Tala om för någon att hen är tjock.

Men vad fyller det för funktion att jag ska sitta och gissa vad andra kan ha för anledningar? Jag är rätt säker på att det inte bara behöver bero på fetthat men utöver det så är det väl upp till varje individ vad deras anledning är.

Säkert inte medvetet. Jag är alltid väldigt naiv och tror gott om de flesta. De flesta vill ju inte vara elaka eller trycka ner andra. Men fetthatet är så djupt inbäddat i oss att vi inte ens är medvetna om det.

Säkert inte medvetet. Jag är alltid väldigt naiv och tror gott om de flesta. De flesta vill ju inte vara elaka eller trycka ner andra. Men fetthatet är så djupt inbäddat i oss att vi inte ens är medvetna om det.
Ja det stämmer men det betyder fortfarande inte att det MÅSTE vara enda bakomliggande anledningen.

Och jag tycker att hon är jättevacker utan att sluta tänka att jag behöver gå ned i vikt för hälsans (och klädstorlekens) skull :p Men däremot känner jag mig gladare över att kanske kanske inte anses så äcklig som man själv tror.

jag hoppas du läste ironin i mitt inlägg. :) Det var en reaktion mot "om man ser tjocka förstår man inte faran".

Men vad fyller det för funktion att jag ska sitta och gissa vad andra kan ha för anledningar? Jag är rätt säker på att det inte bara behöver bero på fetthat men utöver det så är det väl upp till varje individ vad deras anledning är.

Fast det var du som påstod att det inte är fetthat och då är jag nyfiken på vad det kan vara som driver folk att kommentera att folk är tjocka och ge dem råd hur man går ner i vikt. Du börjar med att säga att det INTE nödvändigtvis är fetthat men nu vill du inte gissa på vad det kan vara.

Såhär: om jag inte uttryckligen har bett om råd angående min vikt och eventuell viktnedgång, så är alla oombedda "råd/tips" resultatet av det strukturella fetthatet. Även de "välmenande".

Fast det var du som påstod att det inte är fetthat och då är jag nyfiken på vad det kan vara som driver folk att kommentera att folk är tjocka och ge dem råd hur man går ner i vikt. Du börjar med att säga att det INTE nödvändigtvis är fetthat men nu vill du inte gissa på vad det kan vara.
Nej jag säger INTE att det INTE är fetthat jag säger att det inte MÅSTE vara det. Vad som ligger bakom att en individ kommenterar får individerna själva svara för men det MÅSTE inte vara fetthat.

Hur kan du veta det?
Hur kan man veta att det måste vara det? Det verkar osannolikt för mig att fetthat alltid är anledningen för alla och om jag inte vet att så är fallet så ser jag inte heller någon anledning att påstå att det måste vara det. Vad finns det för fördelar med att anta att det måste vara det?

Nej jag säger INTE att det INTE är fetthat jag säger att det inte MÅSTE vara det. Vad som ligger bakom att en individ kommenterar får individerna själva svara för men det MÅSTE inte vara fetthat.

Eftersom du är så himla säker på att det inte måste vara fetthat så undrar jag vad det kan vara istället, jag må vara fantasilös men jag kan inte komma på nånting

Eftersom du är så himla säker på att det inte måste vara fetthat så undrar jag vad det kan vara istället, jag må vara fantasilös men jag kan inte komma på nånting
Spelar det någon roll vad det kan vara istället? Räcker det inte med att föreställa sig att möjligheten finns? Det blir rätt märkligt och onödigt för mig att försöka konstruera exempel för något och om jag kommer med något exempel oavsett vad så kommer du fortfarande ha din syn på det hela eller säga att du inte tror det. Vi får agree to disagree helt enkelt och om du nu hellre vill tro att det alltid måste vara fetthat som ligger bakom så är det helt ok med mig jag håller helt enkelt inte med.

mansplaining är ju kanske inte ett uttryck för hat men fyller andra funktioner. På samma sätt kan ju självklarheter som hur man går ner i vikt fylla andra funktioner än just hat. Jag har också svårt att tro att gemene man går runt och hatar kraftigt överviktiga, det gör jag faktiskt. Undantagsvis känner säkert många förakt, absolut, men inte hat. Fetma är väl i någon mening normbrytande och de flesta av oss som är äldre har väl växt upp och trott att det bara handlar om vilja och att banta. Då är det nog lätt att tro att dessa tjocka människor helt enkelt saknar rätt kunskap och vilja. Men nu vet vi så mkt mer och borde kunna agera utifrån det.

Och ja, jag har också drabbats av föraktet och kommenterarer. Lika ångestframkallande det också. Fy satan. Men hat, har jag aldrig drabbats av. Kanske annat på internet?

Spelar det någon roll vad det kan vara istället? Räcker det inte med att föreställa sig att möjligheten finns? Det blir rätt märkligt och onödigt för mig att försöka konstruera exempel för något och om jag kommer med något exempel oavsett vad så kommer du fortfarande ha din syn på det hela eller säga att du inte tror det. Vi får agree to disagree helt enkelt och om du nu hellre vill tro att det alltid måste vara fetthat som ligger bakom så är det helt ok med mig jag håller helt enkelt inte med.

Du får gärna komma med exempel eftersom det var just du som hävdar att det inte alltid är det strukturella fetthatet som @FrauleinLeo beskriver.

När du kommit med dina exempel som jag kommer förkasta så kan vi agree to disagree ;)

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 115
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
14 022
Senast: manda
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar