Sv: Svenska halvblod - Gångarter
Ja, vart tog du vägen i natt?Det blev ju en lång diskussion det här....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, vart tog du vägen i natt?Det blev ju en lång diskussion det här....
Allt är relativt, men: Impuls - kasserad pga infertilitet; Hermes - inte tillräckliga gångarter (har inte sett att han nedärvt någon speciellt så här långt); Guiness - samma där; Briar - egentligen hopphäst; Saigon - inte tillräckliga gångarter - ja, vilka fler har vi?
Hermes är ganska markbunden - hans syrra rör sig bättre tycker jag - men får normalt höga poäng på sin form och sin lydnad. Men en bra utbildning är inget som nedärvs till avkommorna, tyvärr.
Fast temperament och ridbarhet är väl ärftligt? Och en god kombination väl med mer extrema gångartshingstar med knepigare temperament.
Fast det där var väl ändå lite överdrivet?
Impuls är väl inte kasserad?
Att Hermes har dåliga gångarter får väl stå för dig, hans framgångar i unghäst-VM säger något annat. Hans äldsta avkommor är i år ett år gamla - lite tidigt för att säga att han inte nedärver gångarter, kanske.
Guinness är inte svensk utan danskt halvblod. Och Isidor är väl inte så pjåkig?
Briar - "egentligen hopphäst"? Tja, för att vara det är han ju rätt skaplig som dressyrhäst, iom att han bla lyckats vinna i Aaachen och bli rankad som världens bästa dressyrhäst, plus nedärva sina dressyregenskaper?
Vad gäller tur med goda ryttare - jag tycker man ofta hör att exempelvis Warum Nicht, så tysk han än är, aldrig hade kommit så långt som han har gjort utan Isabell Werth. Det är väl likadant för alla i toppen.
Det finns ju hingstar som ger både och, Florestan och Florencio tex. Jag skulle dock aldrig kompromissa på gångarterna. De är så svåra att avla fram.
Ja, vart tog du vägen i natt?
Där håller jag inte med dig, jag tycker att vi har många svenska hästar med bra gångarter och att det är en viss risk att just gångarterna på svenska hästar försvinner ju mer utländska hingstar vi tar in. Florestan, Donnerhall etc. är ju väldigt dominerande och har utmärkta gångarter, men jag pratar om den breda massan av ytterst "lätta" hingstar med mycket fullblod i generna. Visst är de mycket vackrare extriörmässigt, men de har inte alls samma gång, schvung eller elasticitet. Men som sagt, dressyr är en bedömningssport och det kommer alltid att finnas olika uppfattningar.
Du menar att hingstarna med fullblodsinslag är ett hot eller vad man ska säga? För annars finns det ju tydlig statistik över vilka hästar som ger gångarter, varav Master och Bernstein hör till de bästa svenska. Jag vet inte var alla ser dessa begåvade gångartshingstar - eller gångartshästar över huvud taget. Själv hittar jag ytterst få betäckningsalternativ bland svenska hingstar som jag skulle överväga. Och de jag har haft i åtanke har till övervägande del tyskt/danskt blod. Master är fin, men ger för dåliga ben, tyvärr.
Jag har förstått att du inte är så imponerad av de svenska hingstarna, men är det gångarterna du inte är imponerad av eller är det extriören? Jag kan inte se att de tyska/danska/holländska hästarna i genomsnitt har bättre gång än de svenska. Sedan finns det alltid enstaka undantag![]()
Visst är det bra med fullblodsinslag, och kanske även inslag av andra hästraser, men kanske inte i den utsträckningen som det är nu. Jag kan förstå att man vill ha en "lätt" hingst på sitt sto av tyngre modell, men jag undrar fortfarande vart aveln är på väg - hur kommer kommande generationer halvblod att se ut och kommer de svenska hästarnas gångarter bli sämre.
Fullblod har inte enbart tagits in i aveln för att det ska bli mer lätthet. Det är galoppen man har varit ute efter.
Det är nog sant, men personligen tycker jag att vi har fått hästar med litet sämre gång och bättre extriör. Hästarna är nervigare och rörelserna är mer sprättiga - men det är min privata uppfattning.