Störiga saker vi stör oss på, del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi tar två till, nu när ångan är uppe. :meh:

Att allt fler vårdkontakter ersätts(!) av filmklipp. Jag pratar inte om ökad tillgänglighet och flexibilitet genom videosamtal och liknande, utan om att fler och fler kliniker och mottagningar skapar videoklipp och filmat material som i praktiken ersätter fysiska kontakter. Initiativen startade under covidpandemin men har nu vuxit till sanningar; det går precis lika bra att titta på några mer eller mindre amatörmässigt producerade filmklipp som att faktiskt prata med en barnmorska, dietist, logoped etc. Den här utvecklingen har mig veterligt aldrig prövats eller utvärderats, utan omfamnas förbluffande okritiskt i åtminstone min region.

Att det är så svårt att skapa en datormiljö som är enkel, intuitiv, tydlig och kräver minimalt underhåll, för äldre. Vardagliga göromål kräver mer och mer undantagslöst tillgång till dator. Min mamma (76) och hennes sambo (91) är jämförelsevis praktiska och lösningsinriktade personer men det går inte att snacka bort att det är förbannat svårt att navigera i och underhålla en välfungerande windowsmiljö när man är 90+. Uppdateringar av ditt och datt, malware, betallösningar, felklick... Jag skulle vilja se ett "seniorläge" i windows där grafisk miljö är renodlad och optimerad på ett professionellt och genomtänkt sätt, där inställningsmöjligheter är mallade och förenklade, och där funktioner överlag implementerats för att minimera administrationen av själva datorn. Det borde inte vara rocket science.
Ja - JA! Med en anhörig som både har knapp syn och knapp teknisk förståelse (för sammanhang) och som använder talsyntesen så är de flesta sidor och appar mycket svåra att hantera.

Bil-läget för Spotify hade varit ett bättre utgångsläge för hen, t.ex. Men den går ju tyvärr inte att koppla på utan bilens bluetooth :meh:
 
Men om du är sjuk måste du väl kunna lämna återbud, alternativt fixa ett digitalt möte?
Tyvärr inte. Den man lämnar återbud till är jag. :)
Plus att ett par i styrelsen inte är så ....datoriserade. Vi täcker ett stort åldersspann.
Får helt enkelt försöka få till ett kort men effektivt möte.
 
Jag är hittills uppe i tio presentkort och har drygt lika många kvar :D
Kl typ
Jag hatar presentkort. Superpresentkort är så krångliga att lösa in och sen kan man bara använda presentkorten på de affärer man valt. Jag kanske ångrar mig och vill handla på en annan affär.
Fick biopresentkort nån gång. Gillar inte att gå på bio så hann inte använda det. Kände mig pressad till att gå på bio fast jag inte ville. Dan innan det gick ut var jag tvungen att gå och fylla på det med 100 kr för att förlänga giltighetstiden. :banghead:
Till slut sålde jag det för den summan som fanns kvar på det. Lättnad!
 
Att det är så svårt att skapa en datormiljö som är enkel, intuitiv, tydlig och kräver minimalt underhåll, för äldre. Vardagliga göromål kräver mer och mer undantagslöst tillgång till dator. Min mamma (76) och hennes sambo (91) är jämförelsevis praktiska och lösningsinriktade personer men det går inte att snacka bort att det är förbannat svårt att navigera i och underhålla en välfungerande windowsmiljö när man är 90+. Uppdateringar av ditt och datt, malware, betallösningar, felklick... Jag skulle vilja se ett "seniorläge" i windows där grafisk miljö är renodlad och optimerad på ett professionellt och genomtänkt sätt, där inställningsmöjligheter är mallade och förenklade, och där funktioner överlag implementerats för att minimera administrationen av själva datorn. Det borde inte vara rocket science.
Bara det att datorn (Windows) tar en evighet att starta och uppdatera gör att jag hellre använder telefon eller iPad. 1-2 tryck och lösenkod och de är igång direkt.
Ska jag använda datorn så är det nästan ett heldagsprojekt. :wtf:
 
Kl typ
Jag hatar presentkort. Superpresentkort är så krångliga att lösa in och sen kan man bara använda presentkorten på de affärer man valt. Jag kanske ångrar mig och vill handla på en annan affär.
Fick biopresentkort nån gång. Gillar inte att gå på bio så hann inte använda det. Kände mig pressad till att gå på bio fast jag inte ville. Dan innan det gick ut var jag tvungen att gå och fylla på det med 100 kr för att förlänga giltighetstiden. :banghead:
Till slut sålde jag det för den summan som fanns kvar på det. Lättnad!

Jag gillar presentkort förutom att det är så knöligt att lösa in det. I det här fallet lägger jag in alla presentkort på TUI men det är en process att hålla ordning på alla!
 
Går nog att få det som ett tillgodohavande. Kontakta kundtjänst så löser det sig säkert. 🌷
Tänkte ringa till kundtjänst och skylla lite på dem ;) Fick ett sms idag om att jag inte betalat avgiften, men när jag kollade mitt konto att det dragits idag såg jag att det drogs igår... Gissningsvis hade jag missat att ha tillräckligt med pengar på kontot precis den dagen det skulle dragits och att systemen inte synkat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 098
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
22 23 24
Svar
467
· Visningar
23 710
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 631
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
117 295
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp