Svenska halvblod - Gångarter

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ciazon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 9 340
Sv: Svenska halvblod - Gångarter

Jag håller med dig om att varken Max, Master eller Tiptop skulle varit där de är med en sämre ryttare på ryggen. Men detsamma gäller alla hästar som är i världstoppen. De flesta hästars tävlingsresultat begränsas av ryttaren, så det är inget specifikt för Master och hans avkommor. Skillnaden är väl att det finns betydligt färre ryttare i Sverige som kan rida om man jämför med t ex Tyskland. Där finns det MASSOR av professionella ryttare som rider JÄTTEBRA.

Jovisst - tyskarna har fler hästar och fler goda ryttare. Men varför sitter då en klart talangfull ryttare som Jenny Larsson på en tysk häst (excalibur of avalon) och vinner i våra championat? Och varför rider Minna Telde in på andra plats på en tysk uppfödning?

Nej. Nu låter det som om "tyskarna" omfattar hela nationen, vilket jag antar är fel. En tysk, snarare.
En tysk som representerade Tyskland :smirk:. De bad om att Hermes ägare skulle göra honom tillgänglig för tyska ston, vilket också skedde... Rambo är godkänd i Old och Han. Hermes, Impuls, Okeanos och Meges i Old. Briar är godkänd bl a i Han, Old och KWPN.

En tysk som representerade Tyskland :smirk:. De bad om att Hermes ägare skulle göra honom tillgänglig för tyska ston, vilket också skedde... Rambo är godkänd i Old och Han. Hermes, Impuls, Okeanos och Meges i Old. Briar är godkänd bl a i Han, Old och KWPN.

Jodå, jag känner till det. ;)

Öh, jaha om du nu visste det, varför skrev då då som du gjorde här nedan?

Att hingsten är godkänd i ett annat förbund är inte riktigt samma sak som att säga att vi går över ån efter vatten om vi inte använder Hermes i stället för Sandro Hit eller Don Primero. Och tro mig, hade jag för ett ögonblick ansett att Hermes vore bättre hade jag inte pröjsat för dyrare importerade hingstar.

Senast ändrad av en moderator:

sen kan man ju fråga sig om det verkligen är så att de bästa gångartshästarna är de bästa dressyrhästarna.

tittar man på de hästar som startade i Globen härom helgen så inser man att det inte krävs några särskilt spektakulära gångarter för att gå de högsta klasserna i dressyr...

Där håller jag absoulut med dig, där är väl Gaspariblodet, även om jämförelsen blir lite gammalmodig, ett ganska bra exempel.

Dessutom finns det ganska få ryttare som klarar av att rida de spektakulära gångarterna, det är bättre de är mer ändamålsenliga.Och då behöver de inte från böjan vara högpoängare.

Får rätta mig själv lite:
Guiness är född i Danmark (f ö inköpt av Iverson) och är en blandning av trak, SWB, Han och dansk old. Han hade 8-9 på rörelser vid hand och 8 or uppsuttet. Guiness fick alltså bättre poäng än exempelvis "De Niros bästa son" (enligt reklamen) som fick 7-7 vid hand och 7-7-9 uppsuttet. De som sett hingsten i fråga kan nog hålla med om att De Nirosonen fick väldigt snälla poäng här i Sverige. Han fick ges dispens, för sina dåliga gångarter, här i Sverige, eftersom "vi" ville ha in blodet. I sitt hemland tyckte de tydligen att hans gångarter dög utan dispens. De har tydligen lägre krav där.

Känner du till någon häst efter exempelvis Caprimond, Don Primero, eller Don Schufro som går världscupen? Master har åtminstone Max, Tiptop och Vivo. Undrar hur många ston Master betäckt jämfört med de övriga?

Fast det är enligt mig princip helt ovidkommande om de är godkända eller inte i andra förbund förrän de visar vad de lämnar och där är Briar bättre som individ än som beskällare.

Kyra är en av de få som klarar av, ofta svåra Masterhästar.
Vivo går världscupen med annan ryttare på ryggen. Det är inte så många ryttare överhuvudtaget som kan rida på den nivån. Vilka andra hingstar vet du som har flera avkommor i värlstoppen, som dessutom har olika ryttare på ryggen?

