Det är artigt att berätta om förseningen.
Men konsekvensen hos tandvården blir ju att försöka hantera situationen så att nästa bokade patient inte blir drabbad. Det var säkert det man syftade på.
Det problemet stöter jag på med jämna mellanrum: människor kommer försenat (med eller utan rimlig förklaring; i ditt fall uppenbarligen med) och förväntar sig ändå att få samma tidsutrymme som om de kommit i utsatt tid.
I verkligheten krymper ju tillgängligt tidsutrymme, och därmed möjligheter till åtgärd, i samma utsträckning som förseningen.
Klantigt uttryckt från tandvården, kanske, men handlar ju om att man då inte kan räkna med att det planerade besöket hinner göras.
Eftersom de har andra patienter också.
Så problemet med att din son blir försenad är att de kanske inte hinner med honom när han är försenad.
Och om man artigt berättar om förseningen så fort man får veta det förväntar jag mig ett artigt svar. T.ex. Ett tack för info och förslag på ny tid?