Störiga saker vi stör oss på, del 31.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Facebooks förslag på inlägg från grupper som kan intressera mig. Om jag sitter i en växtgrupp så vill jag inte ha inlägg om tant Gudruns nybakta paj och sitter jag i en lokal grupp så vill jag inte ha inlägg från typ Burträsk, vad fan?! :arghh: Fine i flödet men ge fan i grupperna!
 
Pedagogerna hos er gör säkert det :) men man ska akta sig lite för att ta för givet att 1) alla pedagoger läst den infon och 2) att det är så på alla ställen, överallt.

Enda sättet att vara säker på att skol och fritidspersonal fått info om ev allergier är att meddela personalen personligen och extra viktigt om den ev allergin kan leda till anafylaxi.
Jag kan ju tycka att oavsett hur det är organiserat så ska den som skaffar något som barnen ska äta ha koll på allergierna. Har pedagogerna inte koll, så kan de ju heller inte gå och köpa godis som nån kan bli sjuk av.


Kan även meddela att det kan vara en GDPR-fråga gällande allergier. Det bör ju vara okej att sprida på enheten mellan personal om de ska baka och sånt, men annars är allergier en otroligt känslig personuppgift och får egentligen inte sitta uppe med namn om "obehöriga" kan se listan. Därför är x-antal med fiskallergi, x-antal med nötallergi mycket bättre. Så har jag fått lära mig det i alla fall :)
GDPR. Så mycket krångel det ställer till med.

Personligen hade jag föredragit att det hade suttit lappar uppe där det framgår att mitt barn har en allvarlig allergi framför att nån ger barnet nåt att äta som hen är allergisk mot. Jag hade faktiskt sett det som positivt att alla som på nåt sätt har ansvar för mitt barn känner till allergin och har informationen lätt tillgänglig, även om det skulle innebära att ”obehöriga” (städ, andra föräldrar, osv) också kan se det.
 
Jag har tre kilo morötter eftersom jag någon okänd anledning köpte på extrapris. De har nu legat i kylen i några månader. Det bär mig emot att slänga men vet fasiken inte vad jag ska göra med dem.

Fö stör jag mig på att jag inte kan få av luckan på frukt och grönsakslådan. Det har kommit lite smuts där och jag kommer inte åt :banghead: Det syns varje gång jag öppnar kylen och jag kommer gå och reta mig på det.
 
Jag har tre kilo morötter eftersom jag någon okänd anledning köpte på extrapris. De har nu legat i kylen i några månader. Det bär mig emot att slänga men vet fasiken inte vad jag ska göra med dem.

Fö stör jag mig på att jag inte kan få av luckan på frukt och grönsakslådan. Det har kommit lite smuts där och jag kommer inte åt :banghead: Det syns varje gång jag öppnar kylen och jag kommer gå och reta mig på det.
Köp en häst! :idea:
 
Barnen bakade pepparkakor på fritids och dekorerade med Non Stop. Mitt barn har kraftig jordnötsallergi och de kan innehålla spår av jordnötter. Fritids säger att de inte har fått information om allergin, som jag såklart skriver om på de blanketter vi behöver lämna in vid läsårets start.
Men hur komdet sig att de ens fick ta in det i lokalerna? Här har vi totalförbud på saker med även spår av nötter i, att ens ta in i lokalerna.
 
Men hur komdet sig att de ens fick ta in det i lokalerna? Här har vi totalförbud på saker med även spår av nötter i, att ens ta in i lokalerna.
Det finns inte "luftburen" farlig jordnötsallergi. Det är en myt.

Det finns vetenskapliga studier som visar det.

https://ki.se/forskning/luftburen-exponering-for-jordnotter-gav-inga-svara-reaktioner

"Även andra forskare har försökt framkalla allergiska reaktioner från jordnötter via luften, men än så länge har ingen lyckats. Det finns inte heller något beskrivet fall av svår reaktion eller dödsfall till följd av jordnötter via luften."

"Mängden protein i luften är så liten att det är osannolikt att det skulle kunna ge upphov till måttliga eller kraftiga allergiska reaktioner, vilket vi alltså heller inte har sett hos någon av studiedeltagarna."
 
Jag kan ju tycka att oavsett hur det är organiserat så ska den som skaffar något som barnen ska äta ha koll på allergierna. Har pedagogerna inte koll, så kan de ju heller inte gå och köpa godis som nån kan bli sjuk av.



GDPR. Så mycket krångel det ställer till med.

Personligen hade jag föredragit att det hade suttit lappar uppe där det framgår att mitt barn har en allvarlig allergi framför att nån ger barnet nåt att äta som hen är allergisk mot. Jag hade faktiskt sett det som positivt att alla som på nåt sätt har ansvar för mitt barn känner till allergin och har informationen lätt tillgänglig, även om det skulle innebära att ”obehöriga” (städ, andra föräldrar, osv) också kan se det.
Det handlar om att man kan använda allergierna mot individen. Tänker bland vuxna, alltid se till att någon blir sjuk, måste hem eller ännu värre.
 
Detta ar orimligt roligt 🙈 🙈 🙈

Men alltså, jag trodde i min enfald att SFI var för de som inte kan svenska alls? Men arbetsförmedlingen kan alltså sätta folk där för att de inte vet vad de ska göra med dem?
Ja, tydligen.. Min man är väldigt svensk, jag vet inte om de tänkte att han skulle hjälpa till med själva utbildningen eller vad de tänkte. Han trodde det skulle vara en "riktig" utbildningsinsats men när han kom dit var det SFI.

Jag tycker också det är orimligt roligt och kan inte låta bli att reta honom för det fortfarande ibland :D
 
Jag har tre kilo morötter eftersom jag någon okänd anledning köpte på extrapris. De har nu legat i kylen i några månader. Det bär mig emot att slänga men vet fasiken inte vad jag ska göra med dem.

Fö stör jag mig på att jag inte kan få av luckan på frukt och grönsakslådan. Det har kommit lite smuts där och jag kommer inte åt :banghead: Det syns varje gång jag öppnar kylen och jag kommer gå och reta mig på det.
Riv och lägg i frysen.
 
Jag kan ju tycka att oavsett hur det är organiserat så ska den som skaffar något som barnen ska äta ha koll på allergierna. Har pedagogerna inte koll, så kan de ju heller inte gå och köpa godis som nån kan bli sjuk av.



GDPR. Så mycket krångel det ställer till med.

Personligen hade jag föredragit att det hade suttit lappar uppe där det framgår att mitt barn har en allvarlig allergi framför att nån ger barnet nåt att äta som hen är allergisk mot. Jag hade faktiskt sett det som positivt att alla som på nåt sätt har ansvar för mitt barn känner till allergin och har informationen lätt tillgänglig, även om det skulle innebära att ”obehöriga” (städ, andra föräldrar, osv) också kan se det.
Hos oss sitter det på personalrummet och arbetsrummen.
Namn, klass och var akutmedicin finns.
 
Det finns inte "luftburen" farlig jordnötsallergi. Det är en myt.

Det finns vetenskapliga studier som visar det.

https://ki.se/forskning/luftburen-exponering-for-jordnotter-gav-inga-svara-reaktioner

"Även andra forskare har försökt framkalla allergiska reaktioner från jordnötter via luften, men än så länge har ingen lyckats. Det finns inte heller något beskrivet fall av svår reaktion eller dödsfall till följd av jordnötter via luften."

"Mängden protein i luften är så liten att det är osannolikt att det skulle kunna ge upphov till måttliga eller kraftiga allergiska reaktioner, vilket vi alltså heller inte har sett hos någon av studiedeltagarna."
Nu killgissar jag vilt, men tänker att totalförbud i lokaler där det finns barn skulle kunna vara för att eliminera risken för att ett barn äter det, snarare än risken med luftburna allergener.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
22 021
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 043
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 574
Senast: Lingon
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
12 006
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp