Var verkligen eleven allergisk mot vetemjöl, alltså mjölet i sig? Du menar alltså inte mot gluten, d.v.s. intag av produkter med vetemjöl i?
Låter som en extremt ovanlig allergi. Eller en total missuppfattning från föräldrarnas sida, där glutenallergin som ju har med matsmältning att göra, tolkats till att fungera den den mytiska, luftburna jordnötsallergin...
Alla får kli i ögonen, börjar att hosta och nysa om man hamnar i damm, t.ex. damm efter vetemjöl...
Jag är rätt skeptisk till annat än dubbel-trippel- och kvadruppel kollade allergier som dyker upp här och där, och där man inte kan vistas i samma rum som en skål med äpplen eller jordgubbar, eller för den delen det där med jordnötterna, eftersom man riskerar anafylaktisk chock av dessa matvarors närvaro i rummet, alltså utan att äta av dem.
Det allra vanligaste är att födoämnesallergier ger olika sorters obehag i matsmältningen, klåda, eller utslag när man äter av det man inte tål.
Själv är jag svårt allergisk mot getinggift, och har fått besöka akuten flera gånger (har numera egen spruta hemma istället).
Dessutom lever jag med folk som är pollenallergiska och därför korsallergiska mot bl.a. äpple, så jag säger inte att allergi inte finns, utan det är snarare så att det finns överdrivna påståenden runt vissa personer och allergi, som istället begränsar både den allergiska genom överdriven rädsla, och omvärlden genom att tvinga fram extremt hänsynstagande. T.ex. förbud mot jordnötter på offentlig plats på grund av den mytiska luftburna jordnötsallergin.