Sv: Svartjobb och annat
Jag kan bara - återigen - instämma till fullo.
Jag kan bara - återigen - instämma till fullo.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Genom att dessa företag inte tillåts verka som näringsverksamheter om de inte har ett vinstsyfte.
Genom att stoppa dem från att snedvrida konkurrensen genom brottsliga handlingar, vilket också får effekt i att ett sådant företag inte kan bli särskilt stort (enmansföretag utan möjlighet att ha anställda).
Med en låg omsättning för att hålla sig inom hobbyverksamhetsramen - minimera skadan.
Sedan får man givetvis en snedvridning på konkurrensen, även om det sker helt lagligt. Men om vi stoppar alla olagligheter blir det färre och mindre av de, för näringen, skadliga verksamheterna.
Vidare skall det räcka med att en anmälan kommer rörande ovan nämnda saker för att en avstängning skall ske i avvaktan på att en utredning som pekar på fällande eller friande dom. Man skall helt enkelt vara så rädd om sina tillstånd och licenser att tanken på att bryta mot ovan nämnda saker inte existerar precis som när det handlar om doping.
Det där låter inte alls rättssäkert. Vill jag vinna Elitloppet ska jag med andra ord lämna in anmälningar om alla konkurrenter en vecka innan. Perfekt.
Jag tycker överhuvudtaget ditt inlägg andas lite "är man inte helt felfri" ska man minsann straffas hårt, man är ju en såndär elak hemsk företagare. Vem ska då vilja riskera sin personliga ekonomi i företag som ska bygga upp branschen? Om minsta lilla administrativa miss kan göra att företaget går omkull?
Det måste finnas en balans mellan utveckling av de områden du beskriver och att göra det lätt för företagare att satsa i och utveckla samhället.
Fast då får ju åtminstone en hobbyföretagare bara hyra ut en enda box - om man ska hålla sig på en tillräckligt låg omsättning = minimal skada.
Det krävs inga 10.000 kontra 2.500- det har du hittat på. Det beror på vilka villkor som ska gälla.
Sen gör som jag sa säkerst de flesta hästplatsuthyrare en viss vinst. Så de lär säkert uppfylla kravet om att verksamheten ska ha vinstsyfte. Bara det att vinsten är löjligt låg med tanke på alla timmar som plöjts ned i verksamheten. Men antalet timmar har ju inte SKV någon aning om.
Det du glömmer är att de flesta stall antagligen ligger på gårdar klassade som bebyggd lantbruksenhet. Bor du på en sådan räknas du som företagare vare sig du vill eller inte.
Sen gör som jag sa säkerst de flesta hästplatsuthyrare en viss vinst. Så de lär säkert uppfylla kravet om att verksamheten ska ha vinstsyfte. Bara det att vinsten är löjligt låg med tanke på alla timmar som plöjts ned i verksamheten. Men antalet timmar har ju inte SKV någon aning om.
Så du lär inte komma åt dessa 'vita hobbyföretagare' med någon lagstiftning, för de gör absolut inget olagligt.
Är mina siffror orimliga? Idag kan du garanterat hitta uppstallning med fullservice hos någon 'vit hobbyföretagare' för ca. 2500:- per månad.
Ska du bedriva en stallverksamhet med anställda så bör man i ett seriöst vinstdrivande företag räkna på att en anställd drar in ca. 300:- per timme.
Allt arbete kring en häst kan säkert vara ca. 1 timme per dygn. Bara det blir ca. 9000:- per månad. Sen mat till hästen och du ligger kring 10 000:- per månad. Tänk sen all obekväm arbetstid och helgtillägg. Jag kan nog tänka mig att det lätt slutar på mer än 10 000:-
Är detta helt galna siffror?
Varför definierar du det som en mänsklig rättighet att kunna ha häst, även om man tvingas begå och medverka till brott för att kunna betala för sig?
Vinsten är ju EFTER att lön, skatt och avgifter betalats. Är det verkligen vinst efter det, trots de 35 kr/timme som du tog upp?
Det måste finnas en balans mellan utveckling av de områden du beskriver och att göra det lätt för företagare att satsa i och utveckla samhället.
Jag tror inte att ett hobbyföretag erbjuder fullservice, dvs veckan runt för 2500 kr inkl moms. Det verkar osannolikt lågt.
Och i det andra fallet, kan man räkna med att en hästskötare klarar ca 10 hästar på normaltid, fullservice veckan runt krävs minst 2 anställda, låt säga 1,5. En hästskötarlön kanske kostar 25.000 per månad för företaget. Det blir en arbetskostnad på 3750 per häst (i ren kostnad). Kan räcka med 6.000 inkl moms, för att gå med vinst med rätt förutsättningar.
Så skillnaden hamnar mer om en fördubbling, kanske 3.000 mot 6.000.
Varför definierar du det som en mänsklig rättighet att kunna ha häst, även om man tvingas begå och medverka till brott för att kunna betala för sig?
Sen när blev åldringsvården en krisbransch? Det verkar ju vara rena vinstmaskinerna för diverse mer eller mindre oseriösa företagare. Kolla bara vad Attendo m.fl. tjänar på sin verksamhet utan att (vad jag vet) förlita sig på svart arbetskraft.
Blanda inte in mänskliga rättigheter i detta, det blir bara löjligt.
Då är vi ju tillbaka till att den vita verksamhet som du talar om egentligen bara är en hobbyverksamhet.
Återigen, blir utbudet på 3.000 kronorsnivån väldigt litet (bara vita hobbyföretagarna kvar som jobbar ihjäl sig och aldrig begår brott, som också väldigt ofta lägger ned ganska kvickt), blir skadan mycket mindre än om det också finns många, många fler kriminella företagare som anlitar svart arbetskraft, svarta pengar och oskäliga villkor för att hålla nere priset på den nivån.
Det handlar om tillgång, inte i första hand om vad folk är beredda att betala. Det är där jag tycker du är ute och cyklar.