Svartjobb och annat

Sv: Svartjobb och annat

Problemet är att andra företagare blir tvugna att anpassa sig till hobbyföretagarnas priser.

Nej, inte om det är enstaka företeelser lite här och där. Då blir det undantag, som inte påverkar priset i branschen nämnvärt.

Dessutom kommer då även dessa hobbyföretagare inse att man faktiskt kan ta betalt för sin arbetstid, och priserna pressas uppåt.

Du har rätt i att i och med att utbudet är så stort av både snälla, laglydiga hobbyföretagare och svarta kriminella företagare, påverkar det konkurrensen mycket illa. Skulle vi ta bort de kriminella och hobbyföretagarna bara blir kvar, det fåtal som orkar subventionera andras hästar i all oändlighet, försvinner stora delar av den negativa effekten.

Så länge det är enskilda hobbyföretagare som står för subventionerna helt lagligt kanske det är svårt att göra något åt just den delen. Däremot kan vi se till att inte samhället och unga svartjobbare är med och subventionerar skiten.

Då får den ju redovisas som sådan. Det är få hobbyverksamheter som har råd att ha anställd personal. Har man inte råd, ska man inte ha det. Munnen efter matsäcken.

Fast det kan du inte göra eftersom den drar in mer pengar än en skattemässig hobbyverksamhet. Verksamheten är helt vit, men med ägare som jobbar för kanske 35:- i timmen. Jag kallar det hobbyverksamhet, för det är ju så att ägaren jobbar med sin hobby. Annars hade ingen gjort det. Men för SKV är det vilken vit verksamhet som helst.

Grejen är att seriösa företag inte kan konkurrera ned denna typ av företag.

Hästnäringen har ingen - och ska inte ha någon - särställning där andra regler och lagar gäller än samhället i övrigt. Hästeriet gör ingen utomordentligt stor samhällsnytta i den utsträckning att det är motiverat att lyfta ur det företagandet ur annat företagande.

Men av någon anledning har hästnäringen en särställning eftersom ingen annan bransch utsätts för konkurrens av mängder med 'vita hobbyverksamheter'.

Personligen tycker jag det är skönt att det är lika för alla.

Fast det är inte lika för alla branscher. Kan du komma på någon annan bransch som har denna konkurrens från nästan gratisarbetande entusiaster.

Nu skulle jag nästan behöva någon som styrde upp den här tråden åt mig för att kunna reda ut vad det är som ni är så oense om:laugh:

Jag trodde att det var ganska lätt att hålla med om att svartverksamhet inte är önskvärd, eller:confused:

Det intressanta tycker jag är VARFÖR det är så vanligt.

Jag är ju av den åsikten att det är för att det helt enkelt ÄR DYRT att ha häst.

Vad skulle hända om det verkligen kostade vad det borde att rida den där lektionen på ridskolan, vara med på den där hoppkursen, lämna iväg sin häst på inridning, anlita hovslagaren, köpa hö, betala för vad det verkligen kostar att ha sin häst uppstallad.

Jo det tråkiga är att många många skulle inte kunna ha häst längre, eller tävla eller rida på ridskolan eller lämna sin unghäst hos proffsutbildare etc etc

Men jag tror att vi i sverige inte är redo att ta det steget ännu att låta ridningen bli en sport för ett fåtal priviligerade..

Nej, inte om det är enstaka företeelser lite här och där. Då blir det undantag, som inte påverkar priset i branschen nämnvärt.

Fast nu är det ganska vanligt med folk som har stall och tar in hyresgäster utan att ens tänka på att agera företagsmässigt. Finns säkert någon eller några i varje by på landet. Så det är inte särskilt ovanligt.

Dessutom kommer då även dessa hobbyföretagare inse att man faktiskt kan ta betalt för sin arbetstid, och priserna pressas uppåt.

Det verkar ju inte skett hittills. Många tycker säkert att det är fult att profitera och tar bara ut reella kostnader som mat, lokalhyra och kanske någon 100-lapp för arbetet. Läs bara alla trådar här på buke som handlar om vad man kan ta i stallhyra.

Du har rätt i att i och med att utbudet är så stort av både snälla, laglydiga hobbyföretagare och svarta kriminella företagare, påverkar det konkurrensen mycket illa. Skulle vi ta bort de kriminella och hobbyföretagarna bara blir kvar, det fåtal som orkar subventionera andras hästar i all oändlighet, försvinner stora delar av den negativa effekten.

Nu måste du väl ändå förstå att det är omöjligt att bara få bort alla oseriösa aktörer på väldigt kort tid. Hur skulle det gå till?

Problemet är ju att de blivit oseriösa för att det inte går att driva företaget annars med den konkurrenssituation som finns. Så effekten ifall det skulle lyckas är ju att så gott som all hästnäring utom den som drivs av glada entusiaster försvinner. Det lär ge en del oönskade effekter.

.

Fast det är inte lika för alla branscher. Kan du komma på någon annan bransch som har denna konkurrens från nästan gratisarbetande entusiaster.[/QUOTE]

Men Iahsd kan du svara mig vad du tycker är lösningen?
Tycker du att det är bra att det finns nästan gratisarbetande entusiaster?
Jag kanske är trög men tycker du att det är ok med svart verksamhet eller ej?
Jag är inte ute efteratt hoppa på dig men i en del inlägg känns det som att du försvarar det och i nästa tvärtom

Som jag ser det, är problemet att många människor vill ha häst (jag sympatiserar),
de flesta är inte gjorda av pengar.

Ett vinstdrivande företag som har inackordering av hästar som huvudsysselsättning där minst en person ska leva på det, behöver ta ut ordentligt betalt.

De flesta hästägare skulle få jobbigt att kunna betala hyran.

Alltså anses det av en del som relativt OK att folk jobbar svart för att tjänsten ska bli utförd till ett billigt pris.

En del personer kan, som hobbyverksamhet, hyra ut billiga hästboxar. Uthyraren gör nog då en minimal insats och försörjer sig på något annat och tycker att det är OK att inte ta betalt för det minimala jobb man gör.

För tre år sedan flyttade jag till egen gård. Innan dess var jag inhyrd - vitt - för 1600kr/mån helinackordering.
Det beror på att stallägaren där var pensionär och fick pengar på annat sätt. Han gjorde avdrag för momsen på det dyra fodret, eftersom han nämligen var företagare. Han hade inte så höga omkostnader.
Han hyrde ut en massa boxar (som mest 38 hästar) som sin hobby.
Han fick just ingen vinst på sin hästverksamhet - men han behövde inte pengarna för att leva.
Han trivdes med att leda hästar ut och in, mocka, fodra.

Ett tag hade han en lönebidragsanställd person. Den personens lön betalades huvudsakligen av arbetsförmedlingen.
Det fungerade ganska bra men stallägaren hade inte råd att ha ens honom anställd så det slutade.

Han hade långa arbetsdagar men var nöjd med livet.

Sensmoralen?

Jo, om man inte behöver tjäna pengar på att hyra ut boxplatser, kan man göra det till mycket låga priser.

Om man behöver tjäna pengar på det, behöver man ta ut ordentliga hyror.

Fler personer får väl sköta sina hästar själva i stället för att ackordera in dem.
De som inte har tid eller pengar, får avstå från att ha häst och får skaffa en annan hobby i stället.

Krasst?

Ja, visst.
Och så är det här i livet: om du inte hinner eller har råd, får du avstå.
Du ska inte ha saker på andras bekostnad (som i det här fallet svartarbete eller för dålig lönesättning eller usel arbetsmiljö).

Problemet är att andra företagare blir tvugna att anpassa sig till hobbyföretagarnas priser. Det är antagligen därför det ser ut som det gör idag, för det är nog så det gått till. För du tror väl inte att det är något genetiskt i just hästföretagare som gör att det ser ut som det gör.

Kan du komma på någon annan bransch i Sverige som har en sådan konkurrens från hobbyföretagare som nästan jobbar gratis.

Tänk om det fanns en massa elektriker som gärna jobbade helt vitt för 35:- i timmen, tror du inte att det påverkat elektrikerbranschen?

Så länge det finns massor med folk som villigt jobbar nästan gratis i hästnäringen så går det inte att ta ut de priser som skulle behövas för att ha en seriös verksamhet.

Är jag verkligen helt fel ute med detta resonemang?

Konkurrensen ligger inte från "hobbyföretagaren" utan den företagare som inte betalar ut löner, som betalar svarta löner samt tar in praktikanter för att driva runt verksamheten.

De stackare som försöker driva runt samma verksamhet vitt med anställda får helt andra villkor och en konkurenssituation som är omöjlig att bemöta. Det är inte lagar och regler som fäller dem utan "månskenskonkurrensen".

Först när hästskötarna får en sådan utbildning på skolorna att de förstår vad de är värda får vi bort den kategori av företagare som utnyttjar "billig arbetskraft" för att driva verksamheten. För de som förstår att de kan få 18000 i månaden istället för 6000 i månaden för samma arbete och aretstimmar kommer snart att kräva 18000 i månaden.

Och det är mycket vad den här tråden handlar om. Att förstå värdet av ett arbete och därmed få upp löner och skapa bättre arbetsförhållanden.

Nu måste du väl ändå förstå att det är omöjligt att bara få bort alla oseriösa aktörer på väldigt kort tid. Hur skulle det gå till?

Problemet är ju att de blivit oseriösa för att det inte går att driva företaget annars med den konkurrenssituation som finns. Så effekten ifall det skulle lyckas är ju att så gott som all hästnäring utom den som drivs av glada entusiaster försvinner. Det lär ge en del oönskade effekter.

Genom att arbeta tillsammans för att plocka bort alla som använder illegala metoder för att erbjuda dessa låga priser.

Nej, effekten blir att fler vågar satsa seriöst och vi skapar tillsammans en bättre arbetsmiljö för de som arbetar i branschen.

All hästnäring som enbart överlever med hjälp av att begå brott försvinner. De som klarar att ställa om till en hederlig bana överlever. Önskvärt, jajamänsan. Dåliga effekter? Inga alls. Bara positiva.

De har blivit oseriösa för att de är beredda att begå brott för att få hålla på med sin verksamhet, trots att det inte finns underlag för den. Eller att man inte tror att det finns underlag för den.

Om vi gör det svårt, och riktigt smärtsamt, att driva "oseriös" verksamhet - kommer man givetvis att avstå. Och situationen kan reda upp sig. Då måste acceptansen för lagbrott gå ned kraftigt, för att vi ska kunna gå framåt.

Som jag ser det, är problemet att många människor vill ha häst (jag sympatiserar),
de flesta är inte gjorda av pengar.

Ett vinstdrivande företag som har inackordering av hästar som huvudsysselsättning där minst en person ska leva på det, behöver ta ut ordentligt betalt.

De flesta hästägare skulle få jobbigt att kunna betala hyran.

Alltså anses det av en del som relativt OK att folk jobbar svart för att tjänsten ska bli utförd till ett billigt pris.

En del personer kan, som hobbyverksamhet, hyra ut billiga hästboxar. Uthyraren gör nog då en minimal insats och försörjer sig på något annat och tycker att det är OK att inte ta betalt för det minimala jobb man gör.

För tre år sedan flyttade jag till egen gård. Innan dess var jag inhyrd - vitt - för 1600kr/mån helinackordering.
Det beror på att stallägaren där var pensionär och fick pengar på annat sätt. Han gjorde avdrag för momsen på det dyra fodret, eftersom han nämligen var företagare. Han hade inte så höga omkostnader.
Han hyrde ut en massa boxar (som mest 38 hästar) som sin hobby.
Han fick just ingen vinst på sin hästverksamhet - men han behövde inte pengarna för att leva.
Han trivdes med att leda hästar ut och in, mocka, fodra.

Ett tag hade han en lönebidragsanställd person. Den personens lön betalades huvudsakligen av arbetsförmedlingen.
Det fungerade ganska bra men stallägaren hade inte råd att ha ens honom anställd så det slutade.

Han hade långa arbetsdagar men var nöjd med livet.

Sensmoralen?

Jo, om man inte behöver tjäna pengar på att hyra ut boxplatser, kan man göra det till mycket låga priser.

Om man behöver tjäna pengar på det, behöver man ta ut ordentliga hyror.

Fler personer får väl sköta sina hästar själva i stället för att ackordera in dem.
De som inte har tid eller pengar, får avstå från att ha häst och får skaffa en annan hobby i stället.

Krasst?

Ja, visst.
Och så är det här i livet: om du inte hinner eller har råd, får du avstå.
Du ska inte ha saker på andras bekostnad (som i det här fallet svartarbete eller för dålig lönesättning eller usel arbetsmiljö).

Åå så skönt med någon som resonerar med lite svalare blod..
Jag håller med dig i varje bokstav.
Och nej hotet utgörs ju inte av verksamheter liknande pensionären du berättar om.

Tycker du?
Varför skulle det betala sig bättre att vara hästskötare än att jobba i vård/omsorg?

Jag skrev arbetsvillkor, ingenting om lön. Men en som är timanställd har åtminstone avtalsenlig lön med semesterersättning inräknad de dagar h*n jobbar.

Sen beror det på var man bor, många gånger kan en timanställd få vikariat så de åtminstone har några månader då de vet när och var de ska jobba, och vad de ska tjäna de månaderna.

Timjanställning är sk*t om man är det på heltid och inte som extrajobb. Hästjobb är ännu osäkrare...

All hästnäring som enbart överlever med hjälp av att begå brott försvinner. De som klarar att ställa om till en hederlig bana överlever. Önskvärt, jajamänsan. Dåliga effekter? Inga alls. Bara positiva.

Jag håller med dig, fast jo, en kanske inte dålig men tråkig effekt blir just att färre kommer att kunna ägna sig åt denna sport som fritidsverksamhet

Tycker du att det är bra att det finns nästan gratisarbetande entusiaster?

Jag inser ju att de till stor del är orsaken till problemen i hästnäringen. Men vill folk göra det så ska de givetvis få göra det. Jag är helt främmande till att man skulle förbjuda människor till att syssla med sådant på hobbynivå.

Det är väl detta som gör att situationen är som den är. Det är nog väldigt svårt att komma till någon lösning. Därför min uppfattning att det bästa antagligen är att låta det fortsätta som det är. Enkel lösning, javisst.

Jag kanske är trög men tycker du att det är ok med svart verksamhet eller ej?

Jag har förståelse för att man i hästbranschen använder sig av lite 'kreativa' anställningsformer eftersom ekonomin oftast omöjliggör traditionell anställning. Sen tycker jag inte att det är bra att det är så. Jag skulle gärna se att hästbranschen funkade som andra branscher. Men nu verkar det faktiskt helt omöjligt.

Sen ser jag inte något problem ifall jag ger min grannbonde en svart 100-lapp ifall han betsputsar min hästhage. Det ser jag snarare som grannsamverkan, men jag vet att många inte gillar det. Men på den skalan tycker jag att man kan göra affärer utan att blanda in staten.

Jag är inte ute efteratt hoppa på dig men i en del inlägg känns det som att du försvarar det och i nästa tvärtom

Ingen fara. Jag känner mig också lite förvirrad i denna tråd.

Det lite lustiga är ju att de flesta som håller på med hästar vet hur det funkar i branschen. Om alla hästmänniskor vore som de flesta i denna tråd så hade vi ju inte haft något större problem med svarta tjänster i hästbranschen.

Konkurrensen ligger inte från "hobbyföretagaren" utan den företagare som inte betalar ut löner, som betalar svarta löner samt tar in praktikanter för att driva runt verksamheten.

Jag tror faktiskt att det finns betydligt fler stallplatser som hyrs ut av 'enmansföretagare' än vad det finns platser som hyrs ut av företag med folk anställda.

Där jag bor finns det massor med folk utan anställda som har andras hästar uppstallade för oftast en löjligt billig penning. Det går inte att konkurera med dessa ifall du bedriver ett seriöst företagande. Det är den brutala sanningen.

Problemet är att andra företagare blir tvugna att anpassa sig till hobbyföretagarnas priser. Det är antagligen därför det ser ut som det gör idag, för det är nog så det gått till. För du tror väl inte att det är något genetiskt i just hästföretagare som gör att det ser ut som det gör.

Kan du komma på någon annan bransch i Sverige som har en sådan konkurrens från hobbyföretagare som nästan jobbar gratis.

Tänk om det fanns en massa elektriker som gärna jobbade helt vitt för 35:- i timmen, tror du inte att det påverkat elektrikerbranschen?

Så länge det finns massor med folk som villigt jobbar nästan gratis i hästnäringen så går det inte att ta ut de priser som skulle behövas för att ha en seriös verksamhet.

Är jag verkligen helt fel ute med detta resonemang?

Resonemanget stämmer, men vi drar olika slutsatser. Du menar att det är lika bra att rycka på axlarna och låta hästnäringen vara svart för att folk ska kunna fortsätta med sin hobby. Samt att de som är anställda ska strunta i semester, rimliga arbetstider, försäkringar, pensionsinbetalningar osv som andra anställda mer eller mindre tar för givet och tror är något naturligt, inte något som manglats fram av de förkättade fackföreningarna under många år.:devil:

Vi andra menar att det är inte OK i någon bransch - varför ska just hästnäringen vara undantag? För att det är synd om många hästintresserade annars?

Jag håller med dig, fast jo, en kanske inte dålig men tråkig effekt blir just att färre kommer att kunna ägna sig åt denna sport som fritidsverksamhet

Jag tror att effekten blir tvärtom, på lång sikt. Fler kan ägna sig åt högkvalitetsutövning på ridskolor eller andra organiserade platser. Istället för som idag hålla liv i vars en egen hästkrake att skritta runt på i mörkret, och längta efter att träna.

Resonemanget stämmer, men vi drar olika slutsatser. Du menar att det är lika bra att rycka på axlarna och låta hästnäringen vara svart för att folk ska kunna fortsätta med sin hobby. Samt att de som är anställda ska strunta i semester, rimliga arbetstider, försäkringar, pensionsinbetalningar osv som andra anställda mer eller mindre tar för givet och tror är något naturligt, inte något som manglats fram av de förkättade fackföreningarna under många år.:devil:

Jag har redan skrivit detta några gånger, men får tydligen upprepa det.
Jag anser inte att de anställda ska utnyttjas av arbetsgivaren. De ska givetvis ha acceptabla villkor.

Vi andra menar att det är inte OK i någon bransch - varför ska just hästnäringen vara undantag? För att det är synd om många hästintresserade annars?

Med vi andra antar jag att du menar de flesta aktiva i denna tråd.

För ser man hur det funkar i verkligheten så verkar väldigt mycket hästfolk acceptera att det ser ut som det gör idag. Annars så hade det ju inte kunnat fortgå. Så du må vara i majoritet i denna tråd, men antagligen inte ute i verkligheten.

De flesta som håller på med hästar betalar gärna svart ifall det är billigare. Det är den brutala sanningen.

*KL*

Alla ni i denna tråd som är så rekorderliga, vad gör ni när ni stöter på en inom hästbranschen som inte följer reglerna? Gör ni er samhälleliga plikt och anmäler till myndigheter eller är det bara i denna tråd som ni verkligen står upp för era åsikter.

För hade ens några procent av de som håller på med hästar verkligen anmält oegentligheter så hade ju anmälningarna haglat in till myndigheterna. Men så är det inte, så jag antar att ni inte heller tar erat ansvar när det kommer till kritan.

De flesta som håller på med hästar betalar gärna svart ifall det är billigare. Det är den brutala sanningen.

Det är ju det hela tråden handlar om! Att det är helt vansinnigt, men möjligt eftersom många hästmänniskor saknar moral när motvikten är egna plånboken.

Alla ni i denna tråd som är så rekorderliga, vad gör ni när ni stöter på en inom hästbranschen som inte följer reglerna? Gör ni er samhälleliga plikt och anmäler till myndigheter eller är det bara i denna tråd som ni verkligen står upp för era åsikter.

Håller inte på med hästar (längre) så jag har ingen insyn i de verksamheterna så jag kan bidra med en anmälan. Det krävs rätt specifika detaljer för att det ska gå vidare till någon utredning.

Däremot ser jag till att försöka stävja otyget bland de branscher jag kommer i kontakt med, t ex den städerskan företaget skickade hem till oss. Det visade sig att hon fick 25 kr svart i betalning. "Anställd" av en underleverantör till de vi anlitar. Underleverantören blev utsparkad med buller och bång, vilket blev kännbart i slutänden då de hade många uppdrag för det företag vi anlitade.

Städerskan blev däremot anställda av företaget direkt istället, hon hade ju kännedom om de objekt som städades. Billigare och bättre än att sätta in någon helt ny.

*KL*

För hade ens några procent av de som håller på med hästar verkligen anmält oegentligheter så hade ju anmälningarna haglat in till myndigheterna. Men så är det inte, så jag antar att ni inte heller tar erat ansvar när det kommer till kritan.

De jag känner inom den egna branschen kämpar stenhårt som seriösa företagare och arbetar för att göra den bättre. Samtliga är trötta på konkurrensen från de som inte vill göra rätt för sig. Skulle jag påträffa oegentligheter som är uppenbara och signifikanta skulle jag anmäla. Självklart.

Det viktiga är att visa att det går att bedriva verksamhet på ett bra sätt och att ställa krav genom branschnätverk och liknande på att lagar och regler efterföljs och utvecklas.

Frågor, man får ibland, som:

"Men, jaha, har ni med moms i priset? Det trodde jag inte behövdes."
"Nej, nej - jag behöver inget kvitto. Då blir det väl dyrare?"

får en att ta sig för pannan och gråta. Men det tyder på att det finns en förväntan om att det förekommer fusk.

Jo, det var en vanlig fråga när jag var inblandad i foderproducerande. Alla fick pris inkl. moms. Det kostade 1.90 kr/kg. Var du företagare kunde du dra av momsen. Men vilket himla kacklande om momsen från privatpersoner!

Nu har vi i genomsnitt två arbetssökande/månad som vill ha svart lön. Jag kan inte annat än skratta. Vi har inga svarta pengar in. Skulle jag ta av mina surt skattade pengar (min egen lön) och betala någon annan i handen? När jag kan dra kostnaden i företaget? Knappast.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 948
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka