Störiga saker vi stör oss på, del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja men ja!
Jag var i en park och gick med barnvagn idag, mötte ett sällskap på 4-5 pers som går på fel sida och får väja lite för mig. Precis när de passerat mig muttrar en i sällskapet lagom högt så jag ska höra "det är ju bättre för alla om man går till HÖGER". Så jag stör mig både på dem, och mig själv som inte svarade att det faktiskt är bättre för alla om man följer det som står i trafikförordningens 7 kap och går till vänster som man ska :mad: 🙈 (Och även lite störning på mig själv för att jag vet var detta regleras :laugh:)

Ska man gå till vänster?! Jahapp. Lärt mig nåt nytt. Men… tycker kanske ändå att om de flesta runtomkring mig verkar hålla till höger är det bäst att göra det. Även om vi alla har fel tillsammans blir det ju rättare så 😂

Här i finland så ska man hålla till vänster när man går på vägar. På gångbanor och lättrafikleder så står det i vägtrafiklagen att cyklister ska hålla sig till höger, men att fotgängare får gå på vilken sida de vill :)
 
Här i finland så ska man hålla till vänster när man går på vägar. På gångbanor och lättrafikleder så står det i vägtrafiklagen att cyklister ska hålla sig till höger, men att fotgängare får gå på vilken sida de vill :)
Jaha! Ja på bilvägar går jag till vänster också, eller, åtminstone så långt envisa hundar tillåter 😅
 
Fast det är ju bara på bilvägar som det är vänster sida som gäller? I övrigt är det ju högertrafik
(Hugger senaste i raden)

Till höger med bilen, till vänster på bilvägen om till fots men till höger om till häst, till höger eller kanske vänster på trottoar och höger eller vänster i rulltrappan beroende på stad och land.

Alltså, jag har ständig beslutsångest varje gång jag möter folk till fots för vad jag än väljer blir det fel och det känns inte så konstigt med tanke på ovanstående 😂
 
(Hugger senaste i raden)

Till höger med bilen, till vänster på bilvägen om till fots men till höger om till häst, till höger eller kanske vänster på trottoar och höger eller vänster i rulltrappan beroende på stad och land.

Alltså, jag har ständig beslutsångest varje gång jag möter folk till fots för vad jag än väljer blir det fel och det känns inte så konstigt med tanke på ovanstående 😂
Okej, så hittills råder total förvirring.

Kan vi enas om att det värsta är när en joggare kommer bakifrån och ropar ”höger” och man inte har någon aning om vad hen menar, om hen tänker att man själv ska slänga sig och diverse hundar till höger eller om hen tänker springa om en på höger sida, och i så fall, vilket är det nu som är höger och vilket är vänster nu igen?
 
Okej från Transportstyrelsen:

”Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning, när du använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana. På enbart gångbana, trottoar, stigar och motionsspår mm är det inte reglerat på vilken sida man ska gå. Här gäller att visa ömsesidig hänsyn.”

Tydligt men inte mindre ångestfyllt 😂
 
Fast det är ju bara på bilvägar som det är vänster sida som gäller? I övrigt är det ju högertrafik
Eh nej :)
Såhär står det i Trafikförordningen 7 kap. 1 §, dvs det jag hänvisade till i mitt första inlägg.
Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen.
Glasklart enligt mig. Förstår faktiskt inte vad som är så förvirrande.
 
😐😐😐😐 🦟🦟🦟🦟

1773C788-1B92-49A3-A9B3-32CBB33F4F34.webp
 
(Hugger senaste i raden)

Till höger med bilen, till vänster på bilvägen om till fots men till höger om till häst, till höger eller kanske vänster på trottoar och höger eller vänster i rulltrappan beroende på stad och land.

Alltså, jag har ständig beslutsångest varje gång jag möter folk till fots för vad jag än väljer blir det fel och det känns inte så konstigt med tanke på ovanstående 😂
I rulltrappor står du till höger och går till vänster ofc.
Eh nej :)
Såhär står det i Trafikförordningen 7 kap. 1 §, dvs det jag hänvisade till i mitt första inlägg.

Glasklart enligt mig. Förstår faktiskt inte vad som är så förvirrande.
Men 'gemensam gång och cykelbana' är ju inte samma sak som att du ska hålla till vänster om mötande gängare, bara att gå gör du på vänster sida, inte höger.
 
Men 'gemensam gång och cykelbana' är ju inte samma sak som att du ska hålla till vänster om mötande gängare, bara att gå gör du på vänster sida, inte höger.
Kul att du vet bättre än mig vad som hände :up:
Jag gick längst till vänster på gemensam gång/cykelbana. Det mötande sällskapet gick längst till höger i sin färdriktning och ansåg att jag gjorde fel.

Håller alla fotgängare i nämnda situationer sig så långt till vänster som tillåts så kommer man också i de allra flesta fall som rimligtvis kan uppstå också hålla vänster om mötande fotgängare.

Jag förstår inte riktigt vad du har problem med?
 
Kul att du vet bättre än mig vad som hände :up:
Jag gick längst till vänster på gemensam gång/cykelbana. Det mötande sällskapet gick längst till höger i sin färdriktning och ansåg att jag gjorde fel.

Håller alla fotgängare i nämnda situationer sig så långt till vänster som tillåts så kommer man också i de allra flesta fall som rimligtvis kan uppstå också hålla vänster om mötande fotgängare.

Jag förstår inte riktigt vad du har problem med?
Inga problem alls, tar inte så seriöst på diskussionen och har absolut inte något att säga om vad som hände just dig. Jag bara håller inte med om att det är det mest logiska/lagliga att hålla till vänster alltid.
 
Att det finns vägar utöver de som du nämner, åtminstone var det de jag blev förvirrad kring :)
Ok, i min värld är det glasklart att de som inte nämns inte omfattas av just detta. Finns ingen lag/regel använder jag iaf sunt förnuft och finns det så tycker jag att man bör känna till den och följa den. Det tänker jag underlättar för alla :p
 
Inga problem alls, tar inte så seriöst på diskussionen och har absolut inte något att säga om vad som hände just dig. Jag bara håller inte med om att det är det mest logiska/lagliga att hålla till vänster alltid.
Ok, känns som du började blanda äpplen och päron när du inte kände till att även gc-banor omfattas, men jag släpper gladeligen diskussionen eftersom jag fortfarande inte förstått vart du vill komma.
 
Ok, känns som du började blanda äpplen och päron när du inte kände till att även gc-banor omfattas, men jag släpper gladeligen diskussionen eftersom jag fortfarande inte förstått vart du vill komma.
Ville bara säga att i min värld går en till vänster om cyklarna men till höger om mötande fotgängare. Och att det är så jag tolkar förordningen. Bara my two cents och inte så att jag försöker skriva dig på näsan eller något, fortsätt du störa dig hur mycket du vill :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 233
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
27 698
Senast: Mirre
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 694
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
117 337
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp