Ja du. Precis den scenario som du beskriver ligger bakom min tvekan om jag verkligen ska ge upp.
Jag tycker man måste göra skillnad på barn som kan rida och har lite mer balans och nybörjare och även tänka på evh handikapp av något slag när man bestämmer sig.
Här har du en dotter som inte kan rida. Och som har ett handikapp.
Då tycker jag man ska ha en stadig ponny att bara få känna sig trygg på.
En unge som ridit ett tag och inte har handikapp kan lära sig rida just den lite svårare hästen på hyfsad tid om den vill och man inte dömer det som farligt.
Men när man är så pass grön och dessutom kanske har lite svårt att lära sig vissa saker tycker jag det är dumt att göra det svårare än det behöver vara.
Det ska ju vara kul och något man känner att man kan klara av!
Jag jobbar som tränare och har jobbat mycket med problemlösningar. Då man möter folk som är rädda får man ofta höra om hur de inte fått ett bra grundsjälvförtroende i ridningen. Jag tycker det är otroligt viktigt att man inte får svårare uppgifter än man kan klara av. Just för att få känna sig duktig och att man klarar saker och ting.
Om man dessutom ska behöva vara rädd för att åka av eller liknande så får man sällan en bra grundsjälvkänsla som ryttare. Och den är jätteviktig genom hela ens ridkarriär!
Det finns ju ponnyer som precis som din häst väljer att göra ingenting om de inte styrs tillräckligt. Såna tycker jag är fantastiska att lära sig rida på. Och framför allt att få självförtroende om det är lite stukat redan.
Min ena tränares mamma bestämde sig för att börja rida som pensionär. Hon är lite försiktig och i den åldern kanske man inte bör ramla av så mycket heller. Spec inte hon sam bla är benskör och har lite problem i kroppen.
Man letade noga tills man hittade en i lämplig storlek(C-ponny modell kraftig haflinger) och med rätt mentalitet. Han är inte bara hyfsat snäll och utan direkta olater. Han är LAT!
Så när mormor rider är det värsta som sker att han stannar eller försöker äta.
Aldrig att han skulle slösa energi på att springa iväg. Han vet också att svara fram och vara lite allert om man kan rida. Han är intelligent och fattar att man gör det som är bekvämast. Och att inte lyda en duktig ryttare är jobbigare. Då är det inga stopp och ätande.
Han är också för bekväm för att orka vara rädd för saker.
En sån ponny hade jag letat efter! Varje gång jag ridit honom så har jag önskat att fler skulle se till att få starta sin karriär på såna hästar. Det är inte alla hästar man första ridpasset hoppar upp barbacka och rider ut ensam i alla gångarter(där man dessutom inte hittar). Men på den här tänkte jag inte något mer kring det iom att jag vet hur den är.
Hoppas ni hittar en sån ni med. De är fantastiska!