Svartjobb och annat

Sv: Svartjobb och annat

Genom att dessa företag inte tillåts verka som näringsverksamheter om de inte har ett vinstsyfte.

Så du menar att folk som har ett stall ska förbjudas att hyra ut boxplatser?
Undrar hur en sådan lag skulle se ut.
Du får nog svårt att stoppa dessa hobbyföretagare med lagliga medel.

Genom att stoppa dem från att snedvrida konkurrensen genom brottsliga handlingar, vilket också får effekt i att ett sådant företag inte kan bli särskilt stort (enmansföretag utan möjlighet att ha anställda).

Fast vad är brottsligt? Ofta kan ju verksamheten ge en viss vinst så vinstsyftet är kanske uppfyllt. Verksamheten sköts helt vitt. Sen att hobbyföretagaren jobbar 80 timmar i veckan för kanske i slutändan 35:- i timmen. Skattemyndigheten vet ju inte hur många timmars arbete som gått åt utan ser ju bara att det blivit lite vinst.

Med en låg omsättning för att hålla sig inom hobbyverksamhetsramen - minimera skadan.

Fast på landet kan det säkert få rum en två sådana hobbytyper i varje socken. Erbjuder de hästlogi för 2500:- i månaden så lär det bli omöjligt för det 'seriösa' företaget att ta ut 10 000:- för i stort sett samma tjänst.

Sedan får man givetvis en snedvridning på konkurrensen, även om det sker helt lagligt. Men om vi stoppar alla olagligheter blir det färre och mindre av de, för näringen, skadliga verksamheterna.

Så länge det finns massor med folk som är beredda att jobba nästan gratis med hästar så lär det aldrig gå att ta ut de priser som behövs för att seriösa företag ska kunna konkurrera med dem. Det blir för stor skillnad i pris helt enkelt. Varför betala 10 000:- för något som grannen betalar 2500:- för.

Du kan ju fråga dig varför enbart hästbranschen (Finns det fler liknande branscher?) har dessa inslag av mängder med gratisjobbande hobbyföretagare.

För att komma vidare i frågan rörande svartjobb och dålig arbetsmiljö inom hästnäringen så tror jag vi bör ställa en del frågor till förbunden, dvs. Ridsport, Trav och Galoppförbunden (samt även HYN).

Jag skule gärna vilja ha deras policy avseende just svart (och grå) arbetskraft samt arbetsmiljölagen klargjord.

När det exempelvis handlar om doping är det inget snack. Häst/ryttare/tränare blir avstängda. Om än inte på livstid ndå under en menlig tid.

När det handlar om svart arbetskraft, skattefusk och dålig arbetsmiljö verkar man påförbunden inte ha några åsikter eller någon policy. Ingen jag uppmärksammat än i alla fall. När det handlar om hockey eller fotboll och klubbarna där inte kan betala ut löner eller sina skatter så förvisar förbundet ut klubben till en lägre division om de inte snarast rättar till saker och ting. Men när det gäller Ridsport, Trav och Galoppförbunden så verkar de mer göra om en känd fågel och stoppa ner huvudet i sanden.

Jag skulle gärna se att de tränare/verksamhetsansvariga/arbetsgivare som inte betalar ut lön efter utfört arbete, som betalar svart, som skattefuskar i övrigt, som inte följer Arbetsmiljölagen, inte bedriver ett Systematiskt arbetsmiljöarbete, inte har en fungerande tillbuds och olycksfallshantering, som inte följer Lagen om skydd ot olycka och inte följer Djurskyddslagen skall förlora sina licenser och omedelbart bli avstängda från tävlingar under menlig tid.

Vidare skall det räcka med att en anmälan kommer rörande ovan nämnda saker för att en avstängning skall ske i avvaktan på att en utredning som pekar på fällande eller friande dom. Man skall helt enkelt vara så rädd om sina tillstånd och licenser att tanken på att bryta mot ovan nämnda saker inte existerar precis som när det handlar om doping.

Skulle gärna se några kommentarer från förbunden rörande nämnda frågeställning. Accepterar de svarta löner och en undermålig arbetsmiljö eller är de beredda att motarbeta både svarta löner och arbetsmiljöproblemen med kraft?

Vågar förbunden besvara frågorna här på Bukefalos? Antalet läsare på den här tråden borde väl göra frågorna legitima eller har jag fel?

/Bowman

Vidare skall det räcka med att en anmälan kommer rörande ovan nämnda saker för att en avstängning skall ske i avvaktan på att en utredning som pekar på fällande eller friande dom. Man skall helt enkelt vara så rädd om sina tillstånd och licenser att tanken på att bryta mot ovan nämnda saker inte existerar precis som när det handlar om doping.

Det där låter inte alls rättssäkert. Vill jag vinna Elitloppet ska jag med andra ord lämna in anmälningar om alla konkurrenter en vecka innan. Perfekt.

Jag tycker överhuvudtaget ditt inlägg andas lite "är man inte helt felfri" ska man minsann straffas hårt, man är ju en såndär elak hemsk företagare. Vem ska då vilja riskera sin personliga ekonomi i företag som ska bygga upp branschen? Om minsta lilla administrativa miss kan göra att företaget går omkull?

Det måste finnas en balans mellan utveckling av de områden du beskriver och att göra det lätt för företagare att satsa i och utveckla samhället.

Fast då får ju åtminstone en hobbyföretagare bara hyra ut en enda box - om man ska hålla sig på en tillräckligt låg omsättning = minimal skada.

Det krävs inga 10.000 kontra 2.500- det har du hittat på. Det beror på vilka villkor som ska gälla.

Och brottsligt är; exempelvis:
* Ej redovisa intäkter korrekt.
* Anställa människor och betala svarta ersättningar, eller andra ersättningar som inte redovisas korrekt som förmån
* Inte ha erforderliga tillstånd för hästhållning
* Redovisa privata hästutgifter som del av verksamhet.

För att ta några av de vanligare sakerna.

Det där låter inte alls rättssäkert. Vill jag vinna Elitloppet ska jag med andra ord lämna in anmälningar om alla konkurrenter en vecka innan. Perfekt.

Jag tycker överhuvudtaget ditt inlägg andas lite "är man inte helt felfri" ska man minsann straffas hårt, man är ju en såndär elak hemsk företagare. Vem ska då vilja riskera sin personliga ekonomi i företag som ska bygga upp branschen? Om minsta lilla administrativa miss kan göra att företaget går omkull?

Det måste finnas en balans mellan utveckling av de områden du beskriver och att göra det lätt för företagare att satsa i och utveckla samhället.

Nej, du har rätt, det var lite snabbt skrivet och inte helt genomtänkt. Men en varning borde inte vara fel. Men faktum kvarstår. Den fotbollsklubb som inte sköter sig åker ner en division.

Varför skulle inte en hopp/dressyr, galopp eller travhästtränare axla samma ansvar? Varför skall de få fortsätta starta hästar när de inte betalar ut löner?

Det handlar om policy, om att vara seriös och ett föredömme. En tränare med hästar i träning som inte betalar ut löner eller följer arbesmiljölagen borde inte få starta sina hästar. Vilka ägare vill bli förknippade med ev. svart verksamhet och dålig arbetsmiljö? Är det en bra PR för hästsporten? Är det något man på förbunden vill vara förknippade med?

Återigen, vad säger förbunden? Har de någon åsikt? Har de något intresse av att göra några åtgärder som betyder något avsende de svarta lönerna, ej utbetalda löner och den dåliga arbetrsmljön?

Fast då får ju åtminstone en hobbyföretagare bara hyra ut en enda box - om man ska hålla sig på en tillräckligt låg omsättning = minimal skada.

Det du glömmer är att de flesta stall antagligen ligger på gårdar klassade som bebyggd lantbruksenhet. Bor du på en sådan räknas du som företagare vare sig du vill eller inte.

Sen gör som jag sa säkerst de flesta hästplatsuthyrare en viss vinst. Så de lär säkert uppfylla kravet om att verksamheten ska ha vinstsyfte. Bara det att vinsten är löjligt låg med tanke på alla timmar som plöjts ned i verksamheten. Men antalet timmar har ju inte SKV någon aning om.

Så du lär inte komma åt dessa 'vita hobbyföretagare' med någon lagstiftning, för de gör absolut inget olagligt.

Det krävs inga 10.000 kontra 2.500- det har du hittat på. Det beror på vilka villkor som ska gälla.

Är mina siffror orimliga? Idag kan du garanterat hitta uppstallning med fullservice hos någon 'vit hobbyföretagare' för ca. 2500:- per månad.

Ska du bedriva en stallverksamhet med anställda så bör man i ett seriöst vinstdrivande företag räkna på att en anställd drar in ca. 300:- per timme.
Allt arbete kring en häst kan säkert vara ca. 1 timme per dygn. Bara det blir ca. 9000:- per månad. Sen mat till hästen och du ligger kring 10 000:- per månad. Tänk sen all obekväm arbetstid och helgtillägg. Jag kan nog tänka mig att det lätt slutar på mer än 10 000:-

Är detta helt galna siffror?

Sen gör som jag sa säkerst de flesta hästplatsuthyrare en viss vinst. Så de lär säkert uppfylla kravet om att verksamheten ska ha vinstsyfte. Bara det att vinsten är löjligt låg med tanke på alla timmar som plöjts ned i verksamheten. Men antalet timmar har ju inte SKV någon aning om.

Vinsten är ju EFTER att lön, skatt och avgifter betalats. Är det verkligen vinst efter det, trots de 35 kr/timme som du tog upp?

För nu pratar vi ju INTE om hobbyverksamhet, utan en seriös rörelse med full redovisning.

Det du glömmer är att de flesta stall antagligen ligger på gårdar klassade som bebyggd lantbruksenhet. Bor du på en sådan räknas du som företagare vare sig du vill eller inte.

Så du lär inte komma åt dessa 'vita hobbyföretagare' med någon lagstiftning, för de gör absolut inget olagligt.

Är mina siffror orimliga? Idag kan du garanterat hitta uppstallning med fullservice hos någon 'vit hobbyföretagare' för ca. 2500:- per månad.

Ska du bedriva en stallverksamhet med anställda så bör man i ett seriöst vinstdrivande företag räkna på att en anställd drar in ca. 300:- per timme.
Allt arbete kring en häst kan säkert vara ca. 1 timme per dygn. Bara det blir ca. 9000:- per månad. Sen mat till hästen och du ligger kring 10 000:- per månad. Tänk sen all obekväm arbetstid och helgtillägg. Jag kan nog tänka mig att det lätt slutar på mer än 10 000:-

Är detta helt galna siffror?

Nej, gör man ingenting olagligt så blir det svårt. Fast du verkar förespråka att man ska få begå brott i sina företag? Vilket också görs av många. Tar vi bort de som begår brott, blir det ganska få kvar = mindre effekt på konkurrensen. Ganska enkelt.

Jag tror inte att ett hobbyföretag erbjuder fullservice, dvs veckan runt för 2500 kr inkl moms. Det verkar osannolikt lågt. Och i det andra fallet, kan man räkna med att en hästskötare klarar ca 10 hästar på normaltid, fullservice veckan runt krävs minst 2 anställda, låt säga 1,5. En hästskötarlön kanske kostar 25.000 per månad för företaget. Det blir en arbetskostnad på 3750 per häst (i ren kostnad). Kan räcka med 6.000 inkl moms, för att gå med vinst med rätt förutsättningar.

Så skillnaden hamnar mer om en fördubbling, kanske 3.000 mot 6.000.

Varför definierar du det som en mänsklig rättighet att kunna ha häst, även om man tvingas begå och medverka till brott för att kunna betala för sig?

Varför definierar du det som en mänsklig rättighet att kunna ha häst, även om man tvingas begå och medverka till brott för att kunna betala för sig?

Detta är vad diskussionen egentligen kokar ner till. Det finns ju andra sätt att hålla häst billigt, t ex genom kollektivstall och gemensamma inköp (av momsat redovisat foder).

Men just detta att bidra till svarthandel och svart arbetskraft. Nej tack. Blir aldrig seriöst.

Vinsten är ju EFTER att lön, skatt och avgifter betalats. Är det verkligen vinst efter det, trots de 35 kr/timme som du tog upp?

De flesta 'vita hobbyföretag' är nog enskilda firmor och där blir företagarens lön egna uttag som inte påverkar det skattemässiga resultatet som SKV ser som vinst.

Mmm...

Problemet inom hästnäringen är bara att vissa företagare valt att inte utveckla vissa områden utan snarare avveckla.

Arbetsmiljölagen skapades inte igår. Ändå låtsas många att den inte finns eller tycker att det inte är något att bry sig om. Frågan som följer, om de nu låtit "utvecklingen" gå ifrån sig under tio år genom att de inte anpassat sig till rådande lagar hur lång tid skall de då få att att "åtaranpassa" sig?

Skall de tillåtas att köra sin egen valda "gräddfil" ett tag till utan hot om vite. Eller skall de stoppas omedelbart och inte få fortätta köra förän alla brister är åtgärdade? Det är nu vi kommer in på osund konkurrens och olika villkor.

Som egenföretagare som försöker driva sin verksamhet "vitt och lagligt" skulle jag bli vansinning om jag fick veta att en konkurrent inom samma branch fick "dispens" för att komma tillrätta med vissa brister under en obestämd tid på grund av kostnaderna samtidigt som jag själv under tio års tid lagt ner både tid och pengar för att åtgärda samma brister enligt gällande lagar och föreskrifter...

Jag tror inte att ett hobbyföretag erbjuder fullservice, dvs veckan runt för 2500 kr inkl moms. Det verkar osannolikt lågt.

Det finns även billigare än så. Detta visar bara att du har ganska dålig koll på marknaden.

Och i det andra fallet, kan man räkna med att en hästskötare klarar ca 10 hästar på normaltid, fullservice veckan runt krävs minst 2 anställda, låt säga 1,5. En hästskötarlön kanske kostar 25.000 per månad för företaget. Det blir en arbetskostnad på 3750 per häst (i ren kostnad). Kan räcka med 6.000 inkl moms, för att gå med vinst med rätt förutsättningar.

Jag är rätt säker på att du räknar lite väl snålt. Ska du anlita vit städning t.ex. (städning och stalljobb ligger nog rätt lika lönemässigt) så går det på ca. 300 kronor i timmen. Så varför skulle stallägaren ha mindre krav på lönsamhet för sin personal än städföretagaren?

Så skillnaden hamnar mer om en fördubbling, kanske 3.000 mot 6.000.

Även ifall vi köper dina siffror så är det sådana skillnader att det knappast går att konkurera för de som behöver ta dubbla priset för samma tjänst.

Det är ju som att mjölken kostade 8 kronor på ICA och 16 kronor på Willys. Hur mycket mjölk tror du Willys sålt?

Blanda inte in mänskliga rättigheter i detta, det blir bara löjligt.

Sen när blev åldringsvården en krisbransch? Det verkar ju vara rena vinstmaskinerna för diverse mer eller mindre oseriösa företagare. Kolla bara vad Attendo m.fl. tjänar på sin verksamhet utan att (vad jag vet) förlita sig på svart arbetskraft.

Ett multinationellt företag hade säkert kunna göra vinster inom hästverksamheten också. I synnerhet om de hade kunnat snåla ordentligt på strö och foder och struntat i hagar, ridbanor och ridhus och haft personal som inte hunnit med annat än det mest akut nödvändiga.

Med krisbransch menade jag att åldringsvård är otillräcklig och underbemannad.

Med balans menade jag att rättssäkerheten är viktig och att man faktiskt får möjlighet att korrigera brister, med bestämda tidplaner.

Däremot tycker jag att om man döms till allvarliga skattebrott/arbetsmiljöbrott osv ska stängas av med automatik av förbunden. Så jag är med dig. Jag tyckte bara att ditt förra inlägg andades av oresonlighet, brist på rättssäkerhet och en obalans.

Det är löjligt. Har man råd, kan man unna sig mycket.

Att ha häst rättfärdigar inte att man bidrar till eller ägnar sig åt ekonomisk brottslighet. Jag tycker det är mer än en smula skrämmande att det är så accepterat att anlita svart arbetskraft eller köpa svarta varor/tjänster när samhället jobbar så hårt på att ta itu med detta som faktiskt är ett stort problem. Särskilt för den som utnyttjas som svart arbetskraft.

Återigen, blir utbudet på 3.000 kronorsnivån väldigt litet (bara vita hobbyföretagarna kvar som jobbar ihjäl sig och aldrig begår brott, som också väldigt ofta lägger ned ganska kvickt), blir skadan mycket mindre än om det också finns många, många fler kriminella företagare som anlitar svart arbetskraft, svarta pengar och oskäliga villkor för att hålla nere priset på den nivån.

Det handlar om tillgång, inte i första hand om vad folk är beredda att betala. Det är där jag tycker du är ute och cyklar.

Då är vi ju tillbaka till att den vita verksamhet som du talar om egentligen bara är en hobbyverksamhet.

Då får den ju redovisas som sådan. Det är få hobbyverksamheter som har råd att ha anställd personal. Har man inte råd, ska man inte ha det. Munnen efter matsäcken.

Hästnäringen har ingen - och ska inte ha någon - särställning där andra regler och lagar gäller än samhället i övrigt. Hästeriet gör ingen utomordentligt stor samhällsnytta i den utsträckning att det är motiverat att lyfta ur det företagandet ur annat företagande.

Personligen tycker jag det är skönt att det är lika för alla.

Återigen, blir utbudet på 3.000 kronorsnivån väldigt litet (bara vita hobbyföretagarna kvar som jobbar ihjäl sig och aldrig begår brott, som också väldigt ofta lägger ned ganska kvickt), blir skadan mycket mindre än om det också finns många, många fler kriminella företagare som anlitar svart arbetskraft, svarta pengar och oskäliga villkor för att hålla nere priset på den nivån.

Det handlar om tillgång, inte i första hand om vad folk är beredda att betala. Det är där jag tycker du är ute och cyklar.

Problemet är att andra företagare blir tvugna att anpassa sig till hobbyföretagarnas priser. Det är antagligen därför det ser ut som det gör idag, för det är nog så det gått till. För du tror väl inte att det är något genetiskt i just hästföretagare som gör att det ser ut som det gör.

Kan du komma på någon annan bransch i Sverige som har en sådan konkurrens från hobbyföretagare som nästan jobbar gratis.

Tänk om det fanns en massa elektriker som gärna jobbade helt vitt för 35:- i timmen, tror du inte att det påverkat elektrikerbranschen?

Så länge det finns massor med folk som villigt jobbar nästan gratis i hästnäringen så går det inte att ta ut de priser som skulle behövas för att ha en seriös verksamhet.

Är jag verkligen helt fel ute med detta resonemang?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 955
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 136
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka