Störiga saker vi stör oss på, del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte hamburgare iaf! 😂 Kommer faktiskt inte ihåg. 🙈 Där sviker mitt minne. Jag kommer ihåg allt möjligt konstigt och onödigt, men kan glömma bort vad jag åt senast. 😂
FB_IMG_1677489911250.jpg


:angel:
 
Träffade en EU-parlamentariker igår kväll.
Fick svar på varför företags- och organisationsstödet för elen dröjer.

Vi har ingen utbetalningsmyndighet för organisationsnummer!!
Bara personnummer/personer eftersom försäkringskassan handhar allt med människor. Barnbidrag, arbetslöshetsförsäkring m.m.

Men till organisationsnummer behöver en ny utbetalningsmyndighet skapas. (arbetet pågår) Försäkringskassan kan inte betala. Det är inte deras uppdrag.

Suck, byråkrati.

/tanten - aktiv i en förening som blöder pga elen
Låter som bullshit.

Skattemyndigheten har inga problem med att vare sig ta emot pengar från organisationsnummer eller betala ut pengar till organisationsnummer...

Jag betalar in moms, får tillbaka moms när det blir åt det hållet, betalar skatt, och får tillbaka när det betalats in för mycket.....
 
Låter som bullshit.

Skattemyndigheten har inga problem med att vare sig ta emot pengar från organisationsnummer eller betala ut pengar till organisationsnummer...

Jag betalar in moms, får tillbaka moms när det blir åt det hållet, betalar skatt, och får tillbaka när det betalats in för mycket.....
Japp. Men i byråkratins namn är det skatteverkets pengar som de skickar fram och tillbaka. ;)
 
Låter som bullshit.

Skattemyndigheten har inga problem med att vare sig ta emot pengar från organisationsnummer eller betala ut pengar till organisationsnummer...

Jag betalar in moms, får tillbaka moms när det blir åt det hållet, betalar skatt, och får tillbaka när det betalats in för mycket.....
Det är ju inte skattemyndigheten som betalar ut elstödet utan försäkringskassan.
 
Stör mig så ofantligt på att vår bil fortfarande är på verkstaden. Den har alltså varit där sedan i Maj 2022. Någon jäkla gång måste det väl komma in en ny katalysator? Så himla sjukt. Kostar oss dessutom massa pengar då vi inte vill ge upp vår garageplats.
 
Har två försäkringar i ett bolag, varje kvartal skickar de två avier, två autogiroblanketter och två svarskuvert i två kuvert.
För e-faktura har de inte.
Det har hänt att jag inte fått avierna i tid så har börjat lägga in nästa betalningar i internetbanken i förväg så jag inte missar dem
Idag kom det två brev i två kuvert om att jag kan bortse från avierna med förfallodatum i mars eftersom de är betalda.
Jag är helt snurrig. Nästa förfallodatum är i mitten av april och jag har inte signerat de betalningarna än.
Måste nog maila försäkringsbolaget och reda upp det.
Hatar sånt här!
 
Stör mig så ofantligt på att vår bil fortfarande är på verkstaden. Den har alltså varit där sedan i Maj 2022. Någon jäkla gång måste det väl komma in en ny katalysator? Så himla sjukt. Kostar oss dessutom massa pengar då vi inte vill ge upp vår garageplats.
Kontakta media … så blir det kanske fart.
 
Det är ju inte skattemyndigheten som betalar ut elstödet utan försäkringskassan.
Vad menar du nu???

@tanten har träffat en EU-parlamentariker som hävdar att det saknas någon som helst myndighet i Sverige som kan betala ut pengar till Företag (organisationsnummer).

Det är inte sant. Inte ett dugg sant.

Först och främst så betalat skattemyndigheten ut pengar till företag. Mest hela tiden.

Arbetsförmedlingen gör det. Massor med stödformer till företag betalas ut via AF.

Jordbruksverket gör det. De sköter utbetalningen av EU-stöden bl.a.

Och det finns säkert ännu fler myndigheter som som betalar ut pengar regelbundet till företag.

Att försäkringskassan inte betalar så värst mycket till företag, må så vara.

Det här är ytterligare ett exempel på den organisatoriska härdsmälta som råder runt den nuvarande regeringen.
 
Vad menar du nu???

@tanten har träffat en EU-parlamentariker som hävdar att det saknas någon som helst myndighet i Sverige som kan betala ut pengar till Företag (organisationsnummer).

Det är inte sant. Inte ett dugg sant.

Först och främst så betalat skattemyndigheten ut pengar till företag. Mest hela tiden.

Arbetsförmedlingen gör det. Massor med stödformer till företag betalas ut via AF.

Jordbruksverket gör det. De sköter utbetalningen av EU-stöden bl.a.

Och det finns säkert ännu fler myndigheter som som betalar ut pengar regelbundet till företag.

Att försäkringskassan inte betalar så värst mycket till företag, må så vara.

Det här är ytterligare ett exempel på den organisatoriska härdsmälta som råder runt den nuvarande regeringen.
Bajskastandet i sandlådan blir bara värre å värre i regeringen.
 
Stör mig på att min telefon i någon uppdatering verkar ha tappat bort sitt blåljusskyddvaddetnukallades, och istället fått någon sorts "ögonkomfortskydd", som tydligen kräver att man ska ha på platsvisning (var något om sol upp- och nedgång) :confused:
Vill inte ha på platvisning i onödan, och det fungerade ju förut utan det.

Stör mig även på att facebook tydligen inte minns mina inställningar för vem jag vill visa mina inlägg för. Har några som jag ibland vill dölja mina inlägg för (inget allvarligt, de blir bara lite väl "bekanta" ibland, så tycker inte de behöver se allt) men facebook lyckas bara minnas de som funnits sedan tidigare på listan, nytillagda faller bort och måste sättas till varje gång.
 
Vad menar du nu???

@tanten har träffat en EU-parlamentariker som hävdar att det saknas någon som helst myndighet i Sverige som kan betala ut pengar till Företag (organisationsnummer).

Det är inte sant. Inte ett dugg sant.

Först och främst så betalat skattemyndigheten ut pengar till företag. Mest hela tiden.

Arbetsförmedlingen gör det. Massor med stödformer till företag betalas ut via AF.

Jordbruksverket gör det. De sköter utbetalningen av EU-stöden bl.a.

Och det finns säkert ännu fler myndigheter som som betalar ut pengar regelbundet till företag.

Att försäkringskassan inte betalar så värst mycket till företag, må så vara.

Det här är ytterligare ett exempel på den organisatoriska härdsmälta som råder runt den nuvarande regeringen.
Skulle tro att det som menas inte är att det bokstavligen inte finns någon som kan göra det. @tanten
Snarare att det inte finns någon som brukar göra det på ett sätt eller i en mängd som är lätt/enkelt/snabbt att modifiera till detta ändamål.

Vilket inte utesluter att du samtidigt kan ha rätt i att det även finns andra problem i hanteringen av processen.
 
Vad menar du nu???

@tanten har träffat en EU-parlamentariker som hävdar att det saknas någon som helst myndighet i Sverige som kan betala ut pengar till Företag (organisationsnummer).

Det är inte sant. Inte ett dugg sant.

Först och främst så betalat skattemyndigheten ut pengar till företag. Mest hela tiden.

Arbetsförmedlingen gör det. Massor med stödformer till företag betalas ut via AF.

Jordbruksverket gör det. De sköter utbetalningen av EU-stöden bl.a.

Och det finns säkert ännu fler myndigheter som som betalar ut pengar regelbundet till företag.

Att försäkringskassan inte betalar så värst mycket till företag, må så vara.

Det här är ytterligare ett exempel på den organisatoriska härdsmälta som råder runt den nuvarande regeringen.
Såja såja. Andas lugnt nu och räkna till tio. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 163
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
25 267
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 671
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
117 314
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp