Om det där sista: Oftast säger ju folks konsumtion utåt ingenting om deras faktiska ekonomi. Elle snarare, hög konsumtion behöver inte betyda god ekonomi och kloka beslut.Det känns som att min lön rinner mellan mina fingrar varje månad. Jag tycker inte att jag köper något speciellt men ändå har jag i slutet av månaden spenderar alldeles för många tusen kronor på saker som inte är nödvändiga. Jag vill kunna spara lite ordentligare så att jag inte behöver vara orolig för tillfälliga kostnader men det är så svårt.
Jag funderar på om jag borde sälja min sommarstuga för att få lägre månadskostnader och därmed kunna oroa mig mindre. Men å andra sidan är den verkligen min glädje. Det är svårt att vara modig och leva på när jag helst vill krypa ihop och spara alla pengar jag kan för att aldrig behöva oroa mig.
Och ja, är väldigt privilegierad som har råd med både lägenhet och sommarstuga men det är som att mina utgifter har ökat mer än inkomsterna och jag därmed har blivit fattigare trots en högre inkomst. (Som inte är superhög på något sätt, är handläggare på myndighet).
Jag stör mig också på att alla andra verkar ha så mycket pengar och har råd med resor, bilar m.m. trots att dom bor i hus som kostar betydligt mer än mitt boende och dessutom har barn. Jag vill kunna hänga med i deras konsumtionen men det går inte.
Hoppas du kan behålla sommarstugan, låter som att den fyller en väldigt viktig och fin funktion