Som jag ser det, är problemet att många människor vill ha häst (jag sympatiserar),
de flesta är inte gjorda av pengar.
Ett vinstdrivande företag som har inackordering av hästar som huvudsysselsättning där minst en person ska leva på det, behöver ta ut ordentligt betalt.
De flesta hästägare skulle få jobbigt att kunna betala hyran.
Alltså anses det av en del som relativt OK att folk jobbar svart för att tjänsten ska bli utförd till ett billigt pris.
En del personer kan, som hobbyverksamhet, hyra ut billiga hästboxar. Uthyraren gör nog då en minimal insats och försörjer sig på något annat och tycker att det är OK att inte ta betalt för det minimala jobb man gör.
För tre år sedan flyttade jag till egen gård. Innan dess var jag inhyrd - vitt - för 1600kr/mån helinackordering.
Det beror på att stallägaren där var pensionär och fick pengar på annat sätt. Han gjorde avdrag för momsen på det dyra fodret, eftersom han nämligen var företagare. Han hade inte så höga omkostnader.
Han hyrde ut en massa boxar (som mest 38 hästar) som sin hobby.
Han fick just ingen vinst på sin hästverksamhet - men han behövde inte pengarna för att leva.
Han trivdes med att leda hästar ut och in, mocka, fodra.
Ett tag hade han en lönebidragsanställd person. Den personens lön betalades huvudsakligen av arbetsförmedlingen.
Det fungerade ganska bra men stallägaren hade inte råd att ha ens honom anställd så det slutade.
Han hade långa arbetsdagar men var nöjd med livet.
Sensmoralen?
Jo, om man inte behöver tjäna pengar på att hyra ut boxplatser, kan man göra det till mycket låga priser.
Om man behöver tjäna pengar på det, behöver man ta ut ordentliga hyror.
Fler personer får väl sköta sina hästar själva i stället för att ackordera in dem.
De som inte har tid eller pengar, får avstå från att ha häst och får skaffa en annan hobby i stället.
Krasst?
Ja, visst.
Och så är det här i livet: om du inte hinner eller har råd, får du avstå.
Du ska inte ha saker på andras bekostnad (som i det här fallet svartarbete eller för dålig lönesättning eller usel arbetsmiljö).