Svenska halvblod - Gångarter

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ciazon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 112
  • Visningar Visningar 9 340
Sv: Svenska halvblod - Gångarter

Både E o A och Santana har betydligt bättre gångarter än Hermes. Om han stördes på framridningen lär det knappast ha någon betydelse för hur hästen rör sig - det är ju ingen dressyrtävling av vanligt snitt. Hermes är ganska markbunden - hans syrra rör sig bättre tycker jag - men får normalt höga poäng på sin form och sin lydnad. Men en bra utbildning är inget som nedärvs till avkommorna, tyvärr.
Då tycker du inte lika som bruksprovsdomarna.
Hermes poäng vid hand: 88899, gång:998, D index:21,25
Santana vid hand: 88887, gång:799, D index:19,8
Att S höjde travbetyget 2 poäng uppsuttet säger mer om att hans ryttare är väldigt skicklig. Han nådde trots det inte upp i samma siffror som H.
E a A tyckte de tydligen inte var värd att visa fram av någon anledning.

Du skrev tidigare att Master med avkommor ligger så högt beror på Kyras skicklighet (och tydligen har alla andra hästar i toppen nybörjare på ryggen eller?) så måste jag bara säga att det är lite ynkligt att du inte känner till en enda avkomma efter de hingstar som du brukar förespråka som tävlar på samma nivå.

Ralda - jag tänker inte lägga ner en minut till på den här galna diskussionen. Det finns Blupindex för de som inte tänker föra egen statistik över vinstrika avkommor. Jag har inte tid att leta framgångsrika tävlingshästar till Caprimond, men jag är övertygad om att han har ett antal, bla DiCaprio och Hohenstein (varför nu just Caprimond han ska singlas ut vette fåglarna) och Don Schufros avelsmeriter talar för sig själva. Om nu tyskarna tycker att vi ska använda Hermes och Guiness i stället för Don Primero, är det underligt att de inte redan köpt dessa hingstar för hysteriska pengar. (De har ryckt i Don Primero flera gånger dock). Hursomhelst, jag säger inte att SWB-hästar inte duger något till. Jag säger att vi har för få gångartskanoner, särskilt på hingstsidan. Och med den kommentaren går jag och lägger mig...

Då tycker du inte lika som bruksprovsdomarna.
Hermes poäng vid hand: 88899, gång:998, D index:21,25
Santana vid hand: 88887, gång:799, D index:19,8
Att S höjde travbetyget 2 poäng uppsuttet säger mer om att hans ryttare är väldigt skicklig. Han nådde trots det inte upp i samma siffror som H.
E a A tyckte de tydligen inte var värd att visa fram av någon anledning.

Nej, helt korrekt - jag tycker inte som de. Jag är en alldeles egen tänkande individ. So long!

Guiness har med åtminstone två avkommor i världscupklass just nu. Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang, först hävdar du att de hingstar jag tar som exempel inte har visat att de duger som avelshingstar, sedan verkar det inte spela någon roll om de som du förespråkar har lämnat några i världstoppen...

Om en del av de hästar du nämnt med dess ryttare hade bott och verkat i Tyskland, så hade de försvunnit i mängden och inte fått visa upp sig på större tävlingar i landslagssammanhang.

Inte är det kö och rusning efter svenska gångartshästar?

Nä, kanske inte direkt kö men så har inte de svenska uppfödarna den massiva (och framgångsrika) marknadsföringen som de flesta av de tyska förbunden har.

Gina Capellman-Lütkemeier, Tyskland, köpte Tip Top-sonen Trenton 1048 (ue.Gassendi-Leopard) förra sommaren. Gina tävlade tidigare med stora framgångar Amando (e.Amiral-Indus-Varolio). Vi får väl hoppas att Trenton kommer bli lika bra.

D-Day-sonen Stonefire 1074 (ue.Roderik-Pascal) såldes till USA förra året.

De Niro-sonen Di Caprio 1023 (ue.Napoleon-Monaco) såldes till Danmark nu under hösten.

P E Lang säljer ju unga dressyrämnen på löpande band till USA och Canada.

Citat:
Ursprungligen postat av Ralda
Guiness har med åtminstone två avkommor i världscupklass just nu. Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang, först hävdar du att de hingstar jag tar som exempel inte har visat att de duger som avelshingstar, sedan verkar det inte spela någon roll om de som du förespråkar har lämnat några i världstoppen...

Om en del av de hästar du nämnt med dess ryttare hade bott och verkat i Tyskland, så hade de försvunnit i mängden och inte fått visa upp sig på större tävlingar i landslagssammanhang.

Både Malin B och Lussan N hade säkert platsat....de är ju de som rider varsin Guinness-avkomma.

knapplån

NU får ni allt ta och sluta hacka på varandra!! :mad:
Och lämna de namngivna ryttarna UTANFÖR diskussionen i fortsättningen!
De har gjort sina val och detta behöver INTE stötas och blötas här!

knapplån

NU får ni allt ta och sluta hacka på varandra!! :mad:
Och lämna de namngivna ryttarna UTANFÖR diskussionen i fortsättningen!
De har gjort sina val och detta behöver INTE stötas och blötas här!

Nu protesterar jag å det bestämdaste eftersom detta påpekande är riktat till mig. Jag har inte nämnt något namn annat än i tråd 47, där jag nämnde en redan namngiven ryttare från en annan trådskrivare.

Och Don Schufro är kasserad för svensk avel - men han är bevisligen rätt bra ändå.

Don S blev kasserad för pungbråck, vilket var bra, det är ju en ganska besvärlig åkomma.

De D S jag har sett har tyvärr varit spända (o lite nerviga) - det blir intressant hur de kommer gå i framtiden. De svenskfödda finns ju hos bra ryttare. D S har ju lämnat mer långbenta typer än nära släktingen D P, vars avkommor däremot verkar var mer flegmatiska (kanske därför de inte når den högsta toppen?).

Det visas inte fram så många hingstar som är födda i Sverige - kanske beror det på ett svalt intresse för "svenska" linjer inom Sverige? De flesta svenskfödda hingstar som kommer fram håller dock hög klass i konkurrensen vid bruksproven.

det jag skrev är riktat till ALLA som nämnt ryttare vid namn!
(notera ordet "knapplån" överst ;))

Senast ändrad:

Ameo skrev att det var knapplån.

Är det inte så att Gasparis hingstavkommor blev framångsrika på tävlingsbanan men att avelsmässigt kom det inte fram något särskilt?

Hans söner och döttrar lämnade många OS och VM placerade avkommor men det tyckte ju inte du var någon bra värdemätare?
Har du hört talas om t ex Gauguin de Lully, Repio och Emirage?

Det totala antalet ston som Gaspari betäckte under hela sin långa livstid betäcker en tysk unghingst idag under sin första säsong i aveln...

Ameo skrev att det var knapplån.

Hans söner och döttrar lämnade många OS och VM placerade avkommor men det tyckte ju inte du var någon bra värdemätare?
Har du hört talas om t ex Gauguin de Lully, Repio och Emirage?

Jasså, och var skrev jag att det inte var en bra värdemätare?

Gina Capellman-Lütkemeier, Tyskland, köpte Tip Top-sonen Trenton 1048 (ue.Gassendi-Leopard) förra sommaren.
Vi får väl hoppas att Trenton kommer bli lika bra.

Det hoppas jag också iof, även om jag tycker som hingst högst medioker och med dålig ryggverkan.

knapplån igen

Ni skulle ju sluta träta med varandra! :smirk:
VÄNLIGEN gör det då!!

Du nämde Sandro Hit någonstans här uppe.
Vad tycker/tror du hans blod ska tillföra SWB för positiva egenskaper? Vad kännertecknar hans avkommor?
Har han själv tävlat något? Han är stor (172) och har i mina ögon hoppblod med Sandro Song (e. Sandro - Gepard) - Ramino (e. Ramiro) - Welt As och har lämnat Victoria Max-Theurers Salineri, det är ungefär det jag vet.
De Sandro-avkommor jag sett på Herning för några år sedan betedde sig dåligt i hoppningen (vek ned sig) men som sagt annars känns stammen mer hopp än gång.:crazy:
De i Sverige verkande Smashing Hit och Santana tycker jag inte rör sig tillräckligt bra (båda rids dock fint....) ffa bak.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 751
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 909
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 098
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 340
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?