Svanstedt åtalad

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rammstein
  • Startdatum Startdatum
Sv: Svanstedt åtalad

Ja han blev avstängd + 30 000:- i böter för drivningen på upploppet.
Kroon blev avstängt för doping, tävlan inom karenstiden.

Du kan fråga varför hur många gånger du vill, men svaret är fortfarade att vi inte vet...
Jag gav dig några olika teorier o ídee´r på varför veteriären inte strök dem..
Vill du veta säkert, får du fråga veterinär eller tränare, för vi vet inte svaret.

Nu pratar jag inte om spö straff,nu pratar jag om att kroon fick ett långt straff för doping.Vad fick ÅS för att han körde en halt häst i elit loppet?

Men,jag kan garantera dig att om jag som amatör skulle komma ut med en häst som såg som dom gjorde,ja då blev det 5 dagars avstängning och veterinär intyg.
Och törs man inte som veterinär gå in och stryka en halt häst,så säger jag byt jobb.Travet har fått så mycket skit på sista tiden,så jag mådde dåligt av att se eländet med tanke på alla som inte kan trav satt och tittade på elitloppet.
Jag kan höra hur det pratas i stugorna "jaja i travet får man minsann starta halta hästar".Veterinären ska stryka en häst som är halt vare sig det är elitloppet eller ett punkt 21lopp det är en del av deras jobb.

Precis! Håller med dig fullständigt.Ge mig inget att prata om och jag ska vara tyst.

Ja men självklart så åker vi amatörer ut så de sjunger om det även om jag tvivlar på att vi skulle bli utkörda om vi fick vara med i elitloppet??!! Herregud nog har jag haft gamla hästar som hoppat jämfota fram i värmning och defilering men som senare då det blivit dags för lopp tagit sig samman och travat klockrent! Har en häst en gång fått ögonen på sig så blir den väldigt utstuderad varenda gång vilket inte är kul :(

Kom också ihåg då Stig H var upp till skellefteå under en V7:a och hade med sig Ebbes Arnie L.J som hade en konstig typ av rörelsestörning utan att vara halt...Den djurskyddande kvinnliga banveterinären där körde då ut favoriten i gulddivisionen trots att Stig H hävdade att "han rör sig så"....Var väl tur att hon inte var banveterinär under elitloppshelgen för då hade vi inte sett Kung Åke och Torvald stå som segrare...

Jag skulle vilja säga att det var otur.Vem vet hur Torvald mår idag? Vi ska främja djurskydd.Hellre vara för försiktiga!

Nu pratar jag inte om spö straff,nu pratar jag om att kroon fick ett långt straff för doping.Vad fick ÅS för att han körde en halt häst i elit loppet?

Kör man en halt eller oren häst i lopp blir den rapporterad med startförbud o behöver friksintyg från vet.

Nu verkar ju inte banveterinären ansett att hästen var halt eftersom han fick starta och i loppet travade han bra.

Jag anser faktiskt att i detta fall har det förbisetts bara för att det är ÅS och Elitloppet det gäller.Reglerna säger en sak,men vad gör det om dom inte följs??

Jag anser faktiskt att i detta fall har det förbisetts bara för att det är ÅS och Elitloppet det gäller.Reglerna säger en sak,men vad gör det om dom inte följs??

Hmmm Vad hände med Sahara o Björn då?
Har du ens sett loppet så du vet vad du pratar om?? :confused:

http://www.youtube.com/watch?v=GLqiKorXfGc&feature=PlayList&p=4B0AF016E30D86F8&index=0

Det är ju ett väldigt svårt fall att uttala sig om eftersom ingen av oss vet något mer än det vi såg.
Jag tycker inte de borde fått starta, ban veterinär o tränare tycker en annan sak o jag gissar de vet mer än mig.
Torvald travar bra i loppet, det gör inte Sahara, så där är väl frågan varför han inte blev rapporterad enligt reglerna?
Men tyvärr har jag inget svar.. Jag vet bara att skötaren sa att Sahara skulle kollas upp i veckan efter loppet.. och att han var som vanligt dagen efter.

Jag antar att det är vardag för er med hästar som blöder i munnen.Att sätta ut en sån bild med texten "härlig stämning" känns ju ganska makabert. Ungefär som -"vem bryr sig om en blödande häst" . Jag har sett loppet,och självklart skulle dom båda blivit strukna.(precis som jag sagt innan)Jag spånade in på ÅS bara.Jag menar bara att när det är kändis kuskar och stora lopp så släpps mer igenom.Trist.

Jag antar att det är vardag för er med hästar som blöder i munnen.Att sätta ut en sån bild med texten "härlig stämning" känns ju ganska makabert. Ungefär som -"vem bryr sig om en blödande häst" . Jag har sett loppet,och självklart skulle dom båda blivit strukna.(precis som jag sagt innan)Jag spånade in på ÅS bara.Jag menar bara att när det är kändis kuskar och stora lopp så släpps mer igenom.Trist.

Nej det är väl inte direkt vardag med sår, men de flesta har fått in en häst med sår från hage eller tävling och det är ju sånt som sker, olyckor händer.
Och som sagt så är det vanligsat att de bitit sig i tungan/kind och är väl inget direkt att hetsa upp sig över?

Vad tycker du de borde gjort? Ringt djur ambulans o slängt upp stackan på bår för nödslakt?

Det är ju som sagt oftast ett litet sår och ser värre ut än vad det är och man tar såklart hand om hästen så fort man kommer in i stallet, oavsett vart ev. sår uppstått..

Klart hon hade, Skogstroll är ju BÄST på att sköta hästar! Varför ens ifrågasätta henne????

Min reaktion grundas på att det inte någon stans står varför hästen blöder, utan dom skriver bara att det är "härlig stämning". Hästen vann,varför bry sig om något annat? Det ser helt enkelt jä**igt illa ut!
Och JA Jag är skit bra på att sköta hästar.Mina hästar blir inte ridna/körda om dom är ofräscha, dom blöder inte ur munnen bara för att dom har gått ett hårt pass och dom slipper ha ett spö i arslet.

Min reaktion grundas på att det inte någon stans står varför hästen blöder, utan dom skriver bara att det är "härlig stämning". Hästen vann,varför bry sig om något annat? Det ser helt enkelt jä**igt illa ut!
Och JA Jag är skit bra på att sköta hästar.Mina hästar blir inte ridna/körda om dom är ofräscha, dom blöder inte ur munnen bara för att dom har gått ett hårt pass och dom slipper ha ett spö i arslet.

Varför skulle de skriva varför hästen blöder?
Det har väl ingen annan med att göra alls?

Denna gången får du väl ta kontakt med aktuell tränare o fråga varför den blödde o sen är det väl travronden du ska fråga Hur de menar med att inte fråga varför hästen blödde??

Om din häst snubblar o slår upp ett balltramp, kommer det i lokaltidningen då med full redovisning på vad som skedde, när och va tänker du göra åt detta hemska nu?

Men,du drar du alla över en kam!
Vi startade en häst i provlopp,jag stod och såg hur våran häst blödde ur mun.
När hon kommer in efter provloppet så tittar jag henne i munnen,hon hade tappat en framtand i starten.Och det var en tand som hon ska tappa.
Så det behöver inte betyda att man drar hästen i munnen,när dom blöder.

Det syns klart och tydligt att Torvald haltar även i skritten efter loppet. Sorgligt.Det är väl inte så konstigt att man ifrågasätter travsport när man matas av bilder av hästar med sår i munnen,halta hästar, rättegång ang användande av grisfösare, överdrivna drivningar (enligt mig i nästan varje upplopp jag ser) och mycket mycket mer.Som jag ser det så låter man helt enkelt pengarna styra för mycket inom travet.Jag anser mig tycka det med all rätt.Mina varningsklockor började ringa för längesedan.Men så är jag också en ovanligt sann djurvän som aldrig skulle ta pengarna före hälsan.För detta blir jag idiotförklarad här på travforumet,vilket bara gör mig ännu mer säker på min sak.Travsoppan fortsätter.Mitt rygg är fri,mina djur mår bra,ändå lider jag med dem som har det sämre,jag har nämligen ett samvete.

Jag skulle vilja säga att det var otur.Vem vet hur Torvald mår idag? Vi ska främja djurskydd.Hellre vara för försiktiga!

men vad är för försiktig då undrar jag?, inte kan man ta bort en häst från loppet för man ska vara för försiktig? jag går mot strömmen lite för jag är inte alls tvärsäker på att torvald skulle tagits bort från start, som jag skrivit förut som säkert alla kommer ihåg;), så har en del travare ett rörelsemönster som man inte kna jämföra med ridhästens och vissa får det när de blir taggade och spända och ska då självjklart inte plockas av banan för en sån anledning..

Varför skulle de skriva varför hästen blöder?
Det har väl ingen annan med att göra alls?

Denna gången får du väl ta kontakt med aktuell tränare o fråga varför den blödde o sen är det väl travronden du ska fråga Hur de menar med att inte fråga varför hästen blödde??

Om din häst snubblar o slår upp ett balltramp, kommer det i lokaltidningen då med full redovisning på vad som skedde, när och va tänker du göra åt detta hemska nu?

OM min häst skulle slå upp ett balltramp på tävling och hamna i tidningen så skulle jag begära att det stod varför hästen blödde så ingen skulle tro att jag inte brydde mig.Ingen som tycker att det ser illa ut? NÄHÄ..ni övertygar mig bara ännu mer.

Det syns klart och tydligt att Torvald haltar även i skritten efter loppet. Sorgligt.Det är väl inte så konstigt att man ifrågasätter travsport när man matas av bilder av hästar med sår i munnen,halta hästar, rättegång ang användande av grisfösare, överdrivna drivningar (enligt mig i nästan varje upplopp jag ser) och mycket mycket mer.Som jag ser det så låter man helt enkelt pengarna styra för mycket inom travet.Jag anser mig tycka det med all rätt.Mina varningsklockor började ringa för längesedan.Men så är jag också en ovanligt sann djurvän som aldrig skulle ta pengarna före hälsan.För detta blir jag idiotförklarad här på travforumet,vilket bara gör mig ännu mer säker på min sak.Travsoppan fortsätter.Mitt rygg är fri,mina djur mår bra,ändå lider jag med dem som har det sämre,jag har nämligen ett samvete.

Jag med, mina djur mår toppen och jag har sopat min trappa.. :banana:

men vad är för försiktig då undrar jag?, inte kan man ta bort en häst från loppet för man ska vara för försiktig? jag går mot strömmen lite för jag är inte alls tvärsäker på att torvald skulle tagits bort från start, som jag skrivit förut som säkert alla kommer ihåg;), så har en del travare ett rörelsemönster som man inte kna jämföra med ridhästens och vissa får det när de blir taggade och spända och ska då självjklart inte plockas av banan för en sån anledning..

Var hästen taggad och spänd EFTER loppet också? I skritten? Jag har haft flera travare,och ingen har haft rörelsemönstret "HALT" utan att vara just "HALT" Jag anser att man inte kan vara FÖR försiktig

Kunde inte riktigt hålla mig längre...nu tycker till och med jag att du kanske får tagga ner lite. Att hästen skadat sig i munnen (bitit sig i tunga eller annat) är rätt tydligt och att detta skett under loppet är väl ganska troligt. Att man tar en bild och skriver som de gör är väl inte mkt att bråka om även om det kanske kan gå under olycklig formulering. Ungefär som när Sporten igår körde kanon/kalkon och medans reportern säger att "gör man bara 2 mål på 5 matcher så förtjänar man inte att gå till VM" samtidigt som man visar stackars Henke Larsson som ju fick reda på att hans bror dött under matchen. Man kunde ju valt annan spelare menmen ibland blir det fel..

Och ja jag tycker fortfarande inte att man varken rider eller kör hästar som såg ut som de två som diskuterats, vare sig i Elitlopp, VC final i Vegas eller en galopptur på stubben.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 018
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 384
Utrustning Och så ännu en bett-tråd :angel: Har en äldre häst (23) i vårt stall som har varit före detta fälttävlanshäst. Hon har det problemet att...
Svar
2
· Visningar
695
Senast: Suskiv
·
Ridning Jag har ett ticks som gör att jag öppnar upp händerna och då tappar jag tyglarna vid minsta motstånd (om hästen letar sig neråt eller...
Svar
13
· Visningar
4 279
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård