Sy egna hästgrejer, 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer, 3

Ooh! Nu vill jag ta hem och sy om min kamelkudde! Så snyggt!
Måste se om jag inte kan skramla ihop lite second-hand grejer och pyssla ihop en liten kudde :D Vill inte rida barbakca "på riktigt" nu när hästen fäller så grymt, och den riktiga sadel har fortfarande inte kommit!

Den sista bilden på första inlägget, är det framvalvet? Alltså där det ligger en klippt madrassbit på golvet och dina tår syns ... Du har alltså gjort smalare över manken, om jag ser rätt?

Den är jättefin! Är själv sugen på att göra en barbackapad, dock så vet jag inte om jag kommer kunna sitta kvar när hästen gör sina snabba vändningar.
Ja jag skar ur så den är smal över manken och tjock på sidorna.
Den går fri så man lätt kan lyfta den en bra bit från manken då den är fastspänd o man sitter i den.

Jag har ridit galoppintervaller á la vansinnestempo i den och känts som att sitta i soffan...
behöver knappt stigbyglarna längre!
Stöden håller knäna nere på plats och bakkanten hjälper nog upp om det skulle bli några våldsamma konstringar.
Men än har det inte kommit nåra galenskaper, hästen tycks trivas i den då jag tycks kännas mindre än i den andra "riktiga" bomlösa.
Han kan krångla innan han är uppvärmd och bli lite skumpig utan att det stör så jag tappar balansen. Men sitsen är rätt tjock o dämpande!

i en pysselaffär eller affärer som säljer scrapbooking saker :) finns säkert så man kan köpa över internet med :P

efter ett i stl full.

skulle vilja ha mått efter pilarna här ;)
nr1, från kanten längs ner till andra kanten, alltså inte bara till ryggen
och pil 2 förstår du nog ;)!
skulle va jättesnällt om du vill mäta :D:D

/desperat efter måtten :angel:

Ja jag skar ur så den är smal över manken och tjock på sidorna.
Den går fri så man lätt kan lyfta den en bra bit från manken då den är fastspänd o man sitter i den.

Jag har ridit galoppintervaller á la vansinnestempo i den och känts som att sitta i soffan...
behöver knappt stigbyglarna längre!
Stöden håller knäna nere på plats och bakkanten hjälper nog upp om det skulle bli några våldsamma konstringar.
Men än har det inte kommit nåra galenskaper, hästen tycks trivas i den då jag tycks kännas mindre än i den andra "riktiga" bomlösa.
Han kan krångla innan han är uppvärmd och bli lite skumpig utan att det stör så jag tappar balansen. Men sitsen är rätt tjock o dämpande!

Man kanske skulle kunna klara av att sitta kvar med en kameldrivarkudde iallafall, trots häst som är snabb i vändningarna? :p Det värsta är att jag inte klarar av att sitta i traven helt än. Kan klara i väldigt lugnt tempo men inte mer ..

Tycker förövrigt dina lösningar på sadeln verkar vettiga :)

140cm från ena sidan till den andra, över ryggen. dvs pil ett
80cm från sadel till svans.

det ligger på en häst som är 155cm i mkh och drar 135 i täcken
bildlänk eftersom jag inte sytt det själv

så om din häst är betydligt större än så bör du alltså lägga på några cm på sadel till svans-måttet och om den är jättebred bör det läggas till även åt andra hållet

Senast ändrad:

Jag har suttit kvar i både bocksprång och tvärvändningar i hemmabygget. Åkt av två ggr på två år, bägge gångerna var det mitt eget fel. Första gången tänkte jag inte på vilken häst jag satt på utan satt och travade på halvlånga tyglar på orastad dam under utbildning, hon såg bgt läskigt i paddocken och jag landade i stort sett på fötterna, jag var helt enkelt inte med.
Andra gången hade jag inte suttit kvar om jag så suttit med chaps i westernsadel. Hästen blev skrämd och gjorde årets helomvändning med galoppstart - återigen, jag satt på långa tyglar och slöred...
Annars har jag till och med hoppat småhinder i den utan stigbyglar, ridit långturer, galopparbete, bommar, dressyr - även träningar och busgalopperat i full sula över ängarna, vågar till o med rida fortare i hemmabygge än sadel eftersom man kommer så nära samtidigt som man får stöd.

Åh detta känns fruktansvärt bra! Dina hästar verkar göra samma hyss som mina :p
Jag har inte direkt några problem att sitta kvar ifall jag har stigbyglar, men nu har jag tänkt att skippa dom ifall jag gör en kameldrivarkudde, har du också det? Annars får jag väl sy dit några och bara ha dem där i nödfall, utan att använda dom.

Rider nu i en knights bareback och i den får man ju redan i princip lite barbackakänsla.

Vågar jag? :o

kl

Nu har jag varken orkat läsa igenom hela den här tråden eller dom andra, men har för mig jag läste i nån sån här tråd för ett tag sen om nån som sytt en grymt fin ridkjol :d Jag känner mig så kreativ idag så nån vänlig själ kanske kunde länka? :D

/M

det är Matiz som sytt kjolen, sök på hennes användarnamn i de andra trådarna så borde du hitta

*KL*

Nu har jag lyckats fota mitt lila ländtäcke. Och det är lika skrikigt som bilden visar! Specialsytt för att passa till espaniolan.
2008-03-25010.jpg

Och som bonus: Gittade det första jag sytt i läder, ett sidepull. Funkar prima att rida på men sömmarna är inte lika snygga som de är nuförtiden...
2008-03-25018.jpg

*KL*
Är det någon som har några mått på ett hästtäcke stl .115 ev 125? Kanske från ert eget täcke eller från ett mått från någon annan stans? Vore jättesnällt om nån ville dela med sig då jag inte har något eget täcke att ta mått av.
Tack på förhand

var sjutton hittar man plastpännen till vettigt pris?
och spännen till maggjordarna på täcken?
har letat, men hittar bara för små plastspännen

Spännen i metall till maggjordarna (om det är det du menar) brukar finnas att köpa genom ridsportsaffär. Tror hansbo har färdiga kit. Vet iaf en i skåne som har. Hon kanske skickar om du inte bor i närheten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 470
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 903
Senast: Habina
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
102 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka