikt är positivt utan att ALLA har samma rätt att visa sin kropp, oavsett form. Tjocka känner ofta att de inte får synas. Varför inte?
Du tycker vi inte ska visa fetma för att det kan bidra till att normalisera det. Vore det inte mer självklart att undvika att visa opererade eller retucherade bilder isåfall? Eftersom de skapar ett ideal man inte kan leva upp till. Eller rökare eller nån som dricker eller nån som sitter i soffan, finns ju massor av ohälsosamma saker. Ska alla med psykisk ohälsa gömma sig? de kan ju påverka nån.
Jag håller med om att undvika retuscherade bilder.
Jag tycker, när jag någon gång ser bilder på "kändisar" typ amerikanska skådisar att kvinnorna många gånger ser förskräckliga ut som är så underviktiga/magra.
Det är absolut inte något att förhärliga!
Som jag ser det, kan bilder ha olika syften.
Jag menar inte att man inte får visa bilder på tjocka, smala, långa, korta, rökare, icke-rökare och så vidare.
Det jag har skrivit är att det inte är till fördel att normalisera något som är en klar riskfaktor.
Det betyder inte att jag skriver att man ska censurera bort det.
Och om du (eller jag) lägger ut en bild på fb där vi röker och dricker vin en kväll så är det inget fel i det.
Men om vi i ett valt forum lägger ut vin och cigg som något positivt, så är det inte självklart lika bra. Typ, gör reklam för rökning.
Jag tycker - men det är ett sidospår och inte egentligen relevant - att det är illa att man får göra reklam för alkohol. Eftersom människors alkoholvanor ställer till med så väldigt mycket elände.
Att visa en positiv bild av alkohol är därför i mina ögon negativt.
Sedan är det skillnad på
var man lägger ut en bild. Lägger man ut en bild från festen i fredags, på sin fb, så är det en sak som sagt.
Men att göra statement att övervikt (och det finns grader av det, som vi är medvetna om) är något normalt och nästan lite positivt, det ser jag som problematiskt ur ett annat perspektiv.