Briar är den avelshingst som verkar nu som har flest meriter i hela världen. Vi får väl se vad det blir av Biggles. En av våra andra långa landslagsryttare har flera Briarhästar i stallet. Jag personligen skulle inte använda just Briar, han passar inte mitt sto, men hans meriter och hans avkommor har nog visat väl så bra som man kan kräva.

Får rätta mig själv lite:
Guiness är född i Danmark (f ö inköpt av Iverson) och är en blandning av trak, SWB, Han och dansk old. Han hade 8-9 på rörelser vid hand och 8 or uppsuttet. Guiness fick alltså bättre poäng än exempelvis "De Niros bästa son" (enligt reklamen) som fick 7-7 vid hand och 7-7-9 uppsuttet. De som sett hingsten i fråga kan nog hålla med om att De Nirosonen fick väldigt snälla poäng här i Sverige. Han fick ges dispens, för sina dåliga gångarter, här i Sverige, eftersom "vi" ville ha in blodet. I sitt hemland tyckte de tydligen att hans gångarter dög utan dispens. De har tydligen lägre krav där.

Känner du till någon häst efter exempelvis Caprimond, Don Primero, eller Don Schufro som går världscupen? Master har åtminstone Max, Tiptop och Vivo. Undrar hur många ston Master betäckt jämfört med de övriga?

Det gör det säkert (kanske inte just WC, men def. svår klass och landslags-nivå). En Don Primero-avkomma såg jag i Aachen i somras i Grand Prix (3:e plats) och Don schufro har massor av unga avkommor på G - bortsett från att han själv tävlar i de största mästerskapen. Han leder också tyskt avelsindex och har mycket god statistik i Sverige och Danmark. Jag håller som sagt var Master högt, men de andra? Neeej, jag är inte imponerad, faktiskt. Guiness är bra, men inte tillräckligt bra som avelsmatador.

Sedan vet jag inte varför du drar in Dionysos i diskussionen. Svara gärna i stället på min fråga som jag formulerade ovan - varför vinner Jenny Larsson på en utländsk häst när vi enligt dig har så många gångartstalanger?

Briar är den avelshingst som verkar nu som har flest meriter i hela världen. Vi får väl se vad det blir av Biggles. En av våra andra långa landslagsryttare har flera Briarhästar i stallet. Jag personligen skulle inte använda just Briar, han passar inte mitt sto, men hans meriter och hans avkommor har nog visat väl så bra som man kan kräva.

Men vad är det du försöker bevisa? Jag skulle aldrig använda Biggles, då han inte har förärvt sig väl i mina ögon. Tävlingsmeriter är väl bra, men i avel krävs det ffa säkra gener!

Fast det är enligt mig princip helt ovidkommande om de är godkända eller inte i andra förbund förrän de visar vad de lämnar och där är Briar bättre som individ än som beskällare.
Men nu var det frågan om vad tyskarna tycker om våra blodslinjer, inte om hur du värderar hur mycket ett godkännande är värt. Om du nu tycker att Hannoveranerförbundet har en bra avel så borde du tycka att ett godkännande hos dem är en kvalitétsstämpel. Det förbundet tycker iaf att flera av våra hingstar duger att betäcka med, om du inte tycker likadant som dem så är det din personliga åsikt.

Men nu var det frågan om vad tyskarna tycker om våra blodslinjer, inte om hur du värderar hur mycket ett godkännande är värt. Om du nu tycker att Hannoveranerförbundet har en bra avel så borde du tycka att ett godkännande hos dem är en kvalitétsstämpel. Det förbundet tycker iaf att flera av våra hingstar duger att betäcka med, om du inte tycker likadant som dem så är det din personliga åsikt.

Nu fattar jag ingenting. Vem bryr sig om vilka hingstar tyskarna godkänner? Vi har godkänt en massa hingstar under årens lopp - en del har varit bra, en del floppar! Det är först efter en tid i aveln som de kan bekänna färg. Och Don Schufro är kasserad för svensk avel - men han är bevisligen rätt bra ändå.

Ja, det händer verkligen inte varje år att en tysk häst vinner våra championat. Hermes brukar väl ändå ligga högre i resultatlistorna än vad Santana brukar i sin grupp... Det är väl den enda gången som Hermes inte låg i topp, om det nu är Champions of the winners du syftar på. Hermes blev störd på framridningen (och fick ett femte ben enl ägaren). E a A fixade tydligen inte att vara hingst eftersom de skar honom efter ett tag, så han hade ju inte sådana bekymmer längre. E a A är en enormt stor häst, skulle nog inte passat många ston.

Ja, det händer verkligen inte varje år att en tysk häst vinner våra championat. Hermes brukar väl ändå ligga högre i resultatlistorna än vad Santana brukar i sin grupp... Det är väl den enda gången som Hermes inte låg i topp, om det nu är Champions of the winners du syftar på. Hermes blev störd på framridningen (och fick ett femte ben enl ägaren). E a A fixade tydligen inte att vara hingst eftersom de skar honom efter ett tag, så han hade ju inte sådana bekymmer längre. E a A är en enormt stor häst, skulle nog inte passat många ston.

Både E o A och Santana har betydligt bättre gångarter än Hermes. Om han stördes på framridningen lär det knappast ha någon betydelse för hur hästen rör sig - det är ju ingen dressyrtävling av vanligt snitt. Hermes är ganska markbunden - hans syrra rör sig bättre tycker jag - men får normalt höga poäng på sin form och sin lydnad. Men en bra utbildning är inget som nedärvs till avkommorna, tyvärr.

Det gör det säkert (kanske inte just WC, men def. svår klass och landslags-nivå). En Don Primero-avkomma såg jag i Aachen i somras i Grand Prix (3:e plats) och Don schufro har massor av unga avkommor på G - bortsett från att han själv tävlar i de största mästerskapen. Han leder också tyskt avelsindex och har mycket god statistik i Sverige och Danmark. Jag håller som sagt var Master högt, men de andra? Neeej, jag är inte imponerad, faktiskt. Guiness är bra, men inte tillräckligt bra som avelsmatador.
Du skrev tidigare att Master med avkommor ligger så högt beror på Kyras skicklighet (och tydligen har alla andra hästar i toppen nybörjare på ryggen eller?) så måste jag bara säga att det är lite ynkligt att du inte känner till en enda avkomma efter de hingstar som du brukar förespråka som tävlar på samma nivå.
Guiness har med åtminstone två avkommor i världscupklass just nu. Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang, först hävdar du att de hingstar jag tar som exempel inte har visat att de duger som avelshingstar, sedan verkar det inte spela någon roll om de som du förespråkar har lämnat några i världstoppen... Du borde iaf kunna några bra exempel på tävlingshästar efter Caprimond, Don Primero och de andra jag frågade om. Och nu pratar vi världsklass, inte en massa unghästar på gång (för det finns många lovande unghästar efter många hingstar, som tyvärr aldrig blir något, av varierande orsaker).

Vivo går världscupen med annan ryttare på ryggen. Det är inte så många ryttare överhuvudtaget som kan rida på den nivån. Vilka andra hingstar vet du som har flera avkommor i värlstoppen, som dessutom har olika ryttare på ryggen?

Fast jag själv är väldigt förtjust i Master, han är den hingst som ligger mig varmast om hjärtat och jag har även använt både honom o Tip Top, jag skrev så för att det inte är enbart enkelt att få, även en bra Master-häst dit.

Men cuper, EM, en del andra tävlingar, hur rättvist är de statistiskt sett?
När de ekipage från ex Tyskland inte får vara med fast de är långt mycket bättre än andra, från vissa andra länder?
När tävlingarna kvoteras så att ett visst antal av de bästa från respektive land får åka / får plats på tävlingen?
Det innebär att svenska ekipage kan placera sig och få poäng, givetvis även andra länder, just för attex Tyskland inte får skicka fler än andra.
Ta VM i Achen som exempel, där en del av uppvisningshingstarna, från Tyskland, antagligen hade slått de som red på arenan, inte alla, men väldigt många.

Om du nu tycker att Hannoveranerförbundet har en bra avel så borde du tycka att ett godkännande hos dem är en kvalitétsstämpel.

Nej, jag tycker inte alltid det. Det förbundet gör som alla andra, släpper igenom en del som sedan inte håller måttet.Inte heller alltid lätt att veta innan.
Både av sina egna och andras. I Sverige finns det en hel liten uppsjö av hingstar som har godkännts men som borde bort och som sedemera också kommer att få en bokstav som talar om att de inte är tillräckligt bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 751
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 909
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 098
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 340
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka