Svanstedt åtalad

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rammstein
  • Startdatum Startdatum
Sv: Svanstedt åtalad

Nu överdriver du nog en del?... det är bara att titta på hästhopperskan som var i ropet här om veckan för att ha hoppat med inte en, utan två hästar som hade startförbud pga ledbehandling och som medvetet tävlade långt innan karensen löpt ut för båda hästarna som var uppåt en månad lång.

Varför skulle någon åka med en så pass dyr häst dessa långa mil och riskera att den går sönder än mer än den redan är om den nu skulle vara halt/skadad? Ditt resonemang är orimligt då det inte finns en hästägare som skulle släppa iväg sina mångmiljonhästar om de var skadade... travtränarna äger inte många utav sina hästar själva.

inte så många 15åringar på travbanan pga att de inte ens får starta (iaf varmbloden).. 10år för ston och 12 för hingstar och valacker.. en dressyrhäst är dessutom inget varmblod... du får skilja på äpplen och päron.

Hrmm..jag kan nog säga att "Hästhopperskans" båda hästar INTE hade gått igenom vet. besiktning i Helsingborg (där de tävlade) om de sett ut som Torvald i gången. På hopptävling springer du upp med hästarna (dvs resonemanget att "om det försvinner i högre tempo" funkar inte). Därmed inte sagt att det var rätt av henne att tävla dem. Behandling är behandling och hästarna har rätt till erforderlig vila därefter. Därav min försynta fråga tidigare i denna tråd. Jag fann det hemskt märkligt att man släppte igenom detta och dessutom diskuterade i TV (experterna) att "det nog gick bort i värmningen" eller dyl. Ägare som sätter vinstintresset (både monetärt och sportsligt) före hästarnas bästa finns nog både hos trav/galopp/ridsport och det är väl därför det finns andra instanser som borde sätta stopp för det tyckte jag (i detta fall banveterinär).

Och här kommer nästa fråga från min sida staketet (som sagt inte så insatt i travvärlden)- varför bötesbelopp när man spöar hästarna? 30.000:- när man "tjänat" 3 milj känns ju aningen mesigt. Varför inte stängas av och om man gör det tillräckligt många ggr for ever? Tyckte jag läste ngnstans att det var förbjudet med spö ngnstans.

Han blev avstängd oxå.
30 000:- som bötes beloppet är baserat på totala prissumman och som kusk så har du 5-10% på inkörda pengar lite beroende på vad du har för avtal med ägaren.
Det är alltså kusken som får betala böter och inte ägaren, men ägaren får prispengarna och sen betala kusken den summa de kommit överrens om.

Travet har nyss ändrat regler för bla. drivning och har mer kännbara straff som längre tids avstängning för de som driver fullt ofta, vilket jag nyligen läste verkar fungera bra.

Norge har spöförbud, vilket gett andra problem när det gäller både yviga drivningar samt baksidan dä hästen lär sig drivning bättre i "träning"..
En korrekt o snygg drivning skadar ju inte hästen på något sätt, lika lite som din skänkel gör :)

Jag håller med dig!
Det är för jävligt att en häst som är uppenbart halt ska få starta!
Man undrar var djurskyddet tog vägen!
Men det är inte första gången någon av dom stora startar med en häst som är halt,det lär inte bli den sista heller så länge Vet på banan inte gör något åt det.
Och med tanke på allt som varit kring travet just nu så hade jag hellre sett att både Torvald och Sahara blivit Vet.strukna.Det är fegt av veterinärerna.
Och med tanke på att folk från "hela världen" ser Elitloppet.
Det är i Norge man inte får köra med spö!

OK, tänkte väl att det inte var så "enkelt"!

Ja, visst kan man orsaka rejäl skada med skänkel (inkl sporre) precis som med spö. Och allsköns påhitt finns på ridsportsidan oxå, jag säger absolut inte att det är någon felfri värld inte..

OK, tänkte väl att det inte var så "enkelt"!

Ja, visst kan man orsaka rejäl skada med skänkel (inkl sporre) precis som med spö. Och allsköns påhitt finns på ridsportsidan oxå, jag säger absolut inte att det är någon felfri värld inte..

Precis, det är missbruket man bestraffar, inte själva använadandet om det är korrekt..

Jag håller med dig!
Det är för jävligt att en häst som är uppenbart halt ska få starta!
Man undrar var djurskyddet tog vägen!
Men det är inte första gången någon av dom stora startar med en häst som är halt,det lär inte bli den sista heller så länge Vet på banan inte gör något åt det.
Och med tanke på allt som varit kring travet just nu så hade jag hellre sett att både Torvald och Sahara blivit Vet.strukna.Det är fegt av veterinärerna.

Fegt å fegt av Banveterinärerna??? Ska man hårdra det så det fegaste dom som har satt upp reglerna för djurskyddet. För dagen Länsstyrelsen,, där står klart och tydligt: Tävling med djur och förevisning av djur

17 § Djur får inte tränas för eller användas vid tävling på sådant sätt att de utsätts för lidande. Detsamma gäller vid film-, videogram- eller televisionsinspelning och föreställning eller annan förevisning som anordnas för allmänheten.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela ytterligare föreskrifter om sådan användning av djur. Lag (2007:362).

18 § Ett djur som tränas för eller deltar i tävling på tävlingsbana får inte utsättas för dopning eller andra otillbörliga åtgärder som påverkar djurets prestationsförmåga eller temperament.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om vilka åtgärder som är otillåtna. Lag (2007:362).

Det är sedan länge känt att en "lagom halt häst" springer bäst av den orsaken att den försöker springa ifrån sin egen smärta. Helt logist om man tänker häst oberoende av vilken tävlingsgrewn vi talar om inom hästsport.

Eftersom man nu tydligen får göra jämförelser här på trav med andra tävlingsgrenar inom hästtävlingar så ställer man sig ju bara frågan hur många travare som i framtiden kommer vara startberättigade om man även inom travet gör som man i år kommer göra på CHIO Aachen: 42 välutbildade FEI-stewards kommer att finnas på plats för att kontrollera hästar och utrustning, medverka vid provtagning och annat. Dessutom kommer hela stallområdet att kameraövervakas dygnet runt.

I ett pressmeddelande från arrangören aviseras obligatoriska dopningsprover på de tre bästa hästarna i varje klass samt sumpmässigt utvalda hästar för övrigt. Var tredje hopphäst kan komma att testas.

Arrangören har även skaffat kameror som kan mäta temperaturen i huden med en hundradels grads exakthet. Detta för att kontrollera om hästarna har utsatts för någon yttre påverkan.

Länk:http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=163094

Källa Bukefalos Hästnyheter.

Men nu får du väl ge dig! Att en "lagom halt" häst skulle springa bättre än en fräsch och välmående är bara BS. Isåfall skulle den ha en fruktansvärd skalle, och även en sådan tar slut om den hela tiden tvingas springa och ha ont. Det kanske går att starta en ofräsch häst ett par ggr, kanske t o m mer än ett par ggr, men även de tuffaste lägger av tillslut.

Du har helt missuppfattat hästar springer ifrån smärta och tror att de presterar bättre av att ha ont, vilket är helt fel.
En häst med smärta blir het och uppträder stressat.. och med den menar man att den springer ifrån...

Ganska sorgligt att du tror så dock, med den erfarenhet du säger dig ha av olika dicepliner samt nivåer.. :(

Och hur funkar det i ditt yrke, tar du ett par extra skivor och gör hästen ömfotad inför en hopptävling, för ditt resonemang lyder att har den lite ont i fötterna borde den logiskt sett hoppa högre o bättre?
Och en dressyr häst lyfter med på benen och ger ett flaschigare intryck?

Något annat som är välkänt sen länge:
Du kan leda en häst till vattnet, men aldrig tvinga den att dricka...

Det må vara länsstyrelsen som satt upp regler för djurskyddet,men det är veterinärerna som är anställda av banan (Solvalla)som inte gör sitt jobb.
"Det är sedan länge känt att en lagom halt häst springer bäst"???:eek::confused:Vilken planet bor du på?Ännu ett klokt uttalade av dig!

Det må vara länsstyrelsen som satt upp regler för djurskyddet,men det är veterinärerna som är anställda av banan (Solvalla)som inte gör sitt jobb.
"Det är sedan länge känt att en lagom halt häst springer bäst"???:eek::confused:Vilken planet bor du på?Ännu ett klokt uttalade av dig!

Vad hände med de 3 :bow:??

Jaja, jag vet, du svarade fel ;):p

Det är sedan länge känt att en "lagom halt häst" springer bäst av den orsaken att den försöker springa ifrån sin egen smärta.

Men herregud!!! Vad snackar du om??? Det var nog det dummaste jag har hört på länge faktiskt! Det är rätt vanligt att hästar som är halta (mer eller mindre) galopperar bort sig annars.

Det är sedan länge känt att en "lagom halt häst" springer bäst av den orsaken att den försöker springa ifrån sin egen smärta. Helt logist om man tänker häst oberoende av vilken tävlingsgrewn vi talar om inom hästsport.
.

Väldigt märkligt :confused:
Själv har jag uppfattningen att en häst som markerar eller mer har sin sämsta gångart just i traven.

Vilket betyder att det hellre galopperar än travar.

Och när jag såg Torvald så tänkte jag på en vi har haft. T.W. Egoiste.

Han var katastrof på hältutredning då han körde varianten blandade gångarter.
Veterinären vände ut och in på honom men inget hittades.
Då han ställdes på mattan och fick öka lite gick han klockrent.

Ser även en tendens av detta på ganska nya föl.
Dom har inte ont men har kanske lite svårt att sätta benen rätt.
Inte alls ovanligt på travarföl men ej sett det på ridhästföl.

I stort sett alltid så växer dom ifrån problemet, men undantag finns.
T.ex. T.W. Egoiste och en hel del fler.

AM

*kl*
Personligen tycker jag att det är väldigt underligt att en hästägare eller tränare ska få bestämma själva om dom ska riskera att köra ett lopp med en ofräsch/halt häst:( Nej, börja med veterinär besiktningar av oberoende veterinärer innan varje lopp säger jag! Fy vad pengar kan göra folk dumma ibland..

*kl*
Personligen tycker jag att det är väldigt underligt att en hästägare eller tränare ska få bestämma själva om dom ska riskera att köra ett lopp med en ofräsch/halt häst:( Nej, börja med veterinär besiktningar av oberoende veterinärer innan varje lopp säger jag! Fy vad pengar kan göra folk dumma ibland..

Noll koll kokosboll. Det finns ALLTID en oberoende veterinär (som är anställd av Jordbruksverket) som besiktigar ALLA hästar innan de ska ut i lopp. Det är inte hästägarna eller tränarna som bestämmer om hästen får starta eller inte om den inte är fräsch.

Då gör uppenbarligen veterinärerna inte sitt jobb på ett riktigt sätt.Det är ju i såna här fall man undrar vilka som är ärliga och inte? Vilka styrs av pengarna?Grupptrycket? (ex i detta fallet-"vem vill stoppa ÅS "den store" i ett elitlopp för att hans häst är ofräsch/halt"?) Det hade varit bättre om man tog in helt oberoende veterinärer från tex olika kliniker i sverige som dömde rättvist.

Att ta in veterinären från olika kliniker vore nog det sämsta man kunde göra om man vill ha fram oberoendehet. Finns många klinikveterinärer som även anlitas "privat" av tränare och därmed är de inte längre oberoende anser jag. Däremot är Jordbruksveterinärerna det på ett helt annat sätt. Deras jobb är att vara banveterinär och de bryr sig inte om vem som sitter bakom hästen eller vem som är tränaren.

Om veterinärerna gör sitt jobb eller inte kan man diskutera i oändlighet. Det finns alltid de som tycker att veterinärer gör felbedömningar och det kommer vi nog aldrig att komma i från oavsett om veterinären arbetar på klinik eller på Jordbruksverket.

Så veterinärerna är helt plötsligt oberoende och inte anställda av banan?Om den är anställd av jordbruksverket eller ej spelar ingen roll,frågan är om vetten jobbar "fast" eller ofta på samma ställe och därför inte "vågar säga ifrån i såna här fall.En vet som inte vanligtvis sysslar med just travet kanske vore bättre. Ni säger emot varandra hela tiden.

Så fort någon som ni vet har ifrågasatt travet (mig tex) påstår något här så ska denne hängas omedelbart,men varandra sinsemellan går det bra att undra.Hur sjutton kan man få tävla en halt häst??Och det är inte fösta gången. Jag blir inte särskilt imponerad om man säger så.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 018
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 384
Utrustning Och så ännu en bett-tråd :angel: Har en äldre häst (23) i vårt stall som har varit före detta fälttävlanshäst. Hon har det problemet att...
Svar
2
· Visningar
695
Senast: Suskiv
·
Ridning Jag har ett ticks som gör att jag öppnar upp händerna och då tappar jag tyglarna vid minsta motstånd (om hästen letar sig neråt eller...
Svar
13
· Visningar
4 279
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj