Svenska halvblod - Gångarter

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ciazon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 9 340
Sv: Svenska halvblod - Gångarter

Och generellt, ju vackrare, smäckrare, mer i uppförsbacke med långa ben destu mer utländskt, företrädesvis, tyskt blod.
Jag vet inte vad du har för statistik som visar på ditt påstående, men om vi ska prata om sporthästprestationer istället för typ så är det bara ett av de tyska förbunden som ligger bättre till än SWB, nämligen Hannoveranerförbundets hästar. Alla andra tyska förbund ligger efter SWB på WBFSHs ranking. Se listan här: http://www.wbfsh.org/html/ranking/2007/d_breed_0709_final.pdf
Jag kanske måste påpeka att rankinglistan INTE tar hänsyn till hur många hästar som föds i respektive förbund. Ett stort förbund har alltså stora fördelar eftersom de kan ha en betydligt mindre andel bra tävlingshästar än ett litet förbund, och ändå ligga före i rankingen. Det kan också vara på sin plats att säga att Tyskland och Holland såg till att det inte ska komma statistik som beräknas på antal födda föl, undrar varför :angel:

Det är för mig stor skillnad i krav på en bra sporthäst och en bra avelshäst. En avelshäst behöver ha en ändamålsenlig exteriör, vilket inte spelar lika stor roll på sporthästen så länge den håller för det den gör. En sporthäst kan ha ett knepigt temperament, men så länge den presterar under den ryttare som tävlar den är allt väl. I aveln är det knappast lika positivt att använda en häst som bara en person klarar av. En tävlingshäst behöver inte ha bra nedärvning, det måste avelshästen ha. osv osv.

Nja, det jag menade är det att sport och avel möts, mer än förr.
Nuförtiden är det av vikt och betydelse att även avelshingsten fungerar i sportsammanhang. Utan tvekan får den fler ston.

Det jag skrev om med hopphingstar är just att de kan gå igenom fast de har en sämre extriör och även benställning, man ger en del godkännande på specialbegåvning.
Sedan vet man ju inte om specialbegåvningen enbart är individ eller nedärver sig, men det kan man inte heller garantera på hingstar vilka passerar nålsögat på vanligt sätt.

Så för mig är en bra avelshäst även en bra sporthäst, annars är den inte särskilt intressant annat än i undantagsfall.

Jag tycker att gångarterna hos svenska halvblod har förändrat sig i takt med att hästarna har blivit vackrare, smäckrare, mer i uppförsbacke med långa ben. Jag tycker att den gamla sortens halvblod hade mer schvung och elasticitet medan många hästar nu är mer balettliknande i sina rörelser. Vad är det man vill ha egentligen, kan det finnas dressyrhästar som är för lätta i typen?

Till Ralda.
Det var detta jag liksom bara fortsatte på, att jag tror att anledningen till att hästar idag är mer lätta i typen osv är att en del utländskt har kommit in. Obs, tror, har ingen statistik alls på det.

Om man ser till hästarna som var för två-tre decennier sedan så har jag svårt att tro att den utan då inblandnig, faktiskt främst av Utrillo samt även viss del fullblod, skulle bli mer lätta och högställda i typen.

Enligt mig var Utrillo inkörsporten till positiv erfarenhet vad det kunde innebära att få in mer utländskt blod i Sverige.

. Jag tycker att den gamla sortens halvblod hade mer schvung och elasticitet medan många hästar nu är mer balettliknande i sina rörelser. Vad är det man vill ha egentligen, kan det finnas dressyrhästar som är för lätta i typen?

När jag ändå tittade på första inlägget igen så....
Jag tycker inte de gamla sortens halvblod hade mer schwung och elasticitet.
Och jag tycker inte heller att de kan bli för lätta i typen, även om de är spindlar vid inridningen, gör dressyrarbetet att de musklar sig. En häst som är grov redan då kan helt enkelt bli stabbig.

Inte är det kö och rusning efter svenska gångartshästar?
Att de ligger trea i statestiken är väl bra men säger det allt?

Du skrev att hopphästarna hävdar sig bättre internationellt än vad dressyrhästarna. Det är inte sant, vare sig du pratar om prestationsmässigt eller vilka som säljer bäst. Svensk avel är nog mer känd för sina fina dressyrhästar än för sina hopphästar. Svensk avel är för övrigt känd för att våra linjer har lätt för samling, tex från Gaspari. Sedan var det ju iofs "schwedengang" som fick en negativ klang, men det var lika mycket beroende på tyskarnas avundsjuka :cool: De kanske tjänade på att ge våra hästar dåligt rykte, eller vad tror du?

Jag tycker att det säger ganska mycket att SWB bara har Hannoveranerförbundet och KWPN före sig i antalet tävlande världshästar, med tanke på antal födda föl, duktiga ryttare, satsning osv.

Du skrev att hopphästarna hävdar sig bättre internationellt än vad dressyrhästarna. Det är inte sant, vare sig du pratar om prestationsmässigt eller vilka som säljer bäst. Svensk avel är nog mer känd för sina fina dressyrhästar än för sina hopphästar. Svensk avel är för övrigt känd för att våra linjer har lätt för samling, tex från Gaspari. Sedan var det ju iofs "schwedengang" som fick en negativ klang, men det var lika mycket beroende på tyskarnas avundsjuka :cool: De kanske tjänade på att ge våra hästar dåligt rykte, eller vad tror du?

Jag tycker att det säger ganska mycket att SWB bara har Hannoveranerförbundet och KWPN före sig i antalet tävlande världshästar, med tanke på antal födda föl, duktiga ryttare, satsning osv.

Jag håller med om att Gaspari och hans avkommor hade extremt lätt för samling,Piaff, Gassendi,Emir, Herkules tävlade alla på hög nivå- och det finns säkert fler.
Men finns de linjerna, som vi en gång blev kända för, kvar? Isåfall i vilken hingst?
Är det inte så att Gasparis hingstavkommor blev framångsrika på tävlingsbanan men att avelsmässigt kom det inte fram något särskilt?

Och angående statestiken så är den givetvis rätt på sitt sätt- jag tycker ändå att man ska ha i bakhuvudet att hannoveranarförundets sämsta häst ligger poängmässigt lika bra som tvåan i vår tabell. Det finns alltså i hannoveranarförbundet många hästar som klår de restrerande i den svanska listan.

Men jag har väl fel, svenska gångartshästar är väl mer eftertraktade än svenska hopphästar utomlands...... fast att de, hopphästarna alltså, inte ligger lika högt placeringsmässigt statistiskt sett kan ju även bero på att fler nationer föder upp hopphästar, konkurransen är så att säga hårdare och det blir då automatiskt svårare att få en framskjuten placering.

Så för mig är en bra avelshäst även en bra sporthäst, annars är den inte särskilt intressant annat än i undantagsfall.

Jag håller nog inte med om det - särskilt inte i dressyrsammanhang. Det är generna som räknas. Inte alla hästar - hur bra de än är - gillar att visa upp sig och fara jorden runt. Men de kan fortfarande prestera i avelsboxen.

Jag håller nog inte med om det - särskilt inte i dressyrsammanhang. Det är generna som räknas. Inte alla hästar - hur bra de än är - gillar att visa upp sig och fara jorden runt. Men de kan fortfarande prestera i avelsboxen.

Fast jag skrev i undantagsfall. Och visst, fara jorden runt behöver de inte göra- men visa upp sig på tävlingsbanan tycker jag bara är en fördel för en hingst, det ligger även det delvis i generna hur sådan press klaras av och hanteras av individen. Men som sagt- undantag finns alltid, skador som inte härleds till hållbarheten är ett.

Jag håller med om att Gaspari och hans avkommor hade extremt lätt för samling,Piaff, Gassendi,Emir, Herkules tävlade alla på hög nivå- och det finns säkert fler.
Men finns de linjerna, som vi en gång blev kända för, kvar? Isåfall i vilken hingst?
Är det inte så att Gasparis hingstavkommor blev framångsrika på tävlingsbanan men att avelsmässigt kom det inte fram något särskilt?
Jo du, att vi inte har kvar så mycket av dessa linjer beror på att de var så populära så de såldes utomlands. Precis som nu så fanns tydligen inte kunskapen, viljan och pengarna för att hålla kvar det bästa blodet här. De hästarna såldes utomlands, detsamma verkar tyvärr hända med Ceylonblodet (Master och hans avkommor, exempelvis Tiptop). Detta mycket beroende av att många bara antar att utländskt är bättre, utan att ta reda på fakta :smirk:

Saken är väl den att vi tar fram få mycket bra dressyrhästar som har haft turen att hamna hos personer som Kyra. Det är ju inte precis så att SWB dräller av stjärnämnen på gångartssidan, särskilt bland hingstarna. Birgitta Kjellin har sagt i intervjuer att hon köper alla sina hästar i tyskland, för att de helt enkelt är bättre. Tell-well var undantaget som bekräftade regeln.

Jo du, att vi inte har kvar så mycket av dessa linjer beror på att de var så populära så de såldes utomlands. Precis som nu så fanns tydligen inte kunskapen, viljan och pengarna för att hålla kvar det bästa blodet här. De hästarna såldes utomlands, detsamma verkar tyvärr hända med Ceylonblodet (Master och hans avkommor, exempelvis Tiptop). Detta mycket beroende av att många bara antar att utländskt är bättre, utan att ta reda på fakta :smirk:

Jo, det kan jag tycka är synd. Men det kan bero på att avkommorna också blev utkonkurrerade av mer moderna hingstar, de med lite större gång och när skadan redan var skedd så var det för sent att ändra sig avelsmässigt och reparera skadan.
Flyinge, om jag inte minns fel, försökte ju, genom att köpa tillbaka Gassendi på ålderns höst, men inte heller han fick väl något efter sig.

sen kan man ju fråga sig om det verkligen är så att de bästa gångartshästarna är de bästa dressyrhästarna.

tittar man på de hästar som startade i Globen härom helgen så inser man att det inte krävs några särskilt spektakulära gångarter för att gå de högsta klasserna i dressyr...

sen kan man ju fråga sig om det verkligen är så att de bästa gångartshästarna är de bästa dressyrhästarna.

tittar man på de hästar som startade i Globen härom helgen så inser man att det inte krävs några särskilt spektakulära gångarter för att gå de högsta klasserna i dressyr...

Nej, men för att vinna måste man nog faktiskt ha det. Nu var ju konkurrensen totalt utvattnad i årets Globen-tävlingar, tyvärr, men aldrig att en häst som Briar står sig mot Werths kanoner. Och det är gångarterna som skiljer, bland annat.

Saken är väl den att vi tar fram få mycket bra dressyrhästar som har haft turen att hamna hos personer som Kyra. Det är ju inte precis så att SWB dräller av stjärnämnen på gångartssidan, särskilt bland hingstarna. Birgitta Kjellin har sagt i intervjuer att hon köper alla sina hästar i tyskland, för att de helt enkelt är bättre. Tell-well var undantaget som bekräftade regeln.
Jag skrev ju i ett tidigare inlägg SWB hävdar sig väldigt bra med tanke på att vi har mindre antal ston i avel, mindre antal bra ryttare, mindre resurser (färre som satsar tid och pengar). Så du tycker inte att Briar, Isidor, Guiness, Hermes, Impuls, Rambo, Saigon m fl är något att ha då? Konstigt att flera av dem är godkända hos tyskarna då... Tyvärr valde de ju att kastrera Isidor utan att samla något på honom. Tyskarna sa t o m på unghästVM att de inte förstod varför svenskarna går över ån efter vatten.
Tellwell (som han heter, utan bindestreck) är väl knappast något undantag som bekräftar någon regel, även om BK tycker det när hon ska köpa häst. De köper hästar som de ska tjäna pengar på, och eftersom många här i Sverige tror att utländskt är bättre så är det lättare att få ut höga belopp på hästar med utländska stammar när man säljer dem vidare. Just Tellwell verkar hon däremot inte vara så sugen på att sälja :p

Tror du att det är en tursam slump att Kyra sitter på den ena Mastersläktingen efter den andra? Har du sett vad hon använder för stammar i sin egen avel?

Jag skrev ju i ett tidigare inlägg SWB hävdar sig väldigt bra med tanke på att vi har mindre antal ston i avel, mindre antal bra ryttare, mindre resurser (färre som satsar tid och pengar). Så du tycker inte att Briar, Isidor, Guiness, Hermes, Impuls, Rambo, Saigon m fl är något att ha då?

Allt är relativt, men: Impuls - kasserad pga infertilitet; Hermes - inte tillräckliga gångarter (har inte sett att han nedärvt någon speciellt så här långt); Guiness - samma där; Briar - egentligen hopphäst; Saigon - inte tillräckliga gångarter - ja, vilka fler har vi?

Den som jag håller högst är Master - och det var tur för oss att det var Kyra som tävlade honom och Tiptop. Max har dragit upp hans avelsbetyg ordentligt (tveksamt om han nått samma framgångar med en annan ryttare). Har du någon koll på förresten vad Kyras egen avel har givit så här långt? (jag vet att hon avlar, men inte hur det har gått).

BK:s Tellwell är undantaget som bekräftar hennes regel. Jag tog henne som ett exempel. Allright?

Jag håller med dig om att varken Max, Master eller Tiptop skulle varit där de är med en sämre ryttare på ryggen. Men detsamma gäller alla hästar som är i världstoppen. De flesta hästars tävlingsresultat begränsas av ryttaren, så det är inget specifikt för Master och hans avkommor. Skillnaden är väl att det finns betydligt färre ryttare i Sverige som kan rida om man jämför med t ex Tyskland. Där finns det MASSOR av professionella ryttare som rider JÄTTEBRA. Så, visst är det tur att några av alla våra fina svenska hästar kommer till sådana ryttare som kan utnyttja deras talanger, men det är verkligen oturligt att så många hästar går till spillo hos mindre bra ryttare. Det finns hästar som slösas bort i Tyskland också, men jag tror att de riktigt bra hästarna i Tyskland oftare får chansen än vad de svenska riktigt bra hästarna får.

Det var förresten bland annat när de såg Hermes som tyskarna undrade varför vi svenskar går över ån efter vatten. Men du har tydligen inte samma smak som de har.

KL

Jag tycker inte att halvblodshästen blir bättre..
De är för stora! Deras kroppar är inte uppbyggda för att vara så stora. Speciellt inte lederna.
(Det är samma sak med stora hundar. Och för små hundar med.. än är inte hästarna lika mycket för små som de är för stora, men så snart det blir vanligare så blir det problem där med)
Gångarterna är mest flashiga, ser sällan någon bärighet på de hästar jag sett ridas.
Psyket (iaf på 95% av de jag träffat) är inte alls bra.. nervöst, osäkert och mest farligt. Små bebisar i stora kroppar... Men mycket av det beror väl på hanteringen.

Nu är jag ingen dressyrryttare (det är inte en ridstil som passar mig) och själv har jag inte lärt mig att få till äkta samling. Än. Men för det mesta kan jag ändå se när hästen kröker på nacken eller när bakbenen går in under tyngdpunkten.
Och det jag ser av halvbloden är inte att de bär mer..
Det är dessutom i särklass den rasen jag sett flest småskador på benen på. (En dags hältor, svullna ben etc).
Men jag gillar inte rasen, och kommer nog aldrig vilja köpa nån av dem, så det gör ju inte mig något vad andra vill avla på där:P Ville bara ge min synpunkt också.

Det var förresten bland annat när de såg Hermes som tyskarna undrade varför vi svenskar går över ån efter vatten. Men du har tydligen inte samma smak som de har.

Nej. Nu låter det som om "tyskarna" omfattar hela nationen, vilket jag antar är fel. En tysk, snarare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 751
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 909
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 098
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 340
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka