Sy egna hästgrejer, 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

Äsch, visa det ändå, så vi ser hur duktig din mamma är också :D

Okej - Lite fakta om kreationerna är att schabraket (bild 1) är svart sammet som är fodrad med ett rött bomullstyg. Flammorna är påsydda för hand (!!) av sömmerskan (världens bästa mamma!) Min klädsel är sydd på samma sätt. Fanan på bilden är sydd i nått syntetiskt tyg och inte sydd för hand.

Hintertyget (bild 2) är i svart bomullstyg och fodrat med ett mörkbrunt möbeltyg för stadga. Sömmerskan är fortfarande världens bästa mamma :banana:

eldens.jpg

rosers.jpg

WOW! :eek: Det var något av det fräckaste jag sett! Du skulle kombinerat det med tränset du hade sytt. Men igen wow! :bump: :bow: :banana:

kl

Jag håller på att göra ett pannband från grunden:)
Jag har gjort 2 skisser. Men jag har lite beslutsångest över vilken modell det blir.

Vad tycker ni, första eller andra?

*kl*

Finns säkert nånstans i någon av trådarna, men hur gör ni när ni ska sy ett fleecetäcke? Med att få ut formerna, hur ni syr o.s.v.? Lite dum fråga maybe, men jag är nog för dum för att räkna ut det själv :p.. (men jag skyller på att jag är trött :angel:)

*knapplån*

Hade äntligen tid att sy in mitt kapsonjärn i en nosgrimma. Modellen går att ha i rem som man bara trär igenom vanliga sidstyckena på tränset men jag var inte böjd med passformen och hittade ingen nosgrimma så jag sydde en! :D
Här kommer resultatet!

2008-03-22007.jpg

2008-03-22010.jpg

2008-03-22013.jpg

man blir så inspirerad av alla sytrådar så nu har det inhandlats filtar ska bli ett täcke. kan bli intressant och kolla hur det slutar :crazy:
ska bara mäta hästen lite idag sen ikväll ska det sys ;)

Tack! :D
Red med den genom sitsyckena i enkelrem men var inte nöjd då, har inte hunnit probvrida den nya varianten men den sitter bra så det bör funka fint!

Constance: Det tog nog två-tre timmar att skära till remmar, sy dit spännen, öglor och annat.

Var får man tag i ett kapsonjärn, och vad kostar det ungefär? PM:a mig gärna!!

Rider man med kapsonen enbart, eller är det ett ytterligare hjälpmedel tillsammans med ett bett? Har aldrig provat en ridkapson, men är nyfiken på alla bettlösa alternativ!

Har PMat dig och cili var jag köpt järnet. Ett musserolajärn kostar inte särskilt mycket om man jämför med vad en hel kapson kostar, dvs en bit över 500 årminstonde...

Man kan rida på enbart kapson om hästen ogillar bett. Det är lätt att få dem att ställa sig i nacken då näsbenet sitter ihop med nacken. Ett tränsbett kan de komma undan genom att skjuta underkäken i sidled.
Man kan kombinera kapsonen med bett om man vill ha den effekten. Har ett sto som avskyr bett men hon gick med tränsbett och kapson i början dels för att vänja sig vid kapsonen och innan jag var säker på om bromsen funkade som den skulle. Denna kapsonen är inget att stoppa hästar som sticker med. Man kan dock kombinera med stång, till exempel kandarstång eller jaktkandar. Då kommer kapsonen att ha bridongens uppgift/effekt men du slipper två bett i munnen.

Min personliga uppfattning är att kapsonen är skarpare eller man kanske ska säga tydligare än sidepull/remontgrimma men den har inte samma krull-effekt som hackamoret ofta har...

*kl*

Yetzy (19år) i sitt dagsfärska täcke :) (Det är inte bekvämt att sitta på golvet och sy med symaskin...) Ganska nöjd med tanke på att jag inte hade ngn mall utan mest gick på känn. Matte Engla (3år) och hennes mamma ser iaf nöjda och glada ut :)

phpjeah9w.jpg

phpvryrcp.jpg

phpn4jz4k.jpg

man blir så inspirerad av alla sytrådar så nu har det inhandlats filtar ska bli ett täcke. kan bli intressant och kolla hur det slutar :crazy:
ska bara mäta hästen lite idag sen ikväll ska det sys ;)

Väntar med spänning på bilder ;)

Det är så sött! Jag hatar att symaskinen är trasig:mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 469
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 903
Senast: Habina
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka