Jag är med i en grupp på FB "Fåglar inpå knuten- Birdlife Sverige". Oftast är det trevligt att få upp fina bilder på fåglar och lära sig känna igen fler arter. Men vid den här tiden på året funderar jag varje år på att gå ur gruppen! Folk är så korkade men tror att de är snälla! Det är flera inlägg i veckan nu med folk som hittat en "stackars liten övergiven fågelunge" och "räddat" den! Det läggs varje år upp flera uppmaningar om att låta fågelungar vara, deras föräldrar har koll på dem. Ändå håller folk på och kidnappar fågelungar på löpande band känns det som! Sen sitter det andra nötter i rekommenderar att den som skrivit inlägget ska ge dem lite vatten! Nä, man ska inte kidnappa fågelungar! Ja, fågelungarnas föräldrar vet vad de gör! Nä, man ska INTE ge dem vatten för det är alldeles för stor risk att det hamnar i luftstrupen och en del fågelungar dricker inte än själv och riskerar bara att drunkna i vattenskålen som de rekommenderar ställs fram.
Och så såna här kommentarer: "Du får mata den" får mig att vilja skrika!
Har folk ingen koll alls?! Folk skriver och tycker synd om de stackars små skrikande mås- och trutungarna som springer runt. Folk vill sätta tillbaka dem i boet! Kan folk inte bara googla först innan de sätter igång med sin kidnappning!!
Jag tror detta har blivit mycket värre för att det är så mycket instagram inlägg (säkert tiktok med) med folk som har "räddat" diverse vilda djur och visar hur perfekta dom är som husdjur. Många vill nog just ha ett tamt vilt djur för att dom sett det på nätet. Bedrövligt är det iaf