Svenska halvblod - Gångarter

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ciazon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 9 340
Sv: Svenska halvblod - Gångarter

Jag håller med om att Gaspari och hans avkommor hade extremt lätt för samling,Piaff, Gassendi,Emir, Herkules tävlade alla på hög nivå- och det finns säkert fler.
Men finns de linjerna, som vi en gång blev kända för, kvar? Isåfall i vilken hingst?
Är det inte så att Gasparis hingstavkommor blev framångsrika på tävlingsbanan men att avelsmässigt kom det inte fram något särskilt?

.

Och då menade jag i långa loppet, alltså stam som finns kvar idag, att den liksom har blivit utkonkurrerad av andra.

knapplån igen

Ni skulle ju sluta träta med varandra! :smirk:
VÄNLIGEN gör det då!!

Vi träter inte, vi diskuterar. Vänl G, och god natt, nu slipper du mig !!!

Fast förresten ska inte du lägga dig någongång så vi kan diskutera lite mer hetsigt ????

Nope, jag tänker sitta uppe hela natten och städa i den här tråden, så att andra än Ni kan läsa den utan att få skrämselhicka. :smirk:
Det är väldigt otrevligt att läsa en massa inlägg skrivna av användare som hackar på varandra i sin iver att vara den som vet mest och bäst.

Inlägg 54
.....

Jo, det jag menade var att varje land får skicka ett visst antal ryttare. Det innebär att en del länder, rätt många ibland, kommer med en del ryttare med hästar som är långt mycket sämre än andra som får stanna hemma i andra länder.

Gasparis linjer har inte blivit utkonkurrerade av andra men han återfinns naturligtvis flera generationer bakåt eftersom han dog 1975:angel: Du hittar honom i de flesta svenskfödda hästars stammar. Det trots att en mycket stor del, minst ett 50-tal, av avkommorna såldes utomlands (både hingstar och ston).

Ajax Två, som tävlar i svår dressyr har Gaspari som morfar! Men det är inte så vanligt idag förstås.

Jag vet att han dog -75, men jag har ändå fått den uppfattningen att linjerna konkurrerades ut, en hel del av Utrilloblodet ex.

Fast de avelsförbund som ligger i tävlingstäta områden (läs Tyskland, Holland) har ju fördelen av att deras uppfödningar har många fler tävlingstillfällen än vad vi har här hemma.
De är inte så många ryttare från Sverige som tar med sig sina hästar ut i Europa och tävlar varje helg.

Det är väldigt otrevligt att läsa en massa inlägg skrivna av användare som hackar på varandra i sin iver att vara den som vet mest och bäst.

Jag tycker ingen varit otrevlig, jag är det inte och hoppas att ingen annan läser det så, dessutom uppfattar jag inte mig själv eller andra här som besserwisser, tycker det är intressant med den information och åsikter andra kommer med.
Ja, även dina!
och än en gång, God natt, måste upp tidigt!!

Jag vet att han dog -75, men jag har ändå fått den uppfattningen att linjerna konkurrerades ut, en hel del av Utrilloblodet ex.

Nej, de kompletterade varandra och konkurrerade inte....korsningen Gaspariblod-Utrilloblod måste har varit den mest förkommande på sin tid:angel:

Herre Gud vad klockan är mycket, snart tid att gå upp!:eek:

Precis, och det gjorde jag för att tag sedan, men kom på att jag faktiskt känner till en med Gaspariblod och att det var du som nämnde den.Dåligt av mig eftersom jag redan, när den var unghäst tyckte stammen var intressant.

KL

Jag har hört flera elit-dressyrryttare säga att dom helst inte vill ha mer än 8-mässig gång på sina hästar. Annars blir dom för svåra att samla ihop.

Precis det har jag också hört.
Fast själv har jag ett sto som har 997 på gång o hon känns svårast att samla i galoppen. Däremot skjuter hon nästan en ur sadeln i traven, sånt gung i gången.

Hade även en hbl valack som kom 2a i 5 årschampionatet med 9 på trav o galopp. Han var den lättaste häst jag haft på att samla.
Vände på femöringar trots sina 169cm.

De D S jag har sett har tyvärr varit spända (o lite nerviga) - det blir intressant hur de kommer gå i framtiden. De svenskfödda finns ju hos bra ryttare. D S har ju lämnat mer långbenta typer än nära släktingen D P, vars avkommor däremot verkar var mer flegmatiska (kanske därför de inte når den högsta toppen?).

Jag har en häst med D S som morfar, som det är mycket energi i, men ingen nervositet eller tittighet. Jag tror skarpt på att kombinera rätt hingst med rätt sto för bästa effekt, snarare än att dissa eller höja olika typer av temperament. För en sto med besvärliga nerver är D P förmodligen ett gyllene medelting, särskilt för hobbyryttare, medan D S kan ge krydda åt en häst med för lite framåtanda. Så ser jag på användningen av Sandro Hit också. Han är inte min favorithingst, men hade jag ett sto med lång skritt, god samlingsförmåga, stabilt temperament och/eller lite grövre typ hade jag inte tvekat. Frambensmekaniken och utstrålningen som avkommorna får är underbar. Han är en superhingst när det gäller att ge flashiga hästar som syns och märks, inte helt olik Master på det sättet.

Om man vänder på det; vad förväntar du dig av Hermes avkommor?

KL

Jag har hört flera elit-dressyrryttare säga att dom helst inte vill ha mer än 8-mässig gång på sina hästar. Annars blir dom för svåra att samla ihop.

Jag tror inte det finns någon motsats där, egentligen. Med undantag för möjligen skritten då, har jag inte hört något klaga på en 9- eller 10-mässig trav eller galopp.

Senast ändrad av en moderator:

Det blev ju en lång diskussion det här :angel:....

När jag skapade tråden var jag mest intresserad av vart aveln är på väg, är vi intresserade att avla på hästar som tex "A Dandy Man". Han är ju jättefin; rör sig utmärkt men är ganska tung i modellen eller vill vi ha mer av de lättare hästarna som jag tycker inte rör sig lika fint (jag vet att det är en bedömningsfråga - alla tycker vi olika:)). Har också tittat på gamla videos med Amiral - jättefin - men skulle ni avla på honom idag? Jag vet att det finns möjlighet till det, men jag tror inte att han får så många ston.

Det blev ju en lång diskussion det här :angel:....

När jag skapade tråden var jag mest intresserad av vart aveln är på väg, är vi intresserade att avla på hästar som tex "A Dandy Man". Han är ju jättefin; rör sig utmärkt men är ganska tung i modellen eller vill vi ha mer av de lättare hästarna som jag tycker inte rör sig lika fint (jag vet att det är en bedömningsfråga - alla tycker vi olika:)). Har också tittat på gamla videos med Amiral - jättefin - men skulle ni avla på honom idag? Jag vet att det finns möjlighet till det, men jag tror inte att han får så många ston.

Nej, det är det exakt som är problemet. Det finns ett stort vaccuum på attraktiva gångartshingstar. A dandy man är bortsett från en tyngre typ förenad med diverse små, men ändock betydelsefulla, exteriörfel. Brant bog, till exempel. Om han inte nedärver bättre exteriör än han själv har skulle jag säga att han inte har så mycket att tillföra.

De i Sverige verkande Smashing Hit och Santana tycker jag inte rör sig tillräckligt bra (båda rids dock fint....) ffa bak.

Santana har en mycket meriterad stam och bra gener att falla tillbaka på, vilket gör att jag hellre hade använt honom. Jag tycker hans bakbensarbete är fullt tillräckligt, medan Hermes alltid har varit mer markbunden och visat mindre utveckling i sina gångarter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 751
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 909
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 098
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 340
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?