Tala om för någon att hen är tjock.

Jag har skrivit om hur kroppen fungerar vid fetma högre upp. Jag tänker inte sitta och upprepa mig för döva öron.
Jag har läst det och jag har även läst om det på andra ställen att folk kan gå ner i vikt, det går oavsett. Dock så är det inte så att alla kan hålla vikten på ett enkelt sätt. Det är skillnad på att gå ner i vikt och att hålla vikten.

Det är oerhört viktigt att tro på de som är utsatta. Tror du ditt inlägg bidrar med något konstruktivt?
Nja, visst ska man tro på folks upplevelser men det är även viktigt att säga att inte allt är som dom tror. Man kan tro att alla är ute efter en och att alla kollar utan att det på något sätt behöver vara sant, deras upplevelse är dock ändå sann. Men då spelar det heller ingen roll hur lite folk bryr sig för dom kommer ändå att tro att alla har ögonen på dom och dömer osv.

Sen spelar det ingen roll hur stor eller liten man är, många "normalsmala" tycker också det är jobbigt att köpa godis osv i affärer för att dom tror att folk dömer dom när folk helt enkelt inte bryr sig ett dugg. En upplevelse av något behöver inte vara sanningen om situationen.

Jag har läst det och jag har även läst om det på andra ställen att folk kan gå ner i vikt, det går oavsett. Dock så är det inte så att alla kan hålla vikten på ett enkelt sätt. Det är skillnad på att gå ner i vikt och att hålla vikten.
Det går för en del vilket får till följd att de jojobantar och får ännu svårare att gå ner till nästa gång samtidigt som man går upp mer för varje gång man försöker. Nej, det går inte oavsett och även om det gick oavsett så vore det skitdumt att förespråka det.

Det går för en del vilket får till följd att de jojobantar och får ännu svårare att gå ner till nästa gång samtidigt som man går upp mer för varje gång man försöker. Nej, det går inte oavsett och även om det gick oavsett så vore det skitdumt att förespråka det.
Som sagt, man måste hitta ett sätt att hålla vikten på även om det är svårt. Kan man gå ner i vikt av bättre mat kan man även på något sätt hålla vikten genom den bättre maten som fungerar för den typ av kropp.

Så du menar att kroppen självtillverkar mer kcal osv utan att mat behöver intas? Tror inte det faktiskt. Att det är svårt är en annan sak än att det inte går. Äter man rätt mat så kommer kroppen att ändra sig tillslut förr eller senare.
Jag har bantat i hela mitt liv. Jag har provat pulver, lchf, räkna kalorier (inte äta mer än 1200 kcal om dagen), viktväktarna, 5:2. Jag har ridit 5 gånger i veckan och gymmat. Ändå, varje gång jag försöker något, så går jag ner max 5 kg på 3 månader, sen tar det stopp. Inget mer händer. Byter jag diet kanske jag kan tappa 2-3 kg till under en månad eller två, sen stopp igen. Om det nu var så jävla enkelt att det bara är att äta "rätt mat" eller "äta mindre", borde inte jag ha tappat mina 25 kg övervikt vid det här laget? (och då hamnar jag ändå inte inom normalvikt enligt bmi, som för övrigt är så sjukt sätt att räkna normal vikt på)
Jag gick upp 10 kg på två månader, bara av att sluta rida, trots samma kostvanor/diet.
Att tro att det är enkelt för alla att droppa några kilo hit och dit, "låt bli läsk och godis så får du se! Då blir du smal och snygg!" är så jävla arrogant.

Vilken fråga?

Jag såg inget annat än retoriska frågor.

"Ja, det syns fortfarande att jag är tjock. Isåfall borde ju även den bilden uppmuntra till övervikt och fetma? Eller får en tjock person endast publicera bilder på sig om hen har kläder på sig?"

Men på riktigt.
Det anses av samhället (normer, fetthat osv) att det inte är okej att vara tjock. En bild på en normativ kropp får inte samma kommentarer som en bild på en tjock kropp, även om bilderna är tagna på exakt samma sätt.

Jag tar mig själv som exempel. Hade jag varit smal (jag är inte jättetjock, men jag är på tok för tjock för att det ska vara okej att visa upp min kropp) hade ingen brytt sig. Nu tar sig folk friheten att kommentera min kropp.
Ingen hade reagerat om det var en smal person på de tre bilderna överst. Då hade kommentarerna säkert inte ens handlat om kroppen alls. Men bara för att jag är tjock så ska det börja kommenteras. Min hälsa ska dras in. Folk ska påpeka hur dååååligt det är med övervikt och tala om för mig hur jag ska göra för att gå ner i vikt.

Bilden längst ner:
Ja, det syns fortfarande att jag är tjock. Isåfall borde ju även den bilden uppmuntra till övervikt och fetma? Eller får en tjock person endast publicera bilder på sig om hen har kläder på sig?

Det är bara såååååå jävla skevt allt det här.

Visa bifogad fil 25311

Jag har bantat i hela mitt liv. Jag har provat pulver, lchf, räkna kalorier (inte äta mer än 1200 kcal om dagen), viktväktarna, 5:2. Jag har ridit 5 gånger i veckan och gymmat. Ändå, varje gång jag försöker något, så går jag ner max 5 kg på 3 månader, sen tar det stopp. Inget mer händer. Byter jag diet kanske jag kan tappa 2-3 kg till under en månad eller två, sen stopp igen. Om det nu var så jävla enkelt att det bara är att äta "rätt mat" eller "äta mindre", borde inte jag ha tappat mina 25 kg övervikt vid det här laget? (och då hamnar jag ändå inte inom normalvikt enligt bmi, som för övrigt är så sjukt sätt att räkna normal vikt på)
Jag gick upp 10 kg på två månader, bara av att sluta rida, trots samma kostvanor/diet.
Att tro att det är enkelt för alla att droppa några kilo hit och dit, "låt bli läsk och godis så får du se! Då blir du smal och snygg!" är så jävla arrogant.
Men det är inte enkelt. Det är skitsvårt att ändra om kroppen och livet. Alla tappar inte vikt snabbt och lätt, att det går är inte detsamma som att det är lätt.

Ang blickar så är de ofta rätt uppenbara när de stirrar på en, gör äcklade miner, viskar och pekar eller rentav pratar högt om en, till en och kallar en diverse glåpord.
Det kan absolut finnas tillfällen när man tror att folk dömer en utan att de gör det, men är det så jäkla konstigt när vi konstant utsätts? Ingen rök utan eld.

Men det är inte enkelt. Det är skitsvårt att ändra om kroppen och livet. Alla tappar inte vikt snabbt och lätt,
Och ändå är det den känslan man får i de här tråden, från dig med flera. Och i verkliga livet, allt från läkare, bekanta och okända, alla har en åsikt, och den är att man måste bara ha lite bättre karaktär, för andra klarar ju av att gå ner i vikt...

Och ändå är det den känslan man får i de här tråden, från dig med flera. Och i verkliga livet, allt från läkare, bekanta och okända, alla har en åsikt, och den är att man måste bara ha lite bättre karaktär, för andra klarar ju av att gå ner i vikt...
Jag skriver ju konstant att det är svårt, vad mer ska jag skriva? Jag har inte skrivit någonstans att det är enkelt, sluta hitta på. Alla har vi våra svårigheter här i livet. Jag har inte fått intrycket av någon i denna tråden att det är enkelt att gå ner i vikt och hålla vikten. Igen så vrids allt om till att folk attackerar och påstår saker dom inte påstår. Spelar ju ingen roll vad man skriver när folk förvränger allt till att man påstår att det är enkelt lätt och snabbt projekt att ändra om livet och kroppen.

Ett bra exempel på att omvärlden kanske inte är så dömande som många överviktiga vill påstå.

Som sagt, man måste hitta ett sätt att hålla vikten på även om det är svårt. Kan man gå ner i vikt av bättre mat kan man även på något sätt hålla vikten genom den bättre maten som fungerar för den typ av kropp.
Nej. Fetma är fortfarande en sjukdom som konstant sänker förbränningen. Det vore klädsamt att inte sitta och förneka all den expertis och forskning som finns på området.
Jag lägger ner här, tänker som sagt inte sitta och upprepa mig för döva öron och vi vet bägge två att du inte kommer ta till dig av nånting jag skriver.

Jag läste någonstans att eftersom kroppen kämpar för att återfå vikten man tappat så får man räkna med att kroppen tillgodogör sig 1 kalori som om det vore 1.5 kalori.

Får en skriva ut det här? mooollys :P jag följer dig redan ;)
OT, men vilka sjukt fina ögon du har!
Ang blickar så är de ofta rätt uppenbara när de stirrar på en, gör äcklade miner, viskar och pekar eller rentav pratar högt om en, till en och kallar en diverse glåpord.
Det kan absolut finnas tillfällen när man tror att folk dömer en utan att de gör det, men är det så jäkla konstigt när vi konstant utsätts? Ingen rök utan eld.
Jag kan inte förstå att folk gör så?! :nailbiting:

Jag kan absolut stirra på vad folk lägger upp på bandet när dom handlar, men helt orelaterat till hur dom ser ut. Typ "wow, chips, godis och läsk! Jag skulle få en sockerchock". Brukar dock mest vara tonåringar som handlar stora mängder sånt.

Jag brukar fastna med blicken på folk pga snygg frisyr/snygg tröja osv. (Eller bara ett utseende jag attraheras över, då kan jag nog stirra lite) Jag tänkte på den här tråden när jag gick genom korridoren och insåg med glädje att jag inte spontant reagerade på folks kroppsform. Om det är något extremt undvikande så dras blicken gärna dit automatiskt (typ extremt hår) och då får jag medvetet tänka på att inte "råka stirra".

Men jag tänker att en blick behöver inte vara negativt ALLA gånger, även om den garanterat är det när det är som du beskriver.

"Ja, det syns fortfarande att jag är tjock. Isåfall borde ju även den bilden uppmuntra till övervikt och fetma? Eller får en tjock person endast publicera bilder på sig om hen har kläder på sig?"

Ah, Jag uppfattade frågan som ett försök till provokation.

Såhär:
Jag uppfattar bilderna på väldigt olika sätt. Den "påklädda" bilden uppfattar jag som en vardagsbild. väldigt neutral presentation.
Inget att ha synpunkter på - framför allt inte gällande kroppsvikten.

De "avklädda" bilderna har ju en helt annan karaktär och ger intryck av att ha för avsikt att visa upp just kroppen. De ger intryck av att vara tagna (och eventuellt utlagda) med ett specifikt syfte.
Jag tycker fortfarande att man självklart får ta kort på både påklädda och nakna bilder. Men de "avklädda" ser som sagt ut att vara utlagda i syfte att just visa upp den överviktiga kroppen. (snygga studiofoton förresten). Och om man nu lägger ut bilder i syfte att visa upp kroppen så är det inte riktigt lika överraskande om det kommer kommentarer - både positiva och negativa.
Det syfte jag tolkar in i de avklädda bilderna är att visa den överviktiga kroppen som något positivt. Det ser jag ingen fördel med att göra.

Den påklädda kroppen har inte samma syfte, gör inte propaganda/ gör inget statement och är därmed inte ett uttalande om att övervikt är något positivt.

Om sådana bilder dök upp i något flöde jag såg, skulle jag rycka på axlarna och scrolla vidare. Inte kommentera i varken positiva eller negativa ordalag.

Vet inte om du förstår hur jag menar eller om svaret bara blev gallimatias?

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 425
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 128
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
14 022
Senast: manda
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar