Svartjobb och annat

Sv: Svartjobb och annat

Vad anser du skiljer hästverksamhet från annan verksamhet eftersom du tycker att just hästföretagare ska kunna komma undan med att anställa folk för kost, logi och fickpengar - svart?

Som jag skrivit jag vet inte hur många gånger. Det finns tyvärr inte nog med pengar i hästbranschen eftersom kunderna inte är beredda att betala vad det skulle kosta ifall allt sköttes helt korrekt. Det är den tråkiga sanningen. Jag vill inte att det ska vara så, men nu råkar det vara så, det är inget jag kan göra något åt.

Naturligtvis betraktas hästnäringen inte som seriös när en stor del av arbetskraften är svartjobbande ungdomar som ser en chans att hålla på med sin hobby på heltid. Vilken annan bransch skulle det i så fall gälla?

Jag håller med om att hästnäringen anses som oseriös. Du verkar ha gjort exakt samma konstiga feltolkning som lovisaeleonora gjorde. Se mitt förra inlägg. Samarbetar ni?

Det kanske är du som är oerhört otydlig i din argumentation? Det handlar kanske mer om avsändaren än mottagaren, om man får tro populära utbildningar...

Om det inte finns tillräckligt med pengar att sköta sitt intresse utan att bli brottsling, tycker jag det är HÖG TID att lägga av med det man sysslar med. Jag är fortfarnade FÖR en upprensning. Har man inte råd, ska man inte hålla på.

Måste man snatta för att spela fotboll, ska man inte spela fotboll. Det är väl ingen mänsklig rättighet att få hålla häst?

Jag tror att mycket av detta bottnar i att vi i sverige sedan, låt säga 70 80talet har fått en tradition av att hästsport har blivit en folksport mycket då pga ridskolorna.
Det är nu närmast en rättighet att bara för att man gillar hästar så skall man också äga en.
Problemet blir när de allra flesta hästägare inte har möjlighet att ha hästen hemma utan måste inackordera den, det är enkelt att köpa en häst men det är inte många som vill lägga en halv lön på en hobby, eller kanske en hobby till ETT av barnen i familjen.
I tex Danmark har vi en liten annan situation, det finns inte många stall som drivs som våra inackorderingsstall i Sverige. Endera har du eget stall eller stallar in den hos grannen för en spottstyver eller det som är mycket vanligt i Dk, du har gott om pengar och har hästen på en fullservice anläggning där träning och allt ingår.

Jag har själv inackisar, vitt, men har även haft svart och grått. Jag skulle ha det välldigt svårt att kunna ta ut en vettig lön och även ha kvar lite vinst i företaget på att bara ha inackisar.
Visst säger folka att det vill ha det vitt men när jag lämnar räkne exempel till dem på vad det skulle kosta dem att ha häst hos mig då såinser de att jag sponsrar deras hästägande.

Jag skulle ALDRIG med en vanlig lön, barn, huslån etc ha råd att ha min, än mindre mina... hästar uppstallade på ensån anläggning, då skulle det bli ett liv utan häst och den tanken är skrämmande, inga hästar!!

Då jag nog inte är den enda som känner likadant så kommer svartverksamheten att fortsätta ett bra tag till.

Att i sverige högt uttala att hästsport inte är en folkhemssport är att häda!
I Sverige har det blivit en rättighet att ha häst.

Jag håller med om att hästnäringen anses som oseriös.

Fast du anser samtidigt att det är helt OK och att just hästnäringen ska subventioneras med statliga medel uttagna på eget bevåg bland kreativa/kriminella företagare som vägrar att följa lagar och regler?

Det är ju där skillnaden ligger.

Fast du anser samtidigt att det är helt OK och att just hästnäringen ska subventioneras med statliga medel uttagna på eget bevåg bland kreativa/kriminella företagare som vägrar att följa lagar och regler?

Hade dessa 'kriminella' företagare tjänat en massa pengar på sin verksamhet så hade jag kunnat hålla med dig. Men nu är det så att den stora massan små hästföretagare inte tjänar några stora pengar.

De flesta jobbar säkert minst 70 - 80 timmar i veckan till knappt någon ersättning. De hade antagligen haft betydligt bättre ekonomi ifall de lagt ner verksamheten och jobbat i kassan på McDonalds istället. Så jag har svårt att se dem som otäcka kriminella som suger ut samhället.

Det kanske är du som är oerhört otydlig i din argumentation? Det handlar kanske mer om avsändaren än mottagaren, om man får tro populära utbildningar...

Suck!

Läser man det som står i tråden så är det uppenbart att du gjorde en liten miss. Jag har gjort samma sak flera gånger och har inga problem att erkänna det.

Fast sen finns det ju de som aldrig kan erkänna att de gör misstag.

Du fortsätter att försvara ekonomisk brottslighet. Så länge ingen tjänar för mycket på det.

Att det försvårar/omöjliggör för seriös verksamhet vägrar du se. Att vara ärlig kostar - bättre att sponsra brottslighet

Så det är OK att fuska och begå lagbrott så länge man inte tjänar så mycket på det? Så om jag stjäl lagom mycket varor från ICA-lagret och säljer till väldigt låga priser i min outlet bredvid, där det bara jobbar svart arbetskraft, så att jag inte tjänar så mycket - är det OK?

Du ser inga problem med konkurrensen?
Du ser inga problem med lagbrotten i sig?
Du ser inga problem att de "anställda" jag har, helt saknar socialt skyddsnät, försäkring och pension?
Du ser inga problem med att många av de anställda på ICA som får sparken pga den snedvridna konkurrensen nu får söka jobb till de lagvidriga villkor jag väljer att ge dem?
Du ser inga problem med att jag undanhåller staten och kommunen skatteintäkter som behövs för välfärden?

Haha, ja, jag är lite förvånad över att den blev så välbesökt :D
Jag läser och förvånas, läser och håller med förstås. Även om jag inte skriver nått.

Tackar dig och alla andra som är insatta och kan bidra med kunskap inom allt detta. Otroligt intressant!! :bow:

Jag tror att mycket av detta bottnar i att vi i sverige sedan, låt säga 70 80talet har fått en tradition av att hästsport har blivit en folksport mycket då pga ridskolorna.

Du är för sent ute, säg 50-talet. Det var då kavalleriet slutligen försvann, och Sveriges standardökning hade börjat. Nu hade en betydligt större del av Sveriges befolkning råd med semesterresor, bil och hobbies!

Men visst är det ridskolorna som ligger bakom att ridning blivit en folksport. Att ha en egen häst har alltid varit dyrt, men att betala för en lektion i veckan var överkomligt för många.

Så det är OK att fuska och begå lagbrott så länge man inte tjänar så mycket på det? Så om jag stjäl lagom mycket varor från ICA-lagret och säljer till väldigt låga priser i min outlet bredvid, där det bara jobbar svart arbetskraft, så att jag inte tjänar så mycket - är det OK?

Du ser inga problem med konkurrensen?
Du ser inga problem med lagbrotten i sig?
Du ser inga problem att de "anställda" jag har, helt saknar socialt skyddsnät, försäkring och pension?
Du ser inga problem med att många av de anställda på ICA som får sparken pga den snedvridna konkurrensen nu får söka jobb till de lagvidriga villkor jag väljer att ge dem?
Du ser inga problem med att jag undanhåller staten och kommunen skatteintäkter som behövs för välfärden?

Men det skulle ju bara gälla hästnäringen...:devil:

Själv tänker jag på en annan krisbransch: åldringsvården. Vad sägs om små privata sjukhem med anställda som jobbar svart för kost, logi och fickpengar?

Var finns proportionerna? Nu börjar du blanda in stölder och annat. Det är ungefär som att jag skulle påstå att du är kriminell bara för att du brutit mot trafiklagstiftningen någon gång.

Det blir lite fånigt att jämföra med ICA som verkar i en bransch där företagen kan ta rejält betalt för det de säljer. Hade vi varit i en situation att ICAs kunder vägrade betala mer än hälften av vad ICA tar för sina varor idag så hade du kanske börjat närma dig problemet. Då hade det nog förekommit en hel del svartarbete i affärerna.

Problemet för hästnäringen är att kunderna inte vill betala vad det kostar. Och försöker du tvinga kunderna att betala vad det kostar blir effekten att de flesta kunderna försvinner.

Tror du verkligen att det är så mycket skattepengar som försvinner från statskassan p.g.a. hur hästbranschen funkar? Har du inte tänkt på att ifall mängder av hästföretag tvingas lägga ner så lär massor av företagare och nuvarande anställda bli arbetslösa med allt vad det innebär i olika kostnader för staten. Så att ta död på hästbranschen lär inte bli någon vinstaffär för staten.

Själv tänker jag på en annan krisbransch: åldringsvården. Vad sägs om små privata sjukhem med anställda som jobbar svart för kost, logi och fickpengar?

Sen när blev åldringsvården en krisbransch? Det verkar ju vara rena vinstmaskinerna för diverse mer eller mindre oseriösa företagare. Kolla bara vad Attendo m.fl. tjänar på sin verksamhet utan att (vad jag vet) förlita sig på svart arbetskraft.

En väldigt intressant tråd måste jag säga.

Det som är intressant ät att se hur människor hittar på ursäkter för sig själva för att fortsätta att stödja att framförallt unga människor blir utnytjade till svart arbetskraft.

Lite intressant skulle det vara och se vilka reaktioner det skulle bli om det samma hände inom andra sporter låt oss ta fotboll som exempel:

Den stora direktören för det kända fotbollslaget också ägre av ett företag som gör bollar och skor.

Killarna i laget måste jobba i hans företag gratis, de får bo i hans dåligt uppvärmda semster bogalows och får lite fickpengar. De måste ju lära sig sporten från grunden. Dessutom skulle ingen ha råd att köpa skor och bollar om vi hade vitarbetskraft i företaget.

Om någon har lite tur och visar sig ha lite talang kan de får följa med A-laget när dom spelar. Givetvis inte för att sitta på läktaren och titta på matchen utan för att slita häcken av sig med att tvätta skor, hämta vatten mm. Fortsätter de att slita och dessutom betala för sina träningar kan de kanske en dag få vara med och spela i A-laget.

Men vilka branscher ska få livnära sig på skattefusk och hur kan det någonsin bli intressant att vara seriös aktör i dessa branscher? Att konkurrera vitt med vettiga löner till anställda när en hög oseriösa får helt andra villkor med fusk och mygel känns ju HELT ointressant. Och då har ju hela hästnäringen urholkats att bli en ormgrop där alla myglar för att det ska ju då vara tillåtet inom denna specifika bransch.

Nej, rejäl upprensning så de som är seriösa och kompetenta äntligen kan få betalt för arbeta och utbildning. Ditt förslag urholkar både kvalité och komptens, för det kommer aldrig att löna sig.

Ok, ta bort stölden och ersätt med laglig import. Påståendena är fortfarande relevanta. Om dessa kedjor med svartarbetande arbetskraft och kriminella småföretagare som ägare hade funnits och verkat i stor utsträckning, som i hästbranschen, hade ICA haft mycket mycket svårt att klara konkurrensen. Det handlar inte så mycket om vad någon är beredd att betala, det handlar mycket om vad som finns tillgängligt.

Det skulle få konsekvensen att många ICA-handlare skulle lägga ned och de som finns kvar skulle pressa sin personal att acceptera sämre villkor för att närma sig de olagliga outletarnas villkor. Precis så som det fungerar i hästbranschen idag.

Jag tror att vi skulle få ett stort uppsving i hästbranschen om alla dessa småskojare och kriminella företagare försvann och vi lät seriösa företagare bygga upp verksamheter med bra villkor för de anställda. Det skulle säkert bli totalt sett färre verksamheter, men verksamheter med sund, legal och samhällsutvecklande verksamhet. Som ger bra arbetstillfällen för de som vill arbeta med hästar och skatteintäkter till staten.

Som det ser ut idag, med den acceptans för olagligheter som du förespråkar, funkar det så dåligt att konkurrera med bra verksamheter, att många inte vågar satsa.

Sedan tycker inte jag det är fel att driva hobbyverksamhet/privat hästeri för sitt eget höga nöjes skull. Fast då får man ju klara sig på de villkoren som gäller då dvs inte lura människor att jobba till fulvillkor och utföra omfattande skattebedrägerier.

Ok, ta bort stölden och ersätt med laglig import. Påståendena är fortfarande relevanta. Om dessa kedjor med svartarbetande arbetskraft och kriminella småföretagare som ägare hade funnits och verkat i stor utsträckning, som i hästbranschen, hade ICA haft mycket mycket svårt att klara konkurrensen. Det handlar inte så mycket om vad någon är beredd att betala, det handlar mycket om vad som finns tillgängligt.

Det skulle få konsekvensen att många ICA-handlare skulle lägga ned och de som finns kvar skulle pressa sin personal att acceptera sämre villkor för att närma sig de olagliga outletarnas villkor. Precis så som det fungerar i hästbranschen idag.

Fast ifall du funderar så borde du ju förstå varför det inte är så i matbutiksbranschen. Tror du verkligen att det handlar om att just hästföretagare är kriminella av någon anledning. Är det bara kriminella lycksökare som söker sig till hästbranschen.
Det är så enkelt att de tyvärr inte har något val ifall de vill fortsätta med det de brinner för.

Tråkigt men sant.

Sedan tycker inte jag det är fel att driva hobbyverksamhet/privat hästeri för sitt eget höga nöjes skull. Fast då får man ju klara sig på de villkoren som gäller då dvs inte lura människor att jobba till fulvillkor och utföra omfattande skattebedrägerier.

Jag tror faktiskt att du delvis hittat pudelns kärna här. Det finns för många som är beredda att jobba i princip gratis med det de älskar, hästar.

Om vi tar den helvita företagaren som lovisaeleonora brukar prata om, den som i princip inte tar ut någon timlön för allt sitt arbete i sitt helvita företag.
Av någon anledning finns ju inte dessa egenföretagare i några andra branscher än just hästbranschen. Det hade ju varit kul att känna en snickare med den inställningen.

Hur ska någon som bedriver ett hästföretag med anställda som betalas helt korrekt m.m. någonsin kunna priskonkurrera med den hobbyföretagaren.

Svara på det.

Jag tror att vi skulle få ett stort uppsving i hästbranschen om alla dessa småskojare och kriminella företagare försvann och vi lät seriösa företagare bygga upp verksamheter med bra villkor för de anställda. Det skulle säkert bli totalt sett färre verksamheter, men verksamheter med sund, legal och samhällsutvecklande verksamhet. Som ger bra arbetstillfällen för de som vill arbeta med hästar och skatteintäkter till staten.

PRECIS så.

Jag leker med exemplet att Oseriösa Sune lägger ner sin svarta inackorderingsverksamhet. Han har 12 inackorderingar, två av dem flyttar till Fina Fias stall där det kostar en slant mer att stå, eftersom hon driver det vitt.

Övriga 10 anser sig inte ha råd att stå hos Fia, utan skuttar runt hos lite olika stallägare, men hittar inte riktigt rätt. Det är för dyrt, för jobbigt, för långt, för dåliga ridmöjligheter. Det hela slutar med att fem av dem säljer/gör sig av med hästen efter några månader. Tre av dem börjar istället rida hos den närliggande turridningsfirman som drivs privat - de lägger nästan samma summa på att rida där som att ha hästen själv tidigare (låt säga 2000 kr/månad). Vilket uppsving för privatägda turridningsfirman. En av dem lägger av helt med hästar och den andre börjar två ggr i veckan rida på stadens ridskola.

För de övriga fem tar det ytterligare några månader innan det blir för träligt att hålla häst. Alla fem väljer att gå till ridskolan, och där börjar de också ställa krav. Betalar man för lektionerna ska man minsann ha en utbildad ridlärare och bra hästar!

Tillsammans med en hög andra elever bestämmer de sig för att sätta hårt mot hårt och kräva mer av ridskolan. Det slutar med att den mängd nya medlemmar som kommer till ridskolan verkar till att dels köpa in bättre hästmaterial och även anställa en högutbildad tränare. Det är värt den extra slanten tycker de. Den tidigare ridläraren stannar kvar och har de lägre grupperna, det blir helt enkelt extra arbetstillfällen med nya hästskötare (fler hästar) och ytterligare en tränare. Detta i sin tur ger flera nya elever, och ytterligare en grupp. Som drar in pengar och bidrar till att ytterligare hästmaterial behövs.

Ridskolan får ett REJÄLT uppsving (både vad gäller kompetens och antal arbetstillfällen och hästmaterial). Privata turridningsfirman märker också av ett rejält tillskott då de som valt att rida där istället för att ha egen häst tar med vänner och lite släkt.

Vad bidrog upprensningen till? Kompetenshöjning, fler vita arbetstillfällen och en högre kvalité på både hästmaterial och anläggning (mer pengar in gör att man kan fixa roligare saker).

Bättre hästmaterial ger bra uppfödare chansen att avyttra sina hästar till vettiga pengar - efterfrågan ökar.

Win-Win. Medan den svarta marknaden bara bidrar till fler och fler förlorare. I slutänden hästar. Eftersom ägarna egentligen inte har råd att ha häst.

Senast ändrad:

Av någon anledning finns ju inte dessa egenföretagare i några andra branscher än just hästbranschen. Det hade ju varit kul att känna en snickare med den inställningen.

Wake up an smell the coffee.

Jag känner dem, och de är i ALLA branscher. SÄRSKILT bygg.

Hur ska någon som bedriver ett hästföretag med anställda som betalas helt korrekt m.m. någonsin kunna priskonkurrera med den hobbyföretagaren.

Svara på det.

Genom att dessa företag inte tillåts verka som näringsverksamheter om de inte har ett vinstsyfte. Genom att stoppa dem från att snedvrida konkurrensen genom brottsliga handlingar, vilket också får effekt i att ett sådant företag inte kan bli särskilt stort (enmansföretag utan möjlighet att ha anställda). Med en låg omsättning för att hålla sig inom hobbyverksamhetsramen - minimera skadan.

Sedan får man givetvis en snedvridning på konkurrensen, även om det sker helt lagligt. Men om vi stoppar alla olagligheter blir det färre och mindre av de, för näringen, skadliga verksamheterna.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 955
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 136
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka