Hur har ni resonerat angående att "skaffa" syskon till era barn?
Har ni väntat på att en stark längtan efter ytterligare ett barn ska infinna sig eller har ni tänkt praktiskt att det passar med ett till barn en viss tid och planerat efter det?
Ni som har tätt mellan syskonen, vad upplever ni för för- respektive nackdelar med det?
Och ni som har fått barn med lite längre mellanrum, för och nackdelar med det?
Jag har alltid velat ha två barn. Sen gick åren... och jag funderade om det skulle "bli" några alls (förhållande-singel-korta relationer-singel osv) och när jag som 36åring sa till sambon sedan 3 år tillbaka att NU vill jag ha barn med dig; det är dags att bestämma sig så var han tveksam ens till nr 1 (finns en urgammal tråd om det härinne i något arkiv säkert). Nåväl, jag hann bli 38 innan nr 1 kom (sambon sa ja!) och när han var 1 år så sa jag att jag gärna ville ha en till.
Min sambo sa först "nej" och jag började äta p-piller och finna mig i faktum att så blev det. Sen ändrade han sig efter ett par månader och 2 barnet kom när jag var 41, nästan 42.
Min tanke hade varit att det skulle vara praktiskt med ca 2 -2,5 år mellan barnen. Och jag var ju gammal gubevars så skulle det bli några barn alls fick vi liksom köra på också. Det blev dock så att omständigheterna gjorde att det blev 3,5 år mellan dem.
Jag gissar att man har möjligheter till mer "lekglädje" mellan varandra om det inte är FÖR långt emellan i ålder. Vår snart-7åring och 3-åring leker en del lekar ihop, medan andra är omöjliga för småsyskonet att förstå. Däremot kan ju syskonrelationer vara så mycket annat än lek. Om man ser till livsrelationen så tror jag syskonrelationer handlar om flera bitar; hur föräldrar agerar gällande barnen (visar kärlek till båda barn, även om den lilla kräver mer närhet/omvårdnad, ställer krav som är rimliga och kan förklara/minska "orättvisor" som finns och behövs), hur barnens egna personligheter är och livet i stort.
Min man har 3 syskon. Hans 6 år äldre syskon och hans 3 år yngre har han nära och bra vuxenrelationer till (även om relationen till äldsta syskonet som vuxen varit väldigt svårt under några år pga vissa händelser). Hans yngsta syskon är 18 år yngre och då är det klart att det inte blir en syskonrelation som är likadan som till de andra. Det har mer varit en "ansvarsrelation" skulle jag säga. Han bodde inte ens hemma längre när syskonet kom.
Min mamma har 3 syskon. Ett syskon är död idag, var 1 år äldre, en 3 år yngre och en som är 12 år yngre. Den närmsta och mest givande vuxenrelationen har hon haft till det yngsta syskonet, men hon var också i stora delar som en slags "extramamma" för båda sina yngre syskon då de växte upp i en stökig miljö. Som småbarn var hon och äldre syskonet väldigt tajta. Det syskon som är 3 år yngre har relationen varit mest komplicerad till; från tonåren och framåt. Nära, men ändå med en viss "konkurrens" från det yngre syskonet ständigt.
Jag har en 2,5 år yngre bror. Vi är inte tajta så att vi umgås/hörs av så som min make och hans 3 år yngre syskon, men NÄR vi hörs och ses känns det tryggt, hemvant och roligt. Vi har samma grundvärderingar, vi kan prata om det mesta, jag vet att han finns där för mig och jag för honom i för alltid i livet. Under uppväxten lekte vi OCH bråkade så strån och stickor rök. Men mest tror jag vi hade roligt. Jag tror vi har mycket att tacka våra föräldrar för det.