Störiga saker vi stör oss på, del 31.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som andra redan sagt så finns det och är en äkta allergi till skillnad mot laktos- och glutenintolerans. Man är allergisk mot proteinet i vetet, precis som man kan vara allergisk mot proteinet i mjölk.

Men det är många som inte fattar skillnaden och tror att det går bra att servera laktos- eller glutenfritt vilket båda behåller proteinerna när man tar bort laktos respektive gluten. Händer regelbundet de i min närhet som är veteproteinallergiker respektive mjölkproteinallergiker.
Alltså, nu börjar vi ju kanske vara ner på en nitpicky nivå, men gluten är protein, d.v.s. det är proteinet i vetet, så när något är glutenfritt är det fritt från glutenprotein.
Men du har rätt i att det inte hjälper med glutenfritt för en spannmålsallergiker, då man är allergisk mot själva spannmålet (eller laktosfritt för en mjölkproteinallergiker):)
 
På ämnet om allergi/överkänslighet/intolerans så undrar jag varför laktosintolerans var så vanligt bland barn för några år sedan, men numera knappt finns alls?? Jag har alltså jobbat inom barnomsorgen i många år och för ett antal år sedan var det alltid minst någon i varje grupp som behövde laktosfria livsmedel. Numera är det högst ovanligt.
Trend är väl enklaste beskrivningen. Och möjligen krav på läkarintyg för specialkost.
 
Detta…

Visa bifogad fil 134957

Ja jag vet att man kan be om en burk istället men jag missade det… Har nu tryckt ut piller så att jag fått skavsår på tummen. Och jag fattar liksom inte miljötänket heller med allt detta?
Än värre när pillren är pyttesmå och folien knölar ihop sig så man knappt hittar medicinen.

Jag har också suttit och pillat ur piller - med gaffel.
 
Detta…

Visa bifogad fil 134957

Ja jag vet att man kan be om en burk istället men jag missade det… Har nu tryckt ut piller så att jag fått skavsår på tummen. Och jag fattar liksom inte miljötänket heller med allt detta?
Om tabletterna går att få i burk så förstår jag inte heller, finns ju dock vissa tabletter som inte bör ligga i burk då exponeringstiden är extremt kort. Finns vissa som inte får vara exponerade mer än en timma innan vi behövde slänga allt när jag jobbade med att tillverka tabletter.
 
Det värsta är tabletterna i burk, närmare bestämt levaxin. Jag får aldrig upp den förbannade burken utan bänder och vrider tills kniven flyger och jag får ett sår och tabletterna strös över golvet. Sedan vågar jag inte stänga igen utan det får vara en öppen burk och sedan vid något tillfälle sprids de över hela golvet när katten eller jag har ner dem.
 
Det värsta är tabletterna i burk, närmare bestämt levaxin. Jag får aldrig upp den förbannade burken utan bänder och vrider tills kniven flyger och jag får ett sår och tabletterna strös över golvet. Sedan vågar jag inte stänga igen utan det får vara en öppen burk och sedan vid något tillfälle sprids de över hela golvet när katten eller jag har ner dem.
Jag fick höra när de bytte burkar att gamla locken passar på de nya burkarna. Jag har då aldrig fått till det :cautious:
Jag behöll en gammal burk och häller över levaxinet till den. De nya burkarna kan ta sig nånstans :meh:
 
Om tabletterna går att få i burk så förstår jag inte heller, finns ju dock vissa tabletter som inte bör ligga i burk då exponeringstiden är extremt kort. Finns vissa som inte får vara exponerade mer än en timma innan vi behövde slänga allt när jag jobbade med att tillverka tabletter.

Dessa går att få i burk..
Flera på instagram sa att det är en grej för att det ska bli svårare att ta livet av sig. Jag har lite svårt att se att detta skulle bli avgörande om man ändå bestämt sig 😅
 
Det värsta är tabletterna i burk, närmare bestämt levaxin. Jag får aldrig upp den förbannade burken utan bänder och vrider tills kniven flyger och jag får ett sår och tabletterna strös över golvet. Sedan vågar jag inte stänga igen utan det får vara en öppen burk och sedan vid något tillfälle sprids de över hela golvet när katten eller jag har ner dem.

Jag tycker att de är smidiga bara man drar locket helt rätt (det måste vara på millimetern).
 
Senast ändrad av en moderator:
Dessa går att få i burk..
Flera på instagram sa att det är en grej för att det ska bli svårare att ta livet av sig. Jag har lite svårt att se att detta skulle bli avgörande om man ändå bestämt sig 😅
Tiden det tar att trycka ut tabletterna kan göra att personen hinner börja tveka och kanske avbryter självmordet. Har för mig att jag läst att de flesta självmordsförsök ärimpulshandlingar.
Fast du har rätt i att de som bestämt sig till 100% genomför nog det ändå.
 
Senast ändrad:
Det finns inte "luftburen" farlig jordnötsallergi. Det är en myt.

Det finns vetenskapliga studier som visar det.

https://ki.se/forskning/luftburen-exponering-for-jordnotter-gav-inga-svara-reaktioner

"Även andra forskare har försökt framkalla allergiska reaktioner från jordnötter via luften, men än så länge har ingen lyckats. Det finns inte heller något beskrivet fall av svår reaktion eller dödsfall till följd av jordnötter via luften."

"Mängden protein i luften är så liten att det är osannolikt att det skulle kunna ge upphov till måttliga eller kraftiga allergiska reaktioner, vilket vi alltså heller inte har sett hos någon av studiedeltagarna."
Jag vet inte var jag skrev något alls om luftburen allergi?
 
Detta…

Visa bifogad fil 134957

Ja jag vet att man kan be om en burk istället men jag missade det… Har nu tryckt ut piller så att jag fått skavsår på tummen. Och jag fattar liksom inte miljötänket heller med allt detta?
Paketöppning i juletid, eller hur det nu var.:angel:

Jag har nåt himla importerat piller där de på allvar limmat en ny etikett med svensk text över hela foliet där det skulle ha gått att öppna för att ta medicinen, om de inte klistrat papper över hela skiten med den livsnödvändiga informationen ”tablett 7,5 mg” istället för originalspråkets ”tableta 7,5 mg” som ju rakt inte kan förstås av någon svensktalande. :cautious:

Jag har börjat betala extra för att slippa just det märket även om det råkar vara det rekommenderade utbytet just då.
 
Alltså, nu börjar vi ju kanske vara ner på en nitpicky nivå, men gluten är protein, d.v.s. det är proteinet i vetet, så när något är glutenfritt är det fritt från glutenprotein.
Men du har rätt i att det inte hjälper med glutenfritt för en spannmålsallergiker, då man är allergisk mot själva spannmålet (eller laktosfritt för en mjölkproteinallergiker):)
Det blev inte helt rätt sagt nej.

Ska vi vara ännu mer nitpicky så är gluten ett av proteinerna i gluten och det är fortfarande skillnad på glutenintolerans och veteproteinallergi. Både i vad man reagerar på och de faktiska fysiska reaktionerna i kroppen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
21 22 23
Svar
443
· Visningar
22 262
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 047
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 578
Senast: Lingon
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
12 010
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp