Störiga saker vi stör oss på, del 31.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Facebooks förslag på inlägg från grupper som kan intressera mig. Om jag sitter i en växtgrupp så vill jag inte ha inlägg om tant Gudruns nybakta paj och sitter jag i en lokal grupp så vill jag inte ha inlägg från typ Burträsk, vad fan?! :arghh: Fine i flödet men ge fan i grupperna!
Hade en spännande Facebook-upplevelse häromdagen där jag skrev ett inlägg i stallets privata grupp - det inlägget korspostades(?) även i en annan lokal grupp som jag själv inte är medlem i, men en från stallet är medlem i gruppen och skickade en printscreen till mig på mitt inlägg i den gruppen och undrade varför jag postade där?
Jag är som sagt inte medlem i den gruppen, och när jag gick in i gruppen och sökte på mig själv kom inget upp - men jag har ju stallkompisens printscreen på mitt inlägg, postat i den gruppen :confused: :confused: :confused:
 
Stör mig på entreprenören som har ett papper som jag behöver skriva under. Alltså DET är egentligen inte störningen, utan att han inte kan kläcka ur sig när han tänker dyka upp med sagda papper. Han undrade för några dagar sedan om jag kunde någon gång i veckan (alltså denna) och jag gav honom två förslag. Igår eftermiddag och i princip hela dagen idag. Han valde idag och skulle höra av sig med tid när det närmade sig, men hittills har jag inte hört ett pip.... :cautious:
 
Hade en spännande Facebook-upplevelse häromdagen där jag skrev ett inlägg i stallets privata grupp - det inlägget korspostades(?) även i en annan lokal grupp som jag själv inte är medlem i, men en från stallet är medlem i gruppen och skickade en printscreen till mig på mitt inlägg i den gruppen och undrade varför jag postade där?
Jag är som sagt inte medlem i den gruppen, och när jag gick in i gruppen och sökte på mig själv kom inget upp - men jag har ju stallkompisens printscreen på mitt inlägg, postat i den gruppen :confused: :confused: :confused:
Wtf, från en privat grupp?! Det är ju hyfsat obra om det ska vara så O_o
 
Har tänkt länge (ett halvår 🙈) att byta ut mina piercing-örhängen som suttit i sen jag öppnade upp hålen i örsnibbarna.
Idag bestämde sig ett för att lossa av sig själv. givetvis tappar jag den lilla pärlan och den försvann fullständigt nån stans under skrivbordet.
 
Minns en skola jag jobbade på där en elev var extremt allergisk mot vetemjöl. Där var det roliga killar i 9an som hade mjölkrig i korridoren "för att se vad som hände" :bag::devil:
Var verkligen eleven allergisk mot vetemjöl, alltså mjölet i sig? Du menar alltså inte mot gluten, d.v.s. intag av produkter med vetemjöl i?

Låter som en extremt ovanlig allergi. Eller en total missuppfattning från föräldrarnas sida, där glutenallergin som ju har med matsmältning att göra, tolkats till att fungera den den mytiska, luftburna jordnötsallergin...

Alla får kli i ögonen, börjar att hosta och nysa om man hamnar i damm, t.ex. damm efter vetemjöl...

Jag är rätt skeptisk till annat än dubbel-trippel- och kvadruppel kollade allergier som dyker upp här och där, och där man inte kan vistas i samma rum som en skål med äpplen eller jordgubbar, eller för den delen det där med jordnötterna, eftersom man riskerar anafylaktisk chock av dessa matvarors närvaro i rummet, alltså utan att äta av dem.


Det allra vanligaste är att födoämnesallergier ger olika sorters obehag i matsmältningen, klåda, eller utslag när man äter av det man inte tål.


Själv är jag svårt allergisk mot getinggift, och har fått besöka akuten flera gånger (har numera egen spruta hemma istället).

Dessutom lever jag med folk som är pollenallergiska och därför korsallergiska mot bl.a. äpple, så jag säger inte att allergi inte finns, utan det är snarare så att det finns överdrivna påståenden runt vissa personer och allergi, som istället begränsar både den allergiska genom överdriven rädsla, och omvärlden genom att tvinga fram extremt hänsynstagande. T.ex. förbud mot jordnötter på offentlig plats på grund av den mytiska luftburna jordnötsallergin.
 
Var verkligen eleven allergisk mot vetemjöl, alltså mjölet i sig? Du menar alltså inte mot gluten, d.v.s. intag av produkter med vetemjöl i?

Låter som en extremt ovanlig allergi. Eller en total missuppfattning från föräldrarnas sida, där glutenallergin som ju har med matsmältning att göra, tolkats till att fungera den den mytiska, luftburna jordnötsallergin...

Alla får kli i ögonen, börjar att hosta och nysa om man hamnar i damm, t.ex. damm efter vetemjöl...

Jag är rätt skeptisk till annat än dubbel-trippel- och kvadruppel kollade allergier som dyker upp här och där, och där man inte kan vistas i samma rum som en skål med äpplen eller jordgubbar, eller för den delen det där med jordnötterna, eftersom man riskerar anafylaktisk chock av dessa matvarors närvaro i rummet, alltså utan att äta av dem.


Det allra vanligaste är att födoämnesallergier ger olika sorters obehag i matsmältningen, klåda, eller utslag när man äter av det man inte tål.


Själv är jag svårt allergisk mot getinggift, och har fått besöka akuten flera gånger (har numera egen spruta hemma istället).

Dessutom lever jag med folk som är pollenallergiska och därför korsallergiska mot bl.a. äpple, så jag säger inte att allergi inte finns, utan det är snarare så att det finns överdrivna påståenden runt vissa personer och allergi, som istället begränsar både den allergiska genom överdriven rädsla, och omvärlden genom att tvinga fram extremt hänsynstagande. T.ex. förbud mot jordnötter på offentlig plats på grund av den mytiska luftburna jordnötsallergin.
Precis, eleven var extremallergisk mot vetemjöl/vete och det var precis som du säger - en ovanlig allergi och inget som vi stött på i verksamheten varken innan eller efter den eleven.
 
På ämnet om allergi/överkänslighet/intolerans så undrar jag varför laktosintolerans var så vanligt bland barn för några år sedan, men numera knappt finns alls?? Jag har alltså jobbat inom barnomsorgen i många år och för ett antal år sedan var det alltid minst någon i varje grupp som behövde laktosfria livsmedel. Numera är det högst ovanligt.
 
Var verkligen eleven allergisk mot vetemjöl, alltså mjölet i sig? Du menar alltså inte mot gluten, d.v.s. intag av produkter med vetemjöl i?

Låter som en extremt ovanlig allergi. Eller en total missuppfattning från föräldrarnas sida, där glutenallergin som ju har med matsmältning att göra, tolkats till att fungera den den mytiska, luftburna jordnötsallergin...
Som andra redan sagt så finns det och är en äkta allergi till skillnad mot laktos- och glutenintolerans. Man är allergisk mot proteinet i vetet, precis som man kan vara allergisk mot proteinet i mjölk.

Men det är många som inte fattar skillnaden och tror att det går bra att servera laktos- eller glutenfritt vilket båda behåller proteinerna när man tar bort laktos respektive gluten. Händer regelbundet de i min närhet som är veteproteinallergiker respektive mjölkproteinallergiker.
 
Som andra redan sagt så finns det och är en äkta allergi till skillnad mot laktos- och glutenintolerans. Man är allergisk mot proteinet i vetet, precis som man kan vara allergisk mot proteinet i mjölk.

Men det är många som inte fattar skillnaden och tror att det går bra att servera laktos- eller glutenfritt vilket båda behåller proteinerna när man tar bort laktos respektive gluten. Händer regelbundet de i min närhet som är veteproteinallergiker respektive mjölkproteinallergiker.
Nu pratade vi väl om vetemjöl i rummet.

Inte om att äta det.
 
Stör mig på en person som sprider helt fel information på sociala medier. Som menar att smärtan hos en fånghäst försvinner om man verkar så där och sen lägger upp en bild som är helt förskräcklig. Är människan helt sinnessjuk jag fattar inte 😱
Han borde förbjudas helt från hästar och att sprida falsk information.
Suck vad jag stör mig på denne.
 
Stör mig på en person som sprider helt fel information på sociala medier. Som menar att smärtan hos en fånghäst försvinner om man verkar så där och sen lägger upp en bild som är helt förskräcklig. Är människan helt sinnessjuk jag fattar inte 😱
Han borde förbjudas helt från hästar och att sprida falsk information.
Suck vad jag stör mig på denne.
Sådant skräp har funnits under MÅNGA år tyvärr... :(
 
Detta…

8F6B0251-5F77-4208-BC73-CCE2820AD556.jpeg


Ja jag vet att man kan be om en burk istället men jag missade det… Har nu tryckt ut piller så att jag fått skavsår på tummen. Och jag fattar liksom inte miljötänket heller med allt detta?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
21 22 23
Svar
443
· Visningar
22 242
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 047
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 578
Senast: Lingon
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
12 010
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp