Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle över ett övergångsställe, stannar upp och vänder mig för att se bilsituationen, tänker att den första bilen kommer åka förbi men den verkar stanna(som de ofta gör direkt där) så jag går, föraren hänger sig på tutan och tar ut all sin tydligen uppdämda ilska på mig. Försöker visa att den kan åka om den vill utan att köra på mig men fortsätter sen över till mittendelen av vägen. Öppnar fönstret när jag gått förbi och skriker åt mig... Tack. Du får vara arg på andra som kastar sig över vägen utan att titta efter men det var verkligen inte vad jag gjorde... Så nu känner jag mig jävligt dum för missförståndet men också inte rimlig reaktion av föraren :bag:

Att det så sällan framgår vilken ålder barnböcker riktar sig till. För mig som inte har barn men ofta vill köpa böcker till min brorson blir det jättesvårt att avgöra vad som passar och vad som är för lätt/svårt. Jag kan såklart fråga föräldrarna, men ibland vore det kul att kunna överraska dem också. Jag tycker det är jättemärkligt att det inte är standard att ge åtminstone någon slags fingervisning!

Att det så sällan framgår vilken ålder barnböcker riktar sig till. För mig som inte har barn men ofta vill köpa böcker till min brorson blir det jättesvårt att avgöra vad som passar och vad som är för lätt/svårt. Jag kan såklart fråga föräldrarna, men ibland vore det kul att kunna överraska dem också. Jag tycker det är jättemärkligt att det inte är standard att ge åtminstone någon slags fingervisning!
Bokhandeln brukar kategorisera böckerna i olika läsåldrar, eller hur menar du? Eller nu kommer jag inte ihåg om du bodde utomlands, det kanske skiljer sig då?

Bokhandeln brukar kategorisera böckerna i olika läsåldrar, eller hur menar du? Eller nu kommer jag inte ihåg om du bodde utomlands, det kanske skiljer sig då?
Kanske är annorlunda i fysisk butik, men jag handlar ofta online och där brukar det inte framgå. Jag tycker nog framförallt att det är konstigt att det inte framgår i beskrivningen av boken, att författaren/förlaget liksom inte ger någon hint om vilken ålder de riktar sig till.

Kanske är annorlunda i fysisk butik, men jag handlar ofta online och där brukar det inte framgå. Jag tycker nog framförallt att det är konstigt att det inte framgår i beskrivningen av boken, att författaren/förlaget liksom inte ger någon hint om vilken ålder de riktar sig till.
Kollade på den största bokhandelns hemsida nu och de har kategorier för 5-8 år, 9-12 och sedan "teenage & young adult", men det hjälper inte mig med en brorson som är drygt 3... Känns som att det är väldigt stor skillnad på vad som passar för en tvååring och en fyraåring, så det är lite konstigt att de inte kategoriserar för yngre åldrar.

Kollade på den största bokhandelns hemsida nu och de har kategorier för 5-8 år, 9-12 och sedan "teenage & young adult", men det hjälper inte mig med en brorson som är drygt 3... Känns som att det är väldigt stor skillnad på vad som passar för en tvååring och en fyraåring, så det är lite konstigt att de inte kategoriserar för yngre åldrar.
Bokus har 0-3, 3-6, 6-9, osv. om det hjälper dig. Ja, håller med!

Nu är kylan "här" och jag behöver kuta på toa i ett för att pinka. Ibland undrar jag varför min urinblåsa inte kan bete sig normalt för... Jag känner mig asgammal som kan gå på toa var 5 minut ibland, känns det som. Fast det är kanske det den gör, och rent faktiskt jag som börjar bli lite äldre, men störigt är det ändå...

Nu är kylan "här" och jag behöver kuta på toa i ett för att pinka. Ibland undrar jag varför min urinblåsa inte kan bete sig normalt för... Jag känner mig asgammal som kan gå på toa var 5 minut ibland, känns det som. Fast det är kanske det den gör, och rent faktiskt jag som börjar bli lite äldre, men störigt är det ändå...
Det ska inte vara så bara för att man är ”gammal”. Och särskilt gammal är du väl inte heller, i den bemärkelsen?

Det ska inte vara så bara för att man är ”gammal”. Och särskilt gammal är du väl inte heller, i den bemärkelsen?
Nej kanske inte egentligen. Men det är standard när det blir kallare ute, de första dagarna med minusgrader, den första veckan, är skitjobbig innan det lugnat sig något lite åtminstone, men det är skillnad på vinter och sommar helt klart. Samma i och för sig för min 9 år yngre syster så det är väl inte åldern. Pratar vi med varandra i telefon tillhör det vanligheterna att följa med varandra in på toa för att kissa, framför allt vintertid ;)

Lyssnar på boken I :heart AI och den är bra, men författaren verkar (hittills) inte lyfta några problem med att det som genereras inte är verkligt. Han skriver att AI inom kort kan slänga ihop ett live-framträdande med Beyonce och Queen, hur fantastiskt? Ja, tekniken i sig är fantastisk. Men annars är inte själva grejen med det fantastiska i ett sådant just att det skulle vara verkligt, och är det inte det, så faller det helt platt.

Nu såg jag precis reklam för en app som kan förvandla bilder till exempelvis julbilder. Kolla vad söt den här bilden blev på mitt barn med jultröja och julbakgrund. Sött men.. beskt?

Jag är verkligen pro AI, och jag vet om att vi länge redigerat bild och film bortom verklighet. Men det här har verkligen skapat en nivå av att sudda ut gränserna mellan verklighet och fantasi som stör mig. Fiktion är fiktion, inga problem med det. Men anspela inte på verkligheten, utan använd AI och dess fulla kraft till vettigare saker.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt!
57 58 59
Svar
1 166
· Visningar
49 787
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
104 373
Senast: pepp
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
600
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
122 810
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30