Störiga saker vi stör oss på, del 31.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Barnen bakade pepparkakor på fritids och dekorerade med Non Stop. Mitt barn har kraftig jordnötsallergi och de kan innehålla spår av jordnötter. Fritids säger att de inte har fått information om allergin, som jag såklart skriver om på de blanketter vi behöver lämna in vid läsårets start.
Köket får allergiinfon, mycket tveksamt om pedagogerna får den, såvida inte föräldrarna meddelar alla pedagoger själv.
 
Så är det dock inte. Köket får den infon iom att de som jobbar måste ha koll på ev allergikost.
Om pedagoger köper något på sidan av till barnen är inget som räknas med.

Hos oss är det till och med så att köket har en namnlös lista; dvs x antal har laktosintolerans, Y antal allergiska mot fisk, Z antal är glutenintoleranta osv.

Så varje gång vi ska beställa utflyktsmat (av nämnda kök) behöver vi (pedagoger) fortfarande gå igenom varje klass och hitta alla specialkost manuellt (dvs fråga varje elev).

(sen har vi också nöt och jordnötsförbud men 'kan innehålla' accepteras. Största problemet just nu är personal som ger ut godis/bakverk till annan personal och elever som innehåller nötter. Och när man lyfter det så säger de bara "jag visste inte!". MEN VET BÄTTRE DÅ!)
 
Hos oss är det till och med så att köket har en namnlös lista; dvs x antal har laktosintolerans, Y antal allergiska mot fisk, Z antal är glutenintoleranta osv.
Så har alla kök, men man kan som sagt inte ta för givet att pedagoger vet, såvida man inte upplyst dem om ev allergier/soecialkoster.
 
Smart att försova mig när jag redan skulle börja en timme senare än annars... pinsamt ju! Nåja, sov gott den tiden i alla fall! Extra gott till och med! Men nu tandborstning och bye bye!

Halt ute som F.
 
Så är det dock inte. Köket får den infon iom att de som jobbar måste ha koll på ev allergikost.
Om pedagoger köper något på sidan av till barnen är inget som räknas med.
Här får köket den informationen men på lappen som lämnas in med kontaktuppgifter till föräldrarna mm så står det med allergi info så då borde pedagogerna kunna kolla där.
 
Här får köket den informationen men på lappen som lämnas in med kontaktuppgifter till föräldrarna mm så står det med allergi info så då borde pedagogerna kunna kolla där.
Pedagogerna hos er gör säkert det :) men man ska akta sig lite för att ta för givet att 1) alla pedagoger läst den infon och 2) att det är så på alla ställen, överallt.

Enda sättet att vara säker på att skol och fritidspersonal fått info om ev allergier är att meddela personalen personligen och extra viktigt om den ev allergin kan leda till anafylaxi.
 
Kan även meddela att det kan vara en GDPR-fråga gällande allergier. Det bör ju vara okej att sprida på enheten mellan personal om de ska baka och sånt, men annars är allergier en otroligt känslig personuppgift och får egentligen inte sitta uppe med namn om "obehöriga" kan se listan. Därför är x-antal med fiskallergi, x-antal med nötallergi mycket bättre. Så har jag fått lära mig det i alla fall :)
 
Angående pedagoger och vad de borde ha koll på så är det inte deras uppgift att hålla koll på matallergier. Pedagoger idag får ofta täcka upp för kollegor och göra jobbet för två personer för priset av en, att då begära att de även ska vara kökspersonal är orimligt. Köket ska ha koll på allergier, sköta specialkost och informera alla att livsmedel utifrån inte får tas in av personal och förvaras i verksamheten. Det borde förtydligas i verksamheten och om någon pedagog tagit in eget livsmedel så försvårar det för köket och kan leda till olyckor, så det ska helst inte förekomma. Det får dom verkligen se över, en del allergier är riktigt allvarliga.

Jag har själv jobbat med flera barn med allergier och det gick inte att agera matpersonal och ha allt det på minnet samtidigt som man är pedagog. Köket hade ypperlig koll på det och vilka barn som behövde vad och informerade tydligt om det vid varje måltid samt såg till så att allt sköttes. De köpte även in allt till bakning osv. Och var väldigt tydliga med att eget inte fick tas in!

Förlåt för långt inlägg, men jag stör mig. Minst sagt.
 
. Köket ska ha koll på allergier, sköta specialkost och informera alla att livsmedel utifrån inte får tas in av personal och förvaras i verksamheten. Det borde förtydligas i verksamheten och om någon pedagog tagit in eget livsmedel så försvårar det för köket och kan leda till olyckor

Rent krasst så är kök och skol/fritidsverksamhet faktiskt 2 vitt skilda arbetsplatser, så vad skolpersonal eventuellt tar in i sin verksamhet har köket egentligen absolut noll och ingenting med att göra.
 
Rent krasst så är kök och skol/fritidsverksamhet faktiskt 2 vitt skilda arbetsplatser, så vad skolpersonal eventuellt tar in i sin verksamhet har köket egentligen absolut noll och ingenting med att göra.
Så kan det vara, hos oss var det strikt nej för att vi ville eliminera risken att barn med allvarlig allergi fick i sig något de inte borde. Det var en liten verksamhet, så inte så avskilt, samt små barn.
Sen kan jag tycka att ska man baka så har man blandat in köket och då bör man tänka sig för. Känns orimligt att pedagogerna ska köpa in grejer till bakning själva.
 
Så kan det vara, hos oss var det strikt nej för att vi ville eliminera risken att barn med allvarlig allergi fick i sig något de inte borde. Det var en liten verksamhet, så inte så avskilt, samt små barn.
Sen kan jag tycka att ska man baka så har man blandat in köket och då bör man tänka sig för. Känns orimligt att pedagogerna ska köpa in grejer till bakning själva.
Det är så.2 helt olika enheter.

Sen på mindre stållen går det att ha en helt annan koll, samarbete och upplägg än hos de som lagar uppemot 1000-1500 portioner/dag och skickar iväg större delen av maten åt olika håll.
 
Det är så.2 helt olika enheter.

Sen på mindre stållen går det att ha en helt annan koll, samarbete och upplägg än hos de som lagar uppemot 1000-1500 portioner/dag och skickar iväg större delen av maten åt olika håll.
Ah, du menar så. Vi beställde in mat från kök men hade också egen kökspersonal på plats som såg till så att maten har rätt temp, hanterades rätt och att specialkost var rätt osv. Den personalen köpte även in allt som behövdes utöver det utifrån budget.
På så sätt var det separat, men inte två enheter eftersom att det var en liten verksamhet. Men ja, det låg inte på pedagogernas bord att man skulle kunna allas allergier.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
20 21 22
Svar
430
· Visningar
21 902
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 043
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 572
Senast: Lingon
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
12 006
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp