Störiga saker vi stör oss på, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om väggarna ändå är i bättre skick hade jag väntat med dem, om inte det krävs att de plockas ut för att komma åt golvet? Tack och lov är det inte så på vår gamla transport.... Golvet har vi bytt två gånger, väggarna bara en gång. Byte av golv - inklusive skiva - gick på ca 5000 kr nu sist.
Tror dom måste ut har inte lyckats luska ut hur dom sitter, men jag har sadelkammare också.
 
Människor som bara kastar på mig extrajobb utan att fråga.

"Om din häst ska gå ute extra kan du ta in min också!"

Um. Kan och kan. Jag ska ta in min egen, och en till (P) - för att min ska slippa gå ensam. Jag känner inte alls för att ta in 3 hästar, speciellt när du inte frågat om jag kan ta din häst, och innan du ens kontaktar mig, säger till de som har intag att han inte skall tas in.
 
Inga malar sen i höstas, nu har vi haft ihjäl ca fyra stycken sen igår. Förbannade små as! :rage: Nu blir det kieselgur i ventilerna igen.

(Vi förvarar kläder etc i täta plastbackar och städar dagligen i förebyggande. Samt har fällor och rödceder uppe. Men de verkar komma från ventilationen eller nåt - märkte av dem förra sommaren också. Tror inte att vi har ett angrepp i vår lägenhet. Men vi lär ju jobba emot för att förebygga så att de inte flyttar in hit.)
 
Att jag berättade för exet att jag blev ledig idag så jag kunde komma tidigare för att fira honom.
Det innebär att jag förmodligen kommer få hämta ut tårtan, handla vissa saker som saknas samt betala för hela kalaset på det.
Hans mor skulle egentligen åka, men jag bor granne med bageriet och hon några mil bort. Så känns "onödigt" på flera sätt att hon ska åka. Hon skulle ha fått låna hans kort (pga pengabrist). Men då han tycker att det är dumt att han "alltid" får betala för allas tårtor oavsett om det är hans egna eller någon annan som fyller, så erbjöd jag mig att hämta ut och betala den pga orkar inte höra om hur han alltid får betala.
Återstår och se när han hör av sig om jag ska ta tårtan på vägen eller om det löser sig på annat vis...
 
Absolut inte, är ju inget viktigt/akut att utreda när både symptom och blodprov indikerar att det kan röra sig propp(ar) i lungorna och att sådana otyg dräller i generna från båda släktsidorna :up:

Tur jag inte är nojig lagd av mig..

Fast då borde du väl fått en akutremiss och skjuts till akuten? Vården är hårt belastad och mkt fungerar absolut mindre bra men just vid akuta fall tycker jag ändå att de brukar vara taggade på att skicka in folk? Såklart inte vid typ akut ryggskott eller likn som är fruktansvärt för pat men inte livshotande. Men är ditt EKG kaos eller om du misstänks ha en akut propp i lungan eller en stroke låter det ju oklart att vänta till måndag? När jag var på vc och de hade vissa farhågor blev jag inskickad direkt. Trots att jag själv inte tyckte att det behövdes. Problemet var snarare att ”slippa bli inskickad” än att ingen ville skicka in en 😅
Annars tycker jag att du ska ringa 112 om du anser att ditt tillstånd är akut! Såklart ska du ju in då! Hoppas det ordnar sig för dig
 
Senast ändrad av en moderator:
Läste nu @Gnist i tidigare inlägg att du varit inne på akuten, fått röntgen och prover tagna. Så de har nog gjort bedömningen att öppenvården ska utreda vidare. Hoppas att de kan hjälpa dig eller iallafall remittera dig rätt och att du snart blir bättre! Så jobbigt att inte känna sig bra :(
 
Fast då borde du väl fått en akutremiss och skjuts till akuten? Vården är hårt belastad och mkt fungerar absolut mindre bra men just vid akuta fall tycker jag ändå att de brukar vara taggade på att skicka in folk? Såklart inte vid typ akut ryggskott eller likn som är fruktansvärt för pat men inte livshotande. Men är ditt EKG kaos eller om du misstänks ha en akut propp i lungan eller en stroke låter det ju oklart att vänta till måndag? När jag var på vc och de hade vissa farhågor blev jag inskickad direkt. Trots att jag själv inte tyckte att det behövdes. Problemet var snarare att ”slippa bli inskickad” än att ingen ville skicka in en 😅
Annars tycker jag att du ska ringa 112 om du anser att ditt tillstånd är akut! Såklart ska du ju in då! Hoppas det ordnar sig för dig
Jag var på akuten och kraftiga bröstsmärtor, sänkt kroppstemp, kallsvett, gråblek hud, yrsel och allmänt "väck i huvudet" ansågs uppenbarligen inte vara något som man behövde göra något speciellt åt öht och om man helt bortser från symptomen, så är det enligt läkaren på plats (även inskrivet i journalen) ett specifikt blodvärde som säger att jag haft (minst en) propp, symptomen säger att det satt i lungan.

Det är alltså inte min åsikt eller vad jag tror och mtp bemötandet, så varför ligga där och plågas utan att få ens smärtlindring, när man har bröstsmärtor så kraftiga att man är på randen till att svimma i flera timmar, helt oavsett vad de beror på?

Bra för dig att dina problem blev tagna på allvar, utreddes och övervakas men så är det inte överallt tyvärr och nej jag är inte under någon utredning eller uppföljning hos någon instans.

Att jag ska till läkaren på måndag är pga jag kan inte pendla och jobba sålänge jag är smärtpåverkad.
 
Jag var på akuten och kraftiga bröstsmärtor, sänkt kroppstemp, kallsvett, gråblek hud, yrsel och allmänt "väck i huvudet" ansågs uppenbarligen inte vara något som man behövde göra något speciellt åt öht och om man helt bortser från symptomen, så är det enligt läkaren på plats (även inskrivet i journalen) ett specifikt blodvärde som säger att jag haft (minst en) propp, symptomen säger att det satt i lungan.

Det är alltså inte min åsikt eller vad jag tror och mtp bemötandet, så varför ligga där och plågas utan att få ens smärtlindring, när man har bröstsmärtor så kraftiga att man är på randen till att svimma i flera timmar, helt oavsett vad de beror på?

Bra för dig att dina problem blev tagna på allvar, utreddes och övervakas men så är det inte överallt tyvärr och nej jag är inte under någon utredning eller uppföljning hos någon instans.

Att jag ska till läkaren på måndag är pga jag kan inte pendla och jobba sålänge jag är smärtpåverkad.
Stackare. Det är väl smått kaos på alla sjukhus nu över sommaren, speciellt om man bor norröver (vilket jag har för mig att du gör?).
 
Jag var på akuten och kraftiga bröstsmärtor, sänkt kroppstemp, kallsvett, gråblek hud, yrsel och allmänt "väck i huvudet" ansågs uppenbarligen inte vara något som man behövde göra något speciellt åt öht och om man helt bortser från symptomen, så är det enligt läkaren på plats (även inskrivet i journalen) ett specifikt blodvärde som säger att jag haft (minst en) propp, symptomen säger att det satt i lungan.

Det är alltså inte min åsikt eller vad jag tror och mtp bemötandet, så varför ligga där och plågas utan att få ens smärtlindring, när man har bröstsmärtor så kraftiga att man är på randen till att svimma i flera timmar, helt oavsett vad de beror på?

Bra för dig att dina problem blev tagna på allvar, utreddes och övervakas men så är det inte överallt tyvärr och nej jag är inte under någon utredning eller uppföljning hos någon instans.

Att jag ska till läkaren på måndag är pga jag kan inte pendla och jobba sålänge jag är smärtpåverkad.

Mår du så dåligt tycker jag att du ska åka in igen så får de göra en ny bedömning. Kanske bröstmuskeln? Kan ju ta extremt extremt ont även om det inte är farligt tex. Låter ju skumt att de bara släpper det där utan åtgärd (oavsett om de anser att det är akut eller inte). Ngt lär det ju bero på att du mår som du gör!
 
Senast ändrad av en moderator:
Mår du så dåligt tycker jag att du ska åka in igen så får de göra en ny bedömning. Kanske bröstmuskeln? Kan ju ta extremt extremt ont även om det inte är farligt tex. Låter ju skumt att de bara släpper det där utan åtgärd (oavsett om de anser att det är akut eller inte). Ngt lär det ju bero på att du mår som du gör!
Det står ju att hen har propp troligtvis i lungan? 🤯Eller fattar jag fel
 
Fattade det som att de röntgat och då gissningsvis inte sett ngn. Dock verkar ju hen inte må bra oavsett
Mfl - jag är ingen hen, har aldrig varit.

Propp kontateras med högt d-dimer + symptomen givetvis och syns inte på slätröntgen. Den gjordes för att se om jag hade vätska i lungorna eller revbensfraktur och det var ju inte pga bröstmuskelinflammation eller inflammerade revbensmuskler jag åkte in till akuten. Såna går man till vanliga vårdcentralen med.

De extrema symptomen klingade efter flera timmar av helt av sig själv ner till överkomlig smärta, vilket är vad som händer när en propp löses upp liksom.

Att jag har kvarvarande smärtor och besvär åker jag definitivt inte till akuten med, skulle aldrig falla mig in.

Det jag stör mig på, förutom att jag har ont och kvarvarande kraxande och pga det inte får sova (det är skitstörigt rent ut sagt) är att jag behandlades så nonchalant som det gjordes mtp symptom och provsvar i kombination med att proppar finns på båda släktsidor och flera nära släktingar har dött pga proppar, bland annat en av proppar i lungorna och det är inte okänt för vården.

Jag har aldrig haft någon större tillit till vården som "apparat" och uppsöker den enbart när alla andra alternativ är uttömda och ptja är det så konstigt egentligen?

Jättebra -verkligen skitbra- att en del får jättebra vård, fångas upp på små symptom men som sagt, det funkar inte så överallt.

/Mvh irriterad.
 
Stackare. Det är väl smått kaos på alla sjukhus nu över sommaren, speciellt om man bor norröver (vilket jag har för mig att du gör?).
Ja, det är gigantisk brist på läkare (+ annan vårdpersonal) överallt och de få som de lyckas få hit hänger jag inte upp i julgranen. Oftast tämligen oengagerade iom de är här typ en vecka och aldrig mer behöver träffa patienterna.
Förutom den som sköter min standardmedicinering sen snart 2 år tillbaka. Närmare 80 bast och har stenkoll på typ allt.
 
Mfl - jag är ingen hen, har aldrig varit.

Propp kontateras med högt d-dimer + symptomen givetvis och syns inte på slätröntgen. Den gjordes för att se om jag hade vätska i lungorna eller revbensfraktur och det var ju inte pga bröstmuskelinflammation eller inflammerade revbensmuskler jag åkte in till akuten. Såna går man till vanliga vårdcentralen med.

De extrema symptomen klingade efter flera timmar av helt av sig själv ner till överkomlig smärta, vilket är vad som händer när en propp löses upp liksom.

Att jag har kvarvarande smärtor och besvär åker jag definitivt inte till akuten med, skulle aldrig falla mig in.

Det jag stör mig på, förutom att jag har ont och kvarvarande kraxande och pga det inte får sova (det är skitstörigt rent ut sagt) är att jag behandlades så nonchalant som det gjordes mtp symptom och provsvar i kombination med att proppar finns på båda släktsidor och flera nära släktingar har dött pga proppar, bland annat en av proppar i lungorna och det är inte okänt för vården.

Jag har aldrig haft någon större tillit till vården som "apparat" och uppsöker den enbart när alla andra alternativ är uttömda och ptja är det så konstigt egentligen?

Jättebra -verkligen skitbra- att en del får jättebra vård, fångas upp på små symptom men som sagt, det funkar inte så överallt.

/Mvh irriterad.
Min kompis skickades hem med en propp i benet och skulle liksom bara vänts ut det. Jag fattar att det beror på var den sitter men ÄNDÅ. Smärtan liksom.

PS du behöver inte göra en grej av att jag skrev hen. Det är jobbigare att skriva "hon eller han" då jag faktiskt inte visste om du var en hon eller han just i skrivande stund. Vi är liksom alla hen, så det är värre, IMHO, att kalla någon för han/hon felaktigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 248
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
26 27 28
Svar
559
· Visningar
27 928
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 700
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
117 341
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp