En fördel är ju de där äldre diskbänkarna i plåt med två hoar. Bara samla disk i ena, svara avsköljd och avborstad direkt, stapplad och i ordningställd. Samma stund som man sätter i gång kranen börjar man diska och sköljer disken i vattnet som rinner ner i diskhon alltså diskvattnet. Man diskar snabbt, men noga och sköljer snabbt och noga. När man inte behöver mer vatten lägger man disken i hon bredvid och diskar allt färdigt, rengör hon, häller ut vattnet och häller i sköljvatten samtidigt som man sköljer disk. Torkar av bänken lite. Min kran läcker så blir mycket torkande där uppe tyvärr, men annars behöver man ju inte leka med vattnet så (
) och låter disken stå i diskstället. VARJE gång man behöver något börjar man ta där, tömmer stället en gång om dagen, fördelaktigt före matlagning så det slipper stänk på sig.
En diskmaskin rymmer ju mycket mer än ett diskställ. Så jag kan tänka mig att den inte går varje dag i min familj på nu tre personer? Medan vi diskar varje dag oavsett hur mycket det är, när vi diskar för hand. Så när diskmaskinen ska tömmas blir det ju massor?
Så tänker jag
Har aldrig haft en diskmaskin men är uppvuxen med en och mamma har en, hon kan inte vara utan, men det är alltså ett aber varje gång vi är där. Skölja av tallrikar och sätta in i maskinen, jag menar, när man ändå står där går det snabbare att diska disken än att bara sätta in den där!