Svanstedt åtalad

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rammstein
  • Startdatum Startdatum
Sv: Svanstedt åtalad

Jag vet faktiskt inte vad du pratar om nu. Jag har inte hängt dig - jag sa bara hur det förhöll sig med banveterinärer och vem de är anställda av. De är inte anställda av banan utan av Jordbruksverket just för att de ska vara oberoende.

Så fort någon som ni vet har ifrågasatt travet (mig tex) påstår något här så ska denne hängas omedelbart

Självklart måste vi väl tala om hur det förhåller sig när folk kommer med helt falska påståenden (som t ex du skrev att det är tränaren/hästägaren som bestämmer om hästen får starta eller inte - det var ett helt oriktigt påstående). Ta reda på fakta innan du kommer med påståenden, så kanske du bemöts på ett annat sätt.

I övrigt ser jag faktiskt ingen vits med att veterinärer inte ska arbeta på en "fast" bana. Nu för tiden är det ju så många som reser med sina hästar att hälften är gäster i alla fall. Man måste väl ändå lita på att veterinärerna gör sitt jobb oavsett vilken häst det handlar om.

För övrigt är du själv rätt snabb med att skriva att "vi" travutövare är SÅÅÅ snabba på att gadda ihop oss mot er andra för att vi inte tål kritik. Det hinner du ju slänga ur dig i varenda tråd. Det händer så fort någon bara säger emot dig det minsta.

Senast ändrad:

Till Torvald Palemas försvar har jag själv en häst som ser ut att vara halt i värmningen, detta för att han inte koncentrerar sig, han tänker på annat, när det sedan är lopp travar han som en klocka....:crazy:

Men det är klart att jag också funderade på om Torvald någonsin kommer kunna starta mer efter detta, men det tyckte kanske ägare/tränare var värt det???

Sen vill jag förstås ge rejält med ris-smisk till alla värdelösa banveterinärer som inte strycker halta hästar, eller åtmindonde frågar tränare varför hästen ser halt ut (ingen har någonsin reagerat på min "halta" häst), det är väl därför dom är där!?!:mad:

:confused: Jag är inte ensam om att undra,men jag är ensam om att bli hängd..

Med risk för att bli halshuggen av alla glada ÅS-fans:
Jag som inte är travmänniska fann det lite märkligt att det var ok att starta Torvald trots att han var klart halt. Det t.o.m. diskuterades i TV innan försöket att "det värmer han bort". ?? . En annan häst gick märkligt med bak men där tyckte jag mer att det såg ut som en rörelsestörning. Ingen verkade tycka att det var underligt att man körde lopp med en häst som inte var fräsch. Stoppar inte banveterinären sånt?

som sagt..återigen

Jag som Dressyr tant svimmade nästan kan jag säga! :crazy:

Fattar inte att man VILL tävla en ofräsch häst...men det är väl pengar.

Jag tyckte ju oxå att dom såg orena ut, men försökte intala mig att jag inte fattar det här med travhästar, för inte ställer man väl upp i ett ELIT lopp med en ofräsch häst??....

Men det var väldigt roligt att titta , första gången jag gör det! Gillade ungstoet Kronos ngt..? kommer inte igåg nu. Härlig häst!

Jag skulle vilja säga: Inte ställer man väl upp i något alls med en halt häst?? En halt häst ska utredas och vila tills man vet vad det är för fel på den.

Jag vet faktiskt inte vad du pratar om nu. Jag har inte hängt dig - jag sa bara hur det förhöll sig med banveterinärer och vem de är anställda av. De är inte anställda av banan utan av Jordbruksverket just för att de ska vara oberoende.

Som sagt. Återigen. Jag gav dig fakta. Jag har inte läst hela tråden. Jag läste sista inläggen vilket var ditt och Vias svar. Jag gav dig FAKTA om hur det förhöll sig med oberoende banveterinärer. Om du kallar det att "hänga" dig, så har du nog missuppfattat en hel del när det gäller kommunikation och språk.

Till Torvald Palemas försvar har jag själv en häst som ser ut att vara halt i värmningen, detta för att han inte koncentrerar sig, han tänker på annat, när det sedan är lopp travar han som en klocka....:crazy:

Men det är klart att jag också funderade på om Torvald någonsin kommer kunna starta mer efter detta, men det tyckte kanske ägare/tränare var värt det???

Sen vill jag förstås ge rejält med ris-smisk till alla värdelösa banveterinärer som inte strycker halta hästar, eller åtmindonde frågar tränare varför hästen ser halt ut (ingen har någonsin reagerat på min "halta" häst), det är väl därför dom är där!?!:mad:

vad är det som pågår? Det har väl inte med pengar att göra??:angel: Totalt oacceptabelt!!:( Fy.. Inte ser man till djurens bästa om man kör halta/ofräscha hästar?

vad är det som pågår? Det har väl inte med pengar att göra??:angel: Totalt oacceptabelt!!:( Fy.. Inte ser man till djurens bästa om man kör halta/ofräscha hästar?

Nej det gör man inte och läser du tråden ordentligt så ser du att ingen försvarar att halta hästar fått starta, utan snarare uttrycker besvikelse över att de fick starta och frågor om de fått starta i ett vanligt lopp... Och då menar jag att det är "travfolket" som ifrågasätter detta själva..

Sen att du hackar igång utan fakta och någon talar om för dig att du har fel, är ju knappast att du får skit.
Banveterinären är som sagt oberoende och anställd av jordbruksverket o inte av travet.

Nej det gör man inte och läser du tråden ordentligt så ser du att ingen försvarar att halta hästar fått starta, utan snarare uttrycker besvikelse över att de fick starta och frågor om de fått starta i ett vanligt lopp... Och då menar jag att det är "travfolket" som ifrågasätter detta själva..

Sen att du hackar igång utan fakta och någon talar om för dig att du har fel, är ju knappast att du får skit.
Banveterinären är som sagt oberoende och anställd av jordbruksverket o inte av travet.

Det var jag som skrev att veterinären var anställd av banan,det är nog det Skogstroll far efter men det var fel av mig!Jag väntade på att någon skulle rätta mig,men det kom aldrig!

Senast ändrad av en moderator:

Så fort någon som ni vet har ifrågasatt travet (mig tex) påstår något här så ska denne hängas omedelbart,men varandra sinsemellan går det bra att undra.Hur sjutton kan man få tävla en halt häst??Och det är inte fösta gången. Jag blir inte särskilt imponerad om man säger så.

DElvis knapp.
jag undrar om Tovald var halt har det verkligen konstaterats efteråt??har jag missat nåt?:o
för hur säker kan man vara som åskådare innan vid värming på att hästen är halt, hur kan man säkert se det när det faktsiskt kan vara en rörelsestörning i en taggad situation?

Jag tycker det är väldigt tråkigt (och någonstanns kanske typiskt?) att de finns de som har gjort det till sitt uppdrag att komma in på travforumet endast för att spy galla:mad: (borde inte moderator göra något åt detta???)

Här har det förts en intressant diskussion om de tråkigheter som tyvärr idag upplevs inom travet, vilket är bra och nyttigt för travsporten, men så dyker det upp ett nöt som gör allt för att förstöra diskussionen genom att anklaga folk till höger och vänster och slänga ur sig en det ena en det andra, det är dessutom inte särskilt troligt att vederbörande ens har läst tråden alls, med tanke på de kommentarer som kommer...

Tråkigt att det alltid ska få bli så här på travforumet, det spårar alltid ut och de som är seriösa och vill diskutera problemet hittar något bättre att göra än att tjafsa med idioter som inte kan läsa.

Ja,jag kan inte göra annat än hålla med!
På något underligt sätt är det helt okej att kasta ur sig vad som helst om trav och travhästar fast man inte vet ett skit.Men jag kom med ett påstående som inte var rätt,så jag var tvungen att erkänna det.Även den bästa kan ha fel!:eek::D

Jag har väl ändå inte kastat ur mig vad som helst? Det har hänt förut att man startar ofräscha hästar i travet, bara för att man har en stor chans och det ligger mycket pengar i potten.Veterinärerna släpper tydligen igenom sånt.Vilket jag tycker är fel.Och då helt plötsligt spyr jag galla över travsporten? Nu får ni väl ge er.:mad:

Jag tycker det är väldigt tråkigt (och någonstanns kanske typiskt?) att de finns de som har gjort det till sitt uppdrag att komma in på travforumet endast för att spy galla:mad: (borde inte moderator göra något åt detta???)
Moderator på detta forum är mer en "städerska" som ser till att reglerna följs, vi lägger oss inte i vad som diskuteras så länge det håller sig inom regelverket.

Däremot har jag flera gånger, i liknande trådar, försökt få travfolket att inse att det förmodligen är mer effektivt att tiga ihjäl provokatörerna än att försöka svara dem och försöka få dem att begripa att de är ute på cykeltur.

Ja,jag kan inte göra annat än hålla med!
På något underligt sätt är det helt okej att kasta ur sig vad som helst om trav och travhästar fast man inte vet ett skit.Men jag kom med ett påstående som inte var rätt,så jag var tvungen att erkänna det.Även den bästa kan ha fel!:eek::D
Hej allihop!

Hoppas ni inte tyckte jag vräkte ur mig skit.

Jag var seriöst intresserad av hur det går till på (som jag säger) er sida staketet. Dvs vad för medel/makt/riktlinjer osv finns inom travsporten vad gäller just "rörelsestörning"/markering/hälta eller vad för grad man nu tycker att Torvald och den andre (som jag inte minns vad den hette) ligger på. Den andre tyckte jag personligen hade ett mysko sätt att springa med bak på och dessutom gick det "som hundan" så där kan jag inte säga 100%. Däremot Torvald nickade ju ordentligt så där är jag mer säker på min sak, för inte springer väl travare annorlunda än andra hästar i princip?

Jag tycker också det är bra att emellanåt ta sig utanför sin egen lilla sfär ( i mitt fall hoppning) för att lära mig ngt av andra så jag hoppas jag är välkommen även i fortsättningen på ert forum!:D

En ofräsh häst vinner inga elitlopp, däremot kan en se knackiga ut i långsamma tempon och man ska veta att detta äfr yttersta eliten och dessa hästar är ju stenhårt tränade under många år för att övht ta sig till ett försök...de som själva tränar hårt vet ju hur det kan kännas innan man kommer igång, lite stelt å så.
Kom sedan också ihåg att dessa hästar är verkligen taggade, en taggad häst måste man hålla igen och när man håller igen dom kan dom också se knackiga ut...det är först i fullt tempo dom sträcker ut och jag LOVAR att om dom var minsta ofräsha hade dom hoppat antingen i början eller i slutet, absolut onte vunnit loppet

Hej allihop!

Hoppas ni inte tyckte jag vräkte ur mig skit.

Jag tycker också det är bra att emellanåt ta sig utanför sin egen lilla sfär ( i mitt fall hoppning) för att lära mig ngt av andra så jag hoppas jag är välkommen även i fortsättningen på ert forum!:D

Nädå. Du är så välkommen med alla frågor du vill :D
Och du har inte vräkt ut dig nåt "skit"

Det är svårt att jämföra travare med ridhästar då det gäller gångarter.

Kan hålla med att Torvald inte såg helt ok ut i väldigt långsam trav.

Men jag skrev förut någonstans här att det finns en hel del travare som ser konstiga ut i gången i långsammare farter. Ja även i högre farter för den delen.

Förutom nyare föl så har jag ytterligare två välkända namn.

Kallblodet Trollfager och travaren Etain Royal.
Båda mångmiljonären och kunde se ut hur som helst på travbanan.

AM

Jag har väl ändå inte kastat ur mig vad som helst?

Jo det har du. Du sa ju att du tyckte att det var skrämmande att ingen veterinär tittar på hästarna innan lopp, men det är precis det de gör. EFTER att du fick veta det så sa du att du tycker att det är fel att de släpper igenom hältor. Det är väl ingen här som har sagt emot dig om det? Nu får du väl ge dig. :mad:

Senast ändrad:

KL

Jg hoppade in i tråden för att jag redan var förbannad på hela Kroon affären,och annat inom ridsporten.

Helt plötsligt tittar jag på Elit loppet på tv...får en klump i halsen av inslaget om Copiad...läser andra trådar här i trav delen och får inspiration till min DRESSYR täning!! :eek:

Väldigt intressant och nyttigt tycker jag.

För övrigt var den mest mjuka och lättlärda häst jag någonsin ridit in( i min ungdoms glada dagar) en travare. Han hade gått på banan tills han var 10 och sprungit in en del cash.

Mkt vacker häst, med ett skarpt lynne och intelligent.
Numera lever han sitt liv som Dressy häst med en tjej. Dom har som "show nummer" att göra ökad trav i passgång på diagonalen! :D

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 018
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 384
Utrustning Och så ännu en bett-tråd :angel: Har en äldre häst (23) i vårt stall som har varit före detta fälttävlanshäst. Hon har det problemet att...
Svar
2
· Visningar
695
Senast: Suskiv
·
Ridning Jag har ett ticks som gör att jag öppnar upp händerna och då tappar jag tyglarna vid minsta motstånd (om hästen letar sig neråt eller...
Svar
13
· Visningar
4 279
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Uppdateringstråd 30