Störiga saker vi stör oss på, del 31.

Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag frågat förut så har de inte haft en ledig lånebil. Så man behöver ju ha tur om man ska få det.

Jag har inga förhoppningar om att få bilen lagad kommande vecka så det kan dröja innan jag kan handla mat igen. Här finns mig veterligen ingen som erbjuder hemkörning av mat.
När jag kommit in med akuta saker har jag upplevt att de tagit bilen mellan annat. Hyfsat fort har de gjort sjukdomsdiagnos och har de bara reservdelar så har de opererat bilen snart nog. En gång hade bilen uvi och dagen efter hade de gjort undersökning men reservdelar tog 14 dagar att få hem. När det väl var hemma så operation gjordes omgående.
 
Har hittills bara hänt en gång för mig att de inte kunde lösa bil vid akutbesök, men de har alltid annars kunna fixa fram bil åt mig även om min bil blir kvar oplanerat genom att låna ut en hyrbil istället.

Hur din verkstad har det med antal lånebilar och hyrbilar och hur flexibla de är på att hosta upp en hyrbil som lånebil om alla såna är utlånade är ju en annan sak.
Det har även hänt att jag inte fått låna bil när jag lämnat in vid en annan verkstad. Den verkstan ligger inte ens längs en busslinje.

Så de två verkstäder jag använder mest har det svårt med lånebilar. Vid ett tillfälle har jag nyttjat en tredje firma, men där blev det aldrig aktuellt att fråga om lånebil så jag vet inte hur de är.
 
När jag kommit in med akuta saker har jag upplevt att de tagit bilen mellan annat. Hyfsat fort har de gjort sjukdomsdiagnos och har de bara reservdelar så har de opererat bilen snart nog. En gång hade bilen uvi och dagen efter hade de gjort undersökning men reservdelar tog 14 dagar att få hem. När det väl var hemma så operation gjordes omgående.
Jag har fått vänta en vecka när bilen akut rasade ihop. Först tog det några dagar innan de felsökte. Sen nån dag till innan reservdelen kom. Gick inte att få det gjort fortare. Hjälpte inte att jag sa att jag inte kan ta mig till jobbet utan bil. Jag fick ta semester en vecka och sitta hemma och uggla.
 
Man ska väl inte ge fåglar bröd?
Varför ska man inte det? Genuint nyfiken, har aldrig matat fåglar, men har sett det förut - att någon matat fåglar med typ bröd som blivit lite torrt och tråkigt.

Hade du jästen i mjölet en stund innan du började baka? Man ska aktivera jästen så enligt Kronjäst instruktioner. Jag använder alltid torrjäst och det brukar alltid bli bra *peppar peppar* 😁 Tycker det är så himla smidigt att kunna ha ett gäng jästpaket i skafferiet, jämfört med att ha färsk jäst i kylen som bara blir kass.
Ja precis, hade det i mjölet. :up: Det viktigaste verkar ha varit temperaturen dock. Tyckte också torrjäst skulle va smidigt då det håller längre i skafferiet, men den här var då ingen bra. 😂
 
Det är väl en märklig slutsats?

De har lånebilar. Just den gången du frågade var ingen av lånebilarna ledig.
Från det till att man måste ha tur, är i mina ögon långt.
Tycker ju inte jag. Jag fick ta semester i en hel vecka för att det under den tiden inte fanns en lånebil.
 
Varför ska man inte det? Genuint nyfiken, har aldrig matat fåglar, men har sett det förut - att någon matat fåglar med typ bröd som blivit lite torrt och tråkigt.


Ja precis, hade det i mjölet. :up: Det viktigaste verkar ha varit temperaturen dock. Tyckte också torrjäst skulle va smidigt då det håller längre i skafferiet, men den här var då ingen bra. 😂
Det ger ingen näring utan bara bukfylla.
 
Jag har ett hyrbilstillägg på min bilförsäkring för att inte bli stående om bilen rasar. Idag var jag i kontakt med försäkringsbolaget och fick namnen på de hyrbilsbolag som de har avtal med. Ingen finns i min närhet. Jag har typ 6 mil till närmaste ställe och det finns inte en möjlighet att jag kan åka dit med allmänna färdmedel för att hämta upp en bil (eller lämna tillbaka och sen åka hem kommunalt).

Just nu behöver jag dessutom bara bil för att ta mig till och från affären. Jävla skit också. Den försäkringen var ju rätt ovärd i det här läget. Vet heller inte hur jag hade gjort om jag hade varit tvungen att ta mig till och från ett jobb för jag klarar ju ändå inte av att åka till Örebro och hämta en bil.

:banghead:
Är skadan på din bil något som täcks av försäkringen alltså? Jag har fattat det som att mitt hyrbilstillägg bara gäller om skadan är en sån som försäkringen tar, inte om bilen rasar i största allmänhet. Men jag kanske har fattat fel.
 
Ja precis, hade det i mjölet. :up: Det viktigaste verkar ha varit temperaturen dock. Tyckte också torrjäst skulle va smidigt då det håller längre i skafferiet, men den här var då ingen bra. 😂
Ah okej! Men ja, att det inte är för kallt när det ska jäsa är viktigt. Och inte supervarmt heller såklart 😁 Men ge det nån chans till, för det ÄR väldigt smidigt med torrjäst när man lärt sig hur det funkar!
 
Är skadan på din bil något som täcks av försäkringen alltså? Jag har fattat det som att mitt hyrbilstillägg bara gäller om skadan är en sån som försäkringen tar, inte om bilen rasar i största allmänhet. Men jag kanske har fattat fel.
Nej, skadan täcks inte av försäkringen. Jag tog hyrbilstillägget utanpå min halvförsäkring, som ju aldrig täcker en vagnskada. Har inte uppfattat att tilläggsförsäkringen är villkorad med att man har en vagnskadeförsäkring.
 
Nej, skadan täcks inte av försäkringen. Jag tog hyrbilstillägget utanpå min halvförsäkring, som ju aldrig täcker en vagnskada. Har inte uppfattat att tilläggsförsäkringen är villkorad med att man har en vagnskadeförsäkring.
Då får jag kolla min försäkring igen, har också halvförsäkring + hyrbilstilägg (hos Ica). Vore ju bra om jag fattat fel.
 
Nej, skadan täcks inte av försäkringen. Jag tog hyrbilstillägget utanpå min halvförsäkring, som ju aldrig täcker en vagnskada. Har inte uppfattat att tilläggsförsäkringen är villkorad med att man har en vagnskadeförsäkring.
Såhär står det så jag hade nog inte fattat fel.
 

Bifogade filer

  • IMG_9687.jpeg
    IMG_9687.jpeg
    37,1 KB · Visningar: 64
Vi har tvättmaskin med inbyggd torktumlare och tumlaren gav upp, den ville inte värma. Det är en gammal maskin som har skitsega program så jag blev ju glad, då köper vi en ny med snabbare program! Kollar upp och vi hittar en passande, på rea nu dessutom och som pricken över i en som spelar en trudelutt precis som min gamla maskin gjorde. Älskar den där trudelutten och saknar den än.

Så vad händer? Sambon får igång värmen på tumlaren.

:arghh:
 
Vi har tvättmaskin med inbyggd torktumlare och tumlaren gav upp, den ville inte värma. Det är en gammal maskin som har skitsega program så jag blev ju glad, då köper vi en ny med snabbare program! Kollar upp och vi hittar en passande, på rea nu dessutom och som pricken över i en som spelar en trudelutt precis som min gamla maskin gjorde. Älskar den där trudelutten och saknar den än.

Så vad händer? Sambon får igång värmen på tumlaren.

:arghh:

Dumpa glädjedödaren handlöst 😈








😉
 
Såhär står det så jag hade nog inte fattat fel.
På min egen försäkring står bara följande:

"
Hyrbil

Vi ersätter 75 % av dygns- och kilometerkostnaden för en hyrbil om din egen bil blir stulen eller skadas så att du inte kan använda den. Du kan få ersättning i upp till 65 dagar.
Om du inte behöver en hyrbil får du i stället 150 kr per dag i kontantersättning de dagar bilen repareras."

Det är trygg-hansa jag har.

Visste faktiskt inte att man får 150 kronor per dag om bilen står på verkstad och man inte har hyrbil. Och det står inget om att skadan ska ersättas av någon försäkring för att hyrbilsförsäkringen ska gälla. Få kanske dubbelkolla med dem.


Edit. Hittade även följande;

Hyrbil även när försäkringen inte ersätter​

Om vi inte ersätter skadan får du ersättning för hyrbil i max sju dagar. Det kan exempelvis ske om du råkar ut för en krock och din bil endast är halvförsäkrad, eller om din bil är för gammal för att du ska få ersättning för en maskinskada.
 
Varför ska man inte det? Genuint nyfiken, har aldrig matat fåglar, men har sett det förut - att någon matat fåglar med typ bröd som blivit lite torrt och tråkigt.


Ja precis, hade det i mjölet. :up: Det viktigaste verkar ha varit temperaturen dock. Tyckte också torrjäst skulle va smidigt då det håller längre i skafferiet, men den här var då ingen bra. 😂
Som @Mia_R skrev är det bara bukfylla. Det får följden att de äter sig mätta och inte äter näringsrik mat i tillräcklig mängd. Bröd bidrar dessutom inte till att bilda rättsorts fett som hjälper fåglar hålla värmen såhär års utan ökar risken att de fryser ihjäl. Därtill kan vitaminbrist av en kost med hög andel bröd leda till sk änglavingar: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Änglavingar
 
På min egen försäkring står bara följande:

"
Hyrbil

Vi ersätter 75 % av dygns- och kilometerkostnaden för en hyrbil om din egen bil blir stulen eller skadas så att du inte kan använda den. Du kan få ersättning i upp till 65 dagar.
Om du inte behöver en hyrbil får du i stället 150 kr per dag i kontantersättning de dagar bilen repareras."

Det är trygg-hansa jag har.

Visste faktiskt inte att man får 150 kronor per dag om bilen står på verkstad och man inte har hyrbil. Och det står inget om att skadan ska ersättas av någon försäkring för att hyrbilsförsäkringen ska gälla. Få kanske dubbelkolla med dem.


Edit. Hittade även följande;

Hyrbil även när försäkringen inte ersätter​

Om vi inte ersätter skadan får du ersättning för hyrbil i max sju dagar. Det kan exempelvis ske om du råkar ut för en krock och din bil endast är halvförsäkrad, eller om din bil är för gammal för att du ska få ersättning för en maskinskada.
Japp, jag tittade också på Trygg-Hansa nu, hyrbilstillägget är bättre där än hos Ica eftersom du kan använda det i 7 dagar. Då är ju ens bil förhoppningsvis reparerad. Däremot tolkar jag det som att kontantersättningen bara gäller om skadan är ersättningsbar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
23 24 25
Svar
487
· Visningar
24 552
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 114
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 659
Senast: Lingon
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
12 041
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp