Störiga saker vi stör oss på, del 31.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förlåt @Yeah but om jag lät irriterad här nyss men jag gillar inte alls detta.
På ett sätt vill jag att alla ska få välja hur de ska fira. Men jag gillar inte att han köper sådana mängder när han vet att jag är inte alls är för fyrverkerier öht. Det känns inte roligt alls.
Tur det bara är nytt år en gång om året 😞
Ingen fara! Uppskattar förtydligandet så klart men jag uppfattade ingen irritation riktad åt mitt håll. Delar även din inställning till fyrverkerier, så jag förstår verkligen. (Fast jag är lite hårdare och tycker inte på något sätt att alla ska få välja hur de vill fira, eftersom vissa val - t.ex. fyrverkerier - går ut över andra.)
 
Förlåt @Yeah but om jag lät irriterad här nyss men jag gillar inte alls detta.
På ett sätt vill jag att alla ska få välja hur de ska fira. Men jag gillar inte att han köper sådana mängder när han vet att jag är inte alls är för fyrverkerier öht. Det känns inte roligt alls.
Tur det bara är nytt år en gång om året 😞
Jag hade "bråkat om" det. Eller i alla fall påtalat vad jag tycker. Men ni har alltså pratat om det eftersom han redan vet din åsikt kring fyrverkerier?
 
Delad ekonomi = avdelad, uppdelad
Gemensam ekonomi = bådas pengar

"Delad ekonomi" är en opraktisk term som är lätt att använda fel, så det stör jag mig på.

Tillägg: ... och i de citerade inläggen är det inte uppenbart för mig hur den används.
Men OJ! Såhär har jag aldrig tänkt på det, jag har alltid tolkat "delad ekonomi" som att man delar på alla pengar. Men det är klart, hade jag hört det som motsats till "gemensam ekonomi" hade jag nog förstått skillnaden ganska fort. När jag har hört "delad ekonomi" för sig själv har jag nog tänkt att det betyder detsamma som gemensam dock. Oavsett, tack för dagens insikt! :D
 
Förlåt @Yeah but om jag lät irriterad här nyss men jag gillar inte alls detta.
På ett sätt vill jag att alla ska få välja hur de ska fira. Men jag gillar inte att han köper sådana mängder när han vet att jag är inte alls är för fyrverkerier öht. Det känns inte roligt alls.
Tur det bara är nytt år en gång om året 😞

Trodde bara det var barn (och knappt det) som gillade fyrverkerier. Iofs kvalar ju vissa män in i den kategorin 😅

IMG_6408.jpeg
 
Jag hade "bråkat om" det. Eller i alla fall påtalat vad jag tycker. Men ni har alltså pratat om det eftersom han redan vet din åsikt kring fyrverkerier?
Japp vi har pratat om det. Han vet precis vad jag tycker. Kanske därför jag inte fick följa med i år och handla :cautious:
Förra året var jag med då blev det några ”tystare” varianter. Det var han missnöjd över. Ju mer det låter och ju mer spektakulära desto bättre tydligen :meh:
 
Japp vi har pratat om det. Han vet precis vad jag tycker. Kanske därför jag inte fick följa med i år och handla :cautious:
Förra året var jag med då blev det några ”tystare” varianter. Det var han missnöjd över. Ju mer det låter och ju mer spektakulära desto bättre tydligen :meh:
Det jag tycker blir fel är att du någonstans ovanför skrev att du tycker att alla ska få fira nyår som de vill. Men när han köper alla dessa fyrverkerier som du mår dåligt av, då blir det ju inte att du får fira som du önskar? Jag tycker att fyrverkerier kan vara otroligt vackra och festliga, men med tanke på att elände som de för med sig skulle jag aldrig kunna tänka mig att köpa numera. Synd att de fortsätter att säljas!!
 
Det jag tycker blir fel är att du någonstans ovanför skrev att du tycker att alla ska få fira nyår som de vill. Men när han köper alla dessa fyrverkerier som du mår dåligt av, då blir det ju inte att du får fira som du önskar? Jag tycker att fyrverkerier kan vara otroligt vackra och festliga, men med tanke på att elände som de för med sig skulle jag aldrig kunna tänka mig att köpa numera. Synd att de fortsätter att säljas!!
Jo men jag tycker det är svårt. Det har varit ett bitvis tufft år med mitt mående och så. Och jag vill verkligen inte tjafsa och bråka nu.
 
Är med i en Facebookgrupp för en specifik kallblodsras och det stör mig så otroligt på att det ska börjas med inkörning och tömkörning med "högre krav" från 1.5 års ålder, eller som idag när jag såg ett inlägg där en i princip frågade hur mycket våld det är okej att bruka på sin "bumling". De är ju ändå så tåliga...
Vi börjar med "inkörning" under våren när hästarna är ett, då har fölen gått vid sidan av mamma vid körning under sommaren.

Vad är ditt problem rent konkret? Något slags idé att "föl ska vara föl"?

Våld är inget som behöver brukas.

Belastning förekommer inte.

Passen är korta - den riktigt unga hästen klara kanske 5-10 minuters "jobb", kanske två-tre dagar i följd med en eller ett par veckors paus mellan träningsomgångarna.

Det handlar ju om att lägga sele på hästen, leda runt på gårdsplan i långsamt tempo, släpa med "hästskrämmor" runt benen (kedjor, dunk med grus m.m.) kliva över bommar, stå still m.m.

För att till sommaren sådär börja tömköra, och senare under hösten börja vänja vid skaklar och så småningom dra.

Man går inte vidare till nästa "svårighetsgrad" förrän hästen klarat en nivå.

Man låter helt enkelt hästen i långsamt tempo "växa in i" att vara lugn och trygg arbetshäst, och som tvååring ska hästen vara möjlig att köra med släpande redskap.

Att vänta och göra ingenting, försöka med något slags "snabbinkörning" är rätt riskabelt om målet är den där lugna och trygga arbetshästen.
 
Vi börjar med "inkörning" under våren när hästarna är ett, då har fölen gått vid sidan av mamma vid körning under sommaren.

Vad är ditt problem rent konkret? Något slags idé att "föl ska vara föl"?

Våld är inget som behöver brukas.

Belastning förekommer inte.

Passen är korta - den riktigt unga hästen klara kanske 5-10 minuters "jobb", kanske två-tre dagar i följd med en eller ett par veckors paus mellan träningsomgångarna.

Det handlar ju om att lägga sele på hästen, leda runt på gårdsplan i långsamt tempo, släpa med "hästskrämmor" runt benen (kedjor, dunk med grus m.m.) kliva över bommar, stå still m.m.

För att till sommaren sådär börja tömköra, och senare under hösten börja vänja vid skaklar och så småningom dra.

Man går inte vidare till nästa "svårighetsgrad" förrän hästen klarat en nivå.

Man låter helt enkelt hästen i långsamt tempo "växa in i" att vara lugn och trygg arbetshäst, och som tvååring ska hästen vara möjlig att köra med släpande redskap.

Att vänta och göra ingenting, försöka med något slags "snabbinkörning" är rätt riskabelt om målet är den där lugna och trygga arbetshästen.
Personen i fråga hade nämnt ordet våld. Jag är inte med i den gruppen så vet inte men mycket märkligt att skriva våld om det inte är det man menar
 
Första året jag var ihop med mitt ex så köpte han raketer som han stolt visade upp för mig. Han fick veta att han levde kan jag lova! 😅 Sen köpte han aldrig en raket till. 😁
Hade seriöst funderat på att göra slut med min sambo om han köpte massa smällare bakom ryggen på mig. Det är så långt ifrån min bild av vad en vetting empatisk människa gör. Sen vet jag att han tycker att det är vackert och festligt (det kan jag också göra om jag inte tänker på vad det gör med alla stackars djur.) men ja, att köpa och smälla skiten. Nej tack.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
22 23 24
Svar
461
· Visningar
23 338
Senast: Tuvstarr
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 073
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 614
Senast: Lingon
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
12 031
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp