Sy egna hästgrejer, 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

Jag hoppas få svar från säljaren snart (har mejlat)! Kommer antagligen att använda ett existerande träns, och sätta fast järnet på baksidan av nosgrimman, som beskrivs av tillverkaren. Tror inte att jag är så duktig på att sy i läder och fixa som du ;).

Men vilken sorts nosgrimma ska man välja, med tanke på hur kapsonen ska sitta? Fungerar det med en aachennosgrimma, tror du? Jag har en d-ponny (haflinger) med ganska brett huvud. Om jag köper ett träns i storlek full kanske jag kan "hissa ner" nosgrimman så den sitter på rätt ställe. På din bild ser nosgrimman ut att sitta ungefär mitt emellan hur en remont- och aachennosgrimma skulle sitta? Tipsa mig gärna om hur man bäst gör :D!

någon som skulle vilja lägg ut måtten på ett ländtäcke, stl full ?
mitt ländtäcke ligger på skolan och jag är hemma så ..
har en tråk-kväll framför mig så tänkte sy lite .

/sy sugen !

Jag tror att en engelsk nosgrimma funkar finfint (min är ju byggd så). Remontgrimma funkar lika bra, har byggt på sådan också. Långt ner är den skarpare än högre upp, man han hissa ner det lite lägre än vad jag satte den nu, det var mest foto-tränsning :D

En ganska bred nosgrimma som inte har allt för tjockt foder tror jag funkar bäst.

Vad är bäst till en hemmagjord sadel, att ha en teddypad mot hästryggen sedan schabrak och en gelpad och slutligen fårskinn som jag sitter på. Eller fårskinnet mot hästens rygg också sitter jag på teddyn? Om jag har fårskinn mot ryggen måste jag då ha en gelpad som tryckutjämnare?

Okej, hittade nu inte fårskinnet utan fick veta att mamma hade slängt det :( Är det då okej att ha en teddypad underst sedan schabrak, gelpad (tryckutjämning) och sist ett teddyliknande överdrag?

kl*

ingen som har mått på ländtäcke ?

vill börja sy nu! :D:D

har tyvärr inget (hemma) men om du tittar i nån av de gamla trådarna borde det väl finnas nått mått kanske?

annars kasnke du kan ringa nån polare som har ett? :idea:

Attans - jag har haft ett hemma i flera veckor men bar tillbaka det till stallet idag.

Provred min kapson idag och den sitter superbra, stadigt och funkar finfint!

men oohh... :mad::mad:;):D

men kanske någon som vill va så väldigt snäll ta ett mått imorgon ? så jag kan sy imorgon kväll ? har nämligen utsläpp i övermorgon också, så ännu en händelselös kväll ;)

här är mitt vita schabrak som jag blingat lite själv :)
19196579.jpg

:D

Jättesnyggt! :D
hur har du satt fast pärlorna? med lim? isåfall vilket?
vart har du köpt pärlorna!

vill blinga ett själv :D

det är inte pärlor, det är glitterliner (en liten tub med "flytande" glitter i) :D håller upp till 40grader i tvätten också :)
smart som fan tycker jag faktiskt :angel: haha

jaså ? haha xD!

vart kan man få tag i sånt ?! ;)

Ska göra ett försök till beskrivning av kamelkudden. Även om det liknar alla andras tillverkning! (fick ju inspirationen i Polly Mulles tråd!)

001-Kopia.jpg

Här är ridning på unghästen. Den är underbar!!

Bilderna får nog säga sitt om tillverkningen så får den som undrar fråga mera. Hittade en bäddmadrass som blev super som stöd! Bara att skära ut passande bitar! Ringar kommer från trasiga grimmor, lammskinnet från en rock köpt på loppis. Dock måste jag skaffa mer för att klä in hela!

februari-mars018.jpg

februari-mars019.jpg

februari-mars023.jpg

februari-mars025.jpg

Fortsätter..

februari-mars030.jpg

februari-mars033.jpg

februari-mars034.jpg

februari-mars051.jpg

Sitsen är uppbyggd av flera lager (ca sex) yllefilt utklippt i bra form. Sedan ett skumgummilager med plastad (gummerad) ovansida, den fördelar en del tryck och känns rätt fast att sitta på. men mjuk!! Har aldrig ridit så skönt.
hästen ska få en gelpad eller avlastningspad att ha under det hela. Nu funkar det med tjockt fårskinn för det är mankfrihet på vojlocken o hästarna har inga uoppstickande ryggrader.
jag står inte mkt i stigbyglarna utan sitter ner mer i den här än i sadeln.

Den sista bilden på första inlägget, är det framvalvet? Alltså där det ligger en klippt madrassbit på golvet och dina tår syns :p... Du har alltså gjort smalare över manken, om jag ser rätt?

Den är jättefin! Är själv sugen på att göra en barbackapad, dock så vet jag inte om jag kommer kunna sitta kvar när hästen gör sina snabba vändningar.

kl

En liten fundering :angel: Jag ska köpa en bomlös och skitoilägg till den och sy en egen pad, skulle paden funka att ha under 'kameldrivarkudden' också, så att man kan ha stigbyglar på den? Tänkte mest ha kudden till uteritter och lugna skritturer så jag kommer inte använda stigbyglarna mycket, men om iläggen 'räcker' till en bomlös borde det väl 'räcka' till en kamelkudde? :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 470
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 903
Senast: Habina
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka