Störiga saker vi stör oss på, del 31.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nope, proteinerna i gluten är gliadin och glutenin.

En populärvetenskaplig källa. Har jag fel är jag inte ensam om det.

"Det finns flera proteiner i vete och gluten är bara ett av dem. Den som är glutenintolerant tål inte just gluten, men det gör faktiskt veteproteinallergikerna. De reagerar istället på några av de andra proteinerna, säger allergiläkaren Magnus Wickman på Sachsska Barnsjukhuset i Stockholm."

https://www.allergia.se/veteallergi-och-glutenintolerans-inte-samma-sak/
 
Hos oss är det till och med så att köket har en namnlös lista; dvs x antal har laktosintolerans, Y antal allergiska mot fisk, Z antal är glutenintoleranta osv.

Så varje gång vi ska beställa utflyktsmat (av nämnda kök) behöver vi (pedagoger) fortfarande gå igenom varje klass och hitta alla specialkost manuellt (dvs fråga varje elev).

(sen har vi också nöt och jordnötsförbud men 'kan innehålla' accepteras. Största problemet just nu är personal som ger ut godis/bakverk till annan personal och elever som innehåller nötter. Och när man lyfter det så säger de bara "jag visste inte!". MEN VET BÄTTRE DÅ!)
jodå har haft kollegor som inte fattat vad citrusfrukt är.
Fick förtydliga med clementin, apelsin m,
 
En populärvetenskaplig källa. Har jag fel är jag inte ensam om det.

"Det finns flera proteiner i vete och gluten är bara ett av dem. Den som är glutenintolerant tål inte just gluten, men det gör faktiskt veteproteinallergikerna. De reagerar istället på några av de andra proteinerna, säger allergiläkaren Magnus Wickman på Sachsska Barnsjukhuset i Stockholm."

https://www.allergia.se/veteallergi-och-glutenintolerans-inte-samma-sak/

Fullt medveten om att allergi och celiaki är två olika saker, se tidigare svar i tråden.

Det du citerar är ett svar på att gluten är proteinet i gluten..
 
Det blev inte helt rätt sagt nej.

Ska vi vara ännu mer nitpicky så är gluten ett av proteinerna i gluten och det är fortfarande skillnad på glutenintolerans och veteproteinallergi. Både i vad man reagerar på och de faktiska fysiska reaktionerna i kroppen.
Sant, och det är därför jag stör mig när folk kallar (gluten/laktos)intolerans för allergi (trots att jag själv är varken intolerant eller allergisk), det förvirrar bara folk ännu mer, och ökar risken för just det där att folk använder laktosfri mjölk åt en allergiker.
(Det är ju svårt nog som det är märker man, en bekant frågade om pizzan var laktosfri, fick till svar att de tror inte det för den är bakad på vetemjöl :banghead:)
 
Fullt medveten om att allergi och celiaki är två olika saker, se tidigare svar i tråden.

Det du citerar är ett svar på att gluten är proteinet i gluten..
Va? Det jag citerar säger att det finns fler proteiner i vete än gluten?

"Det finns flera proteiner i vete och gluten är bara ett av dem. "
 
"Veteproteinallergi är som vilken allergi som helst. Det är allergiantikroppar, så kallade IgE-antikroppar, som orsakar symtomen. Ofta kommer reaktionen relativt snabbt när en veteallergiker ätit vete eller andats in vetemjöl som far i luften."

https://www.allergia.se/veteallergi-och-glutenintolerans-inte-samma-sak/
Veteallergi är väldigt sällsynt och svåra reaktioner på vetemjöl är sällsynt.

Därför är det viktigt att skilja på glutenintolerans, som är vanligare än veteallergi, och veteallergi, så att man skyddar den som behöver skyddas mot vetemjöl, medan man inte behöver överdriva skyddet mot vetemjöl för den glutenintoleranta.

Annars slutar det kanske med att bagerier inte kan sälja annat vetebröd än sådant som bakas i en isolerad lokal, och säljs förpackade i noga förslutna plastpåsar...
 
Veteallergi är väldigt sällsynt och svåra reaktioner på vetemjöl är sällsynt.

Därför är det viktigt att skilja på glutenintolerans, som är vanligare än veteallergi, och veteallergi, så att man skyddar den som behöver skyddas mot vetemjöl, medan man inte behöver överdriva skyddet mot vetemjöl för den glutenintoleranta.

Annars slutar det kanske med att bagerier inte kan sälja annat vetebröd än sådant som bakas i en isolerad lokal, och säljs förpackade i noga förslutna plastpåsar...
Det som startade det hela var ett ifrågasättande om man kan vara allergisk på det sättet överhuvudtaget. Vilket man kan.

Det är viktigt att skilja på veteallergi och glutenintolerans vilket är det jag försöker poängtera. Starten kallade det även för glutenallergi vilket inte är rätt
 
Det handlar om att man kan använda allergierna mot individen. Tänker bland vuxna, alltid se till att någon blir sjuk, måste hem eller ännu värre.
Menar du att om informationen finns tillgänglig så är risken att nån använder det för att skada barnet? Dvs ger barnet nåt det inte tål med vilje? Jag skulle nog tro att risken att att nån ger barnet nåt det inte tål av misstag är större om informationen saknas för de som behöver den.
 
Menar du att om informationen finns tillgänglig så är risken att nån använder det för att skada barnet? Dvs ger barnet nåt det inte tål med vilje? Jag skulle nog tro att risken att att nån ger barnet nåt det inte tål av misstag är större om informationen saknas för de som behöver den.
Alltså att det är en av anledningarna till att allergier räknas till en av de känsligaste personuppgifterna. Samlar en arbetsgivare in allergier inför en konferens bör dessa kastas/raderas direkt efter, och samlas in igen vid behov.
 
Mejlade bostadsbolagets kundtjänst om ett mer akut problem för att jag verkligen inte pallade sitta i luren då det ändå är samma kundtjänst och det kändes mer effektivt än att skicka in en felanmälan... Vilket visserligen blev vidarebefordrat, tyvärr även med återkopplingslöfte (vilket kan både ske och inte ske med tanke på tidigare obefintlig kommunikation) vilket gör att det säkert kommer ta några veckor istället för att bli åtgärdat idag. Mejlet blev också avhugget så det hela låter t.om värre än vad det är men å andra sidan är saken rätt illa... för i helvete ha ett lokalt nr bara?!

För jag orkar inte ha ansvar för att SLÄCKA VÄRMELJUS I TRAPPHUSET flera ggr om dagenO_o:nailbiting::arghh:
 
Mejlade bostadsbolagets kundtjänst om ett mer akut problem för att jag verkligen inte pallade sitta i luren då det ändå är samma kundtjänst och det kändes mer effektivt än att skicka in en felanmälan... Vilket visserligen blev vidarebefordrat, tyvärr även med återkopplingslöfte (vilket kan både ske och inte ske med tanke på tidigare obefintlig kommunikation) vilket gör att det säkert kommer ta några veckor istället för att bli åtgärdat idag. Mejlet blev också avhugget så det hela låter t.om värre än vad det är men å andra sidan är saken rätt illa... för i helvete ha ett lokalt nr bara?!

För jag orkar inte ha ansvar för att SLÄCKA VÄRMELJUS I TRAPPHUSET flera ggr om dagenO_o:nailbiting::arghh:
Varför tänds det värmeljus i trapphuset?
 
Varför tänds det värmeljus i trapphuset?
Jag önskar verkligen att jag hade svar på detta. En äldre förvirrad dam och jag tror att det ska vara lite juligt för nu har det blivit mer... Mest LED nu för grannen bredvid kopierade snabbt beteendet (detta har pågått 2 dagar, aldrig tidigare), lyktor, tomte. Lite sådär saker som inte ska stå i trapphuset men mest problematiskt är värmeljusen med småbarn och hundar i huset :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
22 382
Senast: sthu
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 047
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 578
Senast: Lingon
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
12 010
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp