Störiga saker vi stör oss på, del 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varje år i slutet av augusti/början av september börjar jag få fruktansvärd klåda varje gång jag har duschat. Det är skitstörigt! Håller i sig tills luften blir torrare igen, så på något sätt måste det hänga ihop med luftfuktigheten. Jag har tagit extra allergimedicin, men det kliar så jag får spasmer om jag försöker ligga stilla. Helst vill jag slita av mig huden och bokstavligen krypa ur skinnet. Eller använda en slipmaskin/rasp/stålborste på mig själv.
 
Fick OK att bara ta Bisoprolol varannan dag eller så eftersom mitt blodtryck är så lågt.
Har hittills - senaste halvåret - behövt sova efter lunch, har knappt orkat sitta upp. Nu skippade jag tabletten till lunch och har inte varit trött alls. Få se om det är en tillfällighet.

Tänk om min förlamande trötthet försvinner bara av att jag skippar ett litet litet piller?
vad skönt! Betablockerare var katastrof för mig med pga lågt blodtryck.

(Jag har en pulssänkande som inte alls påverkar blodtrycket, det är superskönt. Men de flesta läkare jag träffar verkar inte känna till den, inte heller alla kardiologer (vilket såklart inte säger något om huruvida din läkare redan övervägt den eller inte). Sedan finns ju såklart kontraindikationer på den med, så kanske är den inte aktuell för dig, men kanske värt att diskutera med läkaren då den kan användas vid vissa besvär då just lågt blodtryck hindrar användande av betablockerare.)
 
Fick OK att bara ta Bisoprolol varannan dag eller så eftersom mitt blodtryck är så lågt.
Har hittills - senaste halvåret - behövt sova efter lunch, har knappt orkat sitta upp. Nu skippade jag tabletten till lunch och har inte varit trött alls. Få se om det är en tillfällighet.

Tänk om min förlamande trötthet försvinner bara av att jag skippar ett litet litet piller?
Jag har också Bisprolol och samma trötthet. Fick dock mina utskrivet mot hjärtsvikt så jag törs inte sluta ens på prov. Har haft en infarkt och vågar inte chansa utan att fråga läkaren.
 
Då håller jag helt med! :up:

Dessa memiler, som varit så övertygande om att de haft rätt att de till och med stannat för att skälla, har av någon anledning fått för sig att det står i LAGEN (?) Att man ska gå på höger sida. Så det verkar vara en vanlig missuppfattning. Och de har dessutom totalt glömt biten med att alltid ta hänsyn till gångtrafikanter...
Memiler är en särskild sort.

För ett antal år sedan så hade jag en dylik framför bilen när jag körde hästtransport med sto och föl i.

Det var på en relativt smal och kurvig landsväg, och han cyklade i zig-zag över vägen på de få ställena där skulle kunnat gå att köra om.

Dessutom pekade han finger åt mig!

Konstig typ...
 
Jag äter mina för att "de är bra för mig". Typ i förebyggande syfte. Inga hjärtproblem.
Ska ta upp det med läkaren om ett par veckor
Men vad konstigt!
Min förra vc-läkare tyckte att jag skulle ta kolesterolsänkande förebyggande fastän jag inte hade högt kolesterol. Däremot har/hade jag prediabetes och medicinen han tyckte jag skulle ta kan ha diabetes som biverkan. Fattar inte varför han inte tänkte på det. :confused:
 
På bilväg utan trottoar eller nått så går man på vänster sida. Cykel =fordon så höger.

Det är iaf vad som står i trafikförordningen. (Heter det så?)

På gemensam gång och cykelbanor så kan det finnas lokala bestämmelser har jag fått erfara. Men I dessa står oftast bör med. Så det är samma som gäller där egentligen med

2018 kom regeln om att gå på vänster sida på gemensamma gång- och cykelvägar, kan kommunerna skriva om den regeln? Är du säker på det?
 
Memiler är en särskild sort.

För ett antal år sedan så hade jag en dylik framför bilen när jag körde hästtransport med sto och föl i.

Det var på en relativt smal och kurvig landsväg, och han cyklade i zig-zag över vägen på de få ställena där skulle kunnat gå att köra om.

Dessutom pekade han finger åt mig!

Konstig typ...
Rullskidåkare är i samma klass! Det kom en flock förbi ridskolan. Först försökte jag få passera dem med bilen och varna för hästar längre fram men de släppte knappt förbi mig. Sen for de förbi och skrämde den grupp som red intill vägen. Den sista av typ 30 åkare stannade faktiskt och frågade om det gick bra? Eh, vi har 5 avfallna ryttare och 4 lösa hästar, vad tror du? :banghead:
 
Nu vet jag inte om du menar på gångbana eller på gemensam gång-/cykelväg eller bilväg, men jag tycker att det framför allt varierar lokalt. Mer än över tid.

Själv går jag ofta på gemensamma gång- och cykelvägar och går därför gärna på vänster sida av ren vana även på gångbanor, och blir alltid jätteirriterad på alla stockholmare som går till höger tills jag också rättat in mig i ledet 🤣 Men på gångbanor vet jag inte om det finns reglerat hur man ska gå?

Bara nyfiken fråga, vilken sida anser ni vara rätt? Har ett par gånger blivit ordentligt utskälld (av memiler... :cautious:) för att jag gått på "fel" sida när jag egentligen gått rätt.

Glömmer aldrig mannen som i hög hastighet på cykeln mötte mig, min hund och min helt nyfödda bebis på utsidan, långt ut i vägrenen, för att han tyckte att vi gick på fel sida. Vi höll oss ändå så långt ut mot diket det gick med en barnvagn som jag var helt novis på att köra och vägen är åtta meter bred... När maken stoppade honom och frågade vad fan han höll på med (jag var tvungen att gå därifrån för att inte slå honom hårt i huvudet, nyförlöst och allt) så tyckte han att mitten av vägen var för knölig och att vi sabbade hans tid... :banghead:
Nu har andra redan svarat, men just de jag tänker på går på vanliga vägar. Bonus om de dessutom har hörlurar så att de varken ser eller hör trafiken :banghead:
Här i Finland så ska man på gemensamma gång- och cykelvägar när man cyklar hålla till höger, fotgängare får gå på vilken sida de vill.
 
Bytte telefon i går och skulle nu skaffa nytt mobilt bank-id
Men se det går icke utan nationellt id kort eller pass vilket jag inte har :down:
Faan
Hur gör en person som inte KAN skaffa vare sig nationellt id-kort eller svenskt pass? För jag antar att det inte fungerar med utländskt pass? Jag tänker på min man som har permanent uppehållstillstånd. Kortet från migrationsverket kan han inte använda som id-handling.
 
Görs inte det på banksidan? Fast då behöver du väl dosa eller bank-id på platta eller liknande antar jag.
Aha var visst tvungen att engagera min gamla telefon också och flytta det därifrån :up:
Hur gör en person som inte KAN skaffa vare sig nationellt id-kort eller svenskt pass? För jag antar att det inte fungerar med utländskt pass? Jag tänker på min man som har permanent uppehållstillstånd. Kortet från migrationsverket kan han inte använda som id-handling.
Men har han bankid idag?
Jag löste det faktiskt när jag läste lite noggrannare :)
Man ska läsa all text innan man börjar svära ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
21 22 23
Svar
440
· Visningar
22 146
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 043
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 574
Senast: Lingon
·
Svar
2 001
· Visningar
98 092
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Hur stor på d-ponny?
  • Sele

Omröstningar

Tillbaka
Upp