Tala om för någon att hen är tjock.

Jag sökte efter en bild till en annan tråd när jag kom över den här bilden, och kom tänka på att den passar ju bra här också.
ElizBanksWH1.jpg

Så det är en tidning som ska handla om kvinnors HÄLSA - vad spännande, då tar vi en titt på omslaget för att se vad för visdom den kan delge oss.

Och den största texterna handlar om "HOT BODY EXPRESS" för att bli smal och SEXIG snabbt. "LOSE YOUR BELLY" - dvs man ska inte ha någon mage/bukfett alls. Och så den där lilla texten om vad MÄN verkligen vill ha i sängen, för det är ju något som alla kvinnor vill - satisfy your man woman! Och inga rynkor eller fläckar på huden tack. Plus SELFIES! Vad det nu har med hälsa att göra...

Hoppas att jag inte gav någon en blodpropp eller något med den här bilden :meh: Ber om ursäkt i förväg isåfall (pst @Saeta @gul_zebra :angel:)

Fruktansvärt verkligen. Och att folk köper det här och tänker WOW... :banghead::turd:

Jag vet inte, går alla runt och är hungriga hela tiden? Jag trodde att en fungerande kropp inte var hungrig om dem inte behövde energi.

Nä, det låter orimligt. Jag äter när jag blir hungrig och är smal. Däremot får man ju sätta sig på fingrarna och ta ett äpple i stället för kanelbullarna som ligger i köket på jobbet ibland (och ibland inte). Men hungrig? Det låter osunt.

Jag vet inte, går alla runt och är hungriga hela tiden? Jag trodde att en fungerande kropp inte var hungrig om dem inte behövde energi.
Jag är nog hungrig rätt ofta utan att jag gör någonting åt det åtminstone, sen om det är normalt eller inte vet jag inte. Jag jobbar nätter halvtid samtidigt som jag pluggar så det händer rätt ofta att jag är jättehungrig på konstiga tider på dygnet och då är det ju knappast för att jag behöver energi utan för att jag är van att äta då så att "mat och sovklockan" går igång.

Kan det inte vara dags för en utbrytning? Jag vill väldigt gärna diskutera ursprungsfrågan.. Men nu tas det över av diskussion kring hälsa, hur man ska gå ner i vikt och hur vården ska prata till överviktiga...
Ämnet i tråden är jätteintressant och behöver diskuteras mer... men jag blir seriöst bara ledsen av att öppna denna tråden.
Utbrytartråden kan ju heta övervikt och hälsa eller något annat.
@Mineur @LenaH

Jag är nog hungrig rätt ofta utan att jag gör någonting åt det åtminstone, sen om det är normalt eller inte vet jag inte. Jag jobbar nätter halvtid samtidigt som jag pluggar så det händer rätt ofta att jag är jättehungrig på konstiga tider på dygnet och då är det ju knappast för att jag behöver energi utan för att jag är van att äta då så att "mat och sovklockan" går igång.
Aha du har aldrig funderat på att sluta jobba natt, du vet att du förkorta din livstid med det va och att risken att dö i hjärt och kärlsjukdommar ökar. *ironi*

För mig finns det olika sorters hunger och sug.

Jag kan ignorera att jag är lite hungrig. Jag hinner tex inte alltid äta när jag jobbar. Då får man stå ut. Och det går för det mesta bra.
Men jag har också upplevt en helt galen hunger då jag gick på medicin som gav ökad hungerkänsla och gjorde så att man inte heller fick någon mättnadskänsla. Jag var så jäkla hungrig att jag höll på att gå under hela dagarna och kunde ofta inte sova för att jag var så hungrig. Jag hade svårt att fungera och tänka iom den extrema hungern som alltid var närvarande och tog upp så mkt tankeverksamhet.

Jag kan tänka mig att det även utan medicin kan skilja i hungerkänsla.
Jag kan ju uppleva olika känslor själv, utan medicinen som jag tog bort iom hur jobbig hungern var.

Vi har pratat om känslan jag och ett gäng andra. Vissa kan ju gå en evighet utan käk. Andra mår fysiskt dålig och måste äta mer.

Varför folk känner behovet att påpeka eller nämna det är nog väldigt beroende på person, vissa gör det med "välmening" andra bara som ett sätt att indirekt göra sig själva/känna sig mer värdefulla. Oavsett motivationen så är det ohyfsat och om man nu är välmenande sällan ens ett positivt eller effektivt sätt att uppnå ens välmening och väldigt ofta sårande.

Jag tycker du tolkar det så märkligt. Bilderna handlar inte om att övervikt är positivt utan att ALLA har samma rätt att visa sin kropp, oavsett form. Tjocka känner ofta att de inte får synas. Varför inte?

Du tycker vi inte ska visa fetma för att det kan bidra till att normalisera det. Vore det inte mer självklart att undvika att visa opererade eller retucherade bilder isåfall? Eftersom de skapar ett ideal man inte kan leva upp till. Eller rökare eller nån som dricker eller nån som sitter i soffan, finns ju massor av ohälsosamma saker. Ska alla med psykisk ohälsa gömma sig? de kan ju påverka nån.

Jag håller med om att undvika retuscherade bilder.

Jag tycker, när jag någon gång ser bilder på "kändisar" typ amerikanska skådisar att kvinnorna många gånger ser förskräckliga ut som är så underviktiga/magra.
Det är absolut inte något att förhärliga!

Som jag ser det, kan bilder ha olika syften.
Jag menar inte att man inte får visa bilder på tjocka, smala, långa, korta, rökare, icke-rökare och så vidare.
Det jag har skrivit är att det inte är till fördel att normalisera något som är en klar riskfaktor.

Det betyder inte att jag skriver att man ska censurera bort det.
Och om du (eller jag) lägger ut en bild på fb där vi röker och dricker vin en kväll så är det inget fel i det.
Men om vi i ett valt forum lägger ut vin och cigg som något positivt, så är det inte självklart lika bra. Typ, gör reklam för rökning.

Jag tycker - men det är ett sidospår och inte egentligen relevant - att det är illa att man får göra reklam för alkohol. Eftersom människors alkoholvanor ställer till med så väldigt mycket elände.
Att visa en positiv bild av alkohol är därför i mina ögon negativt.

Sedan är det skillnad på var man lägger ut en bild. Lägger man ut en bild från festen i fredags, på sin fb, så är det en sak som sagt.

Men att göra statement att övervikt (och det finns grader av det, som vi är medvetna om) är något normalt och nästan lite positivt, det ser jag som problematiskt ur ett annat perspektiv.

Varför känner sig folk tvungna att tala om för tjock person att hen är tjock?
Och sen komma med tips och råd på hur hen ska göra för att gå ner i vikt.

Finns det någon som har ett bra svar på detta?
(och jag är övertygad om att denna tråden kommer spåra ur ganska så fort, men snälla håll er till ämnet och blanda inte in något annat än just det här, tack!)

Jag skulle tro att det är samma behov av att känna sig bättre än andra som får folk att påpeka för okända rökare att rökning är onyttigt, gärna ackompanjerat med diverse tips och råd. Är det en förälder, vän eller läkaren så köper jag absolut att det kommer från hjärtat och bara är väl menat, men inte när det gäller okända.

Jag skulle tro att det är samma behov av att känna sig bättre än andra som får folk att påpeka för okända rökare att rökning är onyttigt, gärna ackompanjerat med diverse tips och råd. Är det en förälder, vän eller läkaren så köper jag absolut att det kommer från hjärtat och bara är väl menat, men inte när det gäller okända.
Fast det är mera som att man skulle tala om för en rökare att hen är rökare.

Hunger är väl ändå något som alla människor mer eller mindre måste acceptera ibland, precis som sug efter saker man inte borde eller har möjlgihet att skaffa sig? Om jag skulle äta för att stilla allt sug och aldrig skulle vara hungrig så skulle jag definitivt vara minst 20 kilo tyngre än vad jag är idag samt betydligt fattigare tex. Då är man väl ändå lyckligare av att känna att man då och då, vid speciella tillfällen, kan unna sig saker istället och ha hyfsad struktur och planering på det man äter och gör till vardags? Eller tänker vi väldigt olika där?

Innan min gbp var jag både just hungrig och sugen i princip alltid. Kroppen(hjärnan) vrålade efter energi och var nöjd när magsäcken var ”full”.

Visst är det möjligt att fylla den med vitkål osv men för mig fungerade inte det.

Efter min GBP (där både stora och lilla magsäcken ändå oftast är just tom) är skillnaden enorm. Dels vad jag kan ära i volym men fram för allt skillnad på hunger och sug. Det är som natt och dag. Och det håller mig på BMI 25 utan ansträngning. Istället för BMI 43.

Jag tycker, när jag någon gång ser bilder på "kändisar" typ amerikanska skådisar att kvinnorna många gånger ser förskräckliga ut som är så underviktiga/magra.

Jag menar inte att man inte får visa bilder på tjocka, smala, långa, korta, rökare, icke-rökare och så vidare.
Det jag har skrivit är att det inte är till fördel att normalisera något som är en klar riskfaktor.

Och om du (eller jag) lägger ut en bild på fb där vi röker och dricker vin en kväll så är det inget fel i det.
Men om vi i ett valt forum lägger ut vin och cigg som något positivt, så är det inte självklart lika bra. Typ, gör reklam för rökning.

Jag tycker - men det är ett sidospår och inte egentligen relevant - att det är illa att man får göra reklam för alkohol. Eftersom människors alkoholvanor ställer till med så väldigt mycket elände.

Sedan är det skillnad på var man lägger ut en bild. Lägger man ut en bild från festen i fredags, på sin fb, så är det en sak som sagt.

Men att göra statement att övervikt (och det finns grader av det, som vi är medvetna om) är något normalt och nästan lite positivt, det ser jag som problematiskt ur ett annat perspektiv.

Fast skillnaden är att om man lägger upp en bild som tjock och dessutom har mage att inte se olycklig ut så är det enligt folk ett statement om att man vill att alla borde va tjocka. Men om du tar en bild där du dricker en öl och ser glad ut då är det ingen som kommer påstå att det är ett statement om andras alkoholvanor.

Och nej det handlar inte i allmänhet om var man lägger ut bilden, överviktiga verkar göra ett "statement" endast genom att inte vara olyckliga

Jag har funderat över den här tråden och jag tror att man ska tänka tvärtom när det gäller varför så många måste vara så elaka "i all väl mening".

Idag kollade jag folk. Förr i tiden blev folk tyngre med åren, få i min mammas generation kunde bära samma jeans vid 35 som vid 15- i vissa samhällskretsar är det inte längre så. Många gymmar och räknar kalorier...Men syftet är att se ut på ett visst sätt, inte att orka eller må bra eller ha roligt (en bekant blev tvungen att påpeka att det var uppfriskande att jag åt hummer för att det var gott - alla andra hen kände åt det för att man "skulle" eller för att det var nyttigt =kalorisnålt :eek:) . De jobbar stenhårt, svälter sig och investerar tid, energi och pengar på sitt utseende. Och så kommer nån och rockar värsta Venus från Willendorf-looken och bekräftar inte de värden de själva går hungriga för! Naturligtvis attackerar de - det är deras enda sätt att försvara sin investering i det egna utseendet och i rådande samhällsnormer!

th

Är inte det här med "hyggliga råd" ett ganska vanligt fenomen överlag? Nu menar jag inte att förminska vad feta utsätts för, och frekvensen av kommentarer och "råd" är givetvis betydligt högre för vissa grupper. Men som fenomen att helt enkelt tycka att man vet bättre än andra och dela med sig om sina tankar är nog ganska vanligt. Fick bara här om dagen tipset om att välja bra skor när jag ska springa marathon, för att det "sliter ju så på knäna annars". Av en person som jag inte tror tränar så värst mycket själv. No shit Sherlock :grin: Tack för upplysningen, jag har liksom spenderat senaste året letandes efter bra skor och sprungit i 15 år. Lägg på lite strukturer som fettförakt så måste ju råden rimligtvis gå i taket.

Sedan tror jag att extremt mycket av detta grundar sig i okunskap. Tron på att överviktiga alltid är ohälsosamma utan att behöva veta något mer om individen. Då blir det ju skitenkelt att ge råd om det vore så lätt.

Jag har funderat över den här tråden och jag tror att man ska tänka tvärtom när det gäller varför så många måste vara så elaka "i all väl mening".

Idag kollade jag folk. Förr i tiden blev folk tyngre med åren, få i min mammas generation kunde bära samma jeans vid 35 som vid 15- i vissa samhällskretsar är det inte längre så. Många gymmar och räknar kalorier...Men syftet är att se ut på ett visst sätt, inte att orka eller må bra eller ha roligt (en bekant blev tvungen att påpeka att det var uppfriskande att jag åt hummer för att det var gott - alla andra hen kände åt det för att man "skulle" eller för att det var nyttigt =kalorisnålt :eek:) . De jobbar stenhårt, svälter sig och investerar tid, energi och pengar på sitt utseende. Och så kommer nån och rockar värsta Venus från Willendorf-looken och bekräftar inte de värden de själva går hungriga för! Naturligtvis attackerar de - det är deras enda sätt att försvara sin investering i det egna utseendet och i rådande samhällsnormer!

th

Tror du har väldigt rätt.

Fast skillnaden är att om man lägger upp en bild som tjock och dessutom har mage att inte se olycklig ut så är det enligt folk ett statement om att man vill att alla borde va tjocka. Men om du tar en bild där du dricker en öl och ser glad ut då är det ingen som kommer påstå att det är ett statement om andras alkoholvanor.

Och nej det handlar inte i allmänhet om var man lägger ut bilden, överviktiga verkar göra ett "statement" endast genom att inte vara olyckliga

Du och jag har lite olika tolkning och uppfattning om det här.
Vilket är helt OK.

Det som ligger bakom att "vården" - och de läkare som får klä skott för att man/vi är okänsliga, oförskämda och fetthatande som tar upp övervikt - är ett uppdrag som "vården" har från våra myndigheter.
Vården är ålagd (inte rekommenderad; ålagd och det påpekas med jämna mellanrum att "vården" gör det för sällan) att arbeta förebyggande mot livsstilsrelaterad ohälsa, och då handlar det om övervikt, rökning och alkohol och stillasittande livsstil.
Ett tag skulle alla som var 15 år och äldre som sökte vårdcentral tillfrågas om tobaksvanor. Oavsett om man sökte för en stukad fotled.
Läkare, som ju är dåliga och skurkar och okänsliga och oförskämda och okunniga på alla sätt, ska alltså ta upp övervikt oavsett sökorsak, om det bedöms vara en riskfaktor.

Det finns några uppenbara konfliktkällor mellan "vården" och "patienterna" som många gånger orsakas av att "vården" och "patienterna" ibland har delvis olika agenda och förväntningar.
Patientens förväntan är att det som händer vid ett besök inom vården handlar strikt om det man själv tänkt sig.
Vårdens förväntan kommer också utifrån de "andra" uppdrag vården har från - i slutänden - socialdepartementet.

Att det finns individer som väljer att utan sådan kompetens vilja ge råd till personer med känd ätstörning får ju den individen stå för: det gör inte jag och det torde det inte finnas någon som rekommenderar att det görs heller.

Ser man till det uppdrag "vården" har när det gäller förebyggande arbete mot livsstilsrelaterad ohälsa, så gör "vården" som regel alldeles för lite.
Även om det finns ett antal individer som tycker att det är fel att "vården" fullgör det uppdraget (eller som faktiskt, vilket jag är rätt säker på, inte vet att "vården faktiskt har det uppdraget).
Du går på som en buffel i en porslinsaffär - @Görel har pekat på verktyg för att arbeta med folk och hur hon i sitt arbete arbetar för att jobba med människor som måste ändra hur de lever, men du lyssnar inte för du anser dig ha rätt. Du lyfter en kompetens (läkare - och inte ens vad din specialitet är) som i sammanhanget (information och kunskapsförmedling) är tämligen inrelevant.

På vilket sätt uppmuntrar man, eller normalisera fetma genom att lägga ut en bild på sig själv?

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 425
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 124
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
14 022
Senast: manda
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar