Svanstedt åtalad

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rammstein
  • Startdatum Startdatum
Sv: Svanstedt åtalad

Hur tänker du nu? :eek:

Att det finns fler motvittnen än vittnen om man då kan bli dömd trotts att det är fler som säger att det inte hänt. Då det inte finns någon som helst konkret bevisning (bilder video eller liknande) så kan man ju inte gå på vittnenas ord enbart för att döma någon det vore att gå utan för lagen och göra ett totalt rättslöst samhälle. Utan konkreta bevis skall man inte kunna bli dömd i min mening.

Det är väl snarare det du skriver som ger ett sjukt o rättslöst samhälle, där man inte tror på människor för att man förutsätter att de ljuger eller på något sätt vill skada o jävlas... :crazy:

Jag utgår från att den som anklagar en person som är mycket bättre på något än den personen är själv ljuger. Som en hovslagare som säger att "Kalle på hörnan" inte kan sko alls utan så här skall det vara. Jag tror att detta är samma sak då det inte finns några konkreta bevis över huvud taget. Finns det bild bevis? Finns det något mer än dessa personers berättelser?
På de grunderna tycker jag ingen skall kunna bli dömd.

Att det finns fler motvittnen än vittnen om man då kan bli dömd trotts att det är fler som säger att det inte hänt. Då det inte finns någon som helst konkret bevisning (bilder video eller liknande) så kan man ju inte gå på vittnenas ord enbart för att döma någon det vore att gå utan för lagen och göra ett totalt rättslöst samhälle. Utan konkreta bevis skall man inte kunna bli dömd i min mening.

Jag utgår från att den som anklagar en person som är mycket bättre på något än den personen är själv ljuger. Som en hovslagare som säger att "Kalle på hörnan" inte kan sko alls utan så här skall det vara. Jag tror att detta är samma sak då det inte finns några konkreta bevis över huvud taget. Finns det bild bevis? Finns det något mer än dessa personers berättelser?
På de grunderna tycker jag ingen skall kunna bli dömd.

Dessa motvittnen, var de med vid aktuellt tillfälle och säger att det inte skett, eller är det personal som säger att deras hästar aldrig fått special utrustning eller sett någon få ström?

Stort mittuppslag i Fredagens NLT, lokal tidning för skaraborg, för den som är intresserad.

Det kan ju inte vara bra att en annan tränare nu vittnar imot ÅS, han säger sig ha flyttat sina hästar från anläggningen pga detta.

Ni som är trav människor visste säkert redan detta?

Tror att det e mycket " paj" kastning just nu ,kastar nån den första så kommer det flera..
Tror oxå att vissa utnyttjar sitvationen och tänker att dom kan få va med i pressen och göra lite smyg reklam för sig själva om dom utalar sig i ämnet och berättar att dom haft samarbete och att han inte tagit hand om hästarna på rätt sätt tidograre o.s.v
men då kan man ju undra varför allt uppdagas nu då om han har missskött sig länge i så fall..
Min fundering är ju lite de att vad är det som säger att svanstedt har gjort dessa grejer " själv" han kanske har någon i personalen som gjorde de och så får han ta skulden då han e ansvarig .. allt e ju inte alltid svart eller vit..
Jag menar han jobbar ju knappast själv med alla hästar han har ju ett antal personer till som kanske inte gör allt rätt hela tiden och då e de ju klart att han blir anklagade för det e hans personal..
Så man vet ju inte hur omsändigheterna ser ut.
Men det e ju inte upp till oss att avgöra.
Jag tycker därimot att har man gjort fel ska man ju stå för det, och det lär väl ska updagars för eller senare vad som hänt.

Om man sysslar med djurhållning i den omfattning som en stor tränare gör så är det väl ändå tränaren som arbetsgivare/säljare av tjänst som måste hållas ansvarig för vad de anställda gör och att det håller sig inom djurskyddslagen?

I skyldig/oskyldig-frågan säger jag "Pass" då jag inte tycker att jag är tillräckligt insatt för att ta ställning.

Om man sysslar med djurhållning i den omfattning som en stor tränare gör så är det väl ändå tränaren som arbetsgivare/säljare av tjänst som måste hållas ansvarig för vad de anställda gör och att det håller sig inom djurskyddslagen?

I skyldig/oskyldig-frågan säger jag "Pass" då jag inte tycker att jag är tillräckligt insatt för att ta ställning.

Exakt...

Det är väl också därför han är åtalad för anstiftan till djuplågeri...

Med risk för att bli halshuggen av alla glada ÅS-fans:
Jag som inte är travmänniska fann det lite märkligt att det var ok att starta Torvald trots att han var klart halt. Det t.o.m. diskuterades i TV innan försöket att "det värmer han bort". ?? . En annan häst gick märkligt med bak men där tyckte jag mer att det såg ut som en rörelsestörning. Ingen verkade tycka att det var underligt att man körde lopp med en häst som inte var fräsch. Stoppar inte banveterinären sånt?

Tyvärr stoppar inte banveterinären i såna lopp.

Inte för att ta äran från de fantastiska hästarna och tränarna men det ger en bitter eftersmak och jag tycker att det är dålig PR för travet.

Med risk för att bli halshuggen av alla glada ÅS-fans:
Jag som inte är travmänniska fann det lite märkligt att det var ok att starta Torvald trots att han var klart halt. Det t.o.m. diskuterades i TV innan försöket att "det värmer han bort". ?? . En annan häst gick märkligt med bak men där tyckte jag mer att det såg ut som en rörelsestörning. Ingen verkade tycka att det var underligt att man körde lopp med en häst som inte var fräsch. Stoppar inte banveterinären sånt?

Det var inte bara jag som reagerade alltså! Tyckte TP och SD(tror jag det var, eller var det TS) gick som krattor.....

Any how...märkligt att man startar sånna kusar

Jag som Dressyr tant svimmade nästan kan jag säga! :crazy:

Fattar inte att man VILL tävla en ofräsch häst...men det är väl pengar.

Jag tyckte ju oxå att dom såg orena ut, men försökte intala mig att jag inte fattar det här med travhästar, för inte ställer man väl upp i ett ELIT lopp med en ofräsch häst??....

Men det var väldigt roligt att titta , första gången jag gör det! Gillade ungstoet Kronos ngt..? kommer inte igåg nu. Härlig häst!

Jag tyckte ju oxå att dom såg orena ut, men försökte intala mig att jag inte fattar det här med travhästar, för inte ställer man väl upp i ett ELIT lopp med en ofräsch häst??....

Men det var väldigt roligt att titta , första gången jag gör det! Gillade ungstoet Kronos ngt..? kommer inte igåg nu. Härlig häst!

Moonlight Kronos :love:

Det är nog svårt att svara på som helt utomstående varför och varför.
Det är lätt att sitta och säga att jag skulle minsann aldrig osv, men att vara i situationen en helt annan.
Jag försvarar inte starten, kan inte heller fördömma den eftersom jag inget vet om hästarna o deras skadehistoria eller något alls egentligen..

Saharas skötare säger idag att hästen var som vanligt fin i långsam jobb o tror det var mjölksyran från första heatet som gjorde att han travade illa, hästen skall kollas upp på fredag..

Tror tyvär att det är pengarna som styr att man startar en häst även fast den inte är helt 100%.
Sorgligt men sant så är ju förväntningarna och satsningarna på dessa hästar så stora så efter ett tag så glömmer folk bort att detta är djur vi pratar om utan dom lyfts upp på en pidestal och dyrkas så länge pengarna rullar in..
Hade hästen varit helt trasig hade det kanske varit en annan sak men jag tror att oren gång inte är något som tas i åtanke så länge hästen springer utan att protestera tyvär..
Kanske därför som tävlings ålder skiljer ganska mycket på en Dressyr häst och en travhäst..
Inte många 15 åringar som går på travbanan....

Fast en häst som inte är 100% fräsch presterar oftast inte så bra att det blir några pengar i kassan ändå...
NU var väl detta ett lysande undantag från det, men generellt har man nog inget för att starta med ofräscha hästar. Och dessutom lär ju veterinärkostnaden efteråt äta upp eventuella kulor som råkat trilla in i kassan...

Av rätt naturliga skäl i och med att det bara är kallbloden som FÅR tävla tills de är femton... varmblodiga ston får tävla tills de är 10 och varmblodiga valacker och hingstar får tävla tills de är 12.

Så hette hon ja!! Underbar häst med underbar inställning! Som jag uppfattade det iaf...:d

Riktigt roligt var det att se henne!

Till Torvald Palemas försvar har jag själv en häst som ser ut att vara halt i värmningen, detta för att han inte koncentrerar sig, han tänker på annat, när det sedan är lopp travar han som en klocka....:crazy:

Men det är klart att jag också funderade på om Torvald någonsin kommer kunna starta mer efter detta, men det tyckte kanske ägare/tränare var värt det???

Sen vill jag förstås ge rejält med ris-smisk till alla värdelösa banveterinärer som inte strycker halta hästar, eller åtmindonde frågar tränare varför hästen ser halt ut (ingen har någonsin reagerat på min "halta" häst), det är väl därför dom är där!?!:mad:

Till Torvald Palemas försvar har jag själv en häst som ser ut att vara halt i värmningen, detta för att han inte koncentrerar sig, han tänker på annat, när det sedan är lopp travar han som en klocka....:crazy:

Men det är klart att jag också funderade på om Torvald någonsin kommer kunna starta mer efter detta, men det tyckte kanske ägare/tränare var värt det???

Sen vill jag förstås ge rejält med ris-smisk till alla värdelösa banveterinärer som inte strycker halta hästar, eller åtmindonde frågar tränare varför hästen ser halt ut (ingen har någonsin reagerat på min "halta" häst), det är väl därför dom är där!?!:mad:

Nu känner jag inte din häst eller Torvald, men jag tror inte att hästar haltar för att de är okoncentrerade.
Hästar haltar för att de känner av någonting någonstans.
Att de sedan är haltfria i loppen beror på att de skärper upp sig i muskler och "sinnet" när det verkligen gäller och då märks inte hältan längre.

Din häst och TP har förmodligen lite ont någonstans, eller en rörelse störning.
Min teori är att banveterinärerna ger "grönt" då en häst vars hälta försvinner i lite högre tempon, troligen inte har en allvarlig skada eller lider nämnvärt av den.

Nu överdriver du nog en del?... det är bara att titta på hästhopperskan som var i ropet här om veckan för att ha hoppat med inte en, utan två hästar som hade startförbud pga ledbehandling och som medvetet tävlade långt innan karensen löpt ut för båda hästarna som var uppåt en månad lång.

Varför skulle någon åka med en så pass dyr häst dessa långa mil och riskera att den går sönder än mer än den redan är om den nu skulle vara halt/skadad? Ditt resonemang är orimligt då det inte finns en hästägare som skulle släppa iväg sina mångmiljonhästar om de var skadade... travtränarna äger inte många utav sina hästar själva.

Tror tyvär att det är pengarna som styr att man startar en häst även fast den inte är helt 100%.
Sorgligt men sant så är ju förväntningarna och satsningarna på dessa hästar så stora så efter ett tag så glömmer folk bort att detta är djur vi pratar om utan dom lyfts upp på en pidestal och dyrkas så länge pengarna rullar in..
Hade hästen varit helt trasig hade det kanske varit en annan sak men jag tror att oren gång inte är något som tas i åtanke så länge hästen springer utan att protestera tyvär..
Kanske därför som tävlings ålder skiljer ganska mycket på en Dressyr häst och en travhäst..

inte så många 15åringar på travbanan pga att de inte ens får starta (iaf varmbloden).. 10år för ston och 12 för hingstar och valacker.. en dressyrhäst är dessutom inget varmblod... du får skilja på äpplen och päron.

en dressyrhäst är dessutom inget varmblod... du får skilja på äpplen och päron.
Nja, det är precis just det den är!
Varmblod är en typ av häst och där finns både varmblodiga ridhästar (=de som till vardags kallas halvblod) och varmblodiga travhästar.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 018
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 384
Utrustning Och så ännu en bett-tråd :angel: Har en äldre häst (23) i vårt stall som har varit före detta fälttävlanshäst. Hon har det problemet att...
Svar
2
· Visningar
695
Senast: Suskiv
·
Ridning Jag har ett ticks som gör att jag öppnar upp händerna och då tappar jag tyglarna vid minsta motstånd (om hästen letar sig neråt eller...
Svar
13
· Visningar
4 279
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025