Svartjobb och annat

Sv: Svartjobb och annat

Folk är inte beredda att betala priset för att det bedrivs med skattefusk som bas heller. Vare sig andra företagare, arbetstagare eller kommuner, landsting och stat.

Vi känner nog olika typer av folk. Enligt min erfarenhet vill folk ha billiga varor och skiter i hur det ser ut bakom.

Hade det varit som du verkar tro så hade väl inte HM kunnat sälja sina billiga kläder sydda av folk med usla villkor i t.ex. Bangladesh.

Men du tror på allvar alltså att folk hellre väljer ett helvitt stall som kostar 10 000:- per månad istället för ett 'vanligt' stall som kostar 2500.

Fast att inte betala skatt och sociala avgifter är OCKSÅ rent kriminella beteenden. Jag har inte heller något emot olika lösningar på hur man blir ersatt, men det måste vara en win-win och vet man inte sina rättigheter kan man inte heller förhandla fram en lösning som inte är ensidigt positiv för arbetsgivaren. Jag hade inte kunnat det för 20 år sedan

Du verkar inte vilja förstå att anställa någon är ett fritt val det med, men om man väljer det så följer en hel del ansvar som man inte bara kan välja att ta delar av. Särskilt inte på bekostnad av en svagare part.

Den enklast lösningen torde vara att inte ha ha sin häst upstallad med fullservice...

Fast att inte betala skatt och sociala avgifter är OCKSÅ rent kriminella beteenden. Jag har inte heller något emot olika lösningar på hur man blir ersatt, men det måste vara en win-win och vet man inte sina rättigheter kan man inte heller förhandla fram en lösning som inte är ensidigt positiv för arbetsgivaren. Jag hade inte kunnat det för 20 år sedan

Ifall jag skottar snö åt grannen i utbyte mot att grannen passar mina hundar så är jag också kriminell ifall jag inte blandar in skatteverket. Kör jag för fort är jag kriminell. Det är bara att inse att de flesta är kriminella. Dags att ringa piolisen kanske.

Du verkar inte vilja förstå att anställa någon är ett fritt val det med, men om man väljer det så följer en hel del ansvar som man inte bara kan välja att ta delar av. Särskilt inte på bekostnad av en svagare part.

Problemet med hästbranschen är som sagt att det saknas pengar. Så antingen följer man alla regler till punkt och pricka och effekten blir att branschen till stor del försvinner. Eller så låter man det fortsätta som det alltid gjort. Det är lätt att säga att alla regler måste följas, men effekten lär bli att vanligt folk knappast lär ha råd med häst. Travsporten skulle antagligen till stor del dö ut (Jag vet att en del ridfolk skulle applådera detta).

Så man bör vara medveten om konsekvenserna med.

Den enklast lösningen torde vara att inte ha ha sin häst upstallad med fullservice...

Fast för en person med heltidsjobb, barn och familj är det inte så lätt ifall man inte har stall hemma. Ska då halva lönen gå till hästen så inser du nog själv det omöjliga.

Jag skäms inte för att jag inte hade koll på att Kommunal ingick i LO. Jag trodde faktiskt inte att statligt direktanställda (Jag ser kommunerna som en del av staten) ingick i LO. Har jag fel så har jag inga problem att erkänna det.

Det är möjligt att du uttryckte dig slarvigt, men det verkade som om du trodde LO var ett enskilt fackförbund, i stället för en sammanslutning av många olika. Kommunalarbetarförbundet organiserar framför allt offentligt anställda, men som det ser ut idag med alla privatiseringar, blir fler och fler privatanställda. Ex vis undersköterskor och bussförare.

Att vara hästskötare är att ha sämre arbetsvillkor än en timanställd i vården, vilket är anmärkningsvärt.

Nu är det tid att lyfta blicken.

Du anser att skattelagstiftningen och arbetsmiljölagarna bör utarbetas för att särskilja hästbranschen från andra. Lättnader för hästbranschen eftersom ingen vill betala vad det kostar - det är tydligen en mänsklig rättighet att ha häst, även man inte har råd utan att stötta ekonomisk brottslighet.

Den vändningen är du nog rätt ensam om att se som sund. Hästbranschen får rätta sig i ledet med alla andra. Skit i att ha anställda om det inte finns pengar. Inse att affärsverksamheten är hobbydito och håll den där.

Men att bidra till svarta jobb är ALDRIG, jag menar ALDRIG, OK. Oavsett bransch.

Är det OK att utnyttja andra (papperslösa, nyinvandrade etc) bara för att de anses ha ett fritt val att arbeta under förhållandena? Det som folk skriker högt om gällande städbranschen och mygleriet där, anser du är helt OK så länge det handlar om hästbranschen.

Och detta är precis varför hästeriet håller på att sänka sig själva. Det finns de som inte anser att det går att driva seriöst och utan brottslighet. Därmed kommer det ju aldrig att bli bättre.

Saneras oseriösa element ut, kan de seriösa börja ta betalt. Då ökar löner och kvalité. Hur kan det någonsin bli OK med kvantitet istället för kvalité?!

Du säger så väl vad jag försöker.

@lashd: tycker man att regler är fel så får man engagera sig politiskt och få en ändring till stånd. Civil olydnad har sin plats, men när den går ut på att lura det allmänna på pengar är det fel.

Då kanske man inte ska ha häst? Rida på ridskolan, som inte behöver verka på en skev marknad längre...

Ifall jag skottar snö åt grannen i utbyte mot att grannen passar mina hundar så är jag också kriminell ifall jag inte blandar in skatteverket. Kör jag för fort är jag kriminell. Det är bara att inse att de flesta är kriminella. Dags att ringa piolisen kanske.

Fast nu blandar du äpplen med päron. Svartarbetet inom hästnäringen är ett systematiskt, organiserad ekonomisk brottslighet. Men jag antar att du kör full med då alla är kriminella och reglerna ändå bara är larviga för hur ska man annars ta sig hem från krogen.

Nu är det tid att lyfta blicken.

Du anser att skattelagstiftningen och arbetsmiljölagarna bör utarbetas för att särskilja hästbranschen från andra. Lättnader för hästbranschen eftersom ingen vill betala vad det kostar - det är tydligen en mänsklig rättighet att ha häst, även man inte har råd utan att stötta ekonomisk brottslighet.

Den vändningen är du nog rätt ensam om att se som sund.

Jag anser mest att man kan låta det vara som det är. Nu får man faktiskt intrycket av att SKV inte tycker att det är något att rota i. De fattar antagligen att det inte ger något att sätta dit hästbranschen. Däremot så skulle ett sönderslagande av hästbranschen antagligen leda till mindre pengar till statskassan då branschen ändå genererar en del pengar till staten.

Sen vet du likaväl som jag att hästbranschen i stort funkar så. Så att jag skulle vara särskilt ensam har jag svårt att tro. Skulle snarare tro att du tillhör en minoritet av hästföretagarna.

Inse att affärsverksamheten är hobbydito och håll den där.

Nu blir det lite konstigt. Var det inte så att det var den vita verksamhet som du talade om i ett tidigare inlägg som snarare är att betrakta som hobbyverksamhet. Den som kunde vara vit bara för att ägaren i princip jobbade gratis för att företaget skulle gå runt. Sen håller jag med om att mycket av dagens hästverksamheter snarare är hobbyverksamheter, men kan de inte få fortsätta och vara det då.

Saneras oseriösa element ut, kan de seriösa börja ta betalt. Då ökar löner och kvalité. Hur kan det någonsin bli OK med kvantitet istället för kvalité?!

Problemet är att väldigt lite folk har råd att betala de kostnader som det skulle bli ifall alla företag drevs seriöst. Och i ett seriöst företag anser jag att även ägare och ägares familj tar ut skälig ersättning för sitt arbete. Så effekten skulle bara bli att hästbranschen i stort sett dog ut.

Då kanske man inte ska ha häst? Rida på ridskolan, som inte behöver verka på en skev marknad längre...

Nej, det lär väl bli effekten. Nu tycker jag docka att vanliga arbetande människor ska kunna ha häst, men jag förstår att alla inte anser det.

Sen vet jag inte om alltid ridskolor drivs så väldigt schysst. Jag skulle nog vilja påstå att en hel del ridskolor drivs med hjälp av barnarbete, fast det kanske inte är så noga. Sen har enligt min erfarenhet hästar på ridskolor ofta väldigt dåligt med plats i rasthagar och liknande.

Fast nu blandar du äpplen med päron. Svartarbetet inom hästnäringen är ett systematiskt, organiserad ekonomisk brottslighet. Men jag antar att du kör full med då alla är kriminella och reglerna ändå bara är larviga för hur ska man annars ta sig hem från krogen.

Det är väl knappast särskilt systematiskt och organiserat. Det sker nog oftast på individnivå utan något samarbete med andra aktörer. Det är nog väldigt mycket ad hoc lösningar för att få det att funka för stunden.

Jag kan lugna dig med att jag inte kör full.

Det verkar som du blandar ihop flera olika begrepp, och på det sättet går det inte att dela upp vad som egentligen diskuteras.

Vi har förstått att du är helt för svart arbetskraft. Gäller det även andra branscher, eller det är skamligt att utnyttja utsatta grupper (flyktingar) och betala dem 35 kr/timme svart, för att städa kontor t ex?

Om småföretagare väljer att arbeta för småpengar är deras egen sak. Men att anställda ska ha schyssta villkor är för mig helt självklart. Det är inte OK att låta litauer sanera asbest helt utan skydd, som sker idag. Ja, de betalas självklart svart. Precis det du tycker är OK - skit i arbetsmiljö och larviga saker som vit verksamhet. Bara för mesar.

Hästnäringen är ju så oerhört värdefull att där måste man få frångå gällande lagar.

Och så undrar folk varför ridning aldrig blir betraktad som seriös sysselsättning. Hur ska våra bästa kunna livnära sig när folk resonerar som du? Det är ju bara en stor ljusskygg verksamhet som stödjer ekonomisk brottslighet.

Fast du, har du någonsin varit egen företagare. Det som lovisaleonora beskriver gäller i alla brancher, men fortfarande har egenföretagaren utan anställda inget ansvar för annan personal utan bara för sig själv...
F.ö är jag rätt säker på att hennes företagar verksamhet är inom en helt annan branch och drivs vitt med anställda som har både lön och vettiga villkor

Senast ändrad:

Vi har förstått att du är helt för svart arbetskraft.

Suck, du har förstått fel. Jag är inte helt för svart arbetskraft. Däremot har jag förståelse för att man använder det inom hästbranschen eftersom man ofta inte har något val. Jag skulle också gärna sett att det inte behövdes, men nu är verkligheten som den är och det finns helt enkelt inte tillräckligt med pengar i hästbranschen.

Om småföretagare väljer att arbeta för småpengar är deras egen sak.

Fast du kan väl ändå hålla med att en småföretagare som år efter år jobbar för ingen eller en minimal timlön snarare är att betrakta som en hobbyföretagare. Eller är det för känsligt för dig av någon anledning?

Men att anställda ska ha schyssta villkor är för mig helt självklart. Det är inte OK att låta litauer sanera asbest helt utan skydd, som sker idag. Ja, de betalas självklart svart. Precis det du tycker är OK - skit i arbetsmiljö och larviga saker som vit verksamhet. Bara för mesar.

Jag tycker också att anställda ska ha schyssta villkor. Att försöka antyda att jag är för att låta anställda sanera asbest utan skydd är bara lågt.

Hästnäringen är ju så oerhört värdefull att där måste man få frångå gällande lagar.

Du verkar inte bry dig om ifall hästnäringen i stort skulle dö ut.

Och så undrar folk varför ridning aldrig blir betraktad som seriös sysselsättning. Hur ska våra bästa kunna livnära sig när folk resonerar som du? Det är ju bara en stor ljusskygg verksamhet som stödjer ekonomisk brottslighet.

Är den allmänna uppfattningen verkligen att ridning anses oseriöst. Jag har faktiskt inte fått det intrycket. Av vissa får man ibland intrycket att det anses vara lite av en rikemanssport. Undrar hur den upfattningen kommer att stå sig om man mångdubblar kostnaden för ridning?

Fast du, har du någonsin varit egen företagare. Det som lovisaleonora beskriver gäller i alla brancher, men fortfarande har egenföretagaren utan anställda inget ansvar för annan personal utan bara för sig själv...
F.ö är jag rätt säker på att hennes företagar verksamhet är inom en helt annan branch och drivs vitt med anställda som har både lön och vettiga villkor

Just nu är jag faktiskt egen företagare (inte inom hästnäringen dock).

Det är ju en sak ifall man som egenföretagare i en uppstartsfas jobbar gratis. Men det som lovisaeleonora beskriver verkar ju handla om hästföretagare som bygger sitt vita företag på att ägare + familj jobbar i princip gratis år efter år. Då anser jag faktiskt att det handlar om hobbyverksamhet. Sen ser jag inget fel i att folk driver hobbyverksamhet, men det kanske inte ska blandas ihop med seriöst företagande.

Tveklöst är hästnäringen att betrakta som oseriös. Tveklöst. Och det visar ju också Tidningen Ridsport med sin artikelserie. Har du en annan åsikt? Svartjobb är mer regel än undantag (se tråden) - oseriöst. Arbetsmiljölagar följs inte - oseriöst.

Jag tror du är lite dimmig vad som skiljer hobby- från näringsverksamhet. Det är inte godtyckligt, utan tydligt formulerat.

Hästnäringen skulle inte dö ut. Som alla andra branscher som genomgår sanering överlever de som har en hållbar verksamhet, byggd på realistiska mål och förutsättningar. Övriga SKA inte få finnas kvar. De ska bort. Bara så kan de som försöker bedriva seriös verksamhet få en vettig chans.

Tvärtom skulle en sanering ge bättre villkor för alla. Hästar, näringsidkare och utövare. Däremot skulle alla småbrottslingar i den ekonomiska genren få syssla med annat, och det är jag odelat för.

Hur företagare väljer att driva sina företag - hellre med liten lön än som anställd åt andra sätter jag mig inte till doms över. Men det är aldrig OK att livnära sig på brottslighet, vilket svartjobb faktiskt är.

Vad anser du skiljer hästverksamhet från annan verksamhet eftersom du tycker att just hästföretagare ska kunna komma undan med att anställa folk för kost, logi och fickpengar - svart?

Naturligtvis betraktas hästnäringen inte som seriös när en stor del av arbetskraften är svartjobbande ungdomar som ser en chans att hålla på med sin hobby på heltid. Vilken annan bransch skulle det i så fall gälla?

Tveklöst är hästnäringen att betrakta som oseriös. Tveklöst.

Sen skriver du att jag är lite dimmig ;)

Jag undrar vem som är dimmig. Jag tycker det verkar vara du.

Du skrev:
Och så undrar folk varför ridning aldrig blir betraktad som seriös sysselsättning.

Jag svarade att jag inte ansåg ridning oseriöst. Sen svarar du det som står överst i detta inlägg.

Sätter du likhetstecken mellan ridning och hästnäring? Jag ser snarare de som rider som hästföretagarnas kunder.

Att hästnäringen av många ses som oseriös håller jag med om, men inte att ridning anses oseriöst.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 961
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 136
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 102
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka