Störiga saker vi stör oss på, del 31.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ögonmigrän är inte alltid blixtar och ger ca aldrig värk/smärta, min ger allt från genomskinliga bubblor som flyter omkring till vad som mest går att likna vid pulserande prismakaledjoskop 🤷‍♀️ Gemensamt för alla varianter är delvis synbortfall.

Går oftast över på 30-60 minuter, snabbare om jag lägger mig och "vilar" ögonen.

Högt blodtryck är en av de saker som kan trigga ögonmigrän, så det är ju mycket troligt att det hänger ihop.

Vad min beror på vette f.n, har haft det sedan jag var liten.

Tack för info! Kanske är ngt sådant ändå!
 
Ögonmigrän är tack och lov inget farligt, bara sjukt störigt och det enda att göra är att vänta ut det.

Men mtp att det är nytillkommet och övriga myskofika saker med din hälsa, så bör du ta upp med läkare att dimsyn dyker upp även när bt inte är högt.

Iofs misstänker jag att 170/90 (som jag hade nyss) klassas som högt enligt läkaren då jag går blodtryckssänkande mediciner. MEN frågan är ju om det är "nog högt" för att dylika symtom ska uppstå.
Får nog - som du säger - ta upp det vid nästa läkarbesök.
 
Senast ändrad av en moderator:
Ingen aning om det skulle funka för just ditt problem men har läst om ett speciellt glasögonfilter som ska hjälpa med migrän och andra ljuskänsliga tillstånd - FL-41 filter. Kanske värt att utforska om det händer ofta? :)

Tack för tips! Ännu har det inte hänt så många gånger men blir det oftare så kanske det kan vara värt att kolla upp!
 
Vi börjar med "inkörning" under våren när hästarna är ett, då har fölen gått vid sidan av mamma vid körning under sommaren.

Vad är ditt problem rent konkret? Något slags idé att "föl ska vara föl"?

Våld är inget som behöver brukas.

Belastning förekommer inte.

Passen är korta - den riktigt unga hästen klara kanske 5-10 minuters "jobb", kanske två-tre dagar i följd med en eller ett par veckors paus mellan träningsomgångarna.

Det handlar ju om att lägga sele på hästen, leda runt på gårdsplan i långsamt tempo, släpa med "hästskrämmor" runt benen (kedjor, dunk med grus m.m.) kliva över bommar, stå still m.m.

För att till sommaren sådär börja tömköra, och senare under hösten börja vänja vid skaklar och så småningom dra.

Man går inte vidare till nästa "svårighetsgrad" förrän hästen klarat en nivå.

Man låter helt enkelt hästen i långsamt tempo "växa in i" att vara lugn och trygg arbetshäst, och som tvååring ska hästen vara möjlig att köra med släpande redskap.

Att vänta och göra ingenting, försöka med något slags "snabbinkörning" är rätt riskabelt om målet är den där lugna och trygga arbetshästen.
Förstår inte riktigt varför du tog åt dig av mitt störningsmoment... Men det jag stör mig på är hetsen i gruppen. Det är alltid svårt att bedöma vad folk gör av enskilda Facebook-inlägg, men ja. Jag kommer störa mig på att folk pratar om att börja öka pressen i tömkörning för en 1.5 åring, att man ska börja så tidigt som möjligt osv. Sen var inlägget om våld lite droppen att dessa kallblod ska klara i princip vad som helst för att de är stora och "bumlingar".

Det är även intressant med tanke på att folk tillexempel i en tråd här börjar diskutera hur bra det egentligen är med ridet treårstest och hur andra allmänt ser ned på galopp på tvååringar. Kallblod? Nä, ju förr desto bättre! (Direkt citat från gruppen).
 
Ingen aning om det skulle funka för just ditt problem men har läst om ett speciellt glasögonfilter som ska hjälpa med migrän och andra ljuskänsliga tillstånd - FL-41 filter. Kanske värt att utforska om det händer ofta? :)

Ögonmigrän har dock ingen koppling till vare sig vanlig migrän eller ljuskänslighet och även om det är störigt, så ger det som sagt med sig inom relativt kort tid.
 
Mionns ern gång när jag fixat snabbmat eftersom vi skulleiväg. Soppa med grönsaker och förstärkt med tärnad falukorv. Visa bifogad fil 135745
Att vi lämnade en gryta i blöt över natten som det hade varit köttfärssås i. Fy faen vad katten ser ut OCH luktar nu:yuck:
Katter :rofl:

Minns en gång när jag gjort snabbmat. Kokat en grönsakssoppa på sånt jag rafsat ihop från trädgården och förstärkt med falukorv i bitar.

Vi kommer hem, soppan står kvar på bordet. Men ser lite tunn ut. Rör runt och hittar inte en endaste liten korvbit. Däremot en nöjd katt.
:D
 
Ja och min katt är helt värdelös på att jaga. Har nyligen haft världens show här med en stor mus som hon gått runt i i munnen och släpper och leker och skadar men dödar inte :banghead:
Jag är så frustrerad och nu är den i köket så smitit in i något hål och helt omöjlig att få tag på.
Tycker synd om musen.
 
Katter :rofl:

Minns en gång när jag gjort snabbmat. Kokat en grönsakssoppa på sånt jag rafsat ihop från trädgården och förstärkt med falukorv i bitar.

Vi kommer hem, soppan står kvar på bordet. Men ser lite tunn ut. Rör runt och hittar inte en endaste liten korvbit. Däremot en nöjd katt.
:D

Här kan jag lämna framme vilken mat som helst, noll intresse 😅 Men det är ju ett par "katt-anorektiker" vi har att göra med :p
 
Kom över en post om hur jävla kallt någon skulle ha nästa vecka, kollar för skojs skull upp veckan för här och... en smula kyligt kring -20. Vilket är helt ok egentligen men efter att jag inte är i stall längre har jag tappat bort hur man klär sig:rofl: Tror mig ha varmare stallskor i förrådet och blir det snooorkallt så finns nog även overall. Har även en stalljacka som är varmare än min vanliga dock stalllogga men mitt störningsmoment är planeringen och logistiken med vinterkläder. Ska jag in på en affär, på ett möte är det inte bara att skala av sig alla lager för knappast går dom ner i väskan precis:D
 
Förstår inte riktigt varför du tog åt dig av mitt störningsmoment... Men det jag stör mig på är hetsen i gruppen. Det är alltid svårt att bedöma vad folk gör av enskilda Facebook-inlägg, men ja. Jag kommer störa mig på att folk pratar om att börja öka pressen i tömkörning för en 1.5 åring, att man ska börja så tidigt som möjligt osv. Sen var inlägget om våld lite droppen att dessa kallblod ska klara i princip vad som helst för att de är stora och "bumlingar".

Det är även intressant med tanke på att folk tillexempel i en tråd här börjar diskutera hur bra det egentligen är med ridet treårstest och hur andra allmänt ser ned på galopp på tvååringar. Kallblod? Nä, ju förr desto bättre! (Direkt citat från gruppen).
Jag förstår fortfarande inte fullt ut?

Ju förr desto bättre gäller ju?

Vi börjar ju köra med fölet vid sidan från kanske 3-4 veckors ålder, och sedan så fortsätter vi med inkörningsövningar.

Vad har du för problem med det?

Vad menar du med "press med tömkörning"? Vad menar du att folk gör?

Tömkörning med brukshästar sker endast i skritt, och absolut inte "i cirkel" - på volt.

Brukar du köra in hästar på något annat sätt? Brukar du köra in brukshästar?

Tömkörning är inte belastande, ridning är belastande.

Man brukar inte rida på sina brukshästar förrän de är 4 år, men då är de redan inkörda...
 
Kompis som tycker hon och Schäfer, som hon sett på fb (och känner till lite) är världens match. Att hon vill ha en hund jobba med osv.
Men jag vet personen har varken kunskap eller kommer ha ork för en brukshund :banghead: , ber bara att kenneln seriös och talar om läget.
Det är de i regel inte, kan jag berätta efter att ha varit på schäfervalpsjakt… det finns så många aktiva kennlar i rasen att man får valpar nästan kastade efter sig.

Nu är jag visserligen hundkunnig och intresserad av träning/tävling, men jag blev ärligt talat rätt put off när jag kontaktade flera uppfödare för att ställa frågor om hälsostatus, meriter, framtidsplaner osv. i kennlar inför framtida valpköp och fick höra ”Åh, ni låter som en härlig familj, vi har valpar nu som skulle passa perfekt, ni kan väl komma och titta!” Ja, okej, men nu skrev ju jag att valpköp är aktuellt tidigast nästa år eftersom vi har en bebis och absolut inte ska impulsköpa någon valp av bruksras… Det var i princip bara tjänstehundskennlar som verkade ha riktigt höga krav på sina valpköpare.

(Finns säkert jätteseriösa schäferkennlar som föder upp kanonhundar, ställer höga krav på valpköpare osv. Jag tyckte bara det var tråkigt att de var så svåra att hitta. Slutade med att jag började snegla på andra raser istället.)
 
Kompis som tycker hon och Schäfer, som hon sett på fb (och känner till lite) är världens match. Att hon vill ha en hund jobba med osv.
Men jag vet personen har varken kunskap eller kommer ha ork för en brukshund :banghead: , ber bara att kenneln seriös och talar om läget.
Har sett samma sak hända med en släkting och husky, när de nog egentligen hade passat bäst med en malteser… :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
22 23 24
Svar
461
· Visningar
23 410
Senast: Tuvstarr
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 081
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 616
Senast: Lingon
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
12 031
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp