Störiga saker vi stör oss på, del 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick OK att bara ta Bisoprolol varannan dag eller så eftersom mitt blodtryck är så lågt.
Har hittills - senaste halvåret - behövt sova efter lunch, har knappt orkat sitta upp. Nu skippade jag tabletten till lunch och har inte varit trött alls. Få se om det är en tillfällighet.

Tänk om min förlamande trötthet försvinner bara av att jag skippar ett litet litet piller?
 
Fråga viljen ungdom/barn som helst å dom har ingen aning om vart man skall gå eller cykla.
Vuxna med. Uppfödd bredvid en folkhögskola och under 45 år har inte en enda av de eleverna gått på rätt sida. När jag bodde där kommenterade jag det ofta att man kanske skall gå på andra sidan. Nu har hembygdsrådet tjafsat under många år om cykelbana nån föreslog att bussen skulle köra ner dit för att folk inte kan gå på rätt sida. Herregud vuxna människor lär er gå rätt..

Min 13 åring går på rätt sida.
 
Hur mycket nytt som verkar köpas inför varje skolstart i usa! Min guilty pleasure är att kolla på stay at home-moms på youtube, och nu är det dags för skolstart. Varje unge ska ha en ny väska, matlåda (/kylväska), vattenflaska, skor... Sen en bapiljard pennor och papper (ändå hyfsat rimligt, men ändå) och sen "teacher gifts" till alla lärare.

Hur många väskor och vattenflaskor kommer hamna på soptippen varje år?!

Är så himla glad över svenskt skattesystem😅
 
När folk går på fel sida, och jag vet inte om jag bara inbillar mig, men det känns som det bara blir vanligare och vanligare

Nu vet jag inte om du menar på gångbana eller på gemensam gång-/cykelväg eller bilväg, men jag tycker att det framför allt varierar lokalt. Mer än över tid.

Själv går jag ofta på gemensamma gång- och cykelvägar och går därför gärna på vänster sida av ren vana även på gångbanor, och blir alltid jätteirriterad på alla stockholmare som går till höger tills jag också rättat in mig i ledet 🤣 Men på gångbanor vet jag inte om det finns reglerat hur man ska gå?
 
När folk går på fel sida, och jag vet inte om jag bara inbillar mig, men det känns som det bara blir vanligare och vanligare
Fråga viljen ungdom/barn som helst å dom har ingen aning om vart man skall gå eller cykla.
Vuxna med. Uppfödd bredvid en folkhögskola och under 45 år har inte en enda av de eleverna gått på rätt sida. När jag bodde där kommenterade jag det ofta att man kanske skall gå på andra sidan. Nu har hembygdsrådet tjafsat under många år om cykelbana nån föreslog att bussen skulle köra ner dit för att folk inte kan gå på rätt sida. Herregud vuxna människor lär er gå rätt..

Min 13 åring går på rätt sida.
Bara nyfiken fråga, vilken sida anser ni vara rätt? Har ett par gånger blivit ordentligt utskälld (av memiler... :cautious:) för att jag gått på "fel" sida när jag egentligen gått rätt.

Glömmer aldrig mannen som i hög hastighet på cykeln mötte mig, min hund och min helt nyfödda bebis på utsidan, långt ut i vägrenen, för att han tyckte att vi gick på fel sida. Vi höll oss ändå så långt ut mot diket det gick med en barnvagn som jag var helt novis på att köra och vägen är åtta meter bred... När maken stoppade honom och frågade vad fan han höll på med (jag var tvungen att gå därifrån för att inte slå honom hårt i huvudet, nyförlöst och allt) så tyckte han att mitten av vägen var för knölig och att vi sabbade hans tid... :banghead:
 
Senast ändrad:
Bara nyfiken fråga, vilken sida anser ni vara rätt? Har ett par gånger blivit ordentligt utskälld (av memiler... :cautious:) för att jag gått på "fel" sida när jag egentligen gått rätt.

Glömmer aldrig mannen som i hög hastighet på cykeln mötte mig, min hund och min helt nyfödda bebis på utsidan, långt ut i vägrenen, för att han tyckte att vi gick på fel sida. Vi höll oss ändå så långt ut mot diket det gick med en barnvagn som jag var helt novis på att köra och vägen är åtta meter bred... När maken stoppade honom och frågade vad fan han höll på med (jag var tvungen att gå därifrån för att inte slå honom hårt i huvudet, nyförlöst och allt) så tyckte han att mitten av vägen var för knölig och att vi sabbade hans tid... :banghead:
När man går på en väg där gångbana saknas, t.ex. en landsväg, så ska man gå på vänstra sidan.

https://ntf.se/fragor-och-svar/laga...r-och-regler/vilken-sida-av-vagen-ska-man-ga/
 
Bara nyfiken fråga, vilken sida anser ni vara rätt? Har ett par gånger blivit ordentligt utskälld (av memiler... :cautious:) för att jag gått på "fel" sida när jag egentligen gått rätt.

Glömmer aldrig mannen som i hög hastighet på cykeln mötte mig, min hund och min helt nyfödda bebis på utsidan, långt ut i vägrenen, för att han tyckte att vi gick på fel sida. Vi höll oss ändå så långt ut mot diket det gick med en barnvagn som jag var helt novis på att köra och vägen är åtta meter bred... När maken stoppade honom och frågade vad fan han höll på med (jag var tvungen att gå därifrån för att inte slå honom hårt i huvudet, nyförlöst och allt) så tyckte han att mitten av vägen var för knölig och att vi sabbade hans tid... :banghead:
På bilväg utan trottoar eller nått så går man på vänster sida. Cykel =fordon så höger.

Det är iaf vad som står i trafikförordningen. (Heter det så?)

På gemensam gång och cykelbanor så kan det finnas lokala bestämmelser har jag fått erfara. Men I dessa står oftast bör med. Så det är samma som gäller där egentligen med
 
Bara nyfiken fråga, vilken sida anser ni vara rätt? Har ett par gånger blivit ordentligt utskälld (av memiler... :cautious:) för att jag gått på "fel" sida när jag egentligen gått rätt.

Glömmer aldrig mannen som i hög hastighet på cykeln mötte mig, min hund och min helt nyfödda bebis på utsidan, långt ut i vägrenen, för att han tyckte att vi gick på fel sida. Vi höll oss ändå så långt ut mot diket det gick med en barnvagn som jag var helt novis på att köra och vägen är åtta meter bred... När maken stoppade honom och frågade vad fan han höll på med (jag var tvungen att gå därifrån för att inte slå honom hårt i huvudet, nyförlöst och allt) så tyckte han att mitten av vägen var för knölig och att vi sabbade hans tid... :banghead:
En bilväg går man på vänster och kör (även cyklar) på höger.
 
När man går på en väg där gångbana saknas, t.ex. en landsväg, så ska man gå på vänstra sidan.

https://ntf.se/fragor-och-svar/laga...r-och-regler/vilken-sida-av-vagen-ska-man-ga/
På bilväg utan trottoar eller nått så går man på vänster sida. Cykel =fordon så höger.

Det är iaf vad som står i trafikförordningen. (Heter det så?)

På gemensam gång och cykelbanor så kan det finnas lokala bestämmelser har jag fått erfara. Men I dessa står oftast bör med. Så det är samma som gäller där egentligen med
En bilväg går man på vänster och kör (även cyklar) på höger.
Då håller jag helt med! :up:

Dessa memiler, som varit så övertygande om att de haft rätt att de till och med stannat för att skälla, har av någon anledning fått för sig att det står i LAGEN (?) Att man ska gå på höger sida. Så det verkar vara en vanlig missuppfattning. Och de har dessutom totalt glömt biten med att alltid ta hänsyn till gångtrafikanter...
 
Hur mycket nytt som verkar köpas inför varje skolstart i usa! Min guilty pleasure är att kolla på stay at home-moms på youtube, och nu är det dags för skolstart. Varje unge ska ha en ny väska, matlåda (/kylväska), vattenflaska, skor... Sen en bapiljard pennor och papper (ändå hyfsat rimligt, men ändå) och sen "teacher gifts" till alla lärare.

Hur många väskor och vattenflaskor kommer hamna på soptippen varje år?!

Är så himla glad över svenskt skattesystem😅

Så är det i Sverige också, upplever jag. Eller det var iaf det när jag gick i skolan (åtminstone lågstadiet) - ett jääääkla hajpande inför skolstarten både i medier och i butiker/reklam om diverse miniräknare, pennor, fodral, fodral med femtioelva olika små linjaler och sudd och allt vad tusan det var... nya gympakläder, väskor, gympaskor (iofs rimligt, de slits ju liksom ut med visst intervall...)..i största allmänhet en massa massa massa grejer som en unge "måste ha inför skolstarten". Konsumtionshetsen visste knappt nån gräns.

Ska skolan stå för pennor etc? Japp. Funkade det så i praktiken? Njaaae.. delvis! Min skola hade bl.a problem med att det gick åt så himla mycket pennor och block (papper), pga många slarvade bort dem. De satte ett maxantal per elev per termin. Så när jag behövde nya för att de tagit slut (blyertspennor som skrivits/vässats slut på och block som jag fyllt med text), var det tur att jag fick med mig hemifrån också.. :down::banghead:
 
Så är det i Sverige också, upplever jag. Eller det var iaf det när jag gick i skolan (åtminstone lågstadiet) - ett jääääkla hajpande inför skolstarten både i medier och i butiker/reklam om diverse miniräknare, pennor, fodral, fodral med femtioelva olika små linjaler och sudd och allt vad tusan det var... nya gympakläder, väskor, gympaskor (iofs rimligt, de slits ju liksom ut med visst intervall...)..i största allmänhet en massa massa massa grejer som en unge "måste ha inför skolstarten". Konsumtionshetsen visste knappt nån gräns.

Ska skolan stå för pennor etc? Japp. Funkade det så i praktiken? Njaaae.. delvis! Min skola hade bl.a problem med att det gick åt så himla mycket pennor och block (papper), pga många slarvade bort dem. De satte ett maxantal per elev per termin. Så när jag behövde nya för att de tagit slut (blyertspennor som skrivits/vässats slut på och block som jag fyllt med text), var det tur att jag fick med mig hemifrån också.. :down::banghead:
Ja alltså när jag gick i låg-/mellanstadiet (typ?) var det ju otroligt trendigt med de där pennfodralen med 3+ våningar, högstadiet hade vi också maxantal på pennor och sudd osv., så visst finns det en konsumtionshets även här. Nu är jag ju 30+ utan barn, så har väl gissningsvis missat hur hajpen är nu, men magkänslan säger att det inte är exakt lika extremt med en ny ryggsäck inför varje årskurs, eller att ett barn verkligen slitit ut 50+ pennor som "absolut inte går att återanvända för allt måste komma i nya förpackningar"?

Sen tänker jag det är skillnad på att butiker och företag försöker kränga sina grejer mot att skolan kräver 1-2 A4 med listor (även om jag önskade att det var bättre ställt även i Sverige när mer och mer skolmaterial försvinner och skolböcker ersätts med datorer, men det är nog en annan diskussion från konsumtionshets).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
21 22 23
Svar
443
· Visningar
22 298
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 047
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 578
Senast: Lingon
·
Svar
2 001
· Visningar
98 105
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp