Svanstedt åtalad

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rammstein
  • Startdatum Startdatum
Sv: Svanstedt åtalad

Jag har väl ändå inte kastat ur mig vad som helst? Det har hänt förut att man startar ofräscha hästar i travet, bara för att man har en stor chans och det ligger mycket pengar i potten.Veterinärerna släpper tydligen igenom sånt.Vilket jag tycker är fel.Och då helt plötsligt spyr jag galla över travsporten? Nu får ni väl ge er.:mad:

Men du varför går du på mig!
Jag tycker att varken Torvald eller Sahara var i tävlingsmässigt skick.Så jag tycker faktiskt som du.Men att du spyt gala över travsporten vet vi alla.

KL

Jg hoppade in i tråden för att jag redan var förbannad på hela Kroon affären,och annat inom ridsporten.

Helt plötsligt tittar jag på Elit loppet på tv...får en klump i halsen av inslaget om Copiad...läser andra trådar här i trav delen och får inspiration till min DRESSYR täning!! :eek:

Väldigt intressant och nyttigt tycker jag.

För övrigt var den mest mjuka och lättlärda häst jag någonsin ridit in( i min ungdoms glada dagar) en travare. Han hade gått på banan tills han var 10 och sprungit in en del cash.

Mkt vacker häst, med ett skarpt lynne och intelligent.
Numera lever han sitt liv som Dressy häst med en tjej. Dom har som "show nummer" att göra ökad trav i passgång på diagonalen! :D

Skönt att se såna här inlägg :):bow:

Ena sekunden tycker alla att hästen inte borde fått starta,sen när JAG säger att det är sjukt att veterinärerna släpper igenom en halt häst då vänder alla plötsligt och ska försöka försvara att han fick springa?? Kommentatorerna reagerade, tittarna reagerade, ni reagerade, jag reagerade.Men veterinärerna släppte igenom det.Varför tro? Får man inte undra det? En hopphäst på elitnivå som hade visat samma hälta på framhoppningen hade INTE fått tävla.Varför är det skillnad på travet? Är travhästarna mindre värda? Jag tycker att min frågeställning är helt naturlig.Jag hade reagerat likadant om det var dressyr,hoppning,etc.Jag har fortfarande inget emot trav i sig,men såna här saker dyker upp hela tiden och som sagt blir man inte särskilt imponerad.

Ena sekunden tycker alla att hästen inte borde fått starta,sen när JAG säger att det är sjukt att veterinärerna släpper igenom en halt häst då vänder alla plötsligt och ska försöka försvara att han fick springa?? Kommentatorerna reagerade, tittarna reagerade, ni reagerade, jag reagerade.Men veterinärerna släppte igenom det.Varför tro? Får man inte undra det? En hopphäst på elitnivå som hade visat samma hälta på framhoppningen hade INTE fått tävla.Varför är det skillnad på travet? Är travhästarna mindre värda? Jag tycker att min frågeställning är helt naturlig.Jag hade reagerat likadant om det var dressyr,hoppning,etc.Jag har fortfarande inget emot trav i sig,men såna här saker dyker upp hela tiden och som sagt blir man inte särskilt imponerad.

Förslagsvis ringer du upp solvallas banveterinär och frågar varför hästen fick starta?
Sen kan du ju ju ringa aktuella tränare o höra efter vad som felades hästarna och deras åsikter...
Och eftersom du reagerar lika på alla sporter, kan du ju höra med Kroon om varför hon tävlade halta hästar?

Ingen som sagt att de skulle fått starta, däremot fick flera förklara för dig att Veterinären är inte anställd av travet, h*n är opartisk, men det kanske är nå försvar för dig, vad vet jag?

Och varför de fick starta?
Ja du, antingen så var veterinären inte vaken under travet eller så tyckte han inte han kunde stryka i elitloppet eller så tyckte han de såg okey ut eller så pratade han med berörda tränare/kuskar och hörde efter vad de som känner hästarna hade att säga och tog sen sitt beslut att låta dem starta..

Vi vet inte, vi tycker det var fel så vad vill du vi ska säga?
Men du får gärna berätta när du ringt o frågat!

Så här får man alltså inte diskutera VARFÖR? Då är detta alltså INTE ett diskussionsforum? Anledningen att jag undrar är ju för att det händer titt som tätt. Kroon blev väl avstängd ganska länge va? Blev ÅS det nu?

Så här får man alltså inte diskutera VARFÖR? Då är detta alltså INTE ett diskussionsforum? Anledningen att jag undrar är ju för att det händer titt som tätt. Kroon blev väl avstängd ganska länge va? Blev ÅS det nu?

Ja han blev avstängd + 30 000:- i böter för drivningen på upploppet.
Kroon blev avstängt för doping, tävlan inom karenstiden.

Du kan fråga varför hur många gånger du vill, men svaret är fortfarade att vi inte vet...
Jag gav dig några olika teorier o ídee´r på varför veteriären inte strök dem..
Vill du veta säkert, får du fråga veterinär eller tränare, för vi vet inte svaret.

Mmm personligen tycker jag att bägge hästarna såg väldigt ofärdiga ut men...Torvald har väl aldrig varit nån sköntravare i låga farter och att som banveterinär, inför ett av världens största lopp, välja att köra ut en häst som kanske är halt!? Knepigt? Mjo kanske, men det är lika i alla typer av sporter på riktigt hög nivå-kolla bara en hockematch i en avgörande SM-final eller liknande! Inte fan törs domarn visa ut nån när det står så mycket på spel. Ibland är spelet så fullt att man stundtals måste hålla för ögonen på barnen för att de inte ska få en nära döden upplevelse!

Det värsta som finns är ju när en domare avgör matchen för att han tar ett felaktigt beslut som han förmodligen ångrar att han förhastat höjde armen i skyn för att sedan blåsa...likväl som veterinären med all säkerhet noterat och dokumenterat att både TP och SD var ofärdiga. Veterinärer har skyldighet att dokumentera alla hästar som har ett avvikande mönster vilket vi ägare och tränare aldrig få ta del av om man inte snokar i sekretessbelagda papper på travbanan:angel:

Det är svaret på varför veterinären lät hästarna starta. Enligt min åsikt ville/ska han inte vara den som avgjorde loppet redan innan det kördes! Personligen kan jag tycka att han agerade rätt också då en utav dem faktiskt vann, fräsh eller ofräsh så fick han visa att han var bästa hästen :bow:

Men,jag kan garantera dig att om jag som amatör skulle komma ut med en häst som såg som dom gjorde,ja då blev det 5 dagars avstängning och veterinär intyg.
Och törs man inte som veterinär gå in och stryka en halt häst,så säger jag byt jobb.Travet har fått så mycket skit på sista tiden,så jag mådde dåligt av att se eländet med tanke på alla som inte kan trav satt och tittade på elitloppet.
Jag kan höra hur det pratas i stugorna "jaja i travet får man minsann starta halta hästar".Veterinären ska stryka en häst som är halt vare sig det är elitloppet eller ett punkt 21lopp det är en del av deras jobb.

Ja men självklart så åker vi amatörer ut så de sjunger om det även om jag tvivlar på att vi skulle bli utkörda om vi fick vara med i elitloppet??!! Herregud nog har jag haft gamla hästar som hoppat jämfota fram i värmning och defilering men som senare då det blivit dags för lopp tagit sig samman och travat klockrent! Har en häst en gång fått ögonen på sig så blir den väldigt utstuderad varenda gång vilket inte är kul :(

Kom också ihåg då Stig H var upp till skellefteå under en V7:a och hade med sig Ebbes Arnie L.J som hade en konstig typ av rörelsestörning utan att vara halt...Den djurskyddande kvinnliga banveterinären där körde då ut favoriten i gulddivisionen trots att Stig H hävdade att "han rör sig så"....Var väl tur att hon inte var banveterinär under elitloppshelgen för då hade vi inte sett Kung Åke och Torvald stå som segrare...

Men,jag kan garantera dig att om jag som amatör skulle komma ut med en häst som såg som dom gjorde,ja då blev det 5 dagars avstängning och veterinär intyg.
Och törs man inte som veterinär gå in och stryka en halt häst,så säger jag byt jobb.Travet har fått så mycket skit på sista tiden,så jag mådde dåligt av att se eländet med tanke på alla som inte kan trav satt och tittade på elitloppet.
Jag kan höra hur det pratas i stugorna "jaja i travet får man minsann starta halta hästar".Veterinären ska stryka en häst som är halt vare sig det är elitloppet eller ett punkt 21lopp det är en del av deras jobb.

Om jag nu "för en gångs skull" har lyckats följa fakta så är den tidigare av Jordbruksverkets utsedda "djurskydds kontrollant" för dagen på Solvalla den sedan tidigare av samma instans utsedda "kontrollant" den som kontrollerade djurskyddet på Täby Galopp. Av känd (men endå okänd anledning) blev denne "kontrollant" avsatt sitt åtagande på Täby Galopp i form av "ngn" jäv situation och Solvallas tidigare "kontrollant" som va mkt väl insatt i djurskyddet och omdiskuterad över att utföra sitt yrkesutövande enligt djurskyddet och inte såg mellan fingrarna när det gällde att Veterinärstryka en starhäst oberoende av vilke "status loppen hade". Alla hästar skulle behandlas likadant och så står det oxå i lagtexten..

T.o.m. Hultman blev en gång förbannad för att hans "dåvarande" stjärna blev struken strax innan start och som storfavorit i det loppet så tog det hus i helvete även på atg. (Har ni glömt???)

Så här skedde en "rokard" Man flyttade över Solvallas tidigare banveterinär till numera Täby Galopps banveterinär och flyttade Täby Galopps tidigare banveterinär till banveterinär på Solvalla..

Solvallas tidigare banveterinär va även så rak att han ställde upp i kalla faktas första program om "travets dolda djurplågeri" med massa fakta ich information om hur han som banveterinär på Solvalla har uppleft "lång och trogen tjänst"

Tänker man bara så förstår man att pengar är makt, makt går före t.o.m. dagens lagstiftning, och Jordbruktsverkets lagstiftning är helt befängt när det gäller djurets enskilda välmående.

Vi kan även belysa resultatet inom självaste travsporten och där nu plötsligt dom stängda dörrarna börjar öppnas..

http://www.aftonbladet.se/trav365/article5318512.ab

Travet är en stor soppa för dagen och den granskning som för dagen sker är inte en dag för tidig,, inte för tränarna eller för spelarna men för djurskyddet!!

Hur insatt är du i travet?
Eftersom du kan påstå att travet är en stor "soppa" idag!

Tänker man bara så förstår man att pengar är makt, makt går före t.o.m. dagens lagstiftning, och Jordbruktsverkets lagstiftning är helt befängt när det gäller djurets enskilda välmående.[/B]

Mmm pengar är makt...Inte bara vad gäller djurets enskilda välmående...snarare dagens samhälle...Välkommen till världen...

Tänker man bara så förstår man att pengar är makt, makt går före t.o.m. dagens lagstiftning, och Jordbruktsverkets lagstiftning är helt befängt när det gäller djurets enskilda välmående.

Vi kan även belysa resultatet inom självaste travsporten och där nu plötsligt dom stängda dörrarna börjar öppnas..

http://www.aftonbladet.se/trav365/article5318512.ab

Travet är en stor soppa för dagen och den granskning som för dagen sker är inte en dag för tidig,, inte för tränarna eller för spelarna men för djurskyddet!!

Jag kan delvis hålla med dig om den åsikt du framför i första citerade stycket, men resten ställer jag mig lite undrande till... det avgörandet hör inte alls ihop med djurskydd utan med spelsäkerhet vilket också framgår tydligt av STC:s uttalande.

Soppa? Tja det kan tyckas vara en soppa ur ditt perspektiv men jag håller inte med om att det är en soppa ur djurskyddsynpunkt helt och fullt. Det jag kan säga däremot är att ja det finns rötägg - även inom travet, liksom det finns rötägg inom alla former av djurhållning.

Skall man se över djurskyddet är det min bestämda uppfattning att man bör ta nappatagen i första hand inom matproduktionen, det är min högst personliga uppfattning att den stora majoriteten hästar har det oerhört bra jämfört med den stora majoriteten hönor, svin och nötkreatur. Givetvis menar jag inte att man därför inte skall titta på djurskyddet inom även trav, hoppsport, dressyr och skogsmullehästar/gårdshästar etc. men kanske borde man börja i en annan ände.

Överlag finns det (allt för) många människor som inte ser djuren som djur utan som något helt annat. Det gör mig mycket ledsen.

Och ja, jag tycker att man skall se över travsporten såväl som all djurhållning, alla djur skall hållas på ett bra sätt. Men jag tror inte att problemen är större inom travet än inom någon annan hästnäring faktiskt. Och definitivt inte om man jämför med annan djurhållning i större skala.

Fram för fler friska och glada djur överallt!!!

Vem flyttades? Lars Audell var banveterinär i söndags och såvitt jag vet har han varit banveterinär på Solvalla de senaste åren.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 018
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 384
Utrustning Och så ännu en bett-tråd :angel: Har en äldre häst (23) i vårt stall som har varit före detta fälttävlanshäst. Hon har det problemet att...
Svar
2
· Visningar
695
Senast: Suskiv
·
Ridning Jag har ett ticks som gör att jag öppnar upp händerna och då tappar jag tyglarna vid minsta motstånd (om hästen letar sig neråt eller...
Svar
13
· Visningar
4 279
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